Opettajan avautuminen
Työskentelen opettajana ammatillisessa oppilaitoksessa, jossa on yli 1500 opiskelijaa. Pidän työstäni, mutta ajoittain käyn läpi suoranaisia sulan kauhun tuntemuksia seuratessani nykymenoa ja miettiessäni tulevaisuuden yhteiskuntaa. Osaamistarpeita ja työvoiman tarvetta piisaa alalla kuin alalla, mutta pystytäänkö niihin nykytarjonnalla vastaamaan? Enkä puhu nyt määrästä vaan laadusta.
Rajoitetun merkkimäärän vuoksi varsinainen teksti kommenteissa.
Kommentit (438)
Vierailija kirjoitti:
Niin pitkä teksten etten jaksa lukea referoitko?
Tämä! Mitään ei jakseta eikä viitsitä.
Vierailija kirjoitti:
Onpas siinä harvinaisen tietämätön ja pihalla oleva "opettaja". Et sinä tilanteesta Li Andersonia voi syyttää.
Kyllä voin. Puoluetoimistolla juuri siitä minulle maksetaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jättäisin luokalle jos saisin. Se olisi näiden nuorten etu. Nykyiseen opetussuunnitelmaan on kirjattu viitosen kriteerit, joita minun on virkavastuulla noudatettava. Viitosen saadakseen ei tarvitse osata juuri mitään. Esimerkiksi liikunnassa riittää läpi pääsyyn, että käy muuteman kerran näyttäytymässä koko yläkoulun aikana.
Minun ei enää tarvitse antaa sääliviitosia. Ne on kirjattu sisään opsiin. Jouduin uusien kriteerien myötä laskemaan läpipääsyn rimaa."
Miksi sinä hyväksyt tämän?
En hyväksykkään. Lähettelen postia opetushallitukseen, erilaisiin koulua kehittäviin työryhmiin ja myös opetusministerille. Yleensä minun kuvaamaani todellisuutta ei uskota.
Pitäisikö sitten tehdä muutakin kuin lähetellä postia? Kai te koulutetut opettajat porukalla keksitte
Ei päättäjiä kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää tekstiä tuo aloitus. En tiennyt että tilanne on noin paha.
Ei kannata uskoa kaikkea lukemaansa. Kyseessä tuskin on opettaja, jo käytetty kieli ja väärät termit sen kertovat.
Tilanne on ihan oikeasti noin paha. Opetan yläkoulussa ja lukiossa (ilman keskiarvorajaa). Meillä heikoimmat lukiolaiset ovat ihan samanlaisia, kuin ap:n kuvaamat amislaiset. He ihan aidosti kuvittelevat pääsevänsä lukiosta läpi puhelintaan tuijottamalla ja kynsiään lakkaamalla. Aivan kotimaista tekoa ovat nämä nuoret.
Peruskoulumme oppilaista 25-30% ei tule kykenemään työelämään. Ihan järkyttävää.
Tätähän Petteri, Purra ja Satonen haluavat 🤗
Sen sijaan että.haukkuisit ja motkottisit, kertoitsiko, miten petteri, Purra ja Satonen on tähän syyllisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jättäisin luokalle jos saisin. Se olisi näiden nuorten etu. Nykyiseen opetussuunnitelmaan on kirjattu viitosen kriteerit, joita minun on virkavastuulla noudatettava. Viitosen saadakseen ei tarvitse osata juuri mitään. Esimerkiksi liikunnassa riittää läpi pääsyyn, että käy muuteman kerran näyttäytymässä koko yläkoulun aikana.
Minun ei enää tarvitse antaa sääliviitosia. Ne on kirjattu sisään opsiin. Jouduin uusien kriteerien myötä laskemaan läpipääsyn rimaa."
Siis kysytkö tosissasi, miksi virkavastuulla toimivan opettajan on noudatettava opetussuunnitelmaa ja valtakunnallisia arviointikriteerejä? Ne on velvoittavia asiakirjoja, ja kyllä niitä vaan on noudatettava, jos aikoo työtään tehdä. Toki voi vapaa-ajalla sitten hakeutua luottamustoimiin ja ryhtyä aktiivisesti ajamaan asioihin muutosta,
Ai niin, kun se haluttu muutos vaatisi, että nostaa ihan itse sen ahterinsa penkistä ja tekee jotain, mut kun se ei ole kivaa ja vie vapaa-aikaa, joten antaa olla.
Tuolla asenteella ei kyllä olen maailmassa mikään muuttunut.
Kertoisiko Ap miten Li Andersson tähän liittyy? Se että oppivelvollisuus piteni vuodella ei varmaan aiheuttanut kansakunnanlaajuista asennevammaa?
Vierailija kirjoitti:
1/4 yläkoululaisista (kotimaista alkup.) ei enää pysty lukemaan vaikkapa Tiede-lehden artikkelia. 1/5 saa luettua sen sujuvasti ja ymmärtää mitä siinä sanotaan.
1/4 yläkoululaisista ei enää osaa lainkaan tavallisessa elämässä käytettyä suomea. Heidän sanavarastonsa on niin pieni, että tavallisetkin sanat jäävät ymmärtämättä.
1/2 yläkoululaisista on vaikeasti kännykkäriippuvaisia. Heille tulee vieroitusoireita, jos kännykkä on laitettava pois.1/5 kännykkäriippuvuus on lievä.
Jos kantissuomalaiset eivät ymmärrä suomalaisia sanoja, on kyllä vikaa koulutuksessakin. Niitä sanoja pitää ihan oikeasti opettaa, varsinkin alakoulussa, eikä vain ihmetellä, että miksi ei ymmärretä. Olen itse ope, ja olen joutunut omillekin lapsilleni opettamaan koulukirjojen sanojen merkityksiä kotona, koska heidän oma opettajansa ei tajua niitä opettaa, enkä kovin montaa kertaa kehtaa huomauttaa toisen koulun kollegalle. Ihan peruskauraa, että pitää varmistaa, että oppilaat ymmärtävät eri oppiaineiden sanaston.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kysytkö tosissasi, miksi virkavastuulla toimivan opettajan on noudatettava opetussuunnitelmaa ja valtakunnallisia arviointikriteerejä? Ne on velvoittavia asiakirjoja, ja kyllä niitä vaan on noudatettava, jos aikoo työtään tehdä. Toki voi vapaa-ajalla sitten hakeutua luottamustoimii
Ihan eri tyyppi
Mutta mihin sä niinku vastasit?
Yksi aspekti taisi unohtua. Ihme, jos sinne kouluun edes viitsitään vaivautua. Osa tulee milloin sattuu. "Vähän myöhässä " tarkoittaa n. yhtä tuntia. Kotiin halutaan lähteä, kun särkee päätä, täytyy auttaa kaveria muutossa tai mennä odottamaan temusta tilattua postipakettia. Sitten ihmetellään, ettei jotain väliin jäänyttä asiaa ole opeteltu ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kertoisiko Ap miten Li Andersson tähän liittyy? Se että oppivelvollisuus piteni vuodella ei varmaan aiheuttanut kansakunnanlaajuista asennevammaa?
Ai miten Anderssonnliittyi? Kysytkö tosissasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1/4 yläkoululaisista (kotimaista alkup.) ei enää pysty lukemaan vaikkapa Tiede-lehden artikkelia. 1/5 saa luettua sen sujuvasti ja ymmärtää mitä siinä sanotaan.
1/4 yläkoululaisista ei enää osaa lainkaan tavallisessa elämässä käytettyä suomea. Heidän sanavarastonsa on niin pieni, että tavallisetkin sanat jäävät ymmärtämättä.
1/2 yläkoululaisista on vaikeasti kännykkäriippuvaisia. Heille tulee vieroitusoireita, jos kännykkä on laitettava pois.1/5 kännykkäriippuvuus on lievä.
Jos kantissuomalaiset eivät ymmärrä suomalaisia sanoja, on kyllä vikaa koulutuksessakin. Niitä sanoja pitää ihan oikeasti opettaa, varsinkin alakoulussa, eikä vain ihmetellä, että miksi ei ymmärretä. Olen itse ope, ja olen joutunut omillekin lapsilleni opettamaan koulukirjojen sanojen merkityksiä kotona, koska heidän oma opettajansa ei tajua niitä opettaa, enkä kovin montaa kertaa kehtaa huomauttaa toisen koulun kollegalle. Ihan peruskauraa, että pitää varmistaa, että oppilaat ymmärtävät eri oppiaineiden sanaston.
Oppiaineen sanasto ja käsitteet kyllä opetetaan ja se ei enää ole se pahin ongelma. Nyt pulmana ovat ne ns. tavalliset sanat siellä väleissä.
Allekirjoitan täysin aloittajan kommentit. Olen itse opettanut yli 20 vuotta yläkoulussa, ja todellakin näen mistä nämä aloittajan kuvaaman oppilaat tulevat. Tilanne pahenee vuosi vuodelta. Ihan kotoperäisetkin lapset voivat olla 15-vuotiaina yleistiedoltaan ja sanavarastoltaan näppärän eskarilaisen tasolla. Ja lukutaidossa se noheva eskari peittoaa ison osan yläkoululaisista.
Viimeiset pari vuotta tilanne on ollut absurdi: minulla on pitkälti toistakymmentä oppilasta 8. - 9. luokilla, jotka ovat oleskelleet Suomessa vasta noin vuoden. Osa heistä ei ole käynyt lainkaan koulua aiemmin ja esim. kertotaulut, kuukaudet, värit (!) ym. ovat heille tuntemattomia käsitteitä myös omalla äidinkielellään. Heitä sitten paiskataan jättikokoisiin luokkiin jonon jatkoksi, vaikka kuka vaan ajatteleva olento voi todeta, ettei tällaisilla nuorilla ole mitään tsänssejä läpäistä luokkia oikeasti. Mutta niinpä vaan heillä on 9.luokan päättyessä suomalaisen peruskoulun päättötodistus käsissä. Vaikka ilman sitä lukutaitoa. Saati kielitaitoa.
Myös suomalaisilla lapsilla saattaa olla monen vuoden aukko koulunkäynnistä mielenterveysongelmien vuoksi. Sitten vaan paluu kouluun ikätason mukaisesti 8. tai 9. luokalle, vaikka 7. ja 6. luokkakin olisi jäänyt kokonaan väliin. Se on nääs vsop, erityinen tuki ja palaveria palaverin päälle. Oppimista ei vaadita.
Puhelinaddiktio ja munattomat vanhemmat ovat tietysti oma lukunsa, mutta kyllä minäkin syytän Litä siitä, että koulut alettiin nähdä jonain kuntoutulaitoksina ja oppimisvaatimukset heitettiin siinä samalla kankkulan kaivoon!
Kun pääsin ylioppilaaksi 2008, kaikki meistä kirjoitti vähintään yhden E:n. Ja oli todella pikkuruinen maalaislukio jonne pääsi kutosen keskiarvolla. Ajat olivat toisenlaiset, ei me perseilty tunneilla ja aikuiset vaativat meiltä tulosta. Lisäksi meidän piti valmistautua tuleviin pääsykokeisiin. Kaikki jatkoimme korkeakouluihin heti lukion tai intin jälkeen. Lukion ykkösellä saattoi olla opettajien ja muutaman villimmän tapauksen välillä väittelyitä, mutta ne olivat vain normaalia teinien rajojen koettelua.
Yksi lukiokaverini on opettajana nyt tuolla ja hän on nuorten käytöksen vuoksi romahduspisteessä ja sairauskierteessä. Tämä muutos on kuulemma tapahtunut viimeisen kahden vuoden aikana. Yhteiskuntaopin tunneilla pojat hehkuttaa Andrew Tatea, joku pissis vapettaa ja lakkaa kynsiään luokassa, sitten "fiksumpi" aines ei vaan jaksa keskittyä, he selaavat tiktokkia tai katsovat netflixiä.
Mikään aika oppitunneilla ei enää riitä, jos vaikkapa maantiedon tunnilla pitää selittää kantislapsille tavallisetkin sanat.
Tänään oppilaani eivät tienneet mitä eroa on ojalla ja purolla. Ysiluokkalaiset pienestä maaseutumaisesta kunnasta, jossa on ojia ja puroja vaikka muille jakaa.
Todella harmillista kuulla. Mutta uskon tämän kaiken täysin. Ja varsinkin siksi, että itselläkin kouluikäinen lapsi ja vaikka on nuorempi kun amisikänen, niin huomannut nämä samat ilmiöt hänen monien koulukavereiden käytöksessä. Faktahan on se, että kaikki lähtee kotoa. Kaikkeen vanhemmat ei pysty ja ei aina pysty vaikuttamaan, mutta kyllä se kaikki vaan ensisijaisesti kuitenkin kotoa lähtee. Ihan sama mitä kukaan sanoo, mutta on vanhempien vika, jos lapsi on puhelinriippuvainen, ei omaa mitään käytöstapoja tai kunnioita ketään. Lasten ja nuorten puhelimen käyttöä täytyy jatkuvasti valvoa ja rajoittaa! Huolehtia, että lapset pysyvät aktiivisina ja tekee muitakin asioita kun katsoo luuria sekä jatkuvasti opettaa käytöstapoja ja muiden kunnioitusta. Itse nähnyt paljon vanhempia, jotka ei näin tee ja sen kyllä huomaa, kun ei vain jakseta nähä vaivaa. Ja itse yksinhuoltajana voin sanoa, että kädet on täynnä ja paljon haastavampaa ja silti näen sen kaiken vaivan. Tekosyitä voi aina keksiä ja syyttää muita, mutta on vanhempien vastuulla kasvattaa lapset kunnolla ja rajoittaa sitä ruutuaikaa!! Asiat menee kokoajan vain huolestuttavampaan suuntaan!
Vierailija kirjoitti:
Onpas siinä harvinaisen tietämätön ja pihalla oleva "opettaja". Et sinä tilanteesta Li Andersonia voi syyttää.
Sitä ajatusmaailmaa ja suoraa ideologista harhaisuutta mikä tämänkin "poliittisen suuruuden" taustalla vaikuttaa kyllä ainakin voi. Ja yksittäisillä syöttäjillä on aina oma vastuunsa.
Nämä vasemmiston syöttäjät ovat nykyään ihan pyhitettyjä, niihin ei saa koskea. Onneksi ruohonjuuritaso näkee missä mennään. Toki tämä olisi pitänyt kyetä huutamaan auki paljon aiemmin ja vaatimaan tiukkaa vastuuta lopputuloksesta.
Kuka sitä vastuuta enää tässä maassa kantaa? Vai onko tämäkin kysymys jo sensuroitu vaarallisena, syrjivänä ja loukkaavana ahdisteluna? Vain hulluus kukoistaa tälläisessä valheessa.
Ja joissain maissa ollaan paljon pitemmällä, mutta onko ainoa vaihtoehtoa luisua samaa liukumäkeä "koska vain siten kestävä onni saavutetaan".
Aika monia tällä hetkellä kiukuttaa. Ja kaupunkini super näyteikkunakirjasto järjestää huolestuneen kirjahyllyllisen "Miksi vihaamme". Niinkuin kysymykseen ei olisi jo päätetty kirjahyllyllinen oikeanlaisia vastauksia. Tiedätte kyllä, kenen tahon päättämiä ja moitteettomiksi kuratoimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kuten se rovaniemeläinen rehtori muutama vuosi A-studiossa sanoi: OPS on tehty sellaiseksi, että löytyy aina jokin syy antaa se armoviitonen ja päästää seuraavalle luokalle tai päättötodistus. Järjen pitäisi palata takasin Opetusministeriöön "
Edelleen, mikseivät opettajat ja rehtorit vaadi muutoksia opsiin? Mikseivät vaadi järkeä opetusministeriöön?
Luuletko, ettei olla yritetty?
Osaamista ja oppimista vaativaa opettajaa syyllistetään ja pidetään suorastaan alalle sopimattomana.
Yrittäkää kovempaa. Ilmeisesti lähes kaikki opettajat ovat samaa mieltä tilanteesta, mutta ketään ei kiinnosta tehdä asialle mitään. Kännykkäkieltoakin ajaa muut kuin opettajat itse.
Opettajat ovat myös hyvin erimutoisessa asemessa Siellä voi jollakin opettajalla olla sellaista väkeä, jota sairaalakoulu ei edes ota vastaan. Silti heillä on oikeus käydä opetusta, vaikka olisi miten väkivaltaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää tekstiä tuo aloitus. En tiennyt että tilanne on noin paha.
Ei kannata uskoa kaikkea lukemaansa. Kyseessä tuskin on opettaja, jo käytetty kieli ja väärät termit sen kertovat.
Tilanne on ihan oikeasti noin paha. Opetan yläkoulussa ja lukiossa (ilman keskiarvorajaa). Meillä heikoimmat lukiolaiset ovat ihan samanlaisia, kuin ap:n kuvaamat amislaiset. He ihan aidosti kuvittelevat pääsevänsä lukiosta läpi puhelintaan tuijottamalla ja kynsiään lakkaamalla. Aivan kotimaista tekoa ovat nämä nuoret.
Peruskoulumme oppilaista 25-30% ei tule kykenemään työelämään. Ihan järkyttävää.Miksi sinä päästät nämä työelämään kykenemättömät läpi peruskoulusta?
En ole tuo jota kommentoit, mutta yläkoulun ope. Homma menee niin, että on joku "saattaen vaihdettava" oppilas, joka ei osaa keskittyä eikä jaksa tehdä mitään. Hän kelkerehtii joukon jatkona kolme vuotta, ja sitten hänet päästetään armovitosilla amikseen. Koska ajatellaan, että ei se oppilaan tilannetta yhtään korjaa, että hän roikkuu samassa yläkoulussa vielä neljännen vuoden. Kun ei ole kolmessa vuodessa saanut opiskeltua, kaikista tukitoimista ja pienryhmäpetuksesta huolimatta. (20 % peruskoululaisista on erityisopetuksen piirissä!)
Pitäisi olla enemmän resursseja tällaisten pudokkaiden täydennysopiskeluun, ja onhan niitä ollutkin, kaikenlaisia kymppiluokkia ja jopo-ryhmiä. Tuttuni opetti amiksesta syrjäytyneitä nuoria pienryhmässä, ryhmässä saattoi olla välillä vain neljä oppilasta, oppilaat tulivat kun "jaksoivat" ja olivat puhelimella. Kallista touhua veronmaksajille...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kuten se rovaniemeläinen rehtori muutama vuosi A-studiossa sanoi: OPS on tehty sellaiseksi, että löytyy aina jokin syy antaa se armoviitonen ja päästää seuraavalle luokalle tai päättötodistus. Järjen pitäisi palata takasin Opetusministeriöön "
Edelleen, mikseivät opettajat ja rehtorit vaadi muutoksia opsiin? Mikseivät vaadi järkeä opetusministeriöön?
Luuletko, ettei olla yritetty?
Osaamista ja oppimista vaativaa opettajaa syyllistetään ja pidetään suorastaan alalle sopimattomana.
Yrittäkää kovempaa. Ilmeisesti lähes kaikki opettajat ovat samaa mieltä tilanteesta, mutta ketään ei kiinnosta tehdä asialle mitään. Kännykkäkieltoakin ajaa muut kuin opettajat itse.
Opettajat ovat myös hyvin er
Tähän korjaus sairaalaosasto.
Miettikääs tätä: Viime vuonna oli suuri peruskoulun tulevaisuustoimikunta koolla hahmottelemassa tulevaisuuden peruskoulua. Työryhmä oli laaja ja tuotti opetusministeriölle ja opetushallitukselle suunnitelmia. Tuohon toimikuntaan ei taaskaan kuulunut yhtään opettajaa, joka olisi voinut tarjota suunnitelmiin vähän järjen ääntä.
Tulevaisuuden peruskoulun painopistealueena on mm. tekoäly. Tuossa toimikunnassa ei älytty edes sitä, että panostus äidinkielen hyvään osaamiseen olisi ollut kannattavampaa. Hyvän kielitaidon osaava pystyy käyttämään tekoälyä paremmin kuin tekoälyllä vähän leikkinyt.