Kauanko voi mennä, että miehen exä pääsee yli erosta ja alkaa puhumaan meille ihan normaalisti?
Erosta on noin 6 vuotta aikaa, mutta edelleen jos häneltä kysyy ihan mitä tahansa asiaa ystävällisesti, niin vastaus sisältää riidan haastamista. Välillä jaksaa jankuttaa jostain ihan ikivanhoista jutuista, ja haukkuu miten mieheni on huono kaikin puolin. Siis esimerkiksi jostain mieheni nuoruuden jutuista ennen, kuin he edes olivat tavanneet - eli ei mitenkään merkityksellisiä juttuja varmasti kenenkään elämää koskien. Yritämme todella pitää viestinnän niin minimissään kuin ikinä pystymme, mutta joskus on välttämätöntä kysyä toiselta huoltajalta asioita. Mitään ei saada juteltua.
Onkohan näin pitkän ajan jälkeen edes mahdollista, että tuo ihminen kykenisi olemaan ihan normaaleissa väleissä kanssamme tai onko tähän jotain apukeinoja? Surullista lapsen kannalta. Minun lasten isän kanssa kaikki taas sujuu tosi kivasti ja voidaan käydä juttelut yhdessä vaikka koko porukka, en keksi syytä, miksi jaksaisin tuntea vihaa tai yhtään mitään näin monien vuosien jälkeen, ja lapsille hyvää esimerkkiä, ettei eron tarvitse tarkoittaa mitään rikkinäistä, riitaisaa ja kauheaa eroperheen h**ttiä.
Kommentit (204)
Miksi sinä sekaannut lapsen harrastusasioihin.
Vierailija kirjoitti:
Hoidamme lapsia ihan tasavertaisesti mieheni kanssa, emme erottele lapsia koskaan sen perusteella, kenen soluista he ovat alkujaan lähteneet kehittymään. Lisäksi kuten ketjussa jo mainitsin, niin tämä viestintähenkilö tuli tuon exän toiveesta. Minä laitan viestiä jos on asiaa, aivan kuten hän itse on toivonut. Välillä se henkilö myös siellä päässä on ollut hänen se puoliso, joka sillä hetkellä on ollut kuvioissa. Tämäkin vain hänen toiveesta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vitsi että naiset osaa olla katkeria. Varmaan ei kuulu myöskään exälle, mitä toisen perheessä on päätetty asiat hoitaa. Tsiisus, pitääkö kaikesta tehdä aina tahalleen hankalaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidamme lapsia ihan tasavertaisesti mieheni kanssa, emme erottele lapsia koskaan sen perusteella, kenen soluista he ovat alkujaan lähteneet kehittymään. Lisäksi kuten ketjussa jo mainitsin, niin tämä viestintähenkilö tuli tuon exän toiveesta. Minä laitan viestiä jos on asiaa, aivan kuten hän itse on toivonut. Välillä se henkilö myös siellä päässä on ollut hänen se puoliso, joka sillä hetkellä on ollut kuvioissa. Tämäkin vain hänen toiveesta.
ap
Huolehdi sinä vaan omista kakaroistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Okei no jos sinä nyt käsket, ilmoitan miehelleni muutoksesta välittömästi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti oli vihamielinen isälleni kymmenen vuotta. Nykyisin, 25 vuoden jälkeen, ovat hyvissä väleissä
mun äiti on vieläkin katkera erosta joka tapahtui 31v sitten ja vaatii meitä lapsia(nyt jo aikuisia toki) olemaan hänen puolella erossa...
mut ap:n viestiin, miksi sen exän kanssa pitää jutustella yhtään sen enempää kun tasan lastenhoitoon liittyvä, jos hänet tiedetään helposti kiihtyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Okei no jos sinä nyt käsket, ilmoitan miehelleni muutoksesta välittömästi.
ap
No hyvä. Antaa miehen hoitaa lapsen asiat. Oppii hänkin siinä lapsen asioita hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti oli vihamielinen isälleni kymmenen vuotta. Nykyisin, 25 vuoden jälkeen, ovat hyvissä väleissä
mun äiti on vieläkin katkera erosta joka tapahtui 31v sitten ja vaatii meitä lapsia(nyt jo aikuisia toki) olemaan hänen puolella erossa...
mut ap:n viestiin, miksi sen exän kanssa pitää jutustella yhtään sen enempää kun tasan lastenhoitoon liittyvä, jos hänet tiedetään helposti kiihtyväksi.
Ei pidä eikä kumpikaan meistä halua, siksi viestitään mahdollisimman vähän. Eli ihan vain jos on aivan pakko.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vitsi että naiset osaa olla katkeria. Varmaan ei kuulu myöskään exälle, mitä toisen perheessä on päätetty asiat hoitaa. Tsiisus, pitääkö kaikesta tehdä aina tahalleen hankalaa :D
Sinustako on hyvä, että mies ulkoistaa kaikki lapsiin liittyvät asiat eikä itse laita tikkua ristiin lapsen eteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinustako on hyvä, että mies ulkoistaa kaikki lapsiin liittyvät asiat eikä itse laita tikkua ristiin lapsen eteen?
Mistä ihmeestä päättelit, että ulkoistaa kaikki lapsiin liittyvät asiat eikä pistä tikkua ristiin? Nyt taidat puhua jostain omasta tilanteestasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä päättelit, että ulkoistaa kaikki lapsiin liittyvät asiat eikä pistä tikkua ristiin? Nyt taidat puhua jostain omasta tilanteestasi?
No ap täällä marmattaa eikä mies itse. Ap siis miehen puolesta hoitaa näitä asioita av-palstaa myöten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ap täällä marmattaa eikä mies itse. Ap siis miehen puolesta hoitaa näitä asioita av-palstaa myöten.
Pyydän miestä tekemään uuden ketjun välittömästi av:lle, ettei minun sitäkin tarvitse hoitaa. Vielä kipeänä sängyssä hoidan näitä meidän asioita. :( Okei nyt piristi vähän tätä kirjaa oloa :D
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ap täällä marmattaa eikä mies itse. Ap siis miehen puolesta hoitaa näitä asioita av-palstaa myöten.&nb
Siitä se lähtee laiskimuksen hyysääminen.
Täällä kipeänä palstailet. Missä on miehen vastuu lapsistaan?
Älä kuuntele. Jos alkaa pskan papatus, niin sanot kohteliaasti mutta tiukasti, että et ala kuuntelemaan aikuiselta ihmiseltä tuollaisia puheita. Jos hän jatkaa, niin luuri taikka ovi kiinni. Pois voi kävellä. Hän käyttää ystävällisyyttä hyväksi loukatakseen sinua.
Lapsille voi myös opettaa, että omasta vanhemmasta ei tarvitse pskapuheita kuunnella. Jos äiti taikka isä taikka muu sukulainen aloittaa sellaiset puheet, niin ihan hyvin voi sanoa todeta, että ei halua kuunnella vanhemmistaan tuollaisia juttuja.
Se on rajojen vetämistä. Toimii yllättävän hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Viestintähenkilö? Tarina menee koko ajan sekavammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kipeänä palstailet. Missä on miehen vastuu lapsistaan?
Se lurjus
ap
Tässä näkyy selvästi, ettei toinen osaa erota siten, etteivät eron syyt ei vaikuttaisi lasten elämään pahasti. Usein kuitenkin sanotaan, että erotaan lasten takia ja etteivät lapset kärsisi riitelystä Tässäkin tapauksessa exä vaikeuttaa isän elämää, vaikka uusi kumppani on tullut perheeseen vuosi eron jälkeen.
Kauheeta, jos tämä uusi kumppani yrittää olla lapsille vielä hyvä, mikä pitäisi olla normaalia toimintaa uusperheissä. Ei monikaan aloittaisi uutta perhettä, jos tietäisi, ettei uusi kumppani välitä hänen lapsistaan.
Ja kaiken lisäksi uusi kumppani haluaa toimia tasavertaisena perheenjäsenenä lasten ja äidin välisissä asioissa ja keskustella positiivisella tavalla, mut sekään ei käy!
Aina pitää aiheuttaa kismaa, ettei vaan miehellä mene hyvin. Ollaan katkeria toiselle, kun itsellä on paha olo.
Jos tämäkin exä ottaisi asiakseen olla parempi vanhempi, joka ei halua lapsilleen raskasta taakkaa omasta erostaan, niin hän pyrkisi aina miettimään lapsen etua, ennenkuin jakaisi noita ilkeitä sanomisiaan eteenpäin. Ei läheisilleen, ei lapsille eikä exälleen.
Maailma olisi tässäkin asiassa parempi paikka, koska ilkeilijä saa varmasti takaisin jossain muodossa. Näin se vain menee.
Ei tässä tule koko elämäntarinaa ladeltua. Kyllä, hän laittaa viestejä, en kai muuta väittänyt? En nyt tiedä jaksanko alkaa väittelemään olenko pelkkä provo vai en, miksi tällaista keksisin?
Kerroin esimerkkinä lapsen harrastukseen liittyvän keskustelun. Ei tarvitse uskoa, en jaksa nyt enempää tätä todistella, se ei ollut ketjun tarkoitus. Tarkoitus oli kysellä vertaistukea, jos muilla on samanlaisia kokemuksia ja jos se vielä vuosien jälkeen on loppunut.
ap