Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pyöräteiden hoitoon miljoonia verorahoja, jättisakot pyöräteiden auraajille - meneekö jo liiallisuuksiin pyöräilyn edistäminen?

Vierailija
09.01.2025 |

Esimerkkinä Vaasa joka nyt päättänyt ryhtyä palveleman pientä joukkoa fanaattisia pyöräilijöitä, varmasti muitakin vastaavia kaupunkej Suomessa.

Pelkä pyöräteiden auraus pienessä kaupungissa jopa 600k vuodessa verorahoista

https://ilkkapohjalainen.fi/ymparisto-ja-liikenne/t%C3%A4ss%C3%A4-ovat-…

Jättisakot auraajille jos tulee pineikin valitus pyöräteiden kunnosta:

https://yle.fi/a/74-20132064

Eikö muidenkin mielestä mene jo liiallisuuksiin että pienen fanaattisen pyöräilijäjoukon takia yritetään nyt tehdä talvesta kesää ja siihen menee miljoonia kaupungin veronmaksajien rahoja vuosittain? Olisi mielenkiintoista nähdä kustannus / pyöräilijä 69k asukkaan kaupungissa.

Itsekin pyöräilin paljon vaasassa 15v sitten ja olihan ne joskus heikohkossa kunnossa mutta hei, Suomessa on yleensä talvi. Silti kyllä pääsi perille aina.

Lisäksi tietenkin se että suljetan autokaistoja ja vähennetään pysäköintipaikkoja, samalla ihmetellään miksi keskustasta häviää liikkeet ja ravintolat.

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

on mennyt jo aikaa sitten. pyöräilijät on agressiivisia

Vierailija
2/73 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aivan hullua ja hullumaksi menee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilijät maksaneet auton hinnan siitä sähköpyörästä joten varman siksi heitä kiukuttaa kun talvella huonompi pyöräillä. Mutta ei tarvisi laittaa kaikkien maksettavaksi. Miten olisi pyörätiemaksu näille huippuhoidetuille pyöräteille?

Vierailija
4/73 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mene liiallisuuksiin. Kyllä autolla pääsee siinä 10 -15 cm lumessakin kulkemaan, mutta menepä samassa määrässä lunta pyörällä, lastenrattaita työntäen, rollaattorilla, pyörätuolilla.

Täällä Oulussa on jo useampi vuosi priorisoitu kevyenliikenteen väyliä, varsinkin pääväyliä ennen ajoratoja ja varsinkin tonttikatuja ja homma toimii.

Vierailija
5/73 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun vielä huomioi miten umpisurkeassa kunnossa suurin osa Vaasan autoteiden talvitilanne on, niin vaikuttaa jo tahalliselta autoilun haittaamiselta. Onneksi en enää asu Vaasassa.

Vierailija
6/73 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jo aikakin panostaa pyörä- ja jalankulkuväylien talvikunnossapitoon. Sylettää seurata jokatalvista näytelmää missä isot katumaasturit ajavat sulaksi asfalttiksi nuoltuja väyliä ja fillaristit kiemurtelee vieressä 20cm loskapaskassa tai jäätyneessä perunapellossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/73 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se ihan kohtuutonta että autoilijoiden väylät aurataan moneen kertaan päivässä mutta pyöräilijä polkee aamulla umpihangessa ja vielä töistä kotiinkin samoissa hangissa. Pyörätiet aurataan joskus ilta9-10 jos aurataan. Autolla pystyy ajamaan hyvin 10 cm lumessa mutta pyörällä se on tosi raskasta etenkin kun lumi paakkuuntuu perunapelloksi kävelijöiden alla ja tarttuu lokasuojien ja renkaiden väliin.

Vierailija
8/73 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mennyt ainakin Helsingissä liiallisuuksiin jo vuosia sitten. Kaduille keinotekoisesti raivatut pyörätiet ovat suurimman osan aikaa tyhjinä ja samaan aikaan ruuhkat vain kasvavat mutta kuitenkaan keskustan kauppoihin ja ravintoloihin ei riitä asiakkaita kun autoa ei saa pysäköityä ja joukkoliikennevälineet ovat täynnä sekakäyttäjiä ja taksillakaan ei uskalla enää ajaa.

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/73 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvella ei tarvitse pyöräillä , Suomessa käytetään potkukelkkoja ja ei kun potkimaan tai sivakoimaan suksilla.

Vierailija
10/73 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräteillä myös kävellään !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/73 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mene liiallisuuksiin. Kyllä autolla pääsee siinä 10 -15 cm lumessakin kulkemaan, mutta menepä samassa määrässä lunta pyörällä, lastenrattaita työntäen, rollaattorilla, pyörätuolilla.

Täällä Oulussa on jo useampi vuosi priorisoitu kevyenliikenteen väyliä, varsinkin pääväyliä ennen ajoratoja ja varsinkin tonttikatuja ja homma toimii.

Kun se lumi pakkaantuu kovaksi aurauksen puutteen takia, autotiet täynnä 5-10cm uria ja monttuja, hajoaa iskarit, laakerit, ohjausvaihteet, vetonivelet jne. Autoilijalle helposti tonnien kustannus.

Saataisiinko autoteille sama että jättisakot auraajille jos pientäkin valitettavaa?

Vierailija
12/73 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Kaikki mikä edistää terveellistä käyttäytymistä on hyvästä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/73 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä jotkut pyöräilijät näköjään kuvittelee että autotiet hyvin hoidettuja :D Huomaa ettei teillä edes ajokorttia. Yksittäisiä pääväyliä voi olla hyvässä kunnossa mutta 90% autoteistä ihan umpisurkeassa talvikunnossa.

Vierailija
14/73 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi fanaattisen autoilijajoukon teille pitää sitten tehdä talvesta kesää. Autoilijat aina ensimmäisenä valittamassa, jos ei ole aurattu ja suolattu asvaltille asti autotiet. Mutta hei, Suomessa on yleensä talvi. Hankkikaa oikea maasturi, jos ei citymaasturilla pääse. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/73 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mene liiallisuuksiin. Kyllä autolla pääsee siinä 10 -15 cm lumessakin kulkemaan, mutta menepä samassa määrässä lunta pyörällä, lastenrattaita työntäen, rollaattorilla, pyörätuolilla.

Täällä Oulussa on jo useampi vuosi priorisoitu kevyenliikenteen väyliä, varsinkin pääväyliä ennen ajoratoja ja varsinkin tonttikatuja ja homma toimii.

Maksajia kaipaillaan siitä fillaristisakista,ei tarvitse kertoa että maksavat veroja,sillä me autoilijat maksamme myös,lisäksi rahaa kerätään 8-kertainen määrä mitä liikenteeseen laitetaan takaisin rahoitamme myös 7 miljardilla sosiaaliturvaa ja kaikkea fantsua.Siis maksu on oikea ratkaisu fillaristeille,kun käytät niin maksat.

Vierailija
16/73 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On jo aikakin panostaa pyörä- ja jalankulkuväylien talvikunnossapitoon. Sylettää seurata jokatalvista näytelmää missä isot katumaasturit ajavat sulaksi asfalttiksi nuoltuja väyliä ja fillaristit kiemurtelee vieressä 20cm loskapaskassa tai jäätyneessä perunapellossa.

Ja toisissa kaupungeissa ei ole edes pyöräteitä, että ajetaan vain siellä autotiellä liikenteen seassa.

Hyvä esimerkki siitä, kun annettu pikkusormi niin viedään koko käsi, eli ihmiset vain vaativat aina lisää ja lisää kun niille jotain annetaan.

Siis jos näitäkään pyöräteitä ei olisi, niistä ei kukaan valittaisi, eikä niihin menisi rahaa, ettekö osaa ajatella asiaa näin?

Vierailija
17/73 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mene liiallisuuksiin. Kyllä autolla pääsee siinä 10 -15 cm lumessakin kulkemaan, mutta menepä samassa määrässä lunta pyörällä, lastenrattaita työntäen, rollaattorilla, pyörätuolilla.

Täällä Oulussa on jo useampi vuosi priorisoitu kevyenliikenteen väyliä, varsinkin pääväyliä ennen ajoratoja ja varsinkin tonttikatuja ja homma toimii.

 Helsingissä on saatettu pyörätie aurata aivan minttiin, mutta sitten muun kevyenliikenteenväylä jätetty auraamatta. Kyllä mun mielestä lastenrattailla, pyörätuolilla ja rollaattoorilla esteetön liikkuminen menee pyöräilijöiden edelle.

 

Vierailija
18/73 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiverto autoilija maksaa tuhansia euroja autoilun veroja vuodessa, muistetaan myös tämä.

Miten olisi pyörävero jos pyörätiet halutaan huippukuntoon?

Vierailija
19/73 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On mennyt ainakin Helsingissä liiallisuuksiin jo vuosia sitten. Kaduille keinotekoisesti raivatut pyörätiet ovat suurimman osan aikaa tyhjinä ja samaan aikaan ruuhkat vain kasvavat mutta kuitenkaan keskustan kauppoihin ja ravintoloihin ei riitä asiakkaita kun autoa ei saa pysäköityä ja joukkoliikennevälineet ovat täynnä sekakäyttäjiä ja taksillakaan ei uskalla enää ajaa.

 

Hyvin osuva kuvaus toiminnasta mitä vihervasemmisto stadissa touhuaa.

 

Vierailija
20/73 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on pitää auki kävelyreitit. Lasten on päästävä kouluun ja vanhempien viemään lapsi hoitoon, neuvolaan, kerhoon ja ruoka-kauppaan ilman autoa. On voitava liikkua niin lastenvaunujen kuin rollaattorinkin kanssa. Kun autotietä aurataan, niin ei saa tukkia kävelyreittejä. Risteysalueilla on ollut vaarallisia ja autotien kautta kiertämään pakottavia lumivalleja kun autoilijat ensin. Pyöräilijät ja jalankulkijat mahtuvat vaikeissa lumioloissa samallekin kevyenliikenteen auratulle väylälle, vaikka on toki tärkeää, että tärkeimmät pyörätietkin saadaan auki.