Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vyötärönympärysmitta sai terveydenhoitajan saarnaamaan

Vierailija
10.01.2025 |

siitä, että pitäisi laihduttaa ja vyötärönympärys kertoo olevani vaarassa saada diabetes 2.. 

Ystävällisesti yritin kertoa hoitajalle, että käyttäisi silmiään ja pyysin mittaamaan verrokiksi lantioni, jotta voisi suhteuttaa ajatuksiaan. Muutti mieltään hieman sen jälkeen, vaan jäi kuitenkin  aroittamaan diabeteksen vaaroista.

Minulla ei vyötärö juuri erotu, lantio on kapea ja pylly pieni, kuten reidetkin. Pienikin painonnousu näkyy vyötärömitassa, myös kuukautiskierrossa.

Elän terveellisesti, liikun, olen terve - mutta sain pahan mielen tästä ja mietin, että missä on ihmisten järki kun tällaisia suosituksia tehdään ja sinisilmäisesti niitä noudatetaan.

160cm - vy 84cm - lantio 95cm = vaatekoko alaosissa vyötärön takia jopa l, mutta reisille ja pyllylle jäävät kuin jätesäkeiksi, paras aina m koon vaate.Yläosaan paidoissa taas aina koot xs-s.

Ollessani hyvin laihassa kunnossa 10 senttiä pienemmällä vy mitalla, olin oikeasti liian laiha. Nyt täysin sopuisan hoikka. Turhauttaa ja ärsyttää tuo motkotus, kaikki ei ole tiimalasivartaloisia. Työni olen tehnyt ansaitakseni massaa ja pitämällä kuntoani yllä, kun sekään ei ole hoikalle aina itsestäänselvää.

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

84 on hyvä. Mulla jotain 130 ja esidiabetes.

Vierailija
2/70 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

no johan on, jatkaisin samaan tapaan kuin ennenkin enkä korviani loksauttaisi moiselle.. nykyaika

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terkat on rasittavia 

Vierailija
4/70 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terkat on rasittavia 

niin, mutta tekevät työnsä kun toimivat suosituksien mukaan...

Vierailija
5/70 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää menkö nalkuttajille, joilla ohjeet toimia näin. Vain asialliset paikat. Ei kukaan käy rumasti puhuvalla. Lantio on tosiaan oma juttunsa ja vyötärö ylempänä. 

Vierailija
6/70 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se selvää, että mittoja on monia ihmisillä ja tarkkoja ovat kaikesta nykyisin, mutta en ole antanut näiden mieltäni painaa. Joten leuka pystyyn sielläkin. Sama, kun jollain kuntosalihirmulla vaaka näyttää mitä sattuu ja terkka tulkitsee ylipainoiseksi bmi:n mukaan.

Vierailija
7/70 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tjaa, 112cm on vyötärö. Diabetesta en pelkää, kun sellainen jo on.

Vierailija
8/70 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että olet noilla mitoilla lähemmäs 70kg, eli lievä ylipaino?

Mulla sama rakenteellinen ongelma eli vyötärö on tasapaksu ja lisääntynyt paino kertyy juurikin vyötärölle. Olen 162cm, Vy: 81cm ja lantio 91cm, paino 62kg Se on oikeasti terveydellinen ongelma, kun rasva kertyy keskivartaloon, niin metabolisen oireyhtymän riski on suurentunut. Suvussani onkin ongelmana juurikin kakkostyypin DM ja sydän- ja verisuonitaudit. Naistyyppinen lihominen/rasvan kertyminen peppuun, reisiin ja rintoihin ei ole niin epäterveellistä. Joten th:n valistus ei ole tuulesta temmattua.

Vierailija
9/70 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa, että vartalotyyppisi on H-vartalo jossa vattalo ei erotu ja hartia-lantio on samoissa mitoissa ja hoikka akaan ei suuria eroja välttämättä ole vuötäröön suhteutettuna. Älä huoli, tiedät itse parhaiten tervedentilasi ja sen, onko huoli todellinen.

Vierailija
10/70 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, joko mitat väärin tai ap kästtänyt saarnaamisena, ehkä vain halunnut painottaa että hyviä syitä pysyä mitoissa.

Vierailija
11/70 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka se XS-S paita mahtuu päällesi ei tarkoita sitä, että se olisi sopiva. Terveisin S jonka VY on 70cm.

Vierailija
12/70 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama rakenteellinen ongelma eli vyötärö on tasapaksu ja lisääntynyt paino kertyy juurikin vyötärölle. Olen 162cm, Vy: 81cm ja lantio 91cm, paino 62kg Se on oikeasti terveydellinen ongelma, kun rasva kertyy keskivartaloon, niin metabolisen oireyhtymän riski on suurentunut. Suvussani onkin ongelmana juurikin kakkostyypin DM ja sydän- ja verisuonitaudit. Naistyyppinen lihominen/rasvan kertyminen peppuun, reisiin ja rintoihin ei ole niin epäterveellistä. Joten th:n valistus ei ole tuulesta temmattua.

Ymmärrän kyllä tuon, että metabolisen oireyhtymän riski on herkemmässä jos on ylipainoa. Olen tämän äidiltäni perinyt, naistyyppistä rasvankertymistä ei kertakaikkiaan ole koskaan tapahtunut ja tällaista herkkyyttä on hormoneissa.

Painon unohdin aloituksessa mainita, olen saman painoinen kuin sinä kuukautisten aikana, kierron muina aikoina 58-60kg. Kun painoin ennen 47kg vielä alle kaksi vuotta sitten ennen treenejä niin vy oli silloin tuosta nykyisestä 10cm vähemmän. Silloin olin oikeasti siis todella laiha, myös lihakseton - myöskään ruokavalio ei ollut niin ravintorikas ja proteiinipitoinen. Nyt olen ollut tyytyväinen, olen mielestäni peilistä katsoen terveen hoikka. Terkkarin huoli ei nykyisten elämäntapojen mukaan ole ajankohtainen, jos elämäntavat olisi toiset näillä mitoilla niin voisi asiassa ollakin perää. Tosin edelleen uskon, että peili kertoo enemmän. 

Vierailija
13/70 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minulla oli painoindeksi 20, vyötärö oli 81 cm.

Kaikilla ei ole, eikä tule vyötäröä, ei vaikka kuinka jumppaisi.

Vierailija
14/70 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vyötärönympärys on myös toi.. Ainiin mut synnytin 5vko sitte

Vierailija
15/70 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, joko mitat väärin tai ap kästtänyt saarnaamisena, ehkä vain halunnut painottaa että hyviä syitä pysyä mitoissa.

Terveyden näkökulmasta ja virallinen suositus on naisille alle 80cm vyötärönympärys ja miehille alle 94cm. Näitä rajoja voi pitää varoitusmerkkinä kohonneesta riskistä saada terveydellisiä ongelmia. Vyötärönympärys kertoo vatsaonteloon ja sisäelimiin kertyneen rasvan määrästä.

Vierailija
16/70 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvauskeskuksrn hoitsu mittasi vyötäröni 13cm paksummaksi. Mittanauhan ja ihon välissä oli ilmaa. Huomautin siitä mutta laittoi lukeman oikein omakantaan. Muutenkin koin turhaksi koko  käynnin, en ymmärrä miksi minun pitää lässyttää diipadaapaa hoitsun kanssa päästäkseni lääkäriin. Tämän jälkeen peruin lekuriajan ja siirryin yksityislääkärin potilaaksi.  Kyllä kohtelu ja kaikki on parempaa eikä lässytetä niin kuin vähä-älyiselle. 

Vierailija
17/70 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla 80 on edelleen se raja, lantion leveydellä ei ole mitään tekemistä vyötärön ympäryksen kanssa, ei se läski sieltä lantiolta nouse sisäelinten ympärille 

Vierailija
18/70 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä tuon, että metabolisen oireyhtymän riski on herkemmässä jos on ylipainoa. Olen tämän äidiltäni perinyt, naistyyppistä rasvankertymistä ei kertakaikkiaan ole koskaan tapahtunut ja tällaista herkkyyttä on hormoneissa.

Painon unohdin aloituksessa mainita, olen sam

Olet 2cm lyhyempi ja useita senttejä leveämpi kuin minä ja siltikin painat vähemmän. Kertonee siitä, että minulla on lihasmassaa enemmän. Suosittelen vilpittömästi sinulle, että käyt kehonkoostumusmittauksessa, esim. InBody. Se kertoo sinulle rasvan, viskeraalisen rasvan ja lihasten osuuden kehossasi. Sitten voit miettiä, että tarviiko tehdä jtkn kehonkoostumuksen muuttamiseksi.

Vierailija
19/70 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi läskit aina loukkaantuu siitä, että ovat läskejä?

Vierailija
20/70 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksi läskit aina loukkaantuu siitä, että ovat läskejä?

Miksi urpot aina esittävät tyhmää?

Vai etkö esitä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän