Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vyötärönympärysmitta sai terveydenhoitajan saarnaamaan

Vierailija
10.01.2025 |

siitä, että pitäisi laihduttaa ja vyötärönympärys kertoo olevani vaarassa saada diabetes 2.. 

Ystävällisesti yritin kertoa hoitajalle, että käyttäisi silmiään ja pyysin mittaamaan verrokiksi lantioni, jotta voisi suhteuttaa ajatuksiaan. Muutti mieltään hieman sen jälkeen, vaan jäi kuitenkin  aroittamaan diabeteksen vaaroista.

Minulla ei vyötärö juuri erotu, lantio on kapea ja pylly pieni, kuten reidetkin. Pienikin painonnousu näkyy vyötärömitassa, myös kuukautiskierrossa.

Elän terveellisesti, liikun, olen terve - mutta sain pahan mielen tästä ja mietin, että missä on ihmisten järki kun tällaisia suosituksia tehdään ja sinisilmäisesti niitä noudatetaan.

160cm - vy 84cm - lantio 95cm = vaatekoko alaosissa vyötärön takia jopa l, mutta reisille ja pyllylle jäävät kuin jätesäkeiksi, paras aina m koon vaate.Yläosaan paidoissa taas aina koot xs-s.

Ollessani hyvin laihassa kunnossa 10 senttiä pienemmällä vy mitalla, olin oikeasti liian laiha. Nyt täysin sopuisan hoikka. Turhauttaa ja ärsyttää tuo motkotus, kaikki ei ole tiimalasivartaloisia. Työni olen tehnyt ansaitakseni massaa ja pitämällä kuntoani yllä, kun sekään ei ole hoikalle aina itsestäänselvää.

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä kanssasi, että kyseessähän on rakenteellinen seikka, jolle et voi mitään. Itse taas olen vastakohtasi - lähes kaikki ylimääräinen kertyy alavatsaan, takapuoleen ja reisiin. Minun vyötärönympärykseni oli tuon 84 cm, kun painoin 94 kg (olen 163 cm pitkä). Nyt 68-kiloisena vyötärönympärykseni on 70 cm.

Ja lisäänpä vielä, että minulla on hyvä ystävä, joka painoi 54 kg minun painaessani n. 90 kg. Ja hänellä oli silloin suurempi vyötörönympärys, kuin minulla.

Vierailija
62/70 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vyötärölihavuudessa ylipaino kertyy tavallista enemmän keskivartaloon. Suuri osa liikarasvasta kertyy vatsaontelon sisään suolten ja sisäelinten väliin sekä maksan sisälle. Tätä rasvaa kutsutaan sisälmysrasvaksi eli viskeraaliseksi rasvaksi. Vyötärölihavuuteen liittyy yleensä myös maksan rasvoittuminen. Vatsaonteloon kertynyt liikarasva aiheuttaa monia sairauksia. Siksi vyötärölihavuus on tärkeä tunnistaa.

Tätä ei ilmeisesti ymmärretä, että se rasva siellä on haitallista vaikka kuinka johtuisi geeneistä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä vyötärönympärys on paska mittari kardiovaskulaariselle- ja diabetesriskille verrattuna parempaan mittariin, joka on vyötärönympäryksen ja pituuden suhde.

Jaa painosi kiloina pituudellasi senttimetreinä. Alle 0,5 hyvä, yli 0,5 riski.

Tunnen yhden treenikaverin, nainen kuten minäkin, jolla on suht sama vyötärönympärys kuin minullakin. Hän on kuitenkin 25 cm minua lyhyempi. Niinpä meillä on sama vyötärönympärys, mutta hänellä on näkyvästi viskeraalirasvaa (=vatsaontelon sisäistä ja vahingollista, se "omenavartalo") ja minulla taas selkeästi näkyvä vyötärö eikä viskeraalirasvaa.

Kuinka vaikeaa olisi terveydenhoitajien ruveta sen vyötärönympäryksen mittaamisen jälkeen jakamaan tulos tutkittavan pituudella? Ei vaikeaa ollenkaan, joten ihmettelen miksi näin ei tehdä jo nyt.

Lisää tietoa asiasta laittamalla hakukoneeseen

vyötärönympäryksen ja pituuden suhde

tai

waist circumference in relation to height

Vierailija
64/70 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on kummaa että miksi edes puhutaan vyötärönympäryksestä, kun oikeasti terveydenhuollossa tarkoitetaan tässä vatsanympärystä. Osa maallikoiden kauhistelusta tulee taas kenties siitä, että oikeasti se vartalon kapein kohta voi olla huomattavasti ylempänä ja vaikka 5-10 cm pienempi kuin tämä "mitattu kamalan leveä vyötärönympärys".

Minullakin on sellainen rakenne, että selkä on lyhyt ja lantioluiden ja alimpien kylkiluiden väliin ei paljon väliä jää. Tämä "vyötärönympäryksen" mittauskohta on minulla käytännössä heti lantioluiden jälkeen. Joten vaikka olisin kuinka rasvaton, niin ei se lukema kovin pieni olisi, kun lantion luusto on leveä.

Vierailija
65/70 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita tuo valittamisen energia laihduttamiseen.

Vierailija
66/70 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On keinotekoista soveltaa samaa vyötärön ympärysmittaa riskejä arvioitaessa vaikkapa 180- senttiseen vahvarakenteisen ja 150- senttiseen hentorakenteiseen naiseen. Kuten BMI ei myöskään huomioi yksilöllisiä eroja. Eiköhän peili kerro monessa tapauksessa paremmin. 

Juuri näin. Ajatellaan että on kaksi samanpituista ihmistä. Molempien BMI on 26, eli ylipainoa. Toinen on kuitenkin vankkarakenteinen ja lihaksikas, toinen mallia pajunvitsa. "Pajunvitsalla" on selkeästi monta kiloa ylipainoa, vankkarakenteisella ei ole todellisuudessa joko ollenkaan liikaa rasvaa kehossaan, tai sitä on sen verran että liika fläsä lähtee kuukaudessa ruokavalion tsekkaamalla.

Vierailija
67/70 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse viisikymppinen. Pituus 168cm, paino 74kg. (Lihoin 10kg, kun lopetin tupakoinnin poltettuani 30v.) Tästä mun "korkeasta painosta" on nyt 2x huomautettu. En laihduta. Jos viisikymppinen painaa tämän verran, niin oikein hyvä on! Mietin vaan sitä, että kuinka paljon satakiloisille naristaan, kun vähän päälle 70kg aiheuttaa jo tämän.

Vierailija
68/70 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa, että vartalotyyppisi on H-vartalo jossa vattalo ei erotu ja hartia-lantio on samoissa mitoissa ja hoikka akaan ei suuria eroja välttämättä ole vuötäröön suhteutettuna. Älä huoli, tiedät itse parhaiten tervedentilasi ja sen, onko huoli todellinen.

No mihin mitään lääkäreitä tai hoitajia tarvitaan, kun kaikki tietää parhaiten oman terveydentilansa? Ja diabetes voi tulla pikkuhiljaa, eli voisi olla ihan hyvä kuunnella niitä suosituksia. Jösses, näitä oman elämänsä Maria Nordineita.

Vierailija
69/70 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne terkat kyllä aina itsekään mitä hoikkavyötäröitä ole. Että se siitä. 

Vierailija
70/70 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sitä vastoin kerroin laihduttavani. Vastas ettei näe tarvetta. Kysyin, että haluaisitko olla tällainen. No en, kuului vastaus. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän