vyötärönympärysmitta sai terveydenhoitajan saarnaamaan
siitä, että pitäisi laihduttaa ja vyötärönympärys kertoo olevani vaarassa saada diabetes 2..
Ystävällisesti yritin kertoa hoitajalle, että käyttäisi silmiään ja pyysin mittaamaan verrokiksi lantioni, jotta voisi suhteuttaa ajatuksiaan. Muutti mieltään hieman sen jälkeen, vaan jäi kuitenkin aroittamaan diabeteksen vaaroista.
Minulla ei vyötärö juuri erotu, lantio on kapea ja pylly pieni, kuten reidetkin. Pienikin painonnousu näkyy vyötärömitassa, myös kuukautiskierrossa.
Elän terveellisesti, liikun, olen terve - mutta sain pahan mielen tästä ja mietin, että missä on ihmisten järki kun tällaisia suosituksia tehdään ja sinisilmäisesti niitä noudatetaan.
160cm - vy 84cm - lantio 95cm = vaatekoko alaosissa vyötärön takia jopa l, mutta reisille ja pyllylle jäävät kuin jätesäkeiksi, paras aina m koon vaate.Yläosaan paidoissa taas aina koot xs-s.
Ollessani hyvin laihassa kunnossa 10 senttiä pienemmällä vy mitalla, olin oikeasti liian laiha. Nyt täysin sopuisan hoikka. Turhauttaa ja ärsyttää tuo motkotus, kaikki ei ole tiimalasivartaloisia. Työni olen tehnyt ansaitakseni massaa ja pitämällä kuntoani yllä, kun sekään ei ole hoikalle aina itsestäänselvää.
Kommentit (70)
Joo-o, mulla on vyötärögeenit ilmeisen suotuisat, kun nyt 7-8 kg ylipainossakin vy on "vain" 82 cm. Läskiähän toki siinäkin on, mutta siitä myös ekana lähtee sentit, kun laihdun. Sen sijaan kasvot, selkä, olkavarret ja lantio eivät hoikistu ikinä... Pitäisi olla kiitollinen siitä, että rasva on "terveellisissä" paikoissa, mutta esteettisessä mielessä naamaläski on pahimpia, sillä se tekee tosi lihavan näköiseksi, kun taas moni itseäni lihavampi kapeakasvoinen näyttää paaaaaljon hoikemmalta. Kapeakin vyötärö myös helposti katoaa vaatteiden alle, kun isot rinnat ja leveä lantio tekevät teltan, jos ei käytä tosi tyköistuvia vaatteita tai esim. vyötä.
Vierailija kirjoitti:
Eli ap:n pituus on 160 cm, lantio 95 cm ja vy 84 cm ja paino 5860 kg. Tällöin aloittajan BMI on noin 23, joka on vielä normaalin rajoissa.
Tämä huomioiden pakko kysyä aloittajalta, koetko, että tietyt ruoka-aineet turvottavat? Oletko koittanut ottaa vyötärönympäryksen heti aamulla, näyttääkö samaa?
Olen suht samanmittainen ja terveydenhoitajat ja lääkärit eivät ole koskaan kannustaneet laihduttamaan. InBody-mittauksessa keskivartalon rasvaprosentti oli vain 19. Silti vyötärönympärys noin 80 cm.
Aloittaja tässä, olen vastaillut välissä muutamille pohdiskelijoille. Ja kyllä minulla vaikuttaa se, mittaanko aamulla vai iltapäivällä, eri kuukautiskierron vaiheissa tai riippuen myös mitä syö. Vatsa on herkkä siis reagoimaan moneen. Olen noudattanut tämän tietoisen riskin takia vehnätöntä pitkään, kasvikset etusijalla vaalean hötön tilalla ja laskee myös turvotusta joka kertyy vatsaan nesteenä. Tosin tällä painolla ei vyötärönympärys alle 80cm mene, mutta voi aamuisin hyvin ollakin tuon verran ja liikkua +-5cm eri tilanteiden mukaan. (Silti mitta varmaan osan mukaan suuri ja ymmärrän sen, jos ei oma kroppa ole tällainen tasapaksu, niinkuin minulla.)
Selkä on mulla lyhyt ja vyötärö kuvasta katsoen samassa suhteessa kuin lantio, hartiat jopa hieman leveämmät. Jalat tosi sirot, joihin ei kerry mitään. Kyse siis ihan todellakin on vaan kropan eri muodoista, tiedostan riskin kyllä ja alttiuden eri sairauksille tämän myötä mutta, tuskin ratkaisu nyt ensi sijaisesti sekään on että lähden tavoitteellisesti tästä laihduttelemaan. Terveenä kun olen pysynyt ja tyytyväinen tämän hetkiseen kuntooni aktiiviharrastukseni kanssa. Epäilijöille stuntti seis, ei täällä mikään ylipainoinen nainen kirjoittele. Koen vaan, että hoitaja oli todella epämukava jyrkän ajattelunsa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että olet noilla mitoilla lähemmäs 70kg, eli lievä ylipaino?
Mulla sama rakenteellinen ongelma eli vyötärö on tasapaksu ja lisääntynyt paino kertyy juurikin vyötärölle. Olen 162cm, Vy: 81cm ja lantio 91cm, paino 62kg Se on oikeasti terveydellinen ongelma, kun rasva kertyy keskivartaloon, niin metabolisen oireyhtymän riski on suurentunut. Suvussani onkin ongelmana juurikin kakkostyypin DM ja sydän- ja verisuonitaudit. Naistyyppinen lihominen/rasvan kertyminen peppuun, reisiin ja rintoihin ei ole niin epäterveellistä. Joten th:n valistus ei ole tuulesta temmattua.
165-senttinen korkein sallittu vyötärönympärys on 85 senttiä. Pitemmällä voi olla jopa 90 senttiä ja lyhyellä 80-82 senttiä.
Mulla kävi kerran sama. Olen myös malliltani hyvin tasapaksu, hoikka olen kyllä aina ollut. Lievää erkaumaa on, vaikka core on muuten hyvässä kunnossa. Mittaus tehtiin juuri äitiysloman päätteeksi, kun tilanne oli suorien vatsojen osalta vielä ns. vaiheessa. Toki ymmärrän sen että puututaan, mutta vähän hymyilytti kun terkalla itsellään oli silmämääräisesti se 15-20kg enemmän, nimen omaan siinä keskivartalossa.
Vierailija kirjoitti:
Eli ap:n pituus on 160 cm, lantio 95 cm ja vy 84 cm ja paino 5860 kg. Tällöin aloittajan BMI on noin 23, joka on vielä normaalin rajoissa.
Tämä huomioiden pakko kysyä aloittajalta, koetko, että tietyt ruoka-aineet turvottavat? Oletko koittanut ottaa vyötärönympäryksen heti aamulla, näyttääkö samaa?
Olen suht samanmittainen ja terveydenhoitajat ja lääkärit eivät ole koskaan kannustaneet laihduttamaan. InBody-mittauksessa keskivartalon rasvaprosentti oli vain 19. Silti vyötärönympärys noin 80 cm.
Inbody mittaukset ovat todella epätarkkoja, eikä niiden takia kannata tehdä päätöksiä terveydestä.
41 vastailee.
Olen sitä mieltä, että jos terveydenhuollon ammattilainen kokee välttämättömäksi varoittaa jostakin terveydellisestä riskistä, tulisi se osata tehdä korrektisti.
Minulla on suunnilleen sama vyötärönympärys (aamuisin pienempi), enkä tiedä, miten itse olisin reagoinut samassa tilanteessa. Olisin varmaan ollut aika sokissa.
Ap:lle vielä sen verran, että jos asia syystä tai toisesta jää mietityttämään, voit hakeutua InBody-mittaukseen, josta saat tarkemmat lukemat, onko viskeraalinen rasva turvallisella tasolla ja miten rasvaprosentti vaihtelee eri kehonosissa. Se voi piristää kummasti, jos InBody-mittaus antaakin nk. terveen lukemat. Ne paperit voi ottaa vaikka seuraavalla kerralla käynnille mukaan.
Myös jos OmaKantaan on päädytty kirjaamaan jotakin nk. ylimääräistä laihdutuksen tarpeeseen liittyen, josta epäilet olevan myöhemmin haittaa, voit pyytää tietojen oikaisua.
Osa terveydenhoitajista ovat vielä työssään kokematonta joukkoa, joilla kokonaiskäsitys todellisista terveyseroista ja niiden yksilöllisistä, kokonaisuuteen suhteutettavista merkityksistä ei vielä ole hahmottunut. Silloin numeroihin tuijottaminen voi olla liian tiukka toiminnan perustelu ja ajattelun tuki. Ei noihin juttuihin olisi syytä suhtautua kovin vakavasti. Toisaalta on ymmärrettävää, että kansalainen menee terveydenhoitajan vastaanotolle tosissaan odottaen tapaavansa oikean asiantuntijan. AMK, tiedämmehän.
Vyötärölihavuudessa ylipaino kertyy tavallista enemmän keskivartaloon. Suuri osa liikarasvasta kertyy vatsaontelon sisään suolten ja sisäelinten väliin sekä maksan sisälle. Tätä rasvaa kutsutaan sisälmysrasvaksi eli viskeraaliseksi rasvaksi. Vyötärölihavuuteen liittyy yleensä myös maksan rasvoittuminen. Vatsaonteloon kertynyt liikarasva aiheuttaa monia sairauksia. Siksi vyötärölihavuus on tärkeä tunnistaa.
Sulle tuli paha mieli ja nyt tämän terveydenhoitajan pitäisi muuttua sellaiseksi kuin sinä haluat? Aivan kuin aikuisuus olisi paikka, johon ihmiset tulevat esittämään joululahjalistoja siitä, kuinka muiden heitä pitäisi kohdella.
Hänen pitäisi tehdä työnsä työnsä pitämällä turpansa kiinni? Hän teki työnsä sillä tiedolla ja taidolle jonka hänelle annettu koulutus on tuonut.
Sinä olet jo iso tyttö. Joko laitat sanat sanojan puutteellisuuden piikkiin tai teet asialle jotakin.
Elämme uhriutumisen kulttuurissa. Lähes jokainen kokee olevansa jollakin tapaa uhri ja liioittelee itseensä kohdistuvia negatiivisia asioita.
Vyötärölihavuutta ei ennaltaehkäistä mittaamalla lantiota vaan mittaamalla juurikin sitä vyötäröä.
Vierailija kirjoitti:
Elämme uhriutumisen kulttuurissa. Lähes jokainen kokee olevansa jollakin tapaa uhri ja liioittelee itseensä kohdistuvia negatiivisia asioita.
Aikuisista ihmisistä on tullut kuin pikkulapsia, joilta on viety kaikki lelut ja karkit.
Luulisi jumalauta aikuisen ihmisen ymmärtävän miksi sitä vyötärönympärystä mitataan eikä esim lantionympärystä. Onko sulle tärkeämpää olla oikeassa vai se oma terveys? (tai ne omat tunteet) Kuten joku jo sano, joko unohdat asian tai otat asioista selvää ja teet sille jotain. Ei ympärillä olevia ihmisiä pysty muuttamaan tuolla koko ajan jatkuvalla kiukuttelulla.
Keski-ikää lähestyttäessä naisen hormonitoiminnassa tapahtuu muutoksia ja tähän kannattaisi herätä riittävän ajoissa. Rasva kertyy juurikin erityisesti keskivartaloon, eli tämän mitan seuraaminen ei ole henkilökohtainen loukkaus sinua kohtaan.
Koska naisten elämästä yli kolmasosa voi olla menopaussin jälkeistä aikaa, on tärkeää ymmärtää paremmin tekijöitä, jotka altistavat terveyden heikkenemiselle.
Vierailija kirjoitti:
no johan on, jatkaisin samaan tapaan kuin ennenkin enkä korviani loksauttaisi moiselle.. nykyaika
Ja sit diabeteslääjitys, joo, mikäpä siinä jos niin haluaa, ksi silläkin jotain sympatiaa jostain saa
missä on ihmisten järki kun tämä kuvittelee sisäelinten sijaitsevan lantiolla? Tai kuukautisten turvottavan vyötäröä.
Miksi sinä ap luulet terveydenhoitajan mittaavan sinun vyötärönympärystä? Mittauksella mitataan ylipainoa?
Vatsaonteloon kertynyt liikarasva aiheuttaa monia sairauksia. Siksi vyötärölihavuus on tärkeä tunnistaa.
Pienikin painonnousu näkyy vyötärömitassa eli olet oikea kohderyhmä tälle mittaukselle.
Olen samaa mieltä kanssasi, että kyseessähän on rakenteellinen seikka, jolle et voi mitään. Itse taas olen vastakohtasi - lähes kaikki ylimääräinen kertyy alavatsaan, takapuoleen ja reisiin. Minun vyötärönympärykseni oli tuon 84 cm, kun painoin 94 kg (olen 163 cm pitkä). Nyt 68-kiloisena vyötärönympärykseni on 70 cm.