Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"9-luokkalaisten ruotsin taidot vastasivat kouluarvosanaa 6. 2/3 oppilaista sai ruotsin kirjoitustaidostaan korkeintaan arvosanan 5."

Vierailija
12.01.2025 |

Hupaisaa, että mitä enemmän pakkoruotsitusta lisätään sitä surkeammin sitä osataan. Ja politiikkojen mielestä pitää vaan entisestään lisätä pakkoruotsitusta.

Oikeasti, voiko poliitikot olla niin tyhmiä, että eivät tajua, että turhaa, tarpeetonta ja rumaa kieltä ei opita, koska sitä EI HALUTA OPPIA? Siihen ei vaikuta mikään määrä pakkkotuputusta. Tuokin aika kannattaisi käyttää jonkin itse valitun kielen opiskeluun, koska nyt aika menee täysin hukkaan.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kotus-englanti-syrjayttanyt-suomea-…

Kommentit (223)

Vierailija
201/223 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahvenanmaalla suomen opiskelu muutettiin vapaaehtoiseksi, koska pakollisena se kuulemma häiritsee isojen maailmankielien opiskelua ja oppimista.

Minulle on sinänsä täysin sama, mitä ahvenloiset keskenään puuhaa, mutta onhan se irvokasta, että maassa nimeltä SUOMI ainoa koko valtakunnan alueella virallinen kieli on RUOTSI. Näin siksi, koska Ahvenanmaalla suomen kielellä ei ole mitään asemaa, mutta ruotsi on virallinen kieli koko maassa.

Vierailija
202/223 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tässä niin käy, että ruotsin opiskelua vaan aikaistetaan ja/tai lisätään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/223 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen ja Ruotsin lähentyminen kauhistuttaa jotain tahoa.

Vanhoja Ruotsi- ja ruotsi- antipatioita nostetaan pintaan.

Ei ole sattumaa, että 2000- luvulla on luotu pseudohistoriallinen narratiivi mahtavasta, muinaisesta Suomen kuningaskunnasta, jonka häijy Ruotsi kukisti ja kolonialisoi.

Vierailija
204/223 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmette että jatkuvasti nykyään kuulee jatkuvasti opettajilta miten oppilaiden osaaminen on romahtanut. Nytkin tässä ketjussa iso osa vanhemista on sitä mieltä että ihan turha kieli eikä sitä tarvitse eikä kannata oppia.

Tuolla asenteella se koulunkäynti on oppilaankin mielestä sitä että opiskellaan mitä huvittaa ja jos ei huvita niin sitten ei tehdä mitään.

Kyllä sen pitäisi mennä niin että jos jotain koulussa edelleen opetetaan niin sitä sitten myös opiskellaan eikä keksitä mitään tekosyitä. Vanhemman oma mielipide sen tarpeellisuudesta voi olla mikä vain mutta sitä ei koskaan pidä sanoa lapselle ääneen.

Vierailija
205/223 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta nythän meillä on ruotsinkielinen presidentti. Ehkä hän voisi toimia jonkinlaisena roolimallina ja arvojohtajana tässä asiassa?

Vierailija
206/223 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä ruotsin pakollisuudesta on turha valittaa, koska ei se kuitenkaan tule poistumaan niin kauan, kun osa päättäjistä on ruotsinkielisiä.

Vierailija
207/223 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä ruotsin pakollisuudesta on turha valittaa, koska ei se kuitenkaan tule poistumaan niin kauan, kun osa päättäjistä on ruotsinkielisiä.

Vierailija
208/223 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihmette että jatkuvasti nykyään kuulee jatkuvasti opettajilta miten oppilaiden osaaminen on romahtanut. Nytkin tässä ketjussa iso osa vanhemista on sitä mieltä että ihan turha kieli eikä sitä tarvitse eikä kannata oppia.

Tuolla asenteella se koulunkäynti on oppilaankin mielestä sitä että opiskellaan mitä huvittaa ja jos ei huvita niin sitten ei tehdä mitään.

Kyllä sen pitäisi mennä niin että jos jotain koulussa edelleen opetetaan niin sitä sitten myös opiskellaan eikä keksitä mitään tekosyitä. Vanhemman oma mielipide sen tarpeellisuudesta voi olla mikä vain mutta sitä ei koskaan pidä sanoa lapselle ääneen.

Ruotsin oppimistulokset ovat aina olleet huonoja, tai ainakin viimeistään tasokursseista luopumisen jälkeen.

Vierailija
209/223 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä ruotsin opiskelussa on niin kamalaa? Itse kyllä pidin kaikkien kielten opiskelusta, enemmän minulle tuotti päänvaivaa esim. matematiikka. Ei tulisi silti mieleenkään vaatia matikkaa vapaaehtoiseksi oppiaineeksi.

Kyse ei ole siitä onko se kamalaa vai ei, vaan onko siinä mitään järkeä, jos tulokset ovat mitä ovat ja kielen käyttö/tarve on suurimmalla osalla hyvin vähäistä tai olematonta.

