Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ihan aidosti peloissani mihin maailma on menossa. Pääsisipä takaisin 2000-luvun alkuun.

Vierailija
09.01.2025 |

Silloin oli ihana olla, oli vapaampaa ja normaalia arkea. Oli tunnelmaa, rakkautta, hyvää musiikkia eikä mitään liikoja rajoitteita. Ilmapiiri oli hyvin erilainen. Onhan sielläkin tietenkin asioita, jotka ovat nykyään menneet parempaan suuntaan mutta globaalisti tilanne huolettaa. 

On niin teknologista, kauempana ihmisyydestä kaikki. Rikkailla menee kyllä mukavasti. Kymmenen vuoden päästä tavan ihmiset eivät varmaan syö enää lihaakaan koska kaikki korvataan hyönteisillä ja ultraproisessoidulla vegaaniruoalla. Ihmisten vihapuhe lisääntyy ja kriiseistä tulee koko ajan voimakkaampia ja pitkäkestoisempia. 

Kohta tätäkään hyvää enää ei ole missä nyt elämme. Maailma muuttuu vauhtia. 

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla oli hyvä meininki, jokainen sai olla oma itsensä ja tehdä mitä huvittaa. Siitä asti on ollut yhtä alamäkeä länsimaiden kehitys.

Jep. Silloin oli oltiin suvsitsevaisempiakin kuin nyt. Ymmärrettiin, että asiat riitelee, ei ihmiset.

Vierailija
42/114 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä weffin ajama nwo globalisaatio on pilannut länsimaat todella nopeasti.

Ja yhä pahenee, komento.

Kaikki mitä tapahtuu ein oe sattumaa, vaan tarkoin suunniteltua agendaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän vähän siellä sun täällä alkaa olla kaikuja 1930-luvun Saksasta. Valitettavasti.

Vierailija
44/114 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tykkäsin 80-luvusta.

Samoin, voisin palata 80-luvun alkuun vaikka heti, täällä 2000-luvun puolella ei ole ollut mitään positiivista mulle. Oikeastaan paska-aika alkoi jo 90-luvun alusta eikä ole loppunut enää koskaan.

Minä en. Ei olisi nettiä, taulutelevisiota ja kännykkää.

Hahaa!  Minä pystyin elämään elämäni ihaninta aikaa tasan ihan ilman noita vempeleitä!  Ei niistä kukaan mitään tiennytkään.  Maailma oli niin kiva!  

Vierailija
45/114 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla oli hyvä meininki, jokainen sai olla oma itsensä ja tehdä mitä huvittaa. Siitä asti on ollut yhtä alamäkeä länsimaiden kehitys.

Jep. Koko vuosikymmen tuntui olevan yhtä nousukautta. Kaikkia uusia teknisiä vempaimia tuli ja vietettiin aikaa porukoissa. Perheet kyläili toistensa luona, koska eihän niitä kuulumisia muuten voinut vaihtaa.

Vierailija
46/114 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän vähän siellä sun täällä alkaa olla kaikuja 1930-luvun Saksasta. Valitettavasti.

Tämä on totta.  Ja vaarallista.  Kertoo siitä, ettei ihminen opi mistään ikinä.

Vierailija
47/114 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hittoa? Mehän elämme parasta aikaa juuri nyt.

Miettikää nyt. Internet on ollut 30 vuotta ja vakiintunut jokapojan välineeksi. Kaikilla ihmisillä on älypuhelimet, joilla saa yhteyden mihin tahansa informaatioon ja kehen tahansa maailman ihmiseen välittömästi. Meillä on sähköautot.

Tekoälyt ovat kuin scifileffoista. Kohta lennetään Marsiin. Ukrainan sota muistuttaa lähinnä Terminator-elokuvaa, droonit ja robotit teurastavat täysin avuttomia ihmissotilaita.

Maailman rikkain mies trollailee jossain twitterissä ja haukkuu suomalaista nobodya vammaiseksi. Donald Trump on Yhdysvaltojen presidentti ja valloittaa kohta Grönlannin. Suomella on Euroopan vahvin armeija. Kuka vaan voi tehdä mitä vaan, vain taivas on rajana.

Kuitenkin samaan aikaan ilmastonmuutos vain parantaa Suomen ilmastoa. Kesät ovat kuumia, talvet ovat kylmiä. Kämpässä on lämmin, ruokaa saa kaupasta. 

Siis tämähän on mahtavinta aikaa ikinä. Mitä ihmettä?

Vierailija
48/114 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000-luvun alussa ei ollut sodan uhkaa eikä Suomessa juurikaan ollut häiriöitä aiheuttavaa muualta tullutta väestöaineista. 

Vierailija
49/114 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasemmistohuorat ovat rajoittaneet radikaalisti yksilönvapauksia. Siitä johtuen vasemmistohuorat tullaan repimään kappaleiksi lähitulevaisuudessa. Kosto elää. Väkivalta odottaa. 

Takaan sen, että jokainen vasemmisto- ja liberaalihuora saa kärsiä, kun kansannousu tapahtuu. 

Jarmo, kissan tarvii päästä ulos.

Vierailija
50/114 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyyh isoin murhe se, ettei tulevaisuudessa saa enää mässätä lihaa mielin määrin. On teillä murheet.

ei sitä ennenkään lihalla mässäilty, kyllä jämpti on niin. isä ukko sanoi notta syvärillä -41 sotatalvenakin söivät vaan mustuneita pottuja, ja muistan notta lapsuus aikana 50-luvulla syötiin jokapäivä perunamuussia ja ruskeeta kastiketta taikka sitten ruskeeta kastiketta ja perunamuussia, ja Se, teki minusta miehen!

terv: pussihousu

Vierailija
51/114 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse syntynyt 1990, ja juuri parasta aikaa tuntui olevan 2000-2009. Sen jälkeen asiat menneet huonompaan suuntaan.

Samoin. Itse sanoisin että jopa hiukan ennen 2000-lukua, 90-luvun lopusta jonnekin 2008.

Jännästi tuo oli myös Nokian kulta-aikaa eikä Kreikka-kriisistä tietoakaan. 

Hyviäkin juttuja on teknologiakehityksessä,mutta kaipaan aikaa ennen somejauhantaa ja jatkuvia mielipiteitä, huomionhakuisuutta, evästekyselyitä,ylipäätään jatkuvaa negatiivisuutta. Ennen porukka keskittyi hetkeen,koulussa ei ollut tunneilla puhelimia, oli enemmän oppitunteja, käytiin videovuokraamossa kaverin kanssa jne.jopa tekstailu oli jännittävämpää. 

Nykyaika on rauhatonta, jatkuvaa Teamsia ja tiedotteita töissä ja opinnoissa,vaatimukset yhteiskunnassa on kasvaneet tyäelämässä, ihmisten oletetaan olevan aina tavoitettavissa,mutta kasvotusten ei ehditä enää tapaaminen. Kouluissa  taasniitä joudutaan alentamaan keskittymisen (=kenties somen?) ja oppituntien vähenemisen vuoksi. Yhä useampi voi ottaa asiantuntijan roolin esim. somessa, ennen taas asiantuntija oikeasti perehtyi asioihin ja oli kenties opiskellut pitkään vaikka tohtoriksi. 

Monelta on myös kadonnut terve kritiikki, esim. maalaisjärki siinä, miten tulisi suhtatua vaikkapa someen tai yleiseen mielipiteeseen. Ennen uskallettiin olla rohkeasti omaa mieltä (2000-luvulla) eikä muut vaikuttaneet niin paljon. Vaikka siis nykyään voisi luulla asian olevan päinvastoin, koska moni yrittää kohahduttaa mielipiteillään,teoillaan, hankinnoillaan tai vaikkapa elämäntyylillään ja tuo sen somessa esiin...mutta väitän, että enemmän vaikuttaa yleinen mielipide kuin ennen.

Paradoksina porukka toisaalta kokee oikeudekseen huudella omat mielipiteensä julki anonyymina. Vielä 2000-luviulla keskustelupalstat olivat hiljaisia ja tuolloin useimmat kunnioittivat muita keskustelijoita.

Ihmisistä on mielestäni tullut myös jollain tapaa välinpitämättömämpiä kuin ennen. 

Vierailija
52/114 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten samaa mieltä kuin ap, mutta vegaaniruokaan siirtyminen nyt on vain hyvä juttu (ja onnistuu kyllä ilman ultraprosessoituja tuotteitakin). En siis ole itsekään vegaani, mutta tulevaisuudessa meidän kaikkien on oltava ainakin lähes vegaaneita, jos tämä planeetta halutaan säilyttää elinkelpoisena.

Itseäni ahdistaa eniten nykyajan teknologiakeskeisyys. Mielestäni maailma oli valmis 2000-luvun alussa teknologian osalta. Kun älypuhelimet ja some keksittiin, kaikki alkoi mennä pieleen. Mielestäni teknologian kehitys olisi saanut pysähtyä jonnekin 2005 vuoden tienoille, silloin oltiin mielestäni siinä pisteessä, kun uusi teknologia vielä hyödytti ihmistä. Nykyään se taas aiheuttaa meille enemmän haittaa kuin hyötyä. Itse elän edelleen tuon ajan teknologian varassa, puhelimena Nokian vanha näppäinpuhelin ja nettiasiat hoidan tietokoneella. Älypuhelintakin käytin muutaman vuoden, mutta se pilasi elämän koukuttavuudellaan, joten vaihdoin takaisin näppäinpuhelimeen. Toki en nyt vastusta vaikkapa jotain lääketieteessä tarvittavaa teknologiaa, mitä tuon jälkeen on kehitetty, mutta suurin osa tuon jälkeen kehitetystä on ihmiselle hyödytöntä ja jopa haitallista.

Ottaisin mielelläni 2000-luvun alun takaisin, mutta silleen ihmisoikeuksilla höystettynä. Silloinhan ei ollut vielä esim. tasa-arvoista avioliittolakia tms.

Vierailija
53/114 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse syntynyt 1990, ja juuri parasta aikaa tuntui olevan 2000-2009. Sen jälkeen asiat menneet huonompaan suuntaan.

Samoin. Itse sanoisin että jopa hiukan ennen 2000-lukua, 90-luvun lopusta jonnekin 2008.

Jännästi tuo oli myös Nokian kulta-aikaa eikä Kreikka-kriisistä tietoakaan. 

Hyviäkin juttuja on teknologiakehityksessä,mutta kaipaan aikaa ennen somejauhantaa ja jatkuvia mielipiteitä, huomionhakuisuutta, evästekyselyitä,ylipäätään jatkuvaa negatiivisuutta. Ennen porukka keskittyi hetkeen,koulussa ei ollut tunneilla puhelimia, oli enemmän oppitunteja, käytiin videovuokraamossa kaverin kanssa jne.jopa tekstailu oli jännittävämpää. 

Nykyaika on rauhatonta, jatkuvaa Teamsia ja tiedotteita töissä ja opinnoissa,vaatimukset yhteiskunnassa on kasvaneet tyäelämässä, ihmisten oletetaan olevan aina tavoitettavissa,mutta kasvotusten ei ehditä enää tapaaminen. Kouluissa  taasniitä joudutaan alentamaan keskittymisen (=kenties somen?) ja oppituntien vähenemisen vuoksi. Yhä useampi voi ottaa asiantuntijan roolin esim. somessa, ennen taas asiantuntija oikeasti perehtyi asioihin ja oli kenties opiskellut pitkään vaikka tohtoriksi. 

Monelta on myös kadonnut terve kritiikki, esim. maalaisjärki siinä, miten tulisi suhtatua vaikkapa someen tai yleiseen mielipiteeseen. Ennen uskallettiin olla rohkeasti omaa mieltä (2000-luvulla) eikä muut vaikuttaneet niin paljon. Vaikka siis nykyään voisi luulla asian olevan päinvastoin, koska moni yrittää kohahduttaa mielipiteillään,teoillaan, hankinnoillaan tai vaikkapa elämäntyylillään ja tuo sen somessa esiin...mutta väitän, että enemmän vaikuttaa yleinen mielipide kuin ennen.

Paradoksina porukka toisaalta kokee oikeudekseen huudella omat mielipiteensä julki anonyymina. Vielä 2000-luviulla keskustelupalstat olivat hiljaisia ja tuolloin useimmat kunnioittivat muita keskustelijoita.

Ihmisistä on mielestäni tullut myös jollain tapaa välinpitämättömämpiä kuin ennen. 

Jaa 2000-luvula keskustelupalstat hiljaisia. Et ilmeisesti koskaan ole lukenut "nyyssejä"? (internetin Uutisryhmät /newsgroups). Nettivihapuhe keksittiin siellä, ja jo 90-luvun alussa.  

Aikana jolloin internettiin oli maailmanlaajuisesti yhteydessä about pari miljoonaa tietokonetta, internetin käyttäjistä 90% valkoihoisia, ~15 - 30 vuotiaita miehiä, ah, se oli hienoa aikaa!

54/114 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelottaa kyllä. Kun miettii omia 1940-luvun lopulla syntyneitä vanhempia, niin he ovat oikeasti saaneet elää aika upeaa aikaa. Lapsina sodanjälkeisen jälleenrakennuksen ja kasvun vuodet, sitten lähti kotimainen teollisuus nousuun, töitä sai kun käveli vain tehtaan portista sisään jne.

Lapset tehtiin, omakotitalo rakennettiin, sitten toinen. Nyt ovat sitten menestyksekkään työuran jälkeen neljän tonnin nettoeläkkeellä, eikä tarvitse enää paljon tulevaisuudesta huolia, kun ikää on se 80 mittarissa.

Mua aina vähän häiritsee näissä elintasovertailuissa se, että esimerkkinä käytetään yleensä lapsia ja omistusasuntoja, mä kun en ole kiinnostunut kummastakaan. Sen sijaan kiinnostaisi enemmän tietää, mitä on maksanut vaikkapa ruoka, alkoholi, baarit, kirjat, musiikki, autot, laskut, polttoaineet jne.

Vierailija
55/114 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluaisin takas tammikuulle 1996. Korjaisin juurikin tuona vuonna yhtenä lauantai-iltana tekemäni virhevalinnan. Sen että en siinä torin laidalla tarttunut hetkeen mitä minulle tarjottiin.  Kukaan ei ole elämässäni sitä ennen eikä sen jälkeen sanonut niintä sanoja. Kertoisin myös sen mitä jätin silloin kertomatta J. Olen katunut sitä nyt 28v.

Vierailija
56/114 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä haluaisin takas tammikuulle 1996. Korjaisin juurikin tuona vuonna yhtenä lauantai-iltana tekemäni virhevalinnan. Sen että en siinä torin laidalla tarttunut hetkeen mitä minulle tarjottiin.  Kukaan ei ole elämässäni sitä ennen eikä sen jälkeen sanonut niintä sanoja. Kertoisin myös sen mitä jätin silloin kertomatta J. Olen katunut sitä nyt 28v.

Ei Nissan olis sun elämääs mullistanut, vaikka cherry (kirsikka) olikin.

Vierailija
57/114 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan koskaan tehty kokeilua, jossa ihmiset eläisivät asuinalueella esim 1970-80 lukujen tapaan? Tietenkin sen hetkinen yhteiskunta ympärillä vaikuttaisi osaltaan, ettei täysin pääsisi ajankuvaa tavoittamaan. 

58/114 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma on muuttunut yllättävän paljon kahdenkymmenen vuoden aikana. Jostain vuodesta 2019 alkaen on ollut kriisiä kriisin jälkeen.

Sodat ja niiden uhka ovat kaikkein vakavin asia nyt. Se on hirveää, mutta ehkä tästä seuraa jotain hyvää. Suomalaistenkin täytyy jälleen palata perusasioiden äärelle. Kun turvallisuutta ja Suomen itsenäisyyttä ei enää voidakaan nähdä itsestäänselvyytenä, pitää miettiä mikä on oikeasti tärkeää ja arvokasta. Somekohut ja muu hölynpöly menettävät merkityksensä. 

Vierailija
59/114 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten ITSEKESKEISYYS MINÄ MINÄ MINÄ ENSIN inhottaa. Kun mennään taaksepäin ajassa, ihmiset osasivat käyttäytyä, eivätkä olleet omaan napaan tuijottajia. Some on myös oikeastaan aivan naurettava kanava, ole sitä ole tätä, myy seksiä, että saat rahaa, voit sitten ostella luksusta, aivan sairaat arvot ihmisillä nykyään. 

Nainen 1969

Vierailija
60/114 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko sattumaa mutta ainakin itse elän suunnattoman pahoinvoinnin alla siitäkin huolimatta että paperilla asiat jokseenkin ok. Puoliso ei vietä kanssani aikaa. Työkaveri tiuskii ja äksyilee. Harva kysyy kuulumisia ja kukaan ei pyydä mukaan minnekään menoihin.

Torjuntaa tuntuu vaan tulevan joka suunnasta ja sanon tämän ihmisenä joka aidosti hyväntuulisen ja hyvännäköinen että itsestä ei pitäisi niinkään johtua. Joku tässä ajassa vaan mättää kun ei saa kokea itseään merkitykselliseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän