Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen huomannut sen, että monikaan opettaja tai edes englannin opettaja ei osaa puhua englantia sujuvasti!

Vierailija
12.01.2025 |

moni tönköttää sitä kimiräikkösenglantia vaikka on muka pätervä englannin opettaja tai kansainvälisessä työssä joku johtaja

se on säälittävää

tv mestari Andy ruokajonon paras englanninkin taitaja

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

näitä tyttiyliviikareita on liikaa johtoasemissa, ei osata englantia yhtään

Vierailija
2/44 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaverini on enkun opettaja mutta ei uskalla tehdä alansa töitä kun ei osaa lausua enkkua!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalaiset ei osaa mitään 

Vierailija
4/44 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun puhetaitosi menee siellä hukkaan. Puhut yksin. Suomea ja englantia sölkkäät sekasin.

Vierailija
5/44 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kaltaiset toisten kielitaidon arvostelijat on enemmänkin noloja. Jopa äidinkielenään englantia puhuvat tekevät kielioppivirheitä (jenkit). 

Englantia puhutaan todella monella eri aksentilla. Noloa hävetä suomiaksenttia, ihan tavallistahan se on suomalaiselle ihmiselle. Miks pitäis lausua enkkua kuten britti? Ei ihme ettei monet Suomessa uskalla puhua englantia vaikka osaisivat, kun on tollasta noloa arvostelua mitä ap ylläpitää.

Vierailija
6/44 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tapaamani britti, jolle olin oppaana Suomessa, antoi minulle kullanarvoisen vinkin.

Hän sanoi minulle, että jos opettelet englannin kieltä, opettele brittienglanti. Ei jenkkienglanti.

Tietenkin kaveri oli britti itsekin, mutta tuo vinkki on ollut toimiva.

Vierailija
7/44 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kaltaisten takia englantia tulee puhuttua hyvin ja rohkeasti ulkomailla, mutta Suomessa välttelee enkun puhumista. Kukaan muu ei naura suomiaksentille kuin toinen suomalainen. Ulkomaalaiset ei välitä pätkääkään.

Vierailija
8/44 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa olisi luontevaa osata brittienglantia - Euroopassa kun ollaan. Mutta amerikkalaisen musiikin ja tv-biihteen tuputtaminen kaikilta kanavilta on johtanut siihen että moni oppii venyttämään ämeriikkalaisittain ja hakemaan jenkkilatteuksia osaamatta juuri lainkaan englantia. Se jenkkiaksentti on hyvin pieni osa englannintaidosta.

Vierailija
9/44 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

näitä tyttiyliviikareita on liikaa johtoasemissa, ei osata englantia yhtään

Hyvä olisi, jos osaa työnsä, sillä englannin osaamisella ei ole niin väliä. Aina löytyy tulkkeja. 

Vierailija
10/44 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rallienglanti ei ole ongelma, vaan se ettei suomalaiset uskalla puhua. Niin perisuomalainen ongelma kuin olla ja voi. Turkkilainen tai intialainen ei häpeä yhtään sitä, että lausuu aksentilla ja vähän sinne päin. Jos he eivät jotain ymmärrä, he vain sujuvasti vastaavat vierestä vähän mitä sattuu. Ei ne anteeksi pyytele ja pahoittele, että anteeksi kun en täysin nyt ymmärtänyt mitä sanoit. Englantia voi opettaa ja yritysmaailman johdossa toimia oikein hyvin, vaikkei englanninkieli ole lähelläkään natiivia. Miksi sen pitäisi edes olla? Mistä moinen ajatus? Äidinkieli on suomi, joten kyllä ne kuuntelijatkin tajuaa että tämä henkilö nyt puhuu tätä enkkua toisena kielenä ja sen kuulee.

Vierailija
11/44 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomea ja englantia sölkkäät sekasin."

Joo, siksi ANGLISMIT!

Vierailija
12/44 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kaltaisten takia englantia tulee puhuttua hyvin ja rohkeasti ulkomailla, mutta Suomessa välttelee enkun puhumista. Kukaan muu ei naura suomiaksentille kuin toinen suomalainen. Ulkomaalaiset ei välitä pätkääkään.

Rallienglannista saa helposti selvää. Toista kuin jostain skottien mongerruksesta.

Vierailija
13/44 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs tapaamani britti, jolle olin oppaana Suomessa, antoi minulle kullanarvoisen vinkin.

Hän sanoi minulle, että jos opettelet englannin kieltä, opettele brittienglanti. Ei jenkkienglanti.

se on juurikin päinvastoin, brittienglantia ei kukaan ymmärrä ja siinä on liian monimutkaisia hienoja sanoja, nykyään amerikan englanti on kaikkialla normi ja ymmärrettävää. Miksi vielä 1990-luvulla enkun opettajatkin yrittivä't puhua sitä "hienoa" brittienglantia, se on ihan paskaa ja naurettavaa. Nuoretkin katsovat netflixia nykyään ja omaksuvat sen USA-englannin.

Vierailija
14/44 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa olisi luontevaa osata brittienglantia - Euroopassa kun ollaan. Mutta amerikkalaisen musiikin ja tv-biihteen tuputtaminen kaikilta kanavilta on johtanut siihen että moni oppii venyttämään ämeriikkalaisittain ja hakemaan jenkkilatteuksia osaamatta juuri lainkaan englantia. Se jenkkiaksentti on hyvin pieni osa englannintaidosta.

Vierailija kirjoitti:

se on juurikin päinvastoin, brittienglantia ei kukaan ymmärrä ja siinä on liian monimutkaisia hienoja sanoja, nykyään amerikan englanti on kaikkialla normi ja ymmärrettävää. Miksi vielä 1990-luvulla enkun opettajatkin yrittivä't puhua sitä "hienoa" brittienglantia, se on ihan paskaa ja naurettavaa. Nuoretkin katsovat netflixia nykyään ja omaksuvat sen USA-englannin.

Vierailija
15/44 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hienoja sanoja?

Vierailija
16/44 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun aina rallienglantia ulkomailla, turha alkaa edes yrittämään mitään oxfordinenglannin sofistikoitunutta kikkailua ja  piilosarkasmia. Häviät siinä kuitenkin natiiveille 0-12.

Sitten kokonaan oma juttunsa ovat nämä skotlannin ym. vahvat murteet joita natiivienglantia puhuvat itse ymmärtävät vielä huonommin, kuin hiukan vajakilta mutta muuten selkeältä kuulostavaa rallienglantia.

Vierailija
17/44 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rallienglanti ei ole ongelma, vaan se ettei suomalaiset uskalla puhua. Niin perisuomalainen ongelma kuin olla ja voi. Turkkilainen tai intialainen ei häpeä yhtään sitä, että lausuu aksentilla ja vähän sinne päin. 

Minulla on ollut työkaverina intialainen jonka englannin aksentista kukaan ei ymmärtänyt juuri hevon v...n mitään. Mukaanlukien englantia äidinkielenään puhuvat työkaverit. Rallienglanti toimii aina ja kaikkialla missä kyseistä kieltä osataan edes auttavasti!

Vierailija
18/44 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas joku ääliö kuvittelee ettei muilla kuin suomalaisilla ole aksenttia vieraassa kielessä.

Ap voi vaikka kysyä edunvalvojaltaan.

Vierailija
19/44 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se on ollut toimiva? Miksi brittienglanti toimii paremmin kuin amerikanenglanti?

Vierailija
20/44 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista on tuo suomalaisten häpeä ja nolostelu. Yritän aina lempeästi patistella oppilaita rohkeasti vain puhumaan, aksentilla ja pienillä virheillä ei ole mitään väliä, kunhan viesti välittyy. Olen itse asunut Yhdysvalloissa ja Britanniassa ja osaan kyllä puhua molemmilla aksenteilla, mutta työssä käytän brittienglantia, koska se on äänteellisesti lähempänä suomea. Kehotan kuitenkin kiinnittämään huomiota ymmärtämisen kannalta tärkeisiin asioihin, kuten sanapainoon ja pehmeiden konsonanttien ääntämiseen, ne ovat usein vaikeita. Esim. therMOmeter tai jogging (ensimmäinen äänne on d, ettei tule "tsoking").

Ope

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä