Olisitko sinä tai läheisesti hengissä ilman nykyajan lääketiedettä?
Itse todennäköisesti olisin, lapsista muutama olisi kuollut kun on ollut keuhkokuumetta, pienenä keltaisuutta... Jne..
Kommentit (61)
Lasteni isä olisi kuollut aivoverenvuotoon. Tosin hän ei ehkä olisi ikinä isäksi tullut, koska minä olisin kuollut synnytykseen, myös lapsemme olisi menehtynyt.
Olisin hengissä mutta näkisin todella huonosti koko ikäni kerran silmälaseja ei saisi käyttää. Ja henkisesti voisin huonommin, kerran lääkkeitä ei saisi käyttää. (Aamuisin masennuslääke ja iltaisin Risperidon levottomuuteen, mulla on keskivaikea aspenger ja olen nainen).
Minä olisin kuollut synnytykseen 29-vuotiaana. Lapsi olisi mennyt samalla. Toinen lapsi olisi kuollut 4-vuotiaana autoimmuunisairauteen. Onhan se aika karua ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Olisin kuollut meningokokkibakteerin aiheuttamaan aivokalvontulehdukseen alakouluikäisenä ilman lääkehoitoa.
Sama. Tosin olin alle viisivuotias.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti kyllä
Hengissä
Ei sitä tiedä, jos jokin tulehdus olisi kehittittynyt pahemmaksi ilman antibiotteja, mutta luulen, että olisin hengissä.
Toinen lapseni olisi kuollut onnettomuudessa.
n56
Olisin kuollut synnytykseen, ja lapseni olisi kuollut.
Vierailija kirjoitti:
En. Olisin kuollut jo aikoja sitten. Eikös tästä ole ollut ketju aikaisemmin?
Oli. Vuosia sitten. T. Palstalla vuodesta 2001 lähtien
Jos en olisi kuollut alle kouluikäisenä sairastamaani keiuhkokuumeeseen, niin olisin kuollut 8 vuotiaana umpisuolen puhkeamiseen. Jos jostain kumman syystä olisin tuosta selvinnyt hengissä, niin viimeistään olisin kuollut 3-kymppisenä synnytykseen, todennäköisesti myös lapsi olisi kuollut.
Olisin kuollut viimeistään 19-vuotiaana umpisuolen puhkeamiseen. Ellen olisi menehtynyt jo lapsena esim tuhkarokon seurauksena johonkin sen jälkitautiin.
Olin äitini neljäs lapsi ja tietääkseni synnytys sujui ihan hyvin ja muutkin synnytykset ovat olleet suht normaaleja, paitsi yksi tai kaksi synnytystä on jouduttu käynnistämään ja ainakin kerran piti kalvot puhkaista, jos ei noita synnytyksiä olisi käynnistetty ja saatu vauvoja ulos niin ehkä äiti olisi kuollut jo ekaa lasta tehdessä kun se ei tule ulos.
Jos siellä olisi joku vanhempi, kokeneempi nainen ollut auttamassa ja likaisilla käsillä ollut auttamassa niin ties mitä tulehduksia siitäkin olisi tullut. Synnyttäminen oli ennen siksikin vaarallista kun paskasilla käsillä kosketaan ja jos on paikat revennyt niin menee verenkiertoon kaikki bakteerit.
Ilman antibiootin keksimistä olisin kuollut keuhkokuumeeseen. Myös poliohalvaus olisi ollut todennäköinen ilman rokotetta.
Todennäköisesti olisin kuollut sairauksiin, jotka olen nykylääketieteen ansiosta välttänyt rokotuksilla tai jättänyt vakavat jälkitaudit saamatta antibioottien vuoksi.
Minulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta, joka aiheutti hoitamattomana masennuksen itsetuhoisine ajatuksineen. Jos en olisi siihen lääkitystä saanut niin olisin varmaan tehnyt jotain itselleni. Myös kilpirauhasen vajaatoimintaan voi lopulta kuolla ilman lääkitystä.
En olisi. Olisin kuollut erääseen helposti antibiooteilla hoidettavissa olevaan tulehdukseen jo nuorena.
Eipä ole mitään poskiontelontulehdusta tai korvatulehdusta vakavampaa ikinä ollut, ehkä niihin ei ois kuollut, tupakansavua korvaan jne vanhan kansan hoitovinkit, niillä isovanhemmatkin moisista useimmiten selvisi.
Lapset (teinejä jo) on kyllä aina olleet terveitä, en muista että ois ikinä tarvinnut lääkärissä käyttää kuin muutamien tapaturmien takia, ja tuskin ne siihen 3cm vekkiin otsassa tai muljahtaneeseen nilkkaan ois kuollut. Vähän ratamonlehteä tai tervaa päälle jne.
Mies ehkä olisi kuollut keuhkokuumeeseen. Vaikka toipui kai jotkut siitäkin itsestään jollain ihmeellä.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti olisin kuollut sairauksiin, jotka olen nykylääketieteen ansiosta välttänyt rokotuksilla tai jättänyt vakavat jälkitaudit saamatta antibioottien vuoksi.
Minulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta, joka aiheutti hoitamattomana masennuksen itsetuhoisine ajatuksineen. Jos en olisi siihen lääkitystä saanut niin olisin varmaan tehnyt jotain itselleni. Myös kilpirauhasen vajaatoimintaan voi lopulta kuolla ilman lääkitystä.
Ainiin ja puolisoni olisi kuollut useaan kertaan ilman nykylääketiedettä, viimeisimpänä tulehdus selkäytimessä josta jäi henkiin.
Olisin kuollut lapsena anafylaksiaan.
Olisin todennäköisesti kuollut vääränlaisen ravitsemuken seurauksena, joka olisi ensi tuhonnut mm. ohutsuoleni ja yhä harvempi ravintoaine imeytyisi elimistööni "normaalisti" siten olisin ollut altis myös monelle muulle sairauksille ja viruksille, jotka viimeistään olisivat vieneet minulta hengen,