Oikeastiko sinusta ruotsi on samanveroinen aine kuin matematiikka? Jännä, ettei missään muussa maailman maassa opiskella sitten ruotsia vieraana kielenä? Mitenköhän muu maailma pärjää?

Vierailija
210/223 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluihin pitäisi saada takaisin tasokurssit kielissä ja matematiikassa. Peruskoulun alkuaikoina oli sellaiset. Mielestäni se oli toimiva järjestelmä. En ole ikinä ymmärtänyt, miksi niistä piti luopua.

Vierailija
211/223 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskakieli tuo ruotsi. Turha panostaa. Mielummin vaikka vetää röökiä senkin ajan.

Vierailija
212/223 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen suomenruotsalainen. Yrittäkää kuvitella miltä tuntuu lukea tällainen ketju.

Vierailija
213/223 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen suomenruotsalainen. Yrittäkää kuvitella miltä tuntuu lukea tällainen ketju.

Nyyh, yritä kuvitella miltä tuntuu kun koko kansa rasistisesti alistetaan palvelusväeksi bättrefolkille.

Vierailija
214/223 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoruotsin kannattajat eivät ole tähän päivään mennessä osanneet kunnolla perustella, miksei sellainen vaihtoehto voisi olla mahdollinen, että englannin lisäksi olisi pakko opiskella jotain vierasta kieltä, mutta sen ei tarvitsisi olla välttämättä juuri ruotsi, vaan vaihtoehtoina voisivat olla esim. saksa, ranska, venäjä ja espanja.

Vierailija
215/223 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tässä niin käy, että ruotsin opiskelua vaan aikaistetaan ja/tai lisätään.

En usko, että aikaistuksia ja lisäyksillä on mitään merkitystä tuloksiin. Nuorilla ei vaan ole mitään motivaatiota opiskella kieltä, jota eivät tarvitse missään.

Vierailija
216/223 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on suomenruotsalaista sukua ja läheisiä suomenruotsalaisia ystäviä. Ei siis yhtään mitään suomenruotsalaisia tai heidän kielellisiä oikeuksia vastaan.

Silti en ymmärrä nykyistä koko maan ja kaikki kouluasteet kattavaa pakkoruotsikäytäntöä. Mitä hyötyä siitä oikeasti on suomenruotsalaisille?

Vierailija
217/223 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herravähemmistön on saatava pitää omat etuoikeutensa. Miten muuten keskimääräisesti heikommalla koulumenestyksellä varustetut ruotsinsuomalaiset pääsisi kiintiöopiskelu ja työpaikkoihin?

Siksi meillä pidetään tätä kuninkaiden aikaista järjestelmää yllä. Ruotsinsuomalaisille ei riitä heillä jo oleva suhteeton taloudellinen valta vaan pitää muistuttaa arvojärjestyksestä pakottamalla suomalaiset opettelemaan kieltä jota eivät tarvitse mihinkään. 

Täyttä rahan ja ajanhukkaa mutta ei se muuksi muutu koska politiikot elävät lobbareiden murusista. 

Vierailija
218/223 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Etelä-Suomessa ja en ole ikinä tarvinnut Ruotsia missään. 43v

Vierailija
219/223 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen ja Ruotsin lähentyminen kauhistuttaa jotain tahoa.

Vanhoja Ruotsi- ja ruotsi- antipatioita nostetaan pintaan.

Ei ole sattumaa, että 2000- luvulla on luotu pseudohistoriallinen narratiivi mahtavasta, muinaisesta Suomen kuningaskunnasta, jonka häijy Ruotsi kukisti ja kolonialisoi.

Täh? Viimeksi ruotsi luopui koko suomesta pelkällä venäjän uhkauksella. Joten ihan sitoutuneita nuo ei maan omistamiseen olleet. Vain suomen rantaruotsalaiset on sitoutuneet henkisesti ruotsinkieleen kun taas ruotsia ei kiinnosta mokoma periferia pätkääkään. 

Vierailija
220/223 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä ruotsin opiskelussa on niin kamalaa? Itse kyllä pidin kaikkien kielten opiskelusta, enemmän minulle tuotti päänvaivaa esim. matematiikka. Ei tulisi silti mieleenkään vaatia matikkaa vapaaehtoiseksi oppiaineeksi.

Kyse ei ole siitä onko se kamalaa vai ei, vaan onko siinä mitään järkeä, jos tulokset ovat mitä ovat ja kielen käyttö/tarve on suurimmalla osalla hyvin vähäistä tai olematonta.

Oikeastiko sinusta ruotsi on samanveroinen aine kuin matematiikka? Jännä, ettei missään muussa maailman maassa opiskella sitten ruotsia vieraana kielenä? Mitenköhän muu maailma pärjää?

Niin, minusta pitkä matikka oli helppoa ja hauskaa joten pistetään se pakolliseksi kaikille lukiolaisille kirjoituksia myöten. Sillähän noista "vain kieliä" osaavista pääsisi muutenkin soheltamassa yhteiskuntaa vajaalla ymmärryksellään sekaisin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi