Olen huomannut sen, että monikaan opettaja tai edes englannin opettaja ei osaa puhua englantia sujuvasti!
moni tönköttää sitä kimiräikkösenglantia vaikka on muka pätervä englannin opettaja tai kansainvälisessä työssä joku johtaja
se on säälittävää
tv mestari Andy ruokajonon paras englanninkin taitaja
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Ihan höpöjuttu. Joskus kasarilla oli vielä vanhoja enkun opeja, jotka äänsi vähän kökösti. Johtui ihan siitä, että olivat sukupolvea, kun ei saanut sitä puheharjoitusta ja oma opiskelu oli lähinnä kielioppia ja sanastoa. Nykyisistä enkun opeista ihan jokainen puhuu kauniisti englantia. Jotkut ääntää erittäinkin hienosti, jotkut tavallisemmin, mutta yhtä kaikki englannin taito on erinomainen myös puhetasolla. Pitääkin olla alan maisterilla.
Enemmän kielitaito-ongelmia on näillä harvinaisempien kielten ihmisillä. Yliopistokaan ei opeta puhumaan vaikka ranskaa vaan oikeasti meillä voi valmistua ranskasta yliopistosta sillä tavoin, ettei voisi laajasti keskustella kahvipöydässä tai vetää liikeneuvottelua. Se on käsittämätöntä. Tietenkään yliopisto ei lisää puhevarmuutta, joten se on ihan omalla vastuulla mennä siihen maahan opiskeluaikana ja puhua, jos ei muuten ala sujua. Englannin kohdalla tosin tätä ongelmaa ei ole.
Miten sieltä ranskan opinnoista valmistuisi tuollaisella kielitaidolla, kun kaikki opetus on lähtökohtaisesti ranskaksi? En usko hetkeäkään tuota väitettä. Monissa yliopistoissa on myös pakollinen kieliharjoittelu, eli vaihto- tai työharjoittelujakso ko. maassa.
Vierailija kirjoitti:
Surullista on tuo suomalaisten häpeä ja nolostelu. Yritän aina lempeästi patistella oppilaita rohkeasti vain puhumaan, aksentilla ja pienillä virheillä ei ole mitään väliä, kunhan viesti välittyy. Olen itse asunut Yhdysvalloissa ja Britanniassa ja osaan kyllä puhua molemmilla aksenteilla, mutta työssä käytän brittienglantia, koska se on äänteellisesti lähempänä suomea. Kehotan kuitenkin kiinnittämään huomiota ymmärtämisen kannalta tärkeisiin asioihin, kuten sanapainoon ja pehmeiden konsonanttien ääntämiseen, ne ovat usein vaikeita. Esim. therMOmeter tai jogging (ensimmäinen äänne on d, ettei tule "tsoking").
Ope
Itse opin jo aikanaan alakoululaisena, ettei puhuta kuin vasta osatessaan täydellisesti oikein.
Ikävää vaan, että se täydelliseksi oppiminen vaatisi harjoittelua, jota ei saa tehdä ellet kuulosta täydelliseltä.
Itselläni söi hyvin tehokkaasti innon minkään vieraan kielen opiskeluun.
Vierailija kirjoitti:
Puhun aina rallienglantia ulkomailla, turha alkaa edes yrittämään mitään oxfordinenglannin sofistikoitunutta kikkailua ja piilosarkasmia. Häviät siinä kuitenkin natiiveille 0-12.
Sitten kokonaan oma juttunsa ovat nämä skotlannin ym. vahvat murteet joita natiivienglantia puhuvat itse ymmärtävät vielä huonommin, kuin hiukan vajakilta mutta muuten selkeältä kuulostavaa rallienglantia.
Ei skotlannin murteessa ole mitään vaikeaa tai epäselvää. Jotkut alaluokkaiset murteet voivat olla vaikeita sananparsista, jne., johtuen. Olen asunut ja käynyt koulua Briteissä.
Olen huomannut, että harva opettaja yleensäkään osaa kirjoittaa suomea oikein. Se on hämmästyttää esim Wilma viesteissä usein.