Rahojen siirto: Mitä verottaja sanoo, jos hoitaa läheisensä kauppa-asioita? Kysymys
Hoidan säännöllisesti liikuntakyvyttömän isäni päivittäiset kauppa-asiat niin, että käyn hakemassa hänen pyytämänsä tarvikkeet ja hän maksaa sitten ne minulle. Nyt mietin että jos ja kun ostosten määrä ylittää kolmessa vuodessa 5000 euroa (välillä on ollut isompiakin hankintoja), niin voiko verottaja tulkita, että isäni on lahjoittanut nuo rahat minulle, vaikka todellisuudessa hän maksaa minulle sen, mitä minä olen ostanut hänelle? Miten kannattaisi toimia?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Kuulkaas ennenvanhaan oli yleistä, että nainen ostaa ruuat ja vaatteet lapsille ja mies maksaa kokonaan asumisen ja auton.
En ihmettelisi vaikka näin olisi joillain tänäkin päivänä. Jotta olisi oikeudenmukaista, ei tietenkään taakja saisi olla liian iso kummallekaan osapuolelle tuloihin nähden. Ruokakulutkin voi olka paljon, riippuen perheen koosta, vaikka yleensä asumismenot isoimmat. Yleensä se mies vaan on tienannut enemmän myös, joten maksukyky parempi.
Tuo vaatii toimiakseen sen että kumpikin tajuaa osansa ja jos vaikka asuntolainaa niin onaisuus katsotaan yhteiseksi. Myös autoa myöten.
Jos ei katsota niin sitten pitäisi laittaa tulot yhteen ja maksaa yhteisestä potista yhteiset kulut, jotta myös se toinen on osallistunut talon ja auton maksuun ja se toinen myös ruokakuluihin ja lasten kuluihin.
Jos asunto ja auto on sitten miehen nimissä niin huono idea.
Kuitit talteen niin on aivan sama miten makselet ja raha vaihtaa omistajaa kun kaiken pystyy tarvittaessa todistamaan. Helpoimmalla pääsee kun on oikeasti täysin vilpitöntä. Isä ei varmaan esimerkiksi käytä tamponeja jne.
Kuitit kannattaa säilyttää aika kauan, mutta vaikka pitäisit tallessa vielä 10 vuotta isäsi kuoleman jälkeen niin yksi kansio ei paljon tilaa vie. Todennäköisyys, että kukaan tulee niillä ikinä kyselemään ilman perintö riitoja on lottovoiton luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä minä maksan isän pankkikortilla, käytän itsepalvelukassaa.
Verottaja voi periaatteessa tulkita nuo summat lahjoitukseksi, ellei viitetiedoissa ole esim. kauppalasku 11.1.2025 ja siirtona täsmälleen sama summa kuin kaupan kuitissa ko. päivänä.
Toisen pankkikorttia ei saa käyttää.
Ja kukahan siitä saa tietää? Mun lapset käytti aikoinaan mun korttia, kun kaupassa kävivät.
Ainakin jossain kohtaa kun tällaisen käräytti, sai 150€ poisottopalkkion siitä kortista. Tämä sitten veloitettiin käsittääkseni tilinomistajalta. Kyseessä on maksuvälinepetos
Ex kaupankassa
Ei ole maksuvälinepetos, jos ihminen antaa sulle pankkikortti
Kyllä on. Etkö ole lukenut oman maksukorttisi ehtoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verottaja voi periaatteessa tulkita nuo summat lahjoitukseksi, ellei viitetiedoissa ole esim. kauppalasku 11.1.2025 ja siirtona täsmälleen sama summa kuin kaupan kuitissa ko. päivänä.
Ja kukahan siitä saa tietää? Mun lapset käytti aikoinaan mun korttia, kun kaupassa kävivät.
Ainakin jossain kohtaa kun tällaisen käräytti, sai 150€ poisottopalkkion siitä kortista. Tämä sitten veloitettiin käsittääkseni tilinomistajalta. Kyseessä on maksuvälinepetos
Ex kaupankassa
Voi kyttäkassa. Mulla on vanhempani tiliin tehty pankissa kä
Silloin sinulla on omalla nimelläsi varustettu kortti siihen tiliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ex kaupankassa
Voi kyttä
Kukas nämä vanhukset sitten hoitaa?
Sinä?
Et saa hoitaa prkeke. Löytyy kateellisia paskakasoja jotka tahalleen diagnosoivat sut avuttomaksi hörhöksi. Heitä vruttaa jos elät joilkain tulia ja saatat hyötyä siitä vielä niin, että joku kantaa sulle ruokaa kotiin?
Sinun pitää tarpoa lumihangessa kauppaan ostamaan ruuat itsellesi jalapsillesi niinkuin muutkin ja yhtään avustusta et saa ottaa sitten työkkäri rahojen päälle. Et vaatteita lapsille et pullapalaa. Ruokajonoon saat mennä niinkuin muutkin.
Todellakin tulkitaan veronalaiseksi lahjaksi. Jos on vielä isompiakin kertahankintoja, niin sitä suuremmalla syyllä.
Ihmiset ovat holtittomia ja sitten tulee yllätyksenä, kun tilejä tarkistellaan riitaisissa osituksissa, pesänjaossa, viranomaisten toimesta jne.
Isän nimissä ruokakauppaan tili, ja oikeus sinulla käydä tekemässä ostoksia. Lasku isälle kerran kuukaudessa.
Tai kauppakassipalvelun kautta tilata kaupasta suoraan kotiin toimituksella. Tai haet jo maksetut ruuat niin ei tule toimituspalkkiota.
Entäs, kun vahusten raha-asioita hoitaa vanhainkodeissa ja kotisairaanhoidossa täysin tuntemattomat ihmiset?
Hoitajat tilaa ruuat kaupasta jne. Aatelkaa voi tilata vaikka itselle samalla 🤣
Verottaja ei sano mitään. Ostosten tekeminen toisen puolesta on ihan laillista.
Vierailija kirjoitti:
Kun äitini kuoli, perintöveroa laskettaessa huomioitiin kolmen vuoden ajalta kaikki tilisiirrot minulle. Eli esim. jos olin ostanut jotain nettikaupasta äidille ja äiti maksoi minulle takaisin.
Onko tämä yleinen käytäntö? Että katotaan kolme vuotta takaisinpäin perinnönjättäjän kaikki tilitiedot?
Vierailija kirjoitti:
Verottaja ei sano mitään. Ostosten tekeminen toisen puolesta on ihan laillista.
Tyytyväinenhän valtio on kun omaiset auttavat eikä tarvitse turvautua valtion apuun.
Vierailija kirjoitti:
Toisen pankkikortin käyttäminen on pankin sopimusehtojen vastaista, kuten varmaan tiesitkin. Ja neuvona annan, jos sinulle on sisaruksia ja tulette aikaan ehkä jotain perimään, niin silloin sinä vasta kusessa olet, jos sattuu yhtä mulpereita sisaruksia olemaan kuin minulla. Syytetään varastamista. Joten ole varuillasi. Etsi joku toinen tapa maksaa isäsi ostokset.
Mulla on vanhempien tileihin käyttöoikeus. Vanhemmat kuitenkin siirtävät rahat tililleni, josta siirrän ne luottokorttitililleni, josta maksan kauppaan, josta tuodaan tavarat vanhempieni kotiin.
Mietin samaa kuin ap. No, ainakin näkyy, että tavarat kuljetetaan vanhemmilleni.
KÄTEINEN (ei katainen)
ja vi--uakos niitä verottajalle ilmoittelet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on maksuvälinepetos. Toisen pankkikorttia ei saa käyttää, vaikka olisi lupa kortin omistajalta. Lapsille voi hommata rinnakkaiskortit, niin homma menee lakien mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ex kaupankassa
Ei ole maksuvälinepetos, jos ihminen antaa sulle pankkikortti
Kyllä on! Pankkikorttia ei saa luovuttaa toisen käyttööön. Tämä lukee ihan selvästi pankkikortin mukana tulleesta kirjeestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ex kaupankassa
Voi kyttäkassa. Mulla on vanhempani tiliin tehty pankissa kä
Pitää olla rinnakkaiskortti, toisen korttia ei saa käyttää. Myymäläkassa ei ole mikään kyttäkassa. Hän tekee työtään niinkuin on ohjeistettu.
Vierailija kirjoitti:
Elatuslahja on verovapaa eli vaikka nuo ruokatarvikkeet menisivät sinun käyttöösi, niin verottajan näkökulmasta tuo on veroton etu. Jos isäsi on edelleen oikeustoimikelpoinen, niin myöskään kukaan muu ei voi kieltää isääsi käyttämästä rahaasi sinuun. Jos olet isäsi edunvalvoja, niin silloin hyvä napata kuiteista kuva.
Elatuslahja ei voi koskaan olla rahaa. Väärin meni selittäys.
Voi kyttäkassa. Mulla on vanhempani tiliin tehty pankissa käyttöoikeus.