Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perintövero - köyhä perillinen joutuu luopumaan perinnöstä

Vierailija
08.01.2025 |

Sanotaan, että perit esimerkiksi edesmenneeltä vanhemmaltasi tämän asunnon, verotusarvoltaan 50000 €. Mutta joko et saa perintöä heti haltuusi (leski jää asumaan asuntoon) tai et saa asuntoa myytyä.

No perintöveroa tästä tulee 2500 €.  Ja koskapa olet vähävarainen perijä, ei sinulla olekaan tuosta vaan ylimääräistä 2500 euroa käteistä perintöveron maksamiseen. Ja siinäpä sitten joko joudut ulosottoon tai joudut luopumaan koko 50 000 € perinnöstä vain siksi että olet köyhä, eikä sinulla ole ylimääräistä rahaa perintöveron maksamiseen. Olisit varmaankin erittäin tyytyväinen tässä tilanteessa.

Kommentit (159)

Vierailija
21/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään perintöverolla on maksuaikaa. Lisäksi jos perii omaisuutta jolla on oikeasti arvoa niin sitä vastaan voi saada lainaa.

Nykyään ei pankeista lainaa saa juuri mihinkään jos on köyhä. Pelkillä vakuuksilla ei saa lainaa kukaan. Tarvii olla tuloja näyttää kykenevänsä hoitamaan lainat ja ne laskurit on ankeita. Vakuudettomia lainoja pikavippifirmoilta saa, mutta se on hyvin kallista lainaa. 

Näin köyhä köyhtyy ja rikas rikastuu perintöveron ansiosta.

No jos on ihan tuloton eikä saa mitään lainaa niin sitten venyttää sitä perintöveron maksuaikaa niin pitkään kunnes se omaisuus on saatu myytyä. Jos omaisuutta ei saa myytyä sen kymmenen vuoden aikana mitä perintöverossa on maksuaikaa (toki silloin maksaa siitä korkoja) niin silloin se omaisuus on käytännössä arvoton ja sellaista ei kannata ottaa vastaan ollenkaan.

Vierailija
22/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei ole säästänyt perintöveron määrää, kun tiesi jo vuosia aiemmin, että näin voi käydä?

Hankalampaa on, jos perit aution huonokuntoisen talon joka sijaitsee kaukana kaikesta.

Autio huonokuntoinen talo ei varmastikaan ole yli 20 000 e arvoinen. Joten perintövero on tasan 0 %.

Ongelma onkin siinä, että asunnon/talon arvo verotuksessa voi olla jotain aivan muuta kuin mitä sen reaaliarvo on asuntokaupassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei ole säästänyt perintöveron määrää, kun tiesi jo vuosia aiemmin, että näin voi käydä?

Hankalampaa on, jos perit aution huonokuntoisen talon joka sijaitsee kaukana kaikesta.

Autio huonokuntoinen talo ei varmastikaan ole yli 20 000 e arvoinen. Joten perintövero on tasan 0 %.

Talo on autio jos sen omistaja kuoli juuri. Ihan hyvin se voi olla verotuksellisesti vaikka 100 000 euron arvoinen, jos on suuri vanha kartano ja iso tontti/tila. Huonokuntoisuuden tarkoittaen kuitenkin sitä että hyväkuntoiseksi remontointi maksaisi vaikkapa 500 000. Syrjäisellä paikalla on aikamoista sattumankauppaa että kukaan kovin varakas haluaisi ostaa juuri tämän kartanonaihion vuosikymmenen remonttityömaakseen. 

Perintöverotuksessa omaisuuden voi varmuuden vuoksi aