Törkein tapaus? (fb-kirppikset, tori jne nettimyyntipaikat)
Sattuipas niin törkeä tapaus tänään, että suututtaa vieläkin ja haen täältä vertaistukea.
Myin netissä parin kilon villalankapakettia. Kaikki langat oli kuvattu läheltä, merkkilaput niiden vieressä, ja yhteispaino oli myös ilmoitettu. Hintaa lankapaketilla oli 10 euroa. Vertailun vuoksi: sama määrä maksaa painon perusteella uutena noin 60-70 euroa.
Eräs nainen lähetti kivan viestin: ostan ja haen vaikka samana iltana, niinpä sovimme tarkan kellonajan ja paikan.
Siitä eteenpäin kaikki menikin sitten pieleen:
- nainen tuli paikalle myöhässä (sattuuhan sitä mutta ei edes pahoitellut asiaa)
- tarjosi maksuksi 50 euron seteliä ja halusi vaihtorahaa (no enpä kanna 40 euroa käteisenä mukanani)
- kieltäytyi lähtemästä rikkomaan rahaa viereiseen Alepaan (joka oli n. 30 metrin päässä)
- valitteli kovasti kiirettään (vaikka itse siis myöhästyi)
- haukkui minut kun en kanna vaihtorahaa mukanani (eikä kertonut etukäteen, että maksaa 50 euron setelillä)
- tutki kuitenkin lankapussia,
- pudotti lankapussin maahan (suurin osa langoista putosi loskaan ja kastui),
- sanoi että tuhlasin hänen aikaansa ja lähti pois.
Järkytyin moisesta performanssista, johon meni yhteensä siis aikaa noin minuutti. Kaikki meni niin äkkiä, että sain vain huudettua naisen perään hänen olevan todella törkeä ja p*skamainen tyyppi.
Millaisia törkeitä tapauksia teille on sattunut kodalle, kun myitte tai ostitte yksityishenkilöiltä nettikaupoissa uusia tai käytettyjä tavaroita?
Kommentit (113)
Hohhoijakkaa näitä idioottijankuttajia.
Kohdalleni osui joskus joku pikkuisen tavallista vajaampi tapaus: myin isoa hienoa taulua, jonka lähetyskulut olisivat olleet useita kymppejä siihen aikaan. Toisesta kaupungista (n. 200 km:n päästä) otti yhteyttä ostaja ja voivotteli, että kun saisi taulun edullisesti perille, ei halua maksaa kalliita maksuja. No minullapa sattui olemaan asiaa juuri samaan kaupunkiin, kun olin menossa sinne sukuloimaan, joten totesin että voin tuoda taulun ihan ilmaiseksi, jos hän hakee päiväsaikaan samana päivänä (illalla olisi ollut sukulaisjuhlat enkä niistä halunnut tietenkään minnekään taulukaupoille lähteä). Tyyppi ilahtui ensin ja hetken päästä laittelikin viestiä että hei ei hän ostakaan kun sai juuri sukulaiseltaan lahjaksi ihan samanlaisen taulun. Niin vissiin joo, kun kyseessä ei ollut mikään tunnetun taiteilijan teoksen kopio vaan aikanaan tilauksestani maalattu taulu, jollaisia ei Suomessa eikä maailmallakaan pitäisi olla tätä yhtä enempää.
Yks ostaja alkoi vaatimalla vaatia mun osoitetietoja, vaikka siis osti mun myymiä tavaroita lähetettyinä toiselle paikkakunnalle.
Aloitti siis kaupanteon ihan fiksusti ja sitten yhtäkkiä kyselikin osoitetietoja perustellen sitä sillä että haluaa varmistaa saavansa ostoksensa. Aikoiko tulla oven taakse jos Posti olisi kadottanut paketin, vai yrittikö kalastella tietojani johonkin huijaukseen, enpä tiedä.
Nykyään tosin pelkästään nimellä, tilinumerolla ja osoitteella tuskin saa huijauksia aikaan, mutta enpä varmuuden vuoksi antanut naiselle tietojani ja kehotin shoppailemaan muualla, jos ei luota ihmisiin.
Kerran sattui kohdalle totaalinen yllätys.
Olin myymässä keittiökonetta, joka oli parin käyttökerran ja puhdistuksen jälkeen edelleen priimaa. Joku laittoi viestiä että ostaa sen, soita numeroon xxxx. Soitin, kerroin että sain häneltä viestiä ja pyynnön olla yhteydessä. Tämä ripulivauhdilla papattava mieshenkilö alkoikin vaahtoamaan vihaisena, että ei kyllä osta ylihinnoiteltua tavaraa koska samanlainen maksaa Tokmannilla puolet vähemmän.
Jyrähdin että turpa kiinni häirikkö, katkaisin puhelun ja laitoin numeron estoon. Sitten kävin huvikseni katsomassa onko hinnat muka tosissaan laskeneet kuin lehmän häntä ja selvisi, että Tokmanni myi vastaavaa konetta, joka oli ihan tuntemattoman merkin ja puolet huonommilla tehoilla. Muualla saman valmistajan sama laite oli edelleen hyvissä hinnoissa.
Parasta, että viikon päästä joku osti myymäni koneen pyytämääni hintaan.
Peräänkuulutin joskus vuosisata sitten turkoosinvärisiä housuja Läskien Rättienvaihtoryhmässä. Löytyi sopivat pöksyt, oli vähän aiottua kalliimmat mutta oli niin kivat että menköön, rahan maksoin heti kun sain tilitiedot viestillä. Sitten alkoi myyjän yhden naisen yv-näytös. Ensin sain viestiä että rahat on tilillä ja kiitosta vaan, nyt ei tosin sovi lähetellä mitään kun lapsi on flunssassa, kestää pari päivää. Ymmärtäähän sen. Parin päivän päästä taas väsynyt äiti oli itse kipeä, mikä on aika tavallista jos lapsi sairastaa, ymmärtäähän sen. Viikkoa myöhemmin olin alkanut unohtaa mitään kauppoja sopineenikaan, kun sain inboxiin 25cm tekstiä joka sisälsi myyjän miehen epäonnisen seikkailun autonsa kanssa, ja lopputulemana oli se että nyt sitä autoa ei voisi käyttää postiin matkustamiseen.
Siinä vaiheessa aloin miettiä miksei miestä, tai vielä parempi: miestä ja sen autoa voinut käyttää postipaketin kuljettamiseen jo silloin kun ainoaksi ongelmaksi oli langennut sairas lapsi? Olin jotenkin päätynyt siihen kuvitelmaan että myyjä on yh-äiti.
Olin yhä ymmärtäväinen. Mutta varovaisen epäluuloinen.
2kk alkuperäisen housunhakuilmoituksen jättämisestä olin lomailemassa huonojen nettiyhteyksien päässä. Tarve just turkooseille vaatteille oli mennyt ohi yhdessä turkoosien teemabileiden kanssa, ja tällä kertaa olin aivan oikeasti unohtanut koko kaupat. Puhelimeen tuli viesti jossa kyseltiin haluaisinko ostaa jotkut tyyriihköt merkkipopottimet, ne voisi pakata samaan laatikkoon jossa housut on lähdössä postiin. Maksoin joo niistä housuista enemmän kuin piti, mutta puhutaan silti jostain max 15 euron ostoksesta, nämä kengät oli tyrkyllä kolminumeroisella summalla! Päätin muistaa ne puuttuvat housutkin kun mokoma kaupanteko alkoi suututtaa, ja kun pyysin (epä)ystävällisesti pakkaamaan matkaan pelkän sovitun tavaran, pääsin estoon.
Myyjälle tiedoksi että jos jossain kohtaa saat viitsivän ukon jolla on toimiva auto ja teidän mukulatkin on terveenä, niin ei tartte enää postitella. Oon tässä seitsemässä vuodessa laihtunut aika tavalla ja ne bileetkin meni jo.
Aika törkeetä oli mielestäni kun torissa vähän väliä tulee öisin viestejä. Myyn torissa ihan tavallista kodin tavaraa, en mitään mikä houkuttelisi pervoja paikalle. Silti tulee näitä outoja moi-viestejä, joiden lähettelijät eivät sitten lue vastauksia eivätkä selkeästi ole ostamassa. Nämä sekopäät ei ole koskaan vahvasti tunnistautuneita ja nimimerkkinsä ovat luokkaa lover tai enzo. Yhdelläkin oli profiilikuvassaan kuva miehestä kädet housuissaan ja lähetti minulle viestin myymästäni teesiivilästä: voinko tulla heti hakemaan? Viesti oli lähetetty jouluaattona klo 23:30. Hyi helvetti.
^^ tarkennan vielä että saa sitä öisin kyllä viestitellä, onhan moni meistä yötöissä/vuorotöissä, mutta tarkoitinkin törkeällä näitä selvästi muita kuin asiallisia ostoviestejä. Sori epäselvyys.
Ihan syvältä on ne tyypit, jotka luulee voivansa sanella hinnan siitä huolimatta että myyjä on määritellyt hinnan ja kieltänyt kaikenlaiset neuvottelut siitä.
Mä myin taannoin pientä kukkapöytää, joka on kotoisin 50-luvulta ja pintalakkaus on vähän kulahtanut, mutta se ei tee pöydästä rumaa tai heikkolaatuista. Lisäsin ilmoitukseen lähikuvia, koska metrinkin päästä lakkauksen kulahtaneisuus ei pistä silmään ja pöytä on tosi nätin mallinen ja muutenkin väriltään tasainen ja kiva.
Kirjoitin jotakuinkin näin: lakkauksen kuluneisuus on huomioitu hinnassa ja hinta on 35 euroa. Sen alle en myy, joten ei kannata edes kysellä. (Nimittäin jos en saa pöytää myytyä parissa viikossa, yksi kaverini ostaa sen tuohon hintaan, kunhan saa muuttonsa maalle valmiiksi ja voi aloittaa vierashuoneensa sisustamisen.)
Silti melkein päivittäin tulee viestejä, että "ostan tuon vitosella", onpas kova hinta, ja just tänä aamuna joku hemmetin maisa kirjoitteli että tarjoaa kympin. Miksi ihmiset tekee tätä, kun olen selkeästi kieltänyt turhat tarjoukset?
Sovittiin jo kaverin kanssa, että otan pöydän netistä pois ja hän saa sen. Menee vaan hermot tuhlattuun aikaa, ja pöytä tosiaan ON pyytämäni hinnan arvoinen. Käytin sitä tutulla antiikkimyyjällä joka sanoi että ei ihan tusinatavaraa ole mutta hän itse laittaisi sen noin hyväkuntoisena 50 eurolla ja alennusta antaisi korkeintaan 10 euroa, jos asiakas ostaisi samalla muutakin. Minusta siis 35 osuu hyvin pöydän arvoon.
No se siitä. Ei ollut elämää isompi juttu mutta osui ketjun aiheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Myin just turhaksi käyneen lastentarvikkeen, laadukkaan kotimaisen sellaisen. Niitä myydään uusina ja käytettyinäkin hyvään hintaan, koska ne on "ikuisia", tosi kestäviä siis. Pyysin hintaa, joka päätyi 5 euroon. Ostajalla oli vain tasakymppien verran seteleitä. En joustanut hinnasta koska olin hinnoitellut tuotteen edulliseksi ja tarvitsin sitä rahaa joka tapauksessa. Ostaja lähti sitten rikkomaan seteleitä lähi-Ärrälle ja ostajan seurassa ollut setänsä tai joku vanhempi mies alkoi lätistä mulle "ei tarvi sitä 5 euroa sulle, se tasasumma on ihan hyvä". Harvoin katson ihmisiä nenänvarttani pitkin mutta silloin niin tein. Miten edes kehtaa käyttäytyä noin, päättää mun puolesta etten tarvitse sitä rahaa. Jos on köyhä tai pihi niin olkoon ostamatta ja muutenkin hinnat tingitään ennen kuin tehdään kaupat eikä kesken maksamisen. Sain pyytämäni summan lopulta, hah.
Ööö... pyysit 5e, mutta ostajalla oli vain 10e seteli ja halusi maksaa siitä 10e? Sekava sepustus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myin just turhaksi käyneen lastentarvikkeen, laadukkaan kotimaisen sellaisen. Niitä myydään uusina ja käytettyinäkin hyvään hintaan, koska ne on "ikuisia", tosi kestäviä siis. Pyysin hintaa, joka päätyi 5 euroon. Ostajalla oli vain tasakymppien verran seteleitä. En joustanut hinnasta koska olin hinnoitellut tuotteen edulliseksi ja tarvitsin sitä rahaa joka tapauksessa. Ostaja lähti sitten rikkomaan seteleitä lähi-Ärrälle ja ostajan seurassa ollut setänsä tai joku vanhempi mies alkoi lätistä mulle "ei tarvi sitä 5 euroa sulle, se tasasumma on ihan hyvä". Harvoin katson ihmisiä nenänvarttani pitkin mutta silloin niin tein. Miten edes kehtaa käyttäytyä noin, päättää mun puolesta etten tarvitse sitä rahaa. Jos on köyhä tai pihi niin olkoon ostamatta ja muutenkin hinnat tingitään ennen kuin tehdään kaupat eikä kesken maksamisen. Sain pyytämäni summan lopulta, hah.
<
Siis hinta ilmeisesti PÄÄTTYI vitoseen, ymmärsin. (Siis esim. 15/25/35)
Olis sanonut, että jos ei sillä vitosella ole väliä, niin pyöristetään hinta ylöspäin seuraavaan kymppiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselle on tullut vastaan useampi tori diilin tyrkyttäjä. En ole ladannut tori diiliä enkä aio ladata. En aio antaa schipstedille oikeutta tonkia tilitietojani. Lisäksi nämä diilitarjoajat on olleet ihan pimeitä- uudehkon tuotteen hinta uutena 100€, tavaran pyyntihinta 35€ ja toridiili tyrkyttäjä lähettää ihan pokkana "tarjouksen" 20€. Juu ei tule kauppoja.
Jotkut näistä toridiilin ehdottajista on jopa suuttuneet kun en ole suostunut- on tullut ihan v*ttuiluviestiäkin kun en ole suostunut diiliin.
En aio suostua jatkossakaan.
Siis aivan sama tilanne täälläkin :O
Todella raivostuttavia tapauksia: yksi kyseli kengistä sitä sun tätä ja vasta lopuksi, pitkän viestittelyn ja tarkistelun päätteeksi, ilmoitti että ostaa vain toridiilillä, vaikka mulla on laitettu jo ilmoitukseen, ettToridiilillä rahat menee sulkutilille ja vapautuu vrk: n päästä siitä kun ostaja on hakenut paketin jos ostaja ei reklamoi eli ostajalla on mahdollisuus tarkastaa tavara ennen kuin rahat siirtyy. Turvaa siis ostajaa huijareilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myin nuorena toyotani. Auto oli 10v vanha mutta todella hyvin pidetty ja huollettu ja oli pyyntihinnan väärtti.
Ostaja tuli katsomaan, oli ehkä 50v mies. Haiskahti ihan vähän viinalle ja kävelikin vähän epäsuoraan. Veti tupakkia ja puhalteli savut avoimesta ikkunasta sisälle, hyvä ettei tuhkia karistanut penkeille. Potki renkaita ja valitteli että kovasti on kuluneen oloinen auto, käynnistyykö enää edes. Sitten ihan kuin yhtäkkiä idean saaneena ehdotti, että jospa hän ajelisi sillä sellaisen tunnin koekierroksen ja tulisi takaisin.
Naurahdin kuivasti ja totesin ettei tule autokauppoja. Mies huojui pihaltani pois.
Täysi tollo tapaus. Miksi piti edes tulla paikalle? Huvikseenko?
Jostain syystä kaikki miespuoliset ostajat, jotka ovat minulla tulleet vastaan, ovat olleet näitä "renkaiden potkijoita".
Sama kävi mulle, kun myin matkakokoisen setin kosmetiikkaa. Saavuttuaan mies rupesi haukkumaan settiä (miten vähän näissä on, et voi olla tosissasi, et varmasti saa myytyä jne.), vaikka oli selkeät kuvat ja ilmoituksessa yksilöity sisältö kokomerkintöineen. Halusi halvemmalla. Sattui sopivasti, että myin jo toiselle ostajalle (naiselle) puoli tuntia sitten toisen samanlaisen setin. Viskasi setti minulle takaisin ja ilmoitti kovaan ääneen hän ei tätä osta. Myöhemmin samana päivänä Tori esti minut ja poisti kaikki minun ilmoitukset. Ilmeisesti oli kostoksi hommannut minulle estot.
Olin niin hölmistynyt. Rahan puutteesta ei alle 5 euron ostos pitäis olla kiinni, koska tuli 30 000-40 000 € autolla paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselle on tullut vastaan useampi tori diilin tyrkyttäjä. En ole ladannut tori diiliä enkä aio ladata. En aio antaa schipstedille oikeutta tonkia tilitietojani. Lisäksi nämä diilitarjoajat on olleet ihan pimeitä- uudehkon tuotteen hinta uutena 100€, tavaran pyyntihinta 35€ ja toridiili tyrkyttäjä lähettää ihan pokkana "tarjouksen" 20€. Juu ei tule kauppoja.
Jotkut näistä toridiilin ehdottajista on jopa suuttuneet kun en ole suostunut- on tullut ihan v*ttuiluviestiäkin kun en ole suostunut diiliin.
Todella raivostuttavia tapauksia: yksi kyseli kengistä sitä sun tätä ja vasta lopuksi, pitkän viestittelyn ja tarkistelun päätteeksi, ilmoitti että ostaa vain toridiil
Turha mainostaa ToriDiiliä, se ei todellakaan suojaa myyjiä:
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000010316881.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
Sekavaa on se, miten sä pärjäät elämässäs kun et selkokielistä tekstiä osaa lukea. Käytä ensi kerralla sitä pientä osaa aivoistas, joka vielä teoriassa toimii, ja lue teksti vaikka kolmesti ennen kuin kirjoitat mitään kommentteja. Saattaa elämäs helpottua kummasti.
Jaaha, lainaukset kusee taas vauvapalstalla.
Edellinen (96) on siis vastauksena viestille 91:
"Ööö... pyysit 5e, mutta ostajalla oli vain 10e seteli ja halusi maksaa siitä 10e? Sekava sepustus."
Ei tarinassa ollut mitään sekavaa, toisin kuin yhden lukijan ymmärryskyvyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella raivostuttavia tapauksia: yksi kyseli kengistä sitä sun tätä ja vasta lopuksi, pitkän viestittelyn ja tarkiste
Toi torin uusi ominaisuus ei todellakaan tarjoa kunnollista suojaa myyjälle. En itse suostu lähettämään mitään myymiäni tavaroita ennen kuin maksu on tullut tililleni. Just viime viikolla oli tapaus, jossa ostaja HAKI myymäni teknisen laitteen paikan päältä ja reilun viikon päästä laittoi suoraan arvosteluun, että paskan myit. Myydessäni tuote oli kyllä kunnossa, tiedä sitten mitä sille oli siinä viikossa ehditty tehdä. Tuossa kohtaa toki rahat oli minulla eikä ostaja halunnut jostain kumman syystä kertoa mikä tuotteessa oli "paskaa" eikä halunnut kauppaa purkaa, mutta siis pointtini: jos kasvotusten tehdyissä kaupoissa tapahtuu tuollaista idiotismia, niin mitähän kaikkea voikaan tapahtua etänä, kun ostajalla on toridiilin kautta saatu mahdollisuus pitää sekä tuote että rahat?
Myin sähkögrilliä, neuvoin myydessä, että grilliosa pitää naksauttaa kunnolla kiinni toimiakseen. Tulee vuhaista viestiä, että myin rikkinäistä, että tämän vuoksi oli halpa ja varmana ei saa palauttaa. Sanoin, että muistiko painaa kunnolla sen grillilevyn kiinni. Jos ei toimi, niin tuokoot takaisin. Kokeilin itse ennen myyntiä, että toimii. Vastasi jo leppyneenä, että antaa olla, ei ollut isosta summasta kyse. Kysyin vielä saiko toimimaan, mutta tähän ei ikinä vastannut. Epäilen, että sai toimimaan, mutta ei kehdannut myöntää.
Kerran olen tehnyt rikosilmoituksen kun en saanut maksamiani mekkoja. Myyjä vaan jankutti ja jankutti lähettäneensä ne. Sanoin haluavani rahat takaisin. No eipä vastannut, tein rikosilmotuksen ja tulee vihaista viestiä, että miksi olen sotkenut poliisit asiaan, kyllä hän palauttaa rahat. Rikosilmoituksen käsittelyssä meni puoli vuotta, eli ei ollut aikomuksenakaan maksaa. Mutta maksoi poliisin kehoituksesta.
Itse olen ollut kyllä huono ostaja kerran. Olin sopinut hakevani lapselle vaatteita, mutta venähtikin kuolinpesän siivous ja unohdin sopineeni illaksi vaatteiden haun.
Mutta myös myyjänä olen onnistunut töppäämään. Sovin noudon tuotteille ja unohdin antaa osoitteeni. Sovittiin siis aika ja päivä. No, lupauduin korvaukseksi viemään tavarat hänelle kotiin ja saatiin kaupat tehtyä.
Kuulin just kaverilta hyvin jännästä tapauksesta. Kaveri oli siis myynyt pari tuolia torissa. Ostaja oli tullut päivällä (valoisaan aikaan) hakemaan ne, testasi että ovat kestäviä, tarkisti yleiskunnon, tyytyväisenä maksoi, otti tuolit käsiinsä ja lähti kävelemään autolleen.
Parin tunnin päästä laitteli kaverille viestiä, että oho, tuolin selkänoja onkin rikki ja laittoi kuvan, missä näkyi että pinnatuolin yksi pinna on vähän irti istuimesta. Kaverin ottamissa kuvissa näkyy että sama kohta on kyllä aivan ehjä. Ostaja väitti että huomasi vian vasta vietyään tuolit autoonsa ja halusi saada hyvitystä hinnasta.
Mulla palaa päreet tällaisissa tapauksissa välittömästi!!! Miten joku kehtaa? Tuohan on selkeä huijaus! Varmaan itse rikkonut tuolin (selkonoja oli siis vähän irti istuimesta, liimaa vaan väliin ja se pysyy paikallaan).
Onneksi ei kakattanut vaikka söin koko ajan ihan koko ajan. Siksi kakattaa koko ajan koko koko ajan. Tykkään myös partaisista sedistä.