"9-luokkalaisten ruotsin taidot vastasivat kouluarvosanaa 6. 2/3 oppilaista sai ruotsin kirjoitustaidostaan korkeintaan arvosanan 5."
Hupaisaa, että mitä enemmän pakkoruotsitusta lisätään sitä surkeammin sitä osataan. Ja politiikkojen mielestä pitää vaan entisestään lisätä pakkoruotsitusta.
Oikeasti, voiko poliitikot olla niin tyhmiä, että eivät tajua, että turhaa, tarpeetonta ja rumaa kieltä ei opita, koska sitä EI HALUTA OPPIA? Siihen ei vaikuta mikään määrä pakkkotuputusta. Tuokin aika kannattaisi käyttää jonkin itse valitun kielen opiskeluun, koska nyt aika menee täysin hukkaan.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kotus-englanti-syrjayttanyt-suomea-…
Kommentit (223)
Suomessa ei ole korruptiota. Meillä on vain suomenruotsalaiset säätiöt.
Onkohan ruotsi kohta valinnaisaine? Aloitetaan englanti 2. luokalla ja pakollinen valinnaiskieli, minkä oppilas valitseekaan/mikä kunnan valikoimasta löytyy, esim. 6.luokalla.
Mikä siinä ruotsin opiskelussa on niin kamalaa? Itse kyllä pidin kaikkien kielten opiskelusta, enemmän minulle tuotti päänvaivaa esim. matematiikka. Ei tulisi silti mieleenkään vaatia matikkaa vapaaehtoiseksi oppiaineeksi.
"Mikä siinä ruotsin opiskelussa on niin kamalaa? Itse kyllä pidin kaikkien kielten opiskelusta, enemmän minulle tuotti päänvaivaa esim. matematiikka. Ei tulisi silti mieleenkään vaatia matikkaa vapaaehtoiseksi oppiaineeksi"
Koska siihen käytetty aika on pois muusta, tärkeämmästä.
Kukaan ei puhu 'pakko-matikasta', koska kaikki ymmärtävät, että matematiikkaa käyttää (tavalla tai toisella) jokainen joka päivä. Lasketaan milloin pitää kotoa lähteä että ehtii vaikka kaverin syttäreille oikeaan aikaan/ kuinka paljon koron nousu vaikuttaa lainan kk-erään/ montako desiä laittaa jauhoja jos tekee pullataikinan tuplana/ paljonko viikkorahasta jää karkkipussin jälken jne.
PAKKOruotsia taas ani harva käyttää, tyyliin koskaan. Minulla esim. asuu Ruotsissa serkkuja, en heidänkään kanssa puhu ruotsia vaikka sitä osaan (ja serkut hieman suomea) koska porukassa on yleensä myös eng. ja esp. äidinkielenä puhuvia, englantia osaavat kaikki meistä.
Ja nykyään on esim. Hesarissa uutisitu, miten osassa ravintoloita/kauppoja ei pk-seudulla palvella asiakkaita kuin englanniksi, ja siitä huolimatta jonkun ikivanhan 'lain' takia Kuusamossa ja Kihniössä on osattava Ruotsia...
Mitä sitte? Se on ihan saatanan sama mikä arvosana sellaisesta paskasta tulee kunhan muuten on numerot todistuksessa kohdillaan. Tosin onhan se vähän kohtuutonta että tuollainen oppiaine mitä kukaan ei ikinä tarvitse missään on laskemassa keskiarvoa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä ruotsin opiskelussa on niin kamalaa? Itse kyllä pidin kaikkien kielten opiskelusta, enemmän minulle tuotti päänvaivaa esim. matematiikka. Ei tulisi silti mieleenkään vaatia matikkaa vapaaehtoiseksi oppiaineeksi.
En tiedä kamaluudesta mutta täysin turhaa se on. Itse en ole puhunut sanaakaan ruotsia kouluaikojeni jälkeen, eikä ole kukaan tuntemistani ihmisistäkään. Englannilla pärjää Ruotsissakin käydessä vallan mainiosti. Mahtaisivatko riikinruotsalaiset edes sitä suomenruotsimolotusta ymmärtääkään mitä meille kouluissa opetettiin.
Pitää muistaa milloin tämä pakotus tuli kouluihin.
Sattumoisin samaan aikaan oli menossa suuri muuttoliike ruotsiin, eli jotain 1970. Kymmenet tuhannet suomalaiset muutti töihin ruotsalaisiin tehtaisiin.
Mitäs jos tässä onkin taustalla se että ruotsalaiset halusivat täältä ruotsia osaavaa porukkaa, niin sitten keksittiin että hei, opetetaan suomalaisille ruotsia!
Eli asialla ei olisi mitään tekemistä suomen rannikkoruotsalaisten vaan ruotsin teollisuuden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Pitää muistaa milloin tämä pakotus tuli kouluihin.
Sattumoisin samaan aikaan oli menossa suuri muuttoliike ruotsiin, eli jotain 1970. Kymmenet tuhannet suomalaiset muutti töihin ruotsalaisiin tehtaisiin.
Mitäs jos tässä onkin taustalla se että ruotsalaiset halusivat täältä ruotsia osaavaa porukkaa, niin sitten keksittiin että hei, opetetaan suomalaisille ruotsia!
Eli asialla ei olisi mitään tekemistä suomen rannikkoruotsalaisten vaan ruotsin teollisuuden kanssa.
Meni vaan sikäli vituiksi kun ruotsalaiset eivät saaneetkaan siitä tankeroruotsista mitään selvää. Joutuivat itse opettamaan nämä suomalaiset puhumaan kieltään oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsi on helppoa eikä sen opiskelu kenellekään huonoa tee.
Mutta
Sillä ajalla, joka kuluu ruotsin kielen oppimiseen, voisi oppia jonkin toisen kielen, jolla on enemmän painoarvoa maailmassa: espanjan, ranskan, saksan...
Eivätkä kaikki lapset ole kielellisesti lahjakkaita.
Laiskuus! Ihmiset on nykyään laiskoja, niin eivät varmasti opiskelisi muuta kieltä, kun kumminkin englannilla pärjää...
Lisäksi kunnat on nykyään niin pa, ettei ole vara muuta edes opettaa kuin englantia ja ruotsia. Jos ruotsi poistuisi, niin sekin raha käytettäisiin aivan muuhun kuin opetukseen.
Eihän nuoriso edes suomea nykyään osaa, niin miten sitten muita kieliäkään.
Voisin hyväksyä pakkoruotsin ja virallisen kaksikielisyyden, mikäli myös Ruotsissa olisi pakkosuomi ja suomella virallisen kielen asema. Onhan siellä prosentuaalisesti suunnilleen yhtä paljon suomenkielisiä kuin Suomessa ruotsinkielisiä.
Vierailija kirjoitti:
Voisin hyväksyä pakkoruotsin ja virallisen kaksikielisyyden, mikäli myös Ruotsissa olisi pakkosuomi ja suomella virallisen kielen asema. Onhan siellä prosentuaalisesti suunnilleen yhtä paljon suomenkielisiä kuin Suomessa ruotsinkielisiä.
Miksi olisi? Suomen alue Itämaa kuului vuosisatoja Ruotsiin, ei toisin päin. Mitään Suomea ei edes ollut.
Ahvenanmaalla suomen opiskelu muutettiin vapaaehtoiseksi, koska pakollisena se kuulemma häiritsee isojen maailmankielien opiskelua ja oppimista.
Vierailija kirjoitti:
Nämä asiat eivät liity mitenkään toisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Se, että toisin kuin se matematiikka, ruotsin kieli on useimmille täysin turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olisi? Suomen alue Itämaa kuului vuosisatoja Ruotsiin, ei toisin päin. Mitään Suomea ei edes ollut.
Vaan ei kuulu enää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue historiaa. Tuo koulussa opetettu itämaa lässytys ei oikein uppoa meihin jotka ovat historiaa lukeneet muutenkin kuin peruskoulussa. Suomi niminen alue tunnettiin siitä asti kun ruotsalaiset tänne aikanaan tulivat ryöstelemään. Eivät ne mistään itämaasta puhuneet vaan suomesta.
Tästä 20v aikaa kun yläaateella olin, mutta mulla oli englanti ja saksa 7, äidinkieli 9, ja vaikka ruotsin opettaja oli mun lempiope, ruotsi oli nippa nappa 5.
Eikö RKP:läisiä yhtään hävetä? Miljardeilla on lahjottu poliitikkoja, jotta on saatu lisää ja aikaisemmin pakkoruotsia ja tulos on tämä...
Mutta
Sillä ajalla, joka kuluu ruotsin kielen oppimiseen, voisi oppia jonkin toisen kielen, jolla on enemmän painoarvoa maailmassa: espanjan, ranskan, saksan...
Eivätkä kaikki lapset ole kielellisesti lahjakkaita.