Miten hemmetissä jotkut ihmiset ei osaa hoitaa omia raha-asioitaan? Iltasanomien uutinen on järkyttävä!
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010952711.html
Rahat ovat lopussa yhä useammalla "Velkaa on kertynyt vuosia"
-
Siis miten tää voi olla mahdollista? Ainoa henkilökohtainen velka minkä ihminen tulee melko varmasti ottamaan on asuntolaina jos sen oman asunnon ostaa itselleen. Miten voi olla mahdollista että jotkut ottaa muitakin velkoja? Ihminen elää yli varojensa jos se ottaa velkaa.
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin joidenkin on pakko ottaa esim. opintolainaa, että pystyy opiskelemaan ja maksamaan kulunsa.
Mikään pakko ei ole opintolainaa ottaa. Opiskelija saa 300e opintotukea ja siihen päälle asumislisää.
Kimppakämppä tai opiskelija asuntolaan asumoon niin pääsee halvemmalla.
Sitten voi myös tehdä töitä opiskelujen ohella.
Älä sä päätä muiden puolesta mikä on heille pakollista ja mikä ei. Kaikilla ei ole vanhempia maksamassa kuluja eikä kaikille riitä töitä. Joka paikassa ei ole mitään opiskelija-asuntoloita, ne ovat vähentyneet merkittävästi.
Mä olen yli 40v ja opiskelen tällä hetkellä loppumetreillä. On ollut pakko ottaa opintolainaa. Mä aikuinen perheellinen ihminen en todellakaan muuta väliaikaisen tilanteen vuoksi johonkin soluun yms. Mä asun omakotitalossa ja maksan kyllä ihan itse lainan sitten takaisin. Ei ole sulta mitenkään pois mun opintolainani. Töitä en ole voinut tehdä määrääni enempää koska on ollut useiden viikkojen harjoitteluita joista osan pidemmän matkan päässä. Ei palkkaa, ei matkakuluja. Avioero kesken opintojen ja säästöt huvenneet.
Se on niin helppo huudella kun ei itsellä ole mitään kokemusta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on opintolainaa jäljellä noin 64 000 euroa. En todellakaan ikinä tule ottamaan jotain niin turhaa ja typerää lainaa kuin asuntolaina, varsinkaan Suomessa. Mielummin sijoitan ne rahat johonkin aivan muuhun kuin seiniin tai pilattuun maaperään.
Siis oletko Suomessa ottanut opintolainaa 64000 euroa? Laitoitko joka opintokuukausi tonnin sileäksi (tukien päälle) vai mihin ihmeeseen kulutit noin paljon?
Itselläni ei nuorena ja lapsettomana mennyt noin paljon rahaa edes työssäkäyvänä.
Vähän ostin ööliä vähän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin joidenkin on pakko ottaa esim. opintolainaa, että pystyy opiskelemaan ja maksamaan kulunsa.
Mikään pakko ei ole opintolainaa ottaa. Opiskelija saa 300e opintotukea ja siihen päälle asumislisää.
Riippuu kyllä vähän myös opinnoista. On monia opintoja, joihin tarvii mm melko kalliita erikoisvälineitä, laitteita ym materiaaleja, ja samoin opiskelu on niin intensiivistä, ettei työnteolle yksinkertaisesti ole aikaa. Itse olen mm opintoaikoina viettänyt useita päiviä putkeen koululla tehden opintoihin liittyviä tehtäviä, eli työskennellyt opintojen kanssa myös yöt läpeensä, nukkuen ehkä pari tuntia jossain tyhjän luokan lattia
Mikäs ala tämä?
Luonne-erot/jopa geenitason erot selittää paljon myös. Mulla on kaksi teiniä ja näen kyllä kumpi on potentiaalinen velkaantuja. Sama kasvatus, kovin eri lopputulos suhteessa rahaan ja hetken mielihaluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten taloudellisuus on monelle niin vaikeaa. Se on ehkä yksi helpoimmista aikuisuuteen liittyvistä asioista.
Ei ole silloin jos et ole saanut ikinä minkäänlaista perus raha-ja talouskasvatusta.
Sitähän on peruskoulu ja lukio täynnä.
Kaikki nyt ei ole niin fiksuja kuin sinä. Ihan mahdollista että se korttitalo vaan kaatuu keski-ikäiseltä keskituloiselta. Ei siihen tarvita kuin fudut/lomautus töistä, avioero, sairastuminen tai joku iso pakollinen remontti. Pitäisi toki olla säästöjä näitä varten mutta niin se hintojenkin nousu on säästöjä ja niiden karttumista nyt verottanut.
Kyllä sitä elämässä vaan tapahtuu paljon muutakin käsittämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa 270€ ja siitä pitää maksaa osa vuokrasta, vesi, sähkö ja puhelinlasku.. syödäkin pitäis jotain.
Kyllä se laina vaan aika monen on pakko ottaa.
Miksi et tee opiskelijan töitä opiskelun ohella? Siivoamista,kaupan kassalle, puhelinmyyntiä,mainosten jakoa...? Mikään pakko ei ole ottaa opintolainaa vai oletko näitä jotka ot
Itse en saanut töitä opintojen oheen. Hain siivoojaksi, kassalle, henk.koht avustajaksi, tehtaalle, jne. Satoja hakemuksia. Opintolainaa on todella paljon. Samoin osamaksuja. sänky, pyykinpesukone, tietokone jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten taloudellisuus on monelle niin vaikeaa. Se on ehkä yksi helpoimmista aikuisuuteen liittyvistä asioista.
Sairastupa vakavasti ja tule sitten neuvomaan talousasioissa kun työkyky mennyt, elät säästöillä (jos niitä on) kunnes korvaukset alkaa juosta (johon voi helposti mennä kuukausia), maksat sairaalahoidosta, lääkkeistä, matkakustannuksista jne. Ja arjessa kukaan ei ole sinun taloudellista taakkaa jakamassa vaan sun on selvittävä yksin. Ja kyllä, mulla oli hoitokuluvakuutus mutta vakuutusyhtiöpä ei sitä jatkanut enää kun ensimmäinen vakuutuskausi oli mennyt. Kun oma hanurisi ei ole ehtinyt maailman tuulissa ruvettua niin heikkoahan se ymmärtäminen on.
Siksi onkin hyvä olla puskuria vastoinkäymisiä varten. Ainakin puolen vuoden menoja vastaava rahasumma kannattaa jokaisella olla säästössä.
Opiskelija-asuntolan vuokra ei ole ilmainen vaan se vie suuren osan opintotukea, sillä asumistuki kattaa vain osan. Montaakaan euroa jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairastupa vakavasti ja tule sitten neuvomaan talousasioissa kun työkyky mennyt, elät säästöillä (jos niitä on) kunnes korvaukset alkaa juosta (johon voi helposti mennä kuukausia), maksat sairaalahoidosta, lääkkeistä, matkakustannuksista jne. Ja arjessa kukaan ei ole sinun taloudellista taakkaa jakamassa vaan sun on selvittävä yksin. Ja kyllä, mulla oli hoitokuluvakuutus mutta vakuutusyhtiöpä ei sitä jatkanut enää kun ensimmäinen vakuutuskausi oli mennyt. Kun oma hanurisi ei ole ehtinyt maailman tuulissa ruvettua niin heikkoahan se ymmärtäminen on.
Siksi onkin hyvä olla puskuria vastoinkäymisiä varten. Ainakin puolen vuoden menoja vastaava rahasumma kannattaa jokaisella olla säästö
On hyvä ja on hyvä. Olisko jotain ihan konkreettistakin neuvoa sairastuneelle viisastelun sijaan?
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija-asuntolan vuokra ei ole ilmainen vaan se vie suuren osan opintotukea, sillä asumistuki kattaa vain osan. Montaakaan euroa jää.
Niin?
Se soluasunto joka tapauksessa on halvempi kuin oma yksiö.
ja jos ilmaiset edut, opintoraha ja asumistuki/lisä ei riitä menoihin tai haluaa saada enemmän käyttöön on kaksi vaihehtoa: opintolaina tai osa-aikainen työ tai molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Melkein kaikkien, koska muussa tapauksessa olisi opinnot tehtävä kokoaikaisen työn ohella eikä monellakaan riitä jaksaminen sellaiseen. Opintotuki ja asumislisä on tosi pikkurahoja, joten osa-aikatyö ei millään riitä pakollisten menojen kustantamiseen yliopistokaupungissa.
Sitten on kiva valmistumisen jälkeen maksella kymmenisen vuotta joka kolmas kuukausi 700€ summia, kun korotkin on mitä on tällä hetkellä. Asuntolaina sentään kompensoi vuokraa, mutta opintolaina on jo eilen syötyä velkarahaa.
Osaavat monet. Ei nuo ole kaikki. Ehkä joillakin raha minimaalinen ja leikattu, ei kai se riitäkään. Sitten on erikseen velkaa ottaneet, hyvänä aikana.
Ei sitä aina huomaa että tulikin vähän liikaa tuhlattua rahaa. Korttia kun on niin kätevä vinguttaa
Luottokortti on ikään kuin mukarahaa. Jo luotto on koko ajan tapissa, niin yllätysmenoista tulee ongelma.
Aikamoista tunneälyn vajausta on, jos ei tajua miten eri ihmiset saa eri lähtökohdat raha-asioihin. Raha liittyy perusturvallisuuteen monella tavalla. Siihen, ja ostamiseen, kuluttamiseen jne. voi liittyä monenlaisia traumoja ja ahdistuksen aiheita, samoin esim. riippuvuudet voi suistaa rahaongelmiin.
Ihan yhtä tyhmää on sanoa, ettei tajua miten joku lihoo, jos itse on itsestäänselvää syödä kohtuudella ja pysyä hoikkana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi onkin hyvä olla puskuria vastoinkäymisiä varten. Ainakin puolen vuoden menoja vastaava rahasumma kannattaa jokaisella olla säästö
Puolen vuoden puskuri ei jossain sairaudessa riitä mihinkään! Ja sairaus itsessään tuo ylimääräisiä kuluja myös.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on opintolainaa jäljellä noin 64 000 euroa. En todellakaan ikinä tule ottamaan jotain niin turhaa ja typerää lainaa kuin asuntolaina, varsinkaan Suomessa. Mielummin sijoitan ne rahat johonkin aivan muuhun kuin seiniin tai pilattuun maaperään.
Mutta on totta, että suurinosa elää aivan kipurajoilla taloutensa kanssa. Ei osata tai ymmärretä yhtään mitään taloudesta ja rahasta. Se, että joku antaa rahaa, ei tarkoita, että sulla on varaa siihen.
Mulla oli työelämässä elämäntehtävänä ainakin noin aluksi saada maksetuksi epäonnistuneiden mihinkään johtamattomien opintojen maksimaalinen lainapotti. Työn vaatimuksiin riitti alakansakoulun läpikäynti ja riitävä kunto ja terveys. Huomasin etten sillä palkkatasolla ja alijäämäisillä työvuosilla tule eläkkeellä kunnolla selviytymään asunnon vuokrakuluista minkä johdosta jatkoin kituuttavaa penninvenytystä ja onnistuin hankkimaan asunto-osakkeen jonka yhtiövastikkeeseen ainakin nyt jo eläkkeellä toistaiseksi yllän. Saa nähdä miten sitten vast'edes kun jos hinnat edelleen nousevat.
Nykynuoret yrittävät syyllistää boomereita vaikka nuorista monet alvariinsa matkustelevat ulkomaillakin. Itsellä kohta 50 vuotta viimeisestä ulkomaanmatkasta jotka nekin kaikki (pari kpl) liittyivät noihin epäonnen opintoihin. Ja noin ylipäätäänhän meidän ikäluokalla todella monella eläke keinuu siinä määritellyn köyhyysrajan tienoilla ja monilla sen alla. - Sitten on tietenkin sellaisiakin jotka eläkkeellä ovat aivan siellä huipulla, vaikka olisi johtanut toimintaa joka ulkomailla on johtanut miljarditappioihin.
Haalla-ahokin ulisi että on pankki huijannut kun -17% pakkasella nyynän salkku xDDD tyyppi ei ole ikinä ottanut vastuuta mistään tekemisistään. :D
Siis oletko Suomessa ottanut opintolainaa 64000 euroa? Laitoitko joka opintokuukausi tonnin sileäksi (tukien päälle) vai mihin ihmeeseen kulutit noin paljon?
Itselläni ei nuorena ja lapsettomana mennyt noin paljon rahaa edes työssäkäyvänä.