Olen ihan aidosti peloissani mihin maailma on menossa. Pääsisipä takaisin 2000-luvun alkuun.
Silloin oli ihana olla, oli vapaampaa ja normaalia arkea. Oli tunnelmaa, rakkautta, hyvää musiikkia eikä mitään liikoja rajoitteita. Ilmapiiri oli hyvin erilainen. Onhan sielläkin tietenkin asioita, jotka ovat nykyään menneet parempaan suuntaan mutta globaalisti tilanne huolettaa.
On niin teknologista, kauempana ihmisyydestä kaikki. Rikkailla menee kyllä mukavasti. Kymmenen vuoden päästä tavan ihmiset eivät varmaan syö enää lihaakaan koska kaikki korvataan hyönteisillä ja ultraproisessoidulla vegaaniruoalla. Ihmisten vihapuhe lisääntyy ja kriiseistä tulee koko ajan voimakkaampia ja pitkäkestoisempia.
Kohta tätäkään hyvää enää ei ole missä nyt elämme. Maailma muuttuu vauhtia.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatttaa vaa alkaa elämään omaa elämää ja lopettaa median ja kaiken muun seuraaminen. Mä uskon että tää maailma on muuttumassa nimenomaan siihen että ihmiset alkaa ottamaan enemmän vastuuta itsestään ja alkaa olemaan omavaraisempia
Se on koira syö koiran meininki, turhaan te esitätte että täällä on joku "yhteinen suomalainen henki" tai kansa tai jotain, ei sellasta oo olemassakaa, sua ei tuu ihmisenä ykskään suomalainen nostamaan kadunvarresta jos sä sinne kaadut, päinvastoin ne kävelee vaa ohi!
Kannattaa muistaa se.
<3
Tämähän on juuri se, mikä nykyisin on vialla! Valtava ihmisten itsekeskeisyys, aiemmin ei ollut tällaista. Median seuraaminen tai omavaraisuus sitten ihan eri asioita, eivät suoranaisesti liity tuohon.
Samaa mieltä. Jos jotain voin luvata omasta puolestani niin sen, että autan kadun varteen kaatunutta. Kunpa muutkin niin tekisivät.
Pääsisipä 60-luvulle. Se oli onnellista aikaa.
Henkilökohtainen elämäni ei ollut onnellista, olin alkoholistiperheen lapsi ja olimme rutiköyhiä. Sain paljon pilkkaa ja halveksuntaa osakseni.
Mutta silti tuo aika oli hyvää aikaa. Kaikki oli selkeätä ja suoraa, ja koko ajan mentiin kohti parempaa. Olin nuori ja meille nuorille maailma nimenomaan näytti kauniit kasvonsa. Meitä oli paljon ja siksi kai meihin kannatti panostaakin.
Jotkut höpöttää Neuvostoliiton nyöreissä olemisesta jne., mutta kun eivät ole siinä ajassa eläneet, eivät näe todellisuutta. Kukaan ei pelännyt Neuvostoliittoa eikä sille yleensäkään annettu pennin arvoa, muuta kuin hyvien kauppasuhteitten takia. Kaikelle muulle vain naurettiin. Yhdysvallat ja Britannia oli se, mihin me tähtäsimme, varsinkin Englanti. Sieltä ne parhaat rokkiyhtyeetkin tuli.
Haluaisin vieläkin olla nuori ja elää 60-luvulla. Nuorisomuoti oli hyvän näköistä ja teddypojat söpöjä. Vietettiin vapaata nuoruutta, mutta silti pidimme kiinni säännöistä, kunnioitimme kirkkoa ja uskontoa ja vanhempia ihmisiä. Kaikki oli hyvin.
Tottakai oli marginaaliryhmiä silloinkin. Ihan niin kuin kaikkina aikoina. Oli niitä hienoja ihmisiä ja oli huonoja ihmisiä, kaikenlaisia. Mutta meille tavallisille tallaajille elämä tarjosi koko ajan vain enemmän ja enemmän hyviä mahdollisuuksia. Mitä ei ollut, sitä ei kaivattu. Elämä oli hidastempoisempaa kuin nyt, mutta ei sitä silloin nähty sellaisena. Kun kaikki kuitenkin toimi. Tarpeita ei ollut niin paljon kuin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Nyyh isoin murhe se, ettei tulevaisuudessa saa enää mässätä lihaa mielin määrin. On teillä murheet.
Jep, jostain syystä ap:lla tärkeimpien murheiden joukossa se että lihankulutusta pyritään vähentämään kollektiivisella tasolla ekologisista syistä. Hei ap, kukaan ei tule pakottamaan sua hyönteisten syöjäksi tai vegaaniksi, ihan voit edelleen mässyttää lihaa jos niin haluat, sen hinta saattaa kyllä tulevaisuudessa kohota mutta siihenkin on vielä matkaa.
Maailma tärisi jännityksestä syyskuussa 2001 ja pelättiin lentämistä.
Vierailija kirjoitti:
Myös se vaikuttaa, että olet silloin ilmeisesti elänyt huoletonta nuoruutta. Itsekin nostalgisoin 90- lukua kun oli ihana nuoruus, eikä aikuisen velvoitteita.
Kellä sitten se huoleton onkaan. Itse vihasin olla muiden päätäntävallan alla ja toisten tulojen varassa, elämä on aina vain parantunut mitä enemmän sitä on saanut itse muokata mieleisekseen. Elän parasta ja huolettominta aikaani juuri nyt, urani huipulla, kun on sekä aikaa että rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkäsin 80-luvusta.
Samoin, voisin palata 80-luvun alkuun vaikka heti, täällä 2000-luvun puolella ei ole ollut mitään positiivista mulle. Oikeastaan paska-aika alkoi jo 90-luvun alusta eikä ole loppunut enää koskaan.
Minä en. Ei olisi nettiä, taulutelevisiota ja kännykkää.
Kun jättää ylen, hesarin ja iltisten lukemisen vähemmälle niin voi heti paremmin.
Mua ei myöskään ole fb:tä ja instastakin katson vain kauniita kuvia, muotia ja sisustusta yms.
Pitää vähentää netin käyttöä. Maksaa vain laskut eikä sitten paljon muuta, niinnon heti paljon helpompi olla.
Kokeilkaa vaikka.
Oli hyviä aikoja ennen kuin netti lakkautti pankit ja muut liikkeet. Alettiin säästämään liikaa ja kaikki laitettiin nettiin. Aletaan säästämään niin tekoäly korvaa ihmiset. Chatti-botteja on ollut jo pitkään. Kohta voi mennä kauppaan ja ostaa ne tuotteet joltain robotti-myyjältä.
Vierailija kirjoitti:
Nyyh isoin murhe se, ettei tulevaisuudessa saa enää mässätä lihaa mielin määrin. On teillä murheet.
Jokainen saa syödä lihaa just sen verran ku haluaa ja on varaa ostaa. Ei ole kukaan KIELTÄNYT
Aivan päin persettä tämä tulee menemään, sorry.
Helpoin konsti oman elämänladun parantamiseen on lopettaa uutisten ja sosiaalisen median seuraaminen. Se on tavallaan myös simuloitu aikamatka takaisin 2000-luvun alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa syödä lihaa just sen verran ku haluaa ja on varaa ostaa. Ei ole kukaan KIELTÄNYT
Joo eihän koronarokotustakaan kukaan pakottanut. Mitä nyt piispaa myöten mediassa haukuttiin, eikä ilman passia päässyt mihinkään ja osa jopa menetti työpaikkansa sen takia.
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkäsin 80-luvusta.
Ihmettelen tätä kasarin ihannointia. Silloin etenkin nuorten itsemurhaluvut oli ennätyssuuria. Väkivaltakuolemia oli myös suhteessa paljon enemmän kuin nykyään. Ydinsodan uhka jne.
Oletteko olleet vasta lapsia jos tuo aika tuntuu ns. huolettomalta?
Hyvä aika alkoi N-liiton romahduksesta ja päättyi 2001 911 WTC iskuihin.
Kasarilla ja ysärillä oli enimmäkseen vain kantaväestöä, eikä globalisaatiota ollut vielä niin paljon muutenkaan. Olisiko siinä yksi olennainen tekijä?
80-luvulla oli hyvä meininki, jokainen sai olla oma itsensä ja tehdä mitä huvittaa. Siitä asti on ollut yhtä alamäkeä länsimaiden kehitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös se vaikuttaa, että olet silloin ilmeisesti elänyt huoletonta nuoruutta. Itsekin nostalgisoin 90- lukua kun oli ihana nuoruus, eikä aikuisen velvoitteita.
Kellä sitten se huoleton onkaan. Itse vihasin olla muiden päätäntävallan alla ja toisten tulojen varassa, elämä on aina vain parantunut mitä enemmän sitä on saanut itse muokata mieleisekseen. Elän parasta ja huolettominta aikaani juuri nyt, urani huipulla, kun on sekä aikaa että rahaa.
Olen samaa mieltä. Mitä enemmän on taloudellisesti riippumaton ja muutenkin riippumaton kenestäkään sitä paremmin voin.
Sotia on ollut aina. Ennen niillä ei vaan ollut niin väliä. Minun ei tarvinnut välittää Jugoslavian sodasta vaikka uutisissa vähän räiskittiin.
90-luvulta lähtien ei ole ollut enää mitään hyvää aikaa. Silloin alettiin säästää.
Kaikilla firmoilla meni yhtäkkiä huonosti. Julkiselta puolelta oli rahat lopussa joka taholla. Yhtäkkiä kaikilta loppui likviditeetti.
Tähän päivään asti on vaan säästetty. Ihmisiä on irtisanottu, tehtaita ja tuotantolaitoksia lopetettu. Mitään ei ole enää rakennettu, mun kotipaikkakunnalla on kolmeen vuosikymmeneen rakennettu vain yksi julkinen rakennus, sekin tehtiin niin halvalla kuin suinkin ja se näkyy.
Kai luulisi, että ne säästetyt rahat nyt jossain näkyisi, mutta ne on ikäänkuin kadonneet taivaalle. Mitään ei ole saatu aikaan. Minun työpaikalla lopetettiin osa toiminnoista, ei ollut kuulemma rahaa. Ikinä niitä palveluita ei tulla enää polkaisemaan toimintaan. Asiakkaat vähenee ja itseään ruokkiva kierre on valmis.
Kaikki näkyy yhteiskunnan pahoinvointina. Eniten huolettaa nuoret. Mitä tulevaisuutta tämä heille tarjoaa?
80-luku oli erinomaisen hyvää aikaa. Silloinko tehtiin virheitä, kun panostettiin paljon työntekijöitten viihtyvyyteen ja työllistettiin kuntien ja valtion tuella työttömiä niin, että kun meiltäkin soitettiin työvoimatoimistoon ja kysyttiin työntekijää, saatiin vastaukseksi eioota?
Nyt on muutama asia paremmin kuin silloin. Ja pitää herätä että asiat menevät parempaan. Vanha ei toimi. Inhimillisyys toimii.