Mies ei suostu käyttämään Wilmaa
Lapsemme aloitti ekalla luokalla syksyllä ja kaikki kouluun liittyvä yhteydenpito, tiedotteet, asioiden seuraaminen ym on jäänyt yksin minun vastuulle (vaikka en näin tietenkään haluaisi). Mies ei nimittäin suostu ottamaan itselleen tunnuksia Wilmaan eikä siis lukemaan Wilmaa. Onko tämä muissakin perheissä näin? Että mies voi vain luistella koko Wilmasta ja sitä myöten koko lapsen koulun käynnistä niin, että ei vain. lukuisista pyynnöistä ja kovaakin sanomisista huolimatta suostu ottamaan Wilmaa käyttöön?
Kommentit (97)
Sinulle yläkoulun ope, positiiviset tuntimerkinnät kannustavat teiniä, joten hienoa, että jaksat niitä kirjoittaa. Eikö se ylipäätään ole kehujen ja kannustusten tarkoitus? Nuoreni niitä kehuja kaipaa, en minä, vanhempi.
Tämän vuoksi myös meillä Wilma on lähinnä teinien käytössä oleva viestintäkanava koulujutuille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään käyttänyt koskaan wilmaa. Opettaja soitti minulle kerran siitä ja sanoin että jos on asiaa niin minut saa aina puhelimella kiinni. Ei sillä ollut sen jälkeen asiaa kun ei soittanut toista kertaa.
Pitäisikö opettajan siis soittaa kaikkien sadan opettamansa lapsen vanhemmalle, että perjantaina on liikuntapäivä. Rajansa vanhemman itsekeskeisyydelläkin! t. yläkoulun ope
Minulla on kaksi lasta jo yläasteella, enkä ole kertaakaan heidän liikuntapäiviään seuraillut. Meillä lapset opetettiin jo alakoulussa siihen, että he itse katsovat Wilmaviestit päivittäin. Näin ollen he ovat itse vastuussa liikuntapäiviensä muistamisesta yläkoulussa.
Tsiisus kuinka kyvyttömiä ihmiset ovat lapsistaan kasvattaneet!?
Kakkosluokan ja kuutosluokan välissä on kyllä aika monta vuotta oppia käyttämään Wilmaa itsenäisesti. Jopa niiden hieman vähemmän kyvykkäiden lasten olisi luullut siihen mennessä oppineen lukemaan ja kantamaan edes hieman vastuuta koulunkäynnistään.
Vierailija kirjoitti:
Sinulle yläkoulun ope, positiiviset tuntimerkinnät kannustavat teiniä, joten hienoa, että jaksat niitä kirjoittaa. Eikö se ylipäätään ole kehujen ja kannustusten tarkoitus? Nuoreni niitä kehuja kaipaa, en minä, vanhempi.
Tämän vuoksi myös meillä Wilma on lähinnä teinien käytössä oleva viestintäkanava koulujutuille.
Ajattelisin, että vanhempaa kiinnostaisi, miten nuori on ryhmässä. Me opettajat näemme koko ikäryhmän laidasta laitaan, vanhemmat vain sen oman lapsensa. Sikäli ajattelen, että vanhemmalle voisi olla hyödyllistä kuulla, miten nuori käyttäytyy joukossa, onko esim. avulias tms. Siitä näkee vanhempikin, että oma kasvatus on onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Muistuttamaan! Yläkouluikäiset eivät muista enää mitään! Pää on useilla ihan hattaraa. Lisäksi monet haluavat vanhemman kuljetuksen liikuntapaikalle, että ei tarvitsisi kantaa
-----
Eikö tämä ole asia, johon tulisi kasvatuksella puuttua?
Juurihan siihen puututtiin, kun hallitus päätti, että tunneilla ei saa pitää kännyköitä. Se on heikko yritys parantaa oppilaiden aivoterveyttä. Lähimuistin rappeutuminen nuorilla johtuu jatkuvasta puhelimella olosta, kai tiedät sen? Me opettajat seuraamme tätä rappeutumiskehitystä aika ihmeissämme, ja voimattomina.
Mutta kommunikointiin käytetään kuitenkin wilmaa, jota useimmat käyttävät kännykällä?
Vierailija kirjoitti:
No meillä isä ei ei wlmaa oo koskaan ottanut eikä se nyt oo niin suuri asia ollut. Ei kaikesta tarvi ottaa niin suurta ongelmaa kuin nykyään tuntuu tehtävän. Sinulla on Wilma ja osaat varmaankin puhua, joten saat asiat hänelle kerrottua.
Nykyään tehdään niin älyttömän iso asia kaikesta. Ja niinkuin ei olis mitään oikeita ongelmia kun näitä lukee.
Minä en todellakaan ihmettele miksi niin monet pariskunnat eroavat. Ei tuollaista skeidaa kukaan jaksa kun mies on kuin yksi lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistuttamaan! Yläkouluikäiset eivät muista enää mitään! Pää on useilla ihan hattaraa. Lisäksi monet haluavat vanhemman kuljetuksen liikuntapaikalle, että ei tarvitsisi kantaa
-----
Juurihan siihen puututtiin, kun hallitus päätti, että tunneilla ei saa pitää kännyköitä. Se on heikko yritys parantaa oppilaiden aivoterveyttä. Lähimuistin rappeutuminen nuorilla johtuu jatkuvasta puhelimella olosta, kai tiedät sen? Me opettajat seuraamme tätä rappeutumiskehitystä aika ihmeissämme, ja voimattomina.
Mutta kommunikointiin käytetään kuitenkin wilmaa, jota useimmat käyttävät kännykällä?
Mitä ehdotat tilalle? Savumerkkejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-----
Mitä ehdotat tilalle? Savumerkkejä?
Onhan se nyt ironista, että samaan aikaan kielletään kännykät, mutta kaikki kotitehtävät, kokeet, palautteet, tiedotteet yms. laitetaan kännykän taakse.
No siinäpä on oikein lapsen tuki ja turva! Oletko lukenut että erityisesti poikien aivot kehittyvät vielä 25 vuotiaina? Ei ole ihme että nuoret voivat pahokn jos vanhemmilla on tuo asenne.
En mä ole koskaan ajatellut, että siellä molempien pitäisi olla kytiksellä. Mä laitan miehelle kalenteriin, että koulutapaamiset ovat silloin ja tällöin, niin hän on sitten paikalla. Aina on ollut.
Ainoa missä hän ei käy on luokkatoimikunnan tapaamiset. Hän viettää mieluusti sen ajan lasten kanssa kuin "jauhamassa paskaa" koululla.
Eli toimin paskasuodattimena, kuten monessa muussakin asiassa meidän parisuhteessa. Enkä koe asiaa mitenkään raskaaksi ja olemme kuitenkin vanhempina samalla tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai lapsen koulunkäynnistä pitää olla kiinnostunut. Itselläni Wilma-vastustus on ihan muuta. Aika harva täällä kommentoinut sitä, että sähköiset viestivälineet menee usein henkilötunnus edellä (= ei todellakaan toivottua) ja muutenkin tuntuu että tietosuoja- ja tietoturvatasot tuossa "palvelussa" kuten niin monessa muussakin "upeassa uudessa digipalvelussa" ovat kaikkea muuta kuin hyvällä tasolla. Onhan näistä viime vuosilta esimerkkejäkin. Jopa oppilaan arkaluonteisia terveystietoja tai niihin verrattavia tietoja on sisältynyt tietomurtoihin. Ja tyypillinen vastaus asioita hoitavilta on, että "kyllä tiedot ovat hyvin suojattu"....ette ihmiset tiedäkään......
Hahahak, kuule vedähän vatipäinen idioottivajakki vielä sitä foliohattuasi vähän syvemmälle päähän. Vuoraa vaikka koko kämppä sillä foliolla.
Jaiks, Wilmaanko saa kahdet tunnukset, en ole tiennyt. Meilläkin Wilma vain miehen käytössä, kun en jaksa enkä halua asiaa hoitaa. Onneksi asia on tuntunut miehelle sopivan.
Vierailija kirjoitti:
En mä ole koskaan ajatellut, että siellä molempien pitäisi olla kytiksellä. Mä laitan miehelle kalenteriin, että koulutapaamiset ovat silloin ja tällöin, niin hän on sitten paikalla. Aina on ollut.
Ainoa missä hän ei käy on luokkatoimikunnan tapaamiset. Hän viettää mieluusti sen ajan lasten kanssa kuin "jauhamassa paskaa" koululla.
Eli toimin paskasuodattimena, kuten monessa muussakin asiassa meidän parisuhteessa. Enkä koe asiaa mitenkään raskaaksi ja olemme kuitenkin vanhempina samalla tasolla.
Laita miehei väillä jauhamn paskaa ja jää itse lastn kanssa ouhuamaan. Tekee kaikille hyä vankin mihellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita miehei väillä jauhamn paskaa ja jää itse lastn kanssa ouhuamaan. Tekee kaikille hyä vankin mihellesi.
Miksi ihmeessä, kun hommat hoituu hyvin nykyiselläkin systeemillä, eikä ole ongelmia. Mä tykkään jauhaa ja hän ei. Hän käy päivät töissä, että iltaisin sitten kerkee olla lasten kanssa. Mä olen päivät lasten kanssa, että tekee mulle ihan hyvää käydä kattomassa aikuisiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä tätä wilmavihamielisyyttä, mikä monissa ketjuissa täällä ilmaantuu. Kun miettii, miten paljon ihmiset viettää aikaa notkumassa somessa viikottain, niin tuntuu aika oudolta, että ei ole viittä minuuttia viikossa, että katsoisi lapsensa wilmamerkinnät ja vaikka ne tulevat kokeet, joihin voi kotonakin muistutella lukemaan.
Kun itsellä oli useampi peruskouluikäinen lapsi, katsoin wilman joka päivä, kun lähdin töistä ja suljin läppärin. Meni ehkä minuutti, siis viisi minuuttia viikossa. Kyllä omat lapset hoiti yleensä asiat, mutta kiinnosti sentään tiedotusasiat, koenumerot ja se, miten tunneilla olivat.
Wilmavihan riittää synnyttämään yksi Wilmaviestejä neuroottisesti suoltava opettaja. Olet onnekas, mikäli olet välttynyt siltä. Ilmeisesti asiaan vaikuttaa se, että sinun lastesi koul
Minä en jaksa uskoa, että opettaja lähettäisi viestin kotiin, että oppilaalta puuttui viivotin. Sen kyllä uskon, että kyse on wilmamerkinnästä. Kotoa käsin voi tuntua pikkumaiselta, että mitä nyt yksi viivotin haittaa, mutta jos se on tunnin tärkein työväline, ja se puuttuu joka kerta ja monelta, niin siinähän se opetusaika sitten menee, kun odotellaan, että voi lainata toiselta tai yritetään löytää lainaviivottimia jostain. Olisiko näille samoille naureskelijoille ihan ok, että oma lapsi menisi jääkiekkotreeneihin joka kerta ilman luistimia. Valmentaja ei saisi huomauttaa mitään, sillä yhdet luistimet nyt sinne tänne.
Mitä jos on suostumatta wilman käyttämiseen? Oppilaana, tai vanhempana
Tämä isien vastuun pakoilu on pantu merkille. Itse soitan tarkoituksellisesti aina ensisijaisesti oppilaan isälle, jos tulee jotain akuutimpaa ja molempien yhteystiedot ovat Wilmassa. Ovat usein yllättyneitä, kun eivät lastensa asioita useinkaan hoida. Hyvin ovat kuitenkin suhtautuneet. Olen ajatellut tällä keventäväni äitien metetyökuormaa.