Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahojen siirto: Mitä verottaja sanoo, jos hoitaa läheisensä kauppa-asioita? Kysymys

Vierailija
12.01.2025 |

Hoidan säännöllisesti liikuntakyvyttömän isäni päivittäiset kauppa-asiat niin, että käyn hakemassa hänen pyytämänsä tarvikkeet ja hän maksaa sitten ne minulle. Nyt mietin että jos ja kun ostosten määrä ylittää kolmessa vuodessa 5000 euroa (välillä on ollut isompiakin hankintoja), niin voiko verottaja tulkita, että isäni on lahjoittanut nuo rahat minulle, vaikka todellisuudessa hän maksaa minulle sen, mitä minä olen ostanut hänelle? Miten kannattaisi toimia?

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpointa on vinguttaa isän kortilla itsepalvelukassalla ruokaostokset. Ei tarvi mitään rahasiirtoja tililtä toiselle joka helkutin kerran. Eikä niitä mahdollisia selvittelyjä tule.

Vierailija
22/79 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä minä maksan isän pankkikortilla, käytän itsepalvelukassaa.

Verottaja voi periaatteessa tulkita nuo summat lahjoitukseksi, ellei viitetiedoissa ole esim. kauppalasku 11.1.2025 ja siirtona täsmälleen sama summa kuin kaupan kuitissa ko. päivänä.

Toisen pankkikorttia ei saa käyttää.

Verottajalla ei taida olla tähänkään mitään sanomista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jeps. No voin kuule kertoa, että verottaja ei tee yhtikäs mitään. Ei pankki kyttää tuollaisia siirtoja, ei niillä ole siihen mitään intressiäkään. Niillä on aivan kädet täynnä pakollista seurattavaa, kun satoja tuhansia siirrellään tileiltä toisille tai suuria summia jonnekin mahdollisesti Hamasin tileille. Suomalaiset on kyllä säikkyä ja nöyrää kansaa. Sä et tuossa tee edes mitään väärin ja silti sua jo jännittää. Vaikka se isäsi oikeasti antaisi sulle lahjoituksina yli 5000€ kolmessa vuodessa, niin silti ei tarvisi jännittää. Ei tuollaisia hiluja seurata, eikä ole intressiä seurata. Ei pankki ole sun vihollinen, vaan sä olet heidän asiakas. Että jatka samalla mallilla vaan.

Kova luottamus pankkeihin. En olisi asiasta niin varma.

Vierailija
24/79 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa järkevä tapa on nostaa kaupparahat käteisenä isän tililtä ja maksat niillä ne ostokset. Tuossa tilin kautta kierrättämisessä ei ole mitään järkeä

Vierailija
25/79 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verottaja voi periaatteessa tulkita nuo summat lahjoitukseksi, ellei viitetiedoissa ole esim. kauppalasku 11.1.2025 ja siirtona täsmälleen sama summa kuin kaupan kuitissa ko. päivänä.

Kyllä on, jos toisen kortilla ostelet itsellesi juttuja. Kuinka todennäkösesti jäät kiinni on eri asia mutta kyllä se lahja noinkin muodostuu.

Vierailija
26/79 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elatuslahja on verovapaa eli vaikka nuo ruokatarvikkeet menisivät sinun käyttöösi, niin verottajan näkökulmasta tuo on veroton etu. Jos isäsi on edelleen oikeustoimikelpoinen, niin myöskään kukaan muu ei voi kieltää isääsi käyttämästä rahaasi sinuun. Jos olet isäsi edunvalvoja, niin silloin hyvä napata kuiteista kuva. 

Toki on verovapaa, mutta tilisiirtoja,ei käsittääkseni käsitetä elatuslahjaksi. Eli tilisiirto on periaatteessa aina veronalainen lahja. 

Vierailija
27/79 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä isääsi kirjoittamaan tilisiirtoihin jonkun kommentin tyyliin "Kauppalasku".

Jos olette jo tehneet useamman tilisiirron joissa ei ole ollut mitään selitystä, niin siitä kannattaa tehdä niin että pyydät isääsi kirjoittamaan jonkun paperin tyyliin "Koska minä en pysty liikkumaan, niin meillä on järjestely että poikani/tyttöni XXX käy minun puolestani kaupassa. Hänelle <päivämäärä> jälkeen tekemäni tilisiirrot ovat kaikki maksuja näistä kaupassakäynneistä".

Ei tarvitse alkaa säilyttää ostoskuitteja, ei tarvitse katsoa että tilisiirrot ovat sentilleen kauppalaskun kokoisia, eikä muutenkaan tarvitse tehdä mitään ylilyöntejä. Kunhan näyttää siltä että ne rahat on käytetty isäsi ostoksiin, ja summat ovat uskottavia, niin teidän ei tarvitse todistaa asioita, vaan se että annat tarvittaessa uskottavan selityksen riittää.

Vierailija
28/79 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kukahan siitä saa tietää? Mun lapset käytti aikoinaan mun korttia, kun kaupassa kävivät.

Ainakin jossain kohtaa kun tällaisen käräytti, sai 150€ poisottopalkkion siitä kortista. Tämä sitten veloitettiin käsittääkseni tilinomistajalta. Kyseessä on maksuvälinepetos 

Ex kaupankassa

Vierailija
29/79 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeps. No voin kuule kertoa, että verottaja ei tee yhtikäs mitään. Ei pankki kyttää tuollaisia siirtoja, ei niillä ole siihen mitään intressiäkään. Niillä on aivan kädet täynnä pakollista seurattavaa, kun satoja tuhansia siirrellään tileiltä toisille tai suuria summia jonnekin mahdollisesti Hamasin tileille. Suomalaiset on kyllä säikkyä ja nöyrää kansaa. Sä et tuossa tee edes mitään väärin ja silti sua jo jännittää. Vaikka se isäsi oikeasti antaisi sulle lahjoituksina yli 5000€ kolmessa vuodessa, niin silti ei tarvisi jännittää. Ei tuollaisia hiluja seurata, eikä ole intressiä seurata. Ei pankki ole sun vihollinen, vaan sä olet heidän asiakas. Että jatka samalla mallilla vaan.

Kova luottamus pankkeihin. En olisi asiasta niin varma.

Pankki ei valvo kenenkään tilisiirtoja vaan pankkitarkastusvirasto, satunnaisesti.

Vierailija
30/79 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa järkevä tapa on nostaa kaupparahat käteisenä isän tililtä ja maksat niillä ne ostokset. Tuossa tilin kautta kierrättämisessä ei ole mitään järkeä

Näin mä tein useamman vuoden.

Vierailija
31/79 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin siirtelen viikottain lasten tileille ja miehen kanssa ristiin rahaa. Kaikkiaan 30 vuotta tehty näin, eikä ole tullut mieleenkään, että kyseessä olisi joku verottaja juttu.

Summat nyt on kympeistä tonneihin. Perheen rahoja.

Tavalliset arkiset asiakkaat eivät verottajaa, eikä etenkään pankkeja kiinnosta. Mehän tuodaan vaan kiviä pankin lattialle.

Vierailija
32/79 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei verottajaa ehdi kiinnostaa tuollaiset, ainoa haitta jos on muita perillisiä jotka alkavat väittää että käytät rahat itsellesi

Vierailija
33/79 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kukahan siitä saa tietää? Mun lapset käytti aikoinaan mun korttia, kun kaupassa kävivät.

Ainakin jossain kohtaa kun tällaisen käräytti, sai 150€ poisottopalkkion siitä kortista. Tämä sitten veloitettiin käsittääkseni tilinomistajalta. Kyseessä on maksuvälinepetos 

Ex kaupankassa

Kaupan kassako tarkisti lapsen pankkikortin.

Enpä usko että tarvitsee antaa kassatytölle korttia kun itse sitä vinguttaa.

Vierailija
34/79 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on, jos toisen kortilla ostelet itsellesi juttuja. Kuinka todennäkösesti jäät kiinni on eri asia mutta kyllä se lahja noinkin muodostuu.

Jos ostat toiselle ihmiselle kaupasta ruokaa, se ei ole veronalaista. Jos laitat hänen tililleen rahaa, se on. 

Vierailija
35/79 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun äitini kuoli, perintöveroa laskettaessa huomioitiin kolmen vuoden ajalta kaikki tilisiirrot minulle. Eli esim. jos olin ostanut jotain nettikaupasta äidille ja äiti maksoi minulle takaisin.

Vierailija
36/79 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai, että normaalin ihmisten rahankäyttöä pitäisi kytätä. 

Kyttäisivät näitä sometuloja. Samaan aikaa nostetaan asumistukea, kun tuloja jostain tiktokista.

Puhumattakaan näistä Kick striimaustuloista: Pottukoira yms

Vierailija
37/79 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ex kaupankassa

Ei ole maksuvälinepetos, jos ihminen antaa sulle pankkikorttinsa ja pyytää käymään kaupassa. 

Vierailija
38/79 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulkaas ennenvanhaan oli yleistä, että nainen ostaa ruuat ja vaatteet lapsille ja mies maksaa kokonaan asumisen ja auton.

En ihmettelisi vaikka näin olisi joillain tänäkin päivänä.  Jotta olisi oikeudenmukaista, ei tietenkään taakja saisi olla liian iso kummallekaan osapuolelle tuloihin nähden. Ruokakulutkin voi olka paljon,  riippuen perheen koosta, vaikka yleensä asumismenot isoimmat. Yleensä se mies vaan on tienannut enemmän myös, joten maksukyky parempi.

Tuo vaatii toimiakseen sen että kumpikin tajuaa osansa ja jos vaikka asuntolainaa niin onaisuus katsotaan  yhteiseksi. Myös autoa myöten. 

Jos ei katsota niin sitten pitäisi laittaa tulot yhteen ja maksaa yhteisestä potista yhteiset kulut,  jotta myös se toinen on osallistunut talon ja auton maksuun ja se toinen myös ruokakuluihin ja lasten kuluihin.

Vierailija
39/79 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sitten kun poikaystäväni asuu luonani vaikka putkeen 3 kk ja ostaa tänne ruokaa? Kai verottaja ottaa huomioon, että hän syö myös itse täällä ollessaan? Välillä paljon, välillä vähän, mutta syö kuitenkin. Osaako verottaja eritellä mitkä on hänen ruoka taivmuita kuluja kuiteista. . 

Ja mitä ihmettä tässä puhutaan pankista samaan syssyyn verottajan kanssa? Eihän pankki ole mitään verottaja, sossu, Kela muu viranomainen. Nimenomaan pankille kuuluu ne miljoonarötökset paitsi ehkä nekään ei kiinnosta kun ovat jyviä asiakkaita nuo. 

Ja mitenhän tämä liittyy tähän aiheeseen mitenkään... Kirjoittaja on pihalla kuin lumiukko.

Lain mukaan ei tosiaan toiselle voi kolmen vuoden aikana lahjoittaa kuin alle 5000 euroa ilman veroseuraumuksia. Teoreettinen mahdollisuus tähän on, että pankki ilmoittaa verottajalle. Sitä en tiedä onko tilanteita, joissa näin on tapahtunut, pienien summien ollessa kyseessä. Muistaakseni myös perilliselle siirretyt rahat kolme vuotta ennen henkilön kuolemaa katsotaan ennakkoperinnöksi. Tästä syystä on ihan hyvä olla todisteet, että raha on mennyt henkilön omiin ostoksiin eikä tulevalle perilliselle.

Vierailija
40/79 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ex kaupankassa

Kaupan kassako tarkisti lapsen pankkikortin.<

Taidat olla aika juniori jos et muista aikaa kun pankkikorteista höylättiin magneettijuova ja yli 50€ ostoksista kysyttiin paperit, joiden nimen piti täsmätä kortissa olevaan nimeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän