Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vyötärönympärysmitta sai terveydenhoitajan saarnaamaan

Vierailija
10.01.2025 |

siitä, että pitäisi laihduttaa ja vyötärönympärys kertoo olevani vaarassa saada diabetes 2.. 

Ystävällisesti yritin kertoa hoitajalle, että käyttäisi silmiään ja pyysin mittaamaan verrokiksi lantioni, jotta voisi suhteuttaa ajatuksiaan. Muutti mieltään hieman sen jälkeen, vaan jäi kuitenkin  aroittamaan diabeteksen vaaroista.

Minulla ei vyötärö juuri erotu, lantio on kapea ja pylly pieni, kuten reidetkin. Pienikin painonnousu näkyy vyötärömitassa, myös kuukautiskierrossa.

Elän terveellisesti, liikun, olen terve - mutta sain pahan mielen tästä ja mietin, että missä on ihmisten järki kun tällaisia suosituksia tehdään ja sinisilmäisesti niitä noudatetaan.

160cm - vy 84cm - lantio 95cm = vaatekoko alaosissa vyötärön takia jopa l, mutta reisille ja pyllylle jäävät kuin jätesäkeiksi, paras aina m koon vaate.Yläosaan paidoissa taas aina koot xs-s.

Ollessani hyvin laihassa kunnossa 10 senttiä pienemmällä vy mitalla, olin oikeasti liian laiha. Nyt täysin sopuisan hoikka. Turhauttaa ja ärsyttää tuo motkotus, kaikki ei ole tiimalasivartaloisia. Työni olen tehnyt ansaitakseni massaa ja pitämällä kuntoani yllä, kun sekään ei ole hoikalle aina itsestäänselvää.

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoh joijaa taas...... luultavasti olet lihava. Miestyyppinen lihavuus eli lihotaan keskivartalosta myös naiset on järkyttävää. 

Vierailija
22/70 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka toinen suomalainen aikuinen on lihava. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamppailen kilojen kanssa, en laihdu en millään. Ois ihan pakko päästä eroon kymmenestä kilosta. 

Vierailija
24/70 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei olisi hassumpi ajatus kyllä aloittajalle, kun tätä olen tässä seurannut. Veikkaan, että ap on oikeasti siis pienikokoinen nainen, jolla ei todella ole sellaisia naiselle tyypillisiä muotoja. Voi olla mahdollista, että jos on ollut elämänsä aikana aina hyvin laiha niin lihasten saaminen ei rasvankaan saamisen lisäksi tule helpolla.

Jos on muutenkaan minkäänlaisia terveysongelmia tai geneettisiä syitä, miksi vyötärö kerää massan ja on muualta kropasta pieni. Muun muassa hoikallakin voi olla kortisoliongelmia..ihan tuli äkkiseltään mieleen. Silloin voi oikeasti ola reidet, lantio, pakarat hyvin hyvin pienikokoiset. Ja siksi myös kehonkoostusmittaus voisi olla hyvä. Turha tosin kenellekään tässä mitään huolia herätellä, kun ei voi tietää kuka ruudun takana oikeasti kirjoittaa. Vartalotyyppejä on oikeasti kyllä tosi erilaisia, sen uskon. Vyötärö voi olla myös olematon ja pienen lantion takia erottua vasta hyvin laihana. Toivottavasti kuitenkin huolissaan ei tarvitse olla vaan kyse vaan erilaisesta vartalosta.

Vierailija
25/70 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omenavartalolla riski elintasosairauksiin nousee, jopa pienellä ylipainolla enemmän kuin sillä tiimalasilla. Lantion ympärys ei vaikuta tähän ollenkaan. 

Vierailija
26/70 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on esi diabetes?

Vierailija
27/70 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoitaja ja suututtaa kun eräskin mies väkisin pakottaa meitä repimään päällensä kalsarit kokoa M vaikka on tupla ex large. Kynnet repeilee ja suututtaa moinen. Sanoin tästä .Hän , en vaan osta uusia . 

Vierailija
28/70 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo järkyttävää jos noin lyhyellä ihmisellä on yli 80 cm vyötärö. Sillä ei ole mitään väliä, minkä kokoinen sun perseesi on tai tissisi jos sun läski kertyy vatsaan. Jos rasva on kertynyt tuolla tavalla niin syöt aivan liikaa ja väärin. Liikkuminen ei aiheuta tuollaista vyötärönympärystä olkoon millainen tahansa lihasmassa torsossa. Eli terveydenhoitaja paasasi ihan oikeasta asiasta, sinulla on kohonnut riski diabetekseen ja muihin elintasosairauksiin. 

Vierailija
29/70 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun minulla oli painoindeksi 20, vyötärö oli 81 cm.

Kaikilla ei ole, eikä tule vyötäröä, ei vaikka kuinka jumppaisi.

Sama. Ja sain saarnaa terkalta jotta laihduta! Ikää oli tuolloin 45. Tasapaksu olen ja lyhytselkäinen vaikka pitkä nainen muuten olen. 

Urheilin silloin ja urheilen edelleen. Nyt ikää 57 ja pari kiloa tullut lisää mutta mbo ei ole tullut vielä ainakaan. 

Vierailija
30/70 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla 100-110, tuli yli 10 cm lisää kun lopetin tupakan. Samalla sain selkä-, lonkka,- ja polvikivut ja suurinpiirtein menetin kävelykykyni. Ja lihavana tietenkin puhallan pienestäkin ponnistuksesta, kyykystä ei pääse ylös jos ensin pääsee kyykkyyn. Jne.

Kannattaa lopettaa tupakanpoltto ettei sairastu!!

Vierailija
31/70 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun minulla oli painoindeksi 20, vyötärö oli 81 cm.

Kaikilla ei ole, eikä tule vyötäröä, ei vaikka kuinka jumppaisi.

Sama. Ja sain saarnaa terkalta jotta laihduta! Ikää oli tuolloin 45. Tasapaksu olen ja lyhytselkäinen vaikka pitkä nainen muuten olen. 

Urheilin silloin ja urheilen edelleen. Nyt ikää 57 ja pari kiloa tullut lisää mutta mbo ei ole tullut vielä ainakaan. 

Minulla on leveä lantio, mikä saa aikaan harhan, että vyötärö olisi. Lääkäri ei ole ikinä mitannut, onneksi, sillä olisin saanut käskyn laihduttaa, vaikka olin lähellä alipainoa.

Vierailija
32/70 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi riskiraja on määritelty absoluuttiseksi 80 cm. Terve vyötärömitta on nimittäin aika eri 150 cm pituselle kuin 190 senttiselle.

Vierailija
33/70 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On keinotekoista soveltaa samaa vyötärön ympärysmittaa riskejä arvioitaessa vaikkapa 180- senttiseen vahvarakenteisen ja 150- senttiseen hentorakenteiseen naiseen. Kuten BMI ei myöskään huomioi yksilöllisiä eroja. Eiköhän peili kerro monessa tapauksessa paremmin. 

Vierailija
34/70 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On keinotekoista soveltaa samaa vyötärön ympärysmittaa riskejä arvioitaessa vaikkapa 180- senttiseen vahvarakenteisen ja 150- senttiseen hentorakenteiseen naiseen. Kuten BMI ei myöskään huomioi yksilöllisiä eroja. Eiköhän peili kerro monessa tapauksessa paremmin. 

No sanopa muuta. Tulee paha mieli aloittajan puolesta, jos tosissaan on hoikka ihminen. Voi olla ihan persjalkanen suomalainen lyhyellä selällä ja olemattomalla vyötäröllä, sekä omenavartalotaipumuksella, joka hoikallakin kerryttää pienenkin rasvan vyötärölle reisien sijaan.

On varmasti myös totta, että tämä vartalotyyppi on suomalaisittain myös hyvin suuressa riskissä painon lisääntyessä yllä oleville taudeille, joita ketjussa mainitaan. On sikäli kurja, että jos ihminen kuitenkin itsestään huolen pitää, että saa vielä terveydenhuollosta niskaan lokaa. Tällöin ihminen ei voi itse mitään riskeilleen eikä keholleen, ainoastaan vain pitää yllä terveyttään. Nm. 158cm, 52kg, vy75cm. Jos painaisin kymmenen kiloa enemmän, olisi vyötäröni samoissa mitoissa takuulla, kun aloittajalla. Vyötäröni ei edes näissäkään mitoissani erotu lantiosta, olen kuitenkin solakka.

Vierailija
35/70 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

84 cm? Tuoko liian suuri? Mulla on varmaan 88 cm. Painan 58 kg. 

Vierailija
36/70 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sanopa muuta. Tulee paha mieli aloittajan puolesta, jos tosissaan on hoikka ihminen. Voi olla ihan persjalkanen suomalainen lyhyellä selällä ja olemattomalla vyötäröllä, sekä omenavartalotaipumuksella, joka hoikallakin kerryttää pienenkin rasvan vyötärölle reisien sijaan.

On varmasti myös totta, että tämä vartalotyyppi on suomalaisittain myös hyvin suuressa riskissä painon lisääntyessä yllä oleville taudeille, joita ketjussa mainitaan. On sikäli kurja, että jos ihminen kuitenkin itsestään huolen pitää, että saa vielä terveydenhuollosta niskaan lokaa. Tällöin ihminen ei vo

Persjalkaiseksi musta kutsutaan enemmänkin lyhytjalkaista pitkäselkäistä vartalotyyppiä. Heillähän voi olla hyvinkin kapea vyötärö. Rasva kertyy kai monilla enemmänkin lantiolle, joka ei ole epäterveellistä. 

Vierailija
37/70 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että olet noilla mitoilla lähemmäs 70kg, eli lievä ylipaino?

Mulla sama rakenteellinen ongelma eli vyötärö on tasapaksu ja lisääntynyt paino kertyy juurikin vyötärölle. Olen 162cm, Vy: 81cm ja lantio 91cm, paino 62kg Se on oikeasti terveydellinen ongelma, kun rasva kertyy keskivartaloon, niin metabolisen oireyhtymän riski on suurentunut. Suvussani onkin ongelmana juurikin kakkostyypin DM ja sydän- ja verisuonitaudit. Naistyyppinen lihominen/rasvan kertyminen peppuun, reisiin ja rintoihin ei ole niin epäterveellistä. Joten th:n valistus ei ole tuulesta temmattua.

Ihminen ei sille mitään voi mistä kohdasta hän lihoo. Tiedän useita joilla on suvussa korkea kolesterolia tai korkea verenpaine eikä heillekään joka jumalan terveydenhuolto tyyppi koko ajan saarnaa asiasta jolle he eivät mitään voi. On ihan eri asia olla oikeasti lihava vaikka sitten vatsan kohdalta kuin se että on sopusuhtainen ja terve mutta vyötärö mitta etta ylittyy. Ihmiset on eri mallisia eikä se malli muutu siitä vaikka siitä kuka saarnasi. 

Vierailija
38/70 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasapaksu vartalo hoikallakin kadottaa vyötärön teki sille mitä hyvänsä, niin kuin sanottiin aikaisemmin = ei siihen dieetit tai jumpat auta. Sen kanssa vaan pitää elää.

Vierailija
39/70 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, joko mitat väärin tai ap kästtänyt saarnaamisena, ehkä vain halunnut painottaa että hyviä syitä pysyä mitoissa.

Terveyden näkökulmasta ja virallinen suositus on naisille alle 80cm vyötärönympärys ja miehille alle 94cm. Näitä rajoja voi pitää varoitusmerkkinä kohonneesta riskistä saada terveydellisiä ongelmia. Vyötärönympärys kertoo vatsaonteloon ja sisäelimiin kertyneen rasvan määrästä.

Alle 80 cm? Sukuni naisilla ei varmaan kellään ole koskaan ollut noin vähän. Omenavartaloita ollaan. Ei ole kyllä diabetestä yli 80-vuotiaillakaan esiintynyt. Verenpaine on myös meillä alhainen. Itse painan pituus miinus 110, enkä pääse lähellekään 80 cm vyötäröä. 

Vierailija
40/70 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että olet noilla mitoilla lähemmäs 70kg, eli lievä ylipaino?

Mulla sama rakenteellinen ongelma eli vyötärö on tasapaksu ja lisääntynyt paino kertyy juurikin vyötärölle. Olen 162cm, Vy: 81cm ja lantio 91cm, paino 62kg Se on oikeasti terveydellinen ongelma, kun rasva kertyy keskivartaloon, niin metabolisen oireyhtymän riski on suurentunut. Suvussani onkin ongelmana juurikin kakkostyypin DM ja sydän- ja verisuonitaudit. Naistyyppinen lihominen/rasvan kertyminen peppuun, reisiin ja rintoihin ei ole niin epäterveellistä. Joten th:n valistus ei ole tuulesta temmattua.

Ihminen ei sille mitään voi mistä kohdasta hän lihoo. Tiedän useita joilla on suvussa korkea kolesterolia tai korkea verenpaine eikä heillekään joka jumalan terveydenhuolto tyyppi koko ajan saarnaa asiasta jolle he eivät mitään voi. On ihan eri asia olla oikeasti lihava vaikka sitten vatsan kohdalta kui

No ap:lle oli ilmeisesti nyt vain yksi th puhunut vyötärömitasta. Se on totta, että jos on rakenteeltaan sellainen, että on lyhyt selkä, niin selkeää hoikkaa vyötäröä ei välttämättä ole vaikka bmi olisi matala. Mutta kyllä silloinkin rasvaa on selkeästi liikaa jos vyötärönympärys on naisella yli 80cm. 

Korkeasta kolesterolista ja korkeasta verenpaineesta sietääkin saarnata, kas kun niille voi jotakin tehdä ja ne ovat satavarmasti isoja terveysriskejä! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi