Opettajan avautuminen
Työskentelen opettajana ammatillisessa oppilaitoksessa, jossa on yli 1500 opiskelijaa. Pidän työstäni, mutta ajoittain käyn läpi suoranaisia sulan kauhun tuntemuksia seuratessani nykymenoa ja miettiessäni tulevaisuuden yhteiskuntaa. Osaamistarpeita ja työvoiman tarvetta piisaa alalla kuin alalla, mutta pystytäänkö niihin nykytarjonnalla vastaamaan? Enkä puhu nyt määrästä vaan laadusta.
Rajoitetun merkkimäärän vuoksi varsinainen teksti kommenteissa.
Kommentit (438)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi nuoria syyttää, kun töitä esimerkiksi opettajana saa kuitenkin vain jos on sukulaisia päättävässä asemassa. Muiden on turhaa opiskella, ja nuoret tietävät sen.
Päinvastoin. Opettajista on pula. Monet opettajiksi kouluttautuneet eivät vain kestä sitä arkielämän menoa koulussa. Opettajat ja hoitajat tekevät yhteiskunnan uusiutumisen kannalta kaikkein vaikeinta mutta myös vastuullisinta työtä, jolle ei nykyään saa edes vanhempien tukea. Vanhempien mielestä lasten/nuorten eli Tik Tok -jengin huono käytös ja oppimattomuus on vain koulun syytä.
Miten selität sen, että täälläkin on ollut todella pitkä työttömien opettajien vertaistukiketju? Tai sen, että kun minä pätevänä aineenopettajana olen lähettänyt avoimen hakemuksen Helsinkiin, ainoa vastaus oli "kiitos viestistänne"? Minä pitäisin noita todisteena siitä, että pätevistä opettajista ei ole pulaa ainakaan Helsingissä.
Kolme lasta käynyt saman ala-asteen. Kun kolmannen kanssa oli tutustumispäivä jälleen kerran, niin mieleen tuli, onko kyseessä yhtäkkiä koulu vai jokin klinikka. Esittäytymässä oli pitkä kavalkadi muita kuin opettajia ja kaikilla "huoli" jo etukäteen ja kovasti tarjosivat palveluitaan - koko tilaisuus oli aivan absurdi. Tästä jo yli kymmenen vuotta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi nuoria syyttää, kun töitä esimerkiksi opettajana saa kuitenkin vain jos on sukulaisia päättävässä asemassa. Muiden on turhaa opiskella, ja nuoret tietävät sen.
Päinvastoin. Opettajista on pula. Monet opettajiksi kouluttautuneet eivät vain kestä sitä arkielämän menoa koulussa. Opettajat ja hoitajat tekevät yhteiskunnan uusiutumisen kannalta kaikkein vaikeinta mutta myös vastuullisinta työtä, jolle ei nykyään saa edes vanhempien tukea. Vanhempien mielestä lasten/nuorten eli Tik Tok -jengin huono käytös ja oppimattomuus on vain koulun syytä.
Miten selität sen, että täälläkin on ollut todella pitkä työttömien opettajien vertaistukiketju? Tai sen, että kun minä pätevänä aineenopettajana olen lähettänyt avoimen hakemuksen Helsinkiin, ainoa vastaus oli "kiitos viestistänne"? Minä pitäisi
Tälläkin hetkellä on valtava määrä työttömiä ja sijaisuuksia tekeviä opettajia joka kaupungissa. Opettajapulaa ei tosiaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas siinä harvinaisen tietämätön ja pihalla oleva "opettaja". Et sinä tilanteesta Li Andersonia voi syyttää.
Totuus sattuu ja siksi älähdit.
Sen verran olet oikeassa, että pelkästään Li Andersonia ei voi syyttää. Syypäitä ovat ne jotka suurin piirtein vuosituhannen vaihteessa aloittivat "kukkahattuilun". Keitä he sitten ovat? Sitä en valitettavasti edes tiedä, mutta jokuhan sen aloitti.
Kukkahattuilun takia kaikkea alettiin "suvaitsemaan" ja ongelmatapauksia ryhdyttiin paapomaan. Jokainen täysijärkinen tajusi heti alkuvaiheessa, että kukkahattuilusta tulee vain ongelmia, ja niin on käynytkin.
Kerrotko vielä lisää kukkahattuilusta ja miten se oikeisto-Suomessa ilmenee?
Vierailija kirjoitti:
Psykologian alalla Suomi on tunnettu jo kauan maana, jossa on voimakas yliedustus sekä huippulahjakkaissa, että ns. pahnan pohjimmaisissa. Some ja sukupolvenvaihdos kasvattajissa tuovat tämän ilmiön nyt esille.
Koulun sivistämistavoitteita tulisi muuttaa ja suunnata resurssit kahteen parhaaseen kolmasosaan. Loput kilpailkoon töistä kolmannen maailman asukkaiden kanssa. Oppikoulujärjestelmästä luopuminen ja DDR stä kopioituun peruskouluun siirtyminen oli pahinta mitä Suomi on tehnyt lapsilleen.
Ystäväni 14-vuotias poika ei ole lukenut elämässään yhtään kirjaa (eikä ymmärrä edes lyhyitä kirjallisia ohjeita), joka toinen sana on "bro" tai vastaava englanninkielinen hokema, ja jos häneltä vaaditaan yhtään mitään, hän suuttuu ja hermostuu ja valittaa. Vanhemmat vain naureskelevat, että sellaisia ne teinit ovat. Minä sen sijaan olen aika järkyttynyt.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni 14-vuotias poika ei ole lukenut elämässään yhtään kirjaa (eikä ymmärrä edes lyhyitä kirjallisia ohjeita), joka toinen sana on "bro" tai vastaava englanninkielinen hokema, ja jos häneltä vaaditaan yhtään mitään, hän suuttuu ja hermostuu ja valittaa. Vanhemmat vain naureskelevat, että sellaisia ne teinit ovat. Minä sen sijaan olen aika järkyttynyt.
Onneksi aikuisten työpaikoilla on nykyisin luokkahuonehälinää simuloivat avokonttorit joissa ei tarvitse edes yrittää tehdä mitään keskittymistä vaativaa.
Erityisesti mm-nuorille tämä bro-kieli on erityisen haitallista, koska he eivät saa tuntumaa riittävästi kirjakieleen tai edes tavalliseen suomen puhekieleen. Valitettavasti jatkuu toisessa sukupolvessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on koulussa oppikirjat, mutta se ei ole tilannetta pelastanut. Oppilaat eivät silti lue kokeisiin tai tee läksyjään. Osa ottaa kirjan esille vain tunnilla.
Oppilaille on laitettu vakavaa riippuvuutta aiheuttavat älylaitteet käteen. Ohjelmistot jopa luodaan huippu psykologien ja aivotutkijoiden toimesta mahdollisimman paljon riippuvuutta aiheuttaviksi. Tilannetta pitää siis reflektoida muihin riippuvuusongelmiin.
Eli miksei päihdeongelmaiselta suju elämänhallinta? Niinpä!
Todistetusti haitallisten älylaitteiden puolustaminen opetuksessa on kuin sanoisi, että juo siitä viinasta vain se vesi ja jätä alkoholi juomatta. Toimii joka kerta!
Ja tähän toivottaman riippuvaiset määkäisee sen omasta riippuvuudesta kertovan "elämästä pitää voida nauttia" puolustuksen.
Mitä ihmettä? Ei opettajalla ole kännykkää oppitunneilla. Itsellänikin aina kaapissa käsilaukussa ja äänettömällä sielläkin. Omat lapset tietävät ettei äitiä saa työpäivän aikana kiinni ja soittavat/viestivät hätätapauksissa isälle joka tekee töitä koneen ja puhelimen kanssa etänä kotona. Että eipä nyt resonoi ainakaan täällä, että opettajat itse roikkuisivat päivisin somessa. Eikähän ne ole ihan muut ammatit, joissa tuo on edes mahdollista.
yläkoulun aineenope
Vierailija kirjoitti:
Kertokaahan vanhemmat, käykö Suomen hallitus teillä kotona lapset kasvattamassa? Ei ihan aukea miten tämä on hallituksen vika.
Monet suomalaiset eivät osaa enää ottaa vastuuta. Eivät osaa olla vanhempia, eivät osaa kasvattaa, eivät osaa laittaa rajoja. Ovat vain tyytyväisiä, kun saavat keskittyä ruutulaitteidensa räpläämiseen, koska jälkikasvukin tekee samaa. Kirjoja ei välitetä lukea, ei välttämättä lehtiäkään Seiskaa ehkä lukuun ottamatta. Kansasta on tullut aika tyhmää.
Suomalaisten idioluutio näkyi erityisen hyvin korona-aikana, kun monelle piti selittää, miten pitää toimia silloin, kun kassahihnalla ei käytetä välikapulaa. Yllättävän monen oma järki ei riittänyt hahmottamaan oikeaa toimintatapaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi aikuisten työpaikoilla on nykyisin luokkahuonehälinää simuloivat avokonttorit joissa ei tarvitse edes yrittää tehdä mitään keskittymistä vaativaa.
Ja Hesari tekee kaikkensa mustamaalatakseen etätyötä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuo bro takoittaa? Anteeksi, mutta olen jäänyt jälkeen nykykehityksestä.
Vierailija kirjoitti:
"Fyysiset kirjat ovat kalliita. Raha tulee monessa asiassa vastaan. "
No haluatko mielummin että lapsista ja nuorista tulee täysin osaamattomia vai se että käyttäisimme enemmän rahaa jotta saisimme paperikirjoja? Tietenkin suomen talous on todella heikolla, mutta on myös heikkenee lisää jos lapset ja nuoret ovat koulumattomia tulevaisuudessa.
Mikä tämä harhaluulo on, että paperikirjoihin menee enemmän rahaa kuin paperisiin? Paperikirjat voi kerätä pois ja kierrättää, joten ne tulevat edullisemmaksi vuosien mittaan. Digilisenssi on henkilökohtainen ja se ostetaan kaikille, vaikka osa jättää koulun kesken. Käyttämättä jääneestä digilisenssistä ei saa aikaa tai rahaa takaisin. Plus että digimateriaaleissa on toimintakatkoksia aina joskus, jolloin ne eivät lataudu laitteelle. Ihan turhaa pelleilyä ja rahastusta nuo digikirjat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas siinä harvinaisen tietämätön ja pihalla oleva "opettaja". Et sinä tilanteesta Li Andersonia voi syyttää.
Sen verran olet oikeassa, että pelkästään Li Andersonia ei voi syyttää. Syypäitä ovat ne jotka suurin piirtein vuosituhannen vaihteessa aloittivat "kukkahattuilun". Keitä he sitten ovat? Sitä en valitettavasti edes tiedä, mutta jokuhan sen aloitti.
Kukkahattuilun takia kaikkea alettiin "suvaitsemaan" ja ongelmatapauksia ryhdyttiin paapomaan. Jokainen täysijärkinen tajusi heti alkuvaiheessa, että kukkahattuilusta tulee vain ongelmia, ja niin on käynytkin.
Kerrotko vielä lisää kukkahattuilusta ja miten se oikeisto-Suomessa ilmenee?
Ongelmalapset ei pääse tarkkikselle ja heikkolahjaiset ei pääse apukouluun.
Ongelmalapsista kasvaa täysiä psykoja heikkolahjaisten saadessa kyytiä. Yläasteella huomaavat, että saa antaa kyytiä opettajillekkin.
Meillä on määräys pitää työpuhelin aina työpäivän aikana mukana. Jos tulee jokin hätätilanne, sillä voi tiedottaa muuta henkilökuntaa tai soittaa itse apua. Turvallisuusmääräys siis. Puhelimella ei todellakaan ole aikaa tunneilla olla huvikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vttu nyt se järki käteen siellä koulussa!"
Aloita itsestäsi ja kopeta kiroilu. Siitä se lähtee, et varmaan ole vielä menetetty tapaus. Aikuisen tulee kasvattaa itse itseään, jos on jäänyt lapsena kasvattamatta.
Älä jaksa lässyttää!
Suomen koulujärjestelmän sekoiluun ei kivasanat enää toimi.
Vttu nyt se järki käteen siellä koulussa!
Ei, kun ihan oikeasti on kyse huonoista asenteista kautta linjan. Pysähdy vain sinäkin miettimään, paljonko esimerkiksi kiroilet siellä kotona lasten kuullen ja millä tavalla asennoidut tilanteisiin kotona ja kodin ulkopuolella. SIITÄ on kyse pohjimmiltaan.
Pysähdy sinäkin miettimään vaikka niitä pisatuloksia. Ne ei ole minun vikani, mutta ne kertoo kiistattomasti
OK. Haista paska! Menikö oikein? En ole opettaja.
Vierailija kirjoitti:
"Nuoret opet on samalla tasolla kuin oppilaat, joten eivät aina näe nykymenossa ongelmaa, koska näin on heidän aikanaan toimittu."
Tästä harvoin mainitaan, mutta itse pitkän linjan moninkertaisesti kouluttautuneena opettajana näen ja kuulen järkyttävää osaamattomuutta, sivistymättömyyttä ja laiskuutta juuri nuorilla opettajilla.
Esim. Pipo päässä sisällä, opettajana.
-Kuuluu kuulemma identiteettiin, sanoo se pipopäinen nuori opettaja. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Kolme lasta käynyt saman ala-asteen. Kun kolmannen kanssa oli tutustumispäivä jälleen kerran, niin mieleen tuli, onko kyseessä yhtäkkiä koulu vai jokin klinikka. Esittäytymässä oli pitkä kavalkadi muita kuin opettajia ja kaikilla "huoli" jo etukäteen ja kovasti tarjosivat palveluitaan - koko tilaisuus oli aivan absurdi. Tästä jo yli kymmenen vuotta aikaa.
Oma eka tutustumispäivä Suomen koululaitokseen vanhempana. (5. luokka)
Kuraattori kertoo, että some aiheuttaa itsetunto-ongelmia, nukkumisongelmia ja kiusaamista. Poliisi kertoo että snäpistä ostetaan viinaa ja huumeita lisäksi kännykällä kuvataan pahoinpitely ja häpäisyvideoita, sekä groomataan tyttöjä.
Sitten tulee opetäti ja kertoo, että asentaisitteko wilman siihen lapsen kännykkään ja näiden kustantajien äpit.
...
Mitä V-ttua täällä on tapahtunut poissaollessamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Fyysiset kirjat ovat kalliita. Raha tulee monessa asiassa vastaan. "
No haluatko mielummin että lapsista ja nuorista tulee täysin osaamattomia vai se että käyttäisimme enemmän rahaa jotta saisimme paperikirjoja? Tietenkin suomen talous on todella heikolla, mutta on myös heikkenee lisää jos lapset ja nuoret ovat koulumattomia tulevaisuudessa.
Mikä tämä harhaluulo on, että paperikirjoihin menee enemmän rahaa kuin paperisiin? Paperikirjat voi kerätä pois ja kierrättää, joten ne tulevat edullisemmaksi vuosien mittaan. Digilisenssi on henkilökohtainen ja se ostetaan kaikille, vaikka osa jättää koulun kesken. Käyttämättä jääneestä digilisenssistä ei saa aikaa tai rahaa takaisin. Plus että digimateriaaleissa on toimintakatkoksia aina joskus, jolloin ne eivät lataudu laitteelle. Ihan turhaa pelleilyä ja rahastusta nuo digikirjat.
Eihän paperikirjoja voi kierrättää, kun kuluvat loppuun ensimmäisellä käyttäjällä. Toiseksi seuraavassa painoksessa on joku sellainen muutos, että edellistä ei voi enää seuraavana vuonna käyttää eikä ainakaan samassa luokassa eri painoksia.