Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Helsinki ei ole enää houkutteva kaupunkina.

Vierailija
10.01.2025 |

Mitkä on asiat jotka ovat tehneet Helsingistä vähemmän houkuttelevan kaupungin. Aiemmin oli "ruuhkaa" nyt asunnot tyhjillään, väki vähenee. Opiskelijat ovat oman aikansa ja valmistuttuaan poistuvat, kiitos näkemiin. 

Kommentit (428)

Vierailija
61/428 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere meni houkuttelevuudessa Helsingin ohi jo vuosia sitten, mutta ilmeisesti Tampere on alkanut kärsimään nyt samoista ongelmista kuin Helsinkikin. Itse suunnittelen muuttoa johonkin kehyskuntaan, max 50km Helsingistä.  Saisi enemmän neliöitä asuntoon ja viihtyisämmän sekä turvallisemman ympäristön.

Vierailija
62/428 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin kaupungilla on vahva arvomaailma, joka halveksuu minunkaltaisia analyyttisiä asiantuntijoita. Turussa en kehtaisi tunnustaa asuvani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/428 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudisrakentaminen on todella rumaa, toki se on rumaa ympäri Suomen. Kaikki on vaan harmaata palikkaa ilman inhimillisyyttä.

Vierailija
64/428 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampere meni houkuttelevuudessa Helsingin ohi jo vuosia sitten, mutta ilmeisesti Tampere on alkanut kärsimään nyt samoista ongelmista kuin Helsinkikin. Itse suunnittelen muuttoa johonkin kehyskuntaan, max 50km Helsingistä.  Saisi enemmän neliöitä asuntoon ja viihtyisämmän sekä turvallisemman ympäristön.

Mun puolesta ihan kaikki joita ahdistaa Helsinki voi muuttaa vaikka sinne Tampereelle, mua ei haittaisi yhtään vaikka joka päivä kerrottais kaikissa lehdissä ja uutisissa miten paljon upeampi Tampere on kunhan lähtisivät.

Vierailija
65/428 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ihastelen Helsinkiä on sellanen metropoli ja isonmaailman meininkiä. Aina innoissaan kun matkustan Helsinkiin

Et ole isossa maailmassa käynytkään. 

Silti kaikki mistä täällä valitatte on nimenomaan ison maailman, isojen kai ongelmia. Koittakaahan nyt päättää.

Vierailija
66/428 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen niin onnellinen ja tyytyväinen, että saan asua Helsingissä. Helsinki on maailman paras paikka asua, ainakin jos Tukholma jätetään laskuista.

Vierailija
67/428 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kovin syrjässä kaikesta.

Vierailija
68/428 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun puolesta ihan kaikki joita ahdistaa Helsinki voi muuttaa vaikka sinne Tampereelle, mua ei haittaisi yhtään vaikka joka päivä kerrottais kaikissa lehdissä ja uutisissa miten paljon upeampi Tampere on kunhan lähtisivät.

Kai ymmärrät ettei maailma pyöri sinun navan ympärilläsi? Kun ihmiset lähtee, niin lähtee mukana myös yritysten tulot ja keskusta jatkaa autioitumista.

Vierailija
69/428 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ankea tunnelma

Vierailija
70/428 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikaa ulkiksia. Ja liian turvatonta. Liian tiheästi rakennuksia. Autolla vaikea liikkua ja julkinen liikenne hidas. Ei ole enää mitään syytä mennä Helsingin keskustaan. Sinne matkakin bussilla kestää ikuisuuden eikä siellä liiku enää just muita kuin ihme hyypiöitä ja wolt-kuskeja.

Katselen koko ajan muualta Suomesta kivaa paikkaa minne muuttaa.

Samoin.

No? Kumpikaan ei ole sitten yhtään "kivaa" paikkaa kuitenkaan löytynyt?

Vierailija
71/428 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska Satonen lähti Filippiineiltä asti hakemaan lisää Wolttikuskeja. 

Vierailija
72/428 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää kaikki Tampereelle dippaamaan mustamakkaraa suikkiin. 

Vierailija
73/428 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinki on täynnä homoja, kamelikuskeja, ituhippejä, tielläistuvia pellejä, niittinaamoja, kynitty otsatukka ja liian isot muoti silmälasit päässä kulkevia mt ongelmaisia, narkkeja, työttömiä loisijoita, ajotaidottomia urpoja, leuhkoja ja ihmeellistä mongerrusta puhuvia urpoja,natsipellejä, kommareita, eipä tee mieli käydä edes moisessa paskaläjässä. 

😂

Kuka sua on satuttanut? Oliko iso paha persunatsi jolla oli niittejä ja puhui hesan murretta niin että tunsit itsesi juntiksi?

Täällä kyllä tosiaan voi olla vähän erilaista kuin siinä kylässä jossa asut. Järjestetäänkö teillä vielä kerran viikossa klaani kokous jossa pukeudutte kummituksiksi? Roikkuuko sulla Suomileijona riipus kaulassa jotta muistat ne urotyöt joita teit sodassa? Tiellä istuvat pellet tuli muuten bussilla Helsinkiin osoittamaan mieltä "isolle kirkolle". Olitko autolla käymässä ja tuli paniikki kun tiellä oli enemmän käyttäjiä kuin kaksi tunnissa? 

Vierailija
74/428 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyö ja etäopiskelu mahdollistavat sen, ettei Helsinkiin enää tarvitse muuttaa työn perässä samoissa määrin kuin ennen. Helsinki on hinta-laatu-suhteeltaan heikko. Lisäksi suomalaiset vaurastuivat 1900-luvun jälkipuoliskolla siinä määrin, että monella on peritty asunto, jossa voi asua ja toteuttaa ensimmäisen virkkeeni mukaista elämää.

Helsingin vetovoimaa varmasti vähentää tuo, että on paljon työpaikkoja, joissa etätyön osuus kokomaistyöajasta on hyvin suuri.  Jos tarvitsee käydä esimerkiksi muutaman kerran kuukaudessa Helsingissä työpaikalla, saa hinta-laatusuhteeltaan paremman asunnon/talon jostakin muualta niin paljon halvemmalla, että jää jopa enemmän käteen kuin mitä Helsingissä asuessa, vaikka joutuisi maksamaan matkaliput itse. Kaupungin sisällä kuitenkin on hyvin suuret vaihtelut hinta-laatusuhteessa. Esimerkiksi meidän taloyhtiössä on samankokoinen perheasunto kuin meillä myynnissä 200 000€:lla. Kantakaupungists et välttämättä saa tuolla hinnalla yhtään mitään. No tietysti hinta-laatusuhde voi olla muutakin kuin mahdollisimman paljon neliöitä mahdollisimman halvalla, esimerkiksi ympäristön viihtyisyys. Itselleen sopivaa aluetta ei kannata valita netin keskustelupalstoilla käydyn keskustelun pohjalta pelkästään, silloin tulee pettymyksiä...

Vierailija
75/428 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai ymmärrät ettei maailma pyöri sinun navan ympärilläsi? Kun ihmiset lähtee, niin lähtee mukana myös yritysten tulot ja keskusta jatkaa autioitumista.

Juu, en tarvitse siihen muka pätevää ihmistä kertomaan jotta ymmärrän. Pidän kaupungista ja sen sijainnista. Ei haittaa yhtään jos vähän autioituisi. Omat tulot on taattu vaikka lähtis kaikki firmat pois. Ja muutenkin mitä tuohon autioitumiseen tulee niin nyt taitaa huoli olla vähän aikainen, olethan muistanut hakea aurinkorasvaa että pärjäät siinä paahteessa ennenkuin koko maapallo räjähtää kuumuudesta?

Vierailija
76/428 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa opiskelijoista on tullut muualta, joten on aivan luontevaa että he palaavat maalle.

Vierailija
77/428 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP: vihreä ideologia lisää kaupunkia kaupunkiin; ratikkalähiöt, joissa toistetaan 70-lukujen lähiöiden ongelmat ja samalla tuhotaan lähiluonto; ideologinen yksityisautoilun vastustus

Oma perhekin miettimässä muuttoa, kriteetinä on tällä hetkellä ettei uuteen paikkaan pääse kuin autolla. Moni ongelma ratkeaa tällä kriteerillä

Vierailija
78/428 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun (toistaiseksi) Helsingissä, mutta aika vähän täällä on vetovoimatekijöitä ja koko ajan vähenee. 

Itse muutin tänne opiskelun takia aikoinaan, ja olihan se nuorena kivaa kun oli yöelämää ja menopaikkoja. Sitten valmistuttua kun oli rahaa, tuli kokeiltua kaikenlaiset etniset ja vähän paremmat ravintolat, etsittyä mistä kulttuurista sitä itse tykkäisi jne. Nuo, yöelämä lakkasi aika äkkiä kiinnostamasta, vähän myöhemmin ravintolat. Kulttuuri nyt osin vieläkin kiinnostaa, mutta sitä on kyllä muissakin kaupungeissa, ellei juuri balettia tai oopperaa kaipaa. Eikä ainakaan meikäläinen sitä kulttuuriakaan kuluta niin usein, etteikö voisi asua muualla ja käydä Helsingissä silloin tällöin vaikka viikonloppureissulla katsomassa jotain konserttia tai taidenäyttelyä..

Mutta niin se mikä on huonontunut... Sitä ei saisi vissiin sanoa, mutta kyllä tämä että nykyään iso prosentti täällä on muista maista tulleita, aiheuttaa omanlaistaan häiriötä, niin kouluissa kuin ihan kaduilla päiväsaikaankin. Lisäksi ruma rakentaminen ja viheralueiden tuhoaminen lisääntyy koko ajan. Esim. Kalasatama on ihan ahdistavan epäesteettinen uusi asuinalue. Muutenkin, kaikki vähänkään uudemmat alueet on pelkkiä betonikuutioita. Jos on kalliimpi betonikuutioalue, siellä on betonikuutioita joissa on lasitetut parvekkeet ja ehkä jotain väriraitaa jossain niissä taloissa. Halvemmilla aloilla betonikuutioita ilman lisäkoristeita. Ahtaasti rakennettuja alueet, ja ilottoman betonibrutalistista. Koiranomistajana mua myös tympäisee, kun joka paikassa on aina liikaa ihmisiä. Lähdet vaikka autollakin Nuuksioon, Sipoonjärvelle tms niin ns "luonnossakaan" et saa olla rauhassa vaan siellä on ruuhka. Autoilusta keskustan suuntaan on myös tehty hankalaa ja on aina tietöitä päällä. Eipä siellä keskustassa juuri enää mitään teekään, kun oma työpaikkakin on Pitäjänmäessä - en ole vuosiin käynyt koko keskustassa, kun ei siellä ole mitään mikä kiinnostaisi. 

Itseäni kiinnostaisi muutto Turkuun tai ehkä vielä johonkin pienempään vähemmän rikastettuun ympäryskuntaan tyyliin Naantali. Turku on vielä viehättävä toistaiseksi, mutta juuri oli se uutinen, että vuoteen 2050 mennessä 30% asukkaista tulee olemaan tätä tuontiväkeä. Sinnekin sitten lisää betonikuutioaluetta vaan jotta nämä saadaan asutettua. Ainoa mikä täällä Helsingissä vielä pitää on työpaikka, jossa etätyömahdollisuus riippuu projektissa, toisissa projekteissa saa tehdä ja toisissa ei etää.

Vierailija
79/428 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäisin vielä sen, että Helsingissä on ihan älyttömän huonoja ja huonosti pidettyjä vuokra-asuntoja. Asumisen laatu on surkeaa. Ehkä joillakin omistusasujilla on paremmin mutta kovin ahtaita ja huonosti suunniteltuja ne monet omistusasunnotkin on.

Ja ylikalliita. Mutta senhän kaikki jo tietävätkin.

Vierailija
80/428 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kantasuomalaisten poismuutto on vaikea aihe Helsingin päättäjille. Se, mikä sen aiheuttaa, ei puhuta, haalitaan vain lisää c-luokan kansalaisia asuttamaan ja lisääntymään, kaupunkiin.

Helsinki ei ole enää Pohjolan valkea kaupunki.

Ei ole enää? Muutin Helsinkiin 70-luvun alkupuolella ja minusta kaupunki oli tuolloin paljon ankeampi kuin tällä hetkellä. Aina ihmettelen näitä "menneitten aikojen" perään haikailijoita, oli asia lähes mikä tahansa. Olen ollut nuori aikuinen ja aikuinen 70- ja 80- luvuilla, ja tätä nykyä yhteiskunta (arki) on ehdottomasti paremmalla tolalla kuin silloin. Muunlainen höpinä on lapsellista romantisointia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän