Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Helsinki ei ole enää houkutteva kaupunkina.

Vierailija
10.01.2025 |

Mitkä on asiat jotka ovat tehneet Helsingistä vähemmän houkuttelevan kaupungin. Aiemmin oli "ruuhkaa" nyt asunnot tyhjillään, väki vähenee. Opiskelijat ovat oman aikansa ja valmistuttuaan poistuvat, kiitos näkemiin. 

Kommentit (428)

Vierailija
101/428 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"sinun ideologiasi kannalta ehkä asennevamma, moni muu lähipiiristä alkaa kyllästyä samoihin asioihin. Saa nähdä alkaako Nurmijärvi-ilmiö toteutua Stadin omien päätösten takia.

Asun itse stadissa sellaisessa paikassa, jossa tällainen ratikkalähiö on alkanut muodostua. Ja ongelmat kasautua. Ei kiinnosta katsella nettomaksajana touhua"

Niin että mielummin maalle vaatimaan kaikki kaupungin palvelut itselle ja perheenjäsenille. Tiedätkö paljonko rikkaiden, olettaen ettei köyhillä ole varaa asua syrjäseudulla ilman joukkoliikennettä, penskojen eskari- ja koulukuljetukset pelkästään maksavat kaupungille/kunnalle vuodessa? Jos suunnasta ei ole muita kulkijoita tai kuljetus joutuu ajamaan pitkästi vain 1 lapsen vuoksi, vaikka kyseessä olisi yhteiskuljetus, summa on tuhansia/lapsi/vuosi. Eihän kukaan kuitenkaan itse huolehdi kuljettamisesta, kun tiettyjen kriteerien pohjalta yhteiskunnan on ne järjestettävä. 

voivoi ja valivali. Voin kyllä kertoa, että omilla tuloillani ja veroillani tuen tätä yhteiskuntaa ihan riittävästi, joten mitään tunnontuskia ei koidu tollasista menoista. Ja ei, en rasita esim. julkista terveydenhoitoa, viimeiset kaksi leikkausoperaatiota hoidettu yksityisellä yksityisillä vakuutuksilla.

Perinteinen sosialistin narratiivi: sinun pitää asua mahdollisimman tiiviisti ja hiljaa hyväksyen tilanne neukkukuutiossa mt-tapausten sekä häiriköiden keskellä ja aiheuttaa mahdollisimman vähän kuluja yhteiskunnalle. Syöt terveellisesti ettet vain sairastu etkä aja autolla, koska liikenneinfra maksaa htokseen (paitsi että autoilusta koituvilla veroilla ne kustannetaan pariin kertaan).

Ainoa pulma sinun kannaltasi on, että Suomi on ainakin toistaiseksi vapaa maa ja täällä saa asua missä huvittaa. Jos porukoita ei huvita asua kurjistuvassa stadissa, se ei ole heidän ongelmansa. Jossain vaiheessa se on Hesojen ongelma :/

Vierailija
102/428 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päättäjien väärät valinnat!

Eikös osa päättäjistä ole ihan demokratian perusteella vaaleilla valittu... Onko siis helsinkiläiset äänestäneet väärin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/428 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse Espoossa asuvana en nykyään hurjan usein keskustassa käy ja mainitsemasi asiat ovat siihen yksi suuri syy, kadulla kulkiessa saa olla todella valppaana ja pitää käsilaukustaan kiinni. Aiemmin oli kiva tulla vaikka Tennispalatsiin leffaan ja käydä vähän keskustassa kuljeksimassa siinä samalla. Vielä joku 10v sitten meno oli paljon rennompaa, nykyään on tarjolla jos jonkinlaista pysäyttäjää/häirikköä/epämääräistä. Taviskansa taitaa viihtyä enemmän muissa kauppakeskuksissa kun keskustassa ei ole enää mitään erityistä tarjolla. Puhumattakaan mikä hyvä pöhinä alueella oli 2000-luvun alkupuolella."

Ainoa kerta kun Kantakaupungin alueella joku on ahdistellut, oli 2000, kun joku rantaruotsalainen Sähkötalon kulmalla alkoi pyytää luokseen Eiraan "jatkoille"... Oli kuulemma kattohuoneisto ja kaikkea muuta... Kohteliaasti kyllä jätti rauhaan, kun totesin, ettei kiinnosta ja pitää aamulla olla töissä...

Vierailija
104/428 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällainen vanhempi ukkeli, joka asui elämänsä ensimmäiset vuosikymmenet Helsingissä, näkee Helsingissä käydessään enää lähinnä ne vanhat hyvät jutut, jotka ovat Helsingistä nyttemmin pitkälti kadonneet. On siellä pari aluetta jossa voisin asua jos olisi pakko, mutta maailman metropoleissa olen tottunut paljon laajempiin palveluihin ja valikoimiin lyhyen kävelymatkan päässä. Ylipäätään he, jotka voivat itse valita asuinpaikkansa, asuvat yleensä jossakin aivan muualla kuin kaupunkien keskustoissa; korkeintaan pitävät kaupunkihuoneistoa viikonloppureissujen varalle.

Vierailija
105/428 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei löydy autolle enää ilmaista parkkia kuin jostain periferiasta.

Vierailija
106/428 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikaa ulkiksia. Ja liian turvatonta. Liian tiheästi rakennuksia. Autolla vaikea liikkua ja julkinen liikenne hidas. Ei ole enää mitään syytä mennä Helsingin keskustaan. Sinne matkakin bussilla kestää ikuisuuden eikä siellä liiku enää just muita kuin ihme hyypiöitä ja wolt-kuskeja.

Katselen koko ajan muualta Suomesta kivaa paikkaa minne muuttaa.

Tampereen keskusta on myös muuttunut ihme hyypiöiden, narkkien ja lorveilijoiden paratiisiksi, ai niin ja nämä ulkomaalaiset wolt-kuskit, eivät noudata mitään liikennesääntöjä ja ajelevat autoillaan mihin lystäävät, järjestäen tummaa kuskia näkyy näissä autoissa. Huumekauppa on myös afrikkalaisten ja lähi-itäläisten pitämää. IHANAA. 

Vierailija
107/428 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ma muja ja nistejä liikaa, jo pelkkä katukuva monella alueella todella masentava

Vierailija
108/428 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP: vihreä ideologia lisää kaupunkia kaupunkiin; ratikkalähiöt, joissa toistetaan 70-lukujen lähiöiden ongelmat ja samalla tuhotaan lähiluonto; ideologinen yksityisautoilun vastustus

Oma perhekin miettimässä muuttoa, kriteetinä on tällä hetkellä ettei uuteen paikkaan pääse kuin autolla. Moni ongelma ratkeaa tällä kriteerillä

Kaveri muutti tuollaiseen paikkaan ja nyt ihmettelee, kun kukaan ei koskaan käy kylässä. Varmasti olisi vielä ankeampaa lapsille.

Vierailija
109/428 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauheeta Helsingin dissausta taas. On teilläkin harrastukset.

Outo juttu kun kaikki suomesta muuttaa lähinnä pääkaupunkiseudulle. Ja loppu Suomi paria muuta kaupunkia lukuunottamatta tyhjenee. Mut joo, jatkakaa vaan 😂

Se johtuu siitä että töitä ei ole maalla eikä palveluita. Ei siksi että Hesa olis jotenkin upea paikka.

Upea tai ei, jos sieltä kerran löytyy ne työt ja palvelut, niin parempi paikka se on kuin ne, mistä lähdetään. Yksinkertaista. 

Vierailija
110/428 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne muuttaa Tampereelle kenellä on vähänkin järkeä päässä.

Vierailija
111/428 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne muuttaa Tampereelle kenellä on vähänkin järkeä päässä.

Tampereella ei ole kivoja akateemisten asuinalueita.

Vierailija
112/428 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

voivoi ja valivali. Voin kyllä kertoa, että omilla tuloillani ja veroillani tuen tätä yhteiskuntaa ihan riittävästi, joten mitään tunnontuskia ei koidu tollasista menoista. Ja ei, en rasita esim. julkista terveydenhoitoa, viimeiset kaksi leikkausoperaatiota hoidettu yksityisellä yksityisillä vakuutuksilla.

Perinteinen sosialistin narratiivi: sinun pitää asua mahdollisimman tiiviisti ja hiljaa hyväksyen tilanne neukkukuutiossa mt-tapausten sekä häiriköiden keskellä ja aiheuttaa mahdollisimman vähän kuluja yhteiskunnalle. Syöt terveellisesti ettet vain sairastu etkä aja autolla, koska liikenneinfra maksaa htokseen (paitsi että autoilusta koituvilla veroilla ne kustannetaan pariin kertaan).

Ainoa pulma sinun kannaltasi on, että Suomi on ainakin toistaiseksi vapaa maa ja täällä saa asua missä huvittaa. Jos porukoita ei huvita asua kurjistuvassa stadissa, se ei ole heidän ongelmansa. Jossain vaiheessa se on Hesojen ongelma :/"

En ole sosialisti, enkä asu ahtaasti, vaikka Helsingin laidalla asunkin. Jokaista perheenjäsentä kohden on enemmän kuin ison yksiön verran pinta-alaa. Jos loppuu tila kesken niin maalta löytyy lisää neliöitä ja hehtaareja. Eikä täällä lähiössäkään meidän rapussa ole koskaan mitään häiriöitä. Ensimmäinen muuttokin  rapussa, sen jälkeen, kun vuosia sitten tähän muutimme, oli vasta nyt vuodenvaihteessa eli asukkaat ovat melko pysyvää sorttia. Saa nähdä jaksaako itse jäädä julkkariremontin ajaksi vai tuleeko lähdettyä jo sitten pois.

Miksi mun ongelma olisi, että Suomessa saa asua vapaasti missä haluaa? Ei kaikki ole köyhiä tms, jotka viihtyvät Helsingissä. Itse tykkään liikkua niin kävellen, fillarilla, omalla autolla kuin julkisilla, valitsen kulkuneuvon tarpeen mukaan, en lähtökohtaisesti pidä julkisilla tai omalla autolla kulkemista parempana tapana liikkua, mutta miksi ihmeessä menisin yksin esimerkiksi keskustaan omalla autolla, jos menen käymään vaikkapa ystävän luona ilman, että tarvitsee kuljettaa muita tai paljon (painavaa) tavaraa.

Vierailija
113/428 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällainen vanhempi ukkeli, joka asui elämänsä ensimmäiset vuosikymmenet Helsingissä, näkee Helsingissä käydessään enää lähinnä ne vanhat hyvät jutut, jotka ovat Helsingistä nyttemmin pitkälti kadonneet. On siellä pari aluetta jossa voisin asua jos olisi pakko, mutta maailman metropoleissa olen tottunut paljon laajempiin palveluihin ja valikoimiin lyhyen kävelymatkan päässä. Ylipäätään he, jotka voivat itse valita asuinpaikkansa, asuvat yleensä jossakin aivan muualla kuin kaupunkien keskustoissa; korkeintaan pitävät kaupunkihuoneistoa viikonloppureissujen varalle.

Tuo loppu ontuu pahasti. Aika monet asuvat kaupunkien keskustoissa ihan mielellään, ja todellakin heillä on valinnanvaraa. Itse kuulun tähän joukkoon.

Vierailija
114/428 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse voisin Helsingin ydinkeskustaan muuttaa. Mutta olisi kallista ja auton parkkeeraus ongelma. Ankeat lähiöt ei kiinnosta.

Ei ytimeen kannata muuttaa. Tai no jos haluaa maksaa ylimääräistä saamatta rahalleen minkäänlaista vastinetta 

Siinähän nimenomaan saa rahalle vastinetta, kun vieressä on kaikki parhaat ravintolat ja kulttuuripalvelut. Siksi siellä hinnat onkin tapissa.

eri

Vierailija
115/428 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse voisin Helsingin ydinkeskustaan muuttaa. Mutta olisi kallista ja auton parkkeeraus ongelma. Ankeat lähiöt ei kiinnosta.

Ei ytimeen kannata muuttaa. Tai no jos haluaa maksaa ylimääräistä saamatta rahalleen minkäänlaista vastinetta 

Siinähän nimenomaan saa rahalle vastinetta, kun vieressä on kaikki parhaat ravintolat ja kulttuuripalvelut. Siksi siellä hinnat onkin tapissa.

eri

Samat palvelut ovat huomattavasti halvemmalla asunnon hinnalla saavutettavissa julkisilla, omalla autolla, taksilla tms lähes yhtä nopeasti kuin ytimessä asuessa. Hinta-laatusuhde on toki siinä mielessä epävaliditermi, että jollekin se tarkoittaa paljon enemmän asioita kun jollekin se on vain halpa neliöhinta.

Vierailija
116/428 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo loppu ontuu pahasti. Aika monet asuvat kaupunkien keskustoissa ihan mielellään, ja todellakin heillä on valinnanvaraa. Itse kuulun tähän joukkoon.

Miksi asua ytimessä ytimen ongelmien keskellä, kun ytimen hyödyt on ilman ytimen ongelmia hyvin helposti saavutettavissa paremmilta/rauhallisemmilta asuinalueilta.

Vierailija
117/428 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi asua ytimessä ytimen ongelmien keskellä, kun ytimen hyödyt on

Miksi pidät itse asiasta X? Enpä ole varsinaisiin ongelmiin edes törmännyt, olen asunut Helsingin keskustassa vuodesta 1993 lähtien. Kasvanut Töölössä. Täällä on minulle kaikki, sopivasti tunnelmaa, ja ennen kaikkea tämä on kotini. Onko vaikea ymmärtää, jos joku viihtyy jossain siellä, missä sinä et?

Vierailija
118/428 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian autovihamielinen kaupunki.

Helsingissähän ei ole varsinaisesti ruuhkia. Ennen ehkä oli eikä ruuhkassa istuminen vit#ttanut läheskään yhtä paljon kuin puolityhjillä kaduilla joka ainoaan risteykseen liikennevaloilla pysäytetyssä autossa kököttäminen.

Vierailija
119/428 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

älkääs nyt somaliassa ja irakissa jo pakkaavat laukkujaan  sipilä jo aikoinaan jakoi lehtisiä ilmaisesta asumisesta nyt hki on jakanut ilo viestiä saatte rajattoman kela golt kortin eikä  töihin joutumisesta ole pelkoa.

Ei ne enää pakkaa. Olin näkevinäni uutisen minkä mukaan ne irakilaiset ja muut muuttaa sinne takaisin. Mahtoiko olla tottakaan??

Vierailija
120/428 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi pidät itse asiasta X? Enpä ole varsinaisiin ongelmiin edes törmännyt, olen asunut Helsingin keskustassa vuodesta 1993 lähtien. Kasvanut Töölössä. Täällä on minulle kaikki, sopivasti tunnelmaa, ja ennen kaikkea tämä on kotini. Onko vaikea ymmärtää, jos joku viihtyy jossain siellä, missä sinä et?"

No tottakai jokainen asuu siellä missä huvittaa ja rahat riittävät. Henkilökohtaisesti en ole Helsinkiin jäämässä, kun työelämä puolisolta kohta loppuu, omat bisnekset pystyy hoitamaan itseasiassa paremminkin maalla, kun ei tarvitse niin paljon käyttöä metsähommissa ulkopuolista apua. Tästä syystä en ole nähnyt järkeväksi käyttää rahoja asunnon/talon hankkimiseen vaan hinta-laatusuhteeltaan halpaan vuokra-asumiseen. Varsinkin kun lähes kaikki siteet pks:lle katkeavat siinä vaiheessa, kun puolison eläke alkaa. Toki silloin voisi olla hyväkin aika myydä, mutta nyt näyttää siltä, että takkiin vuokrassa tulee vähemmän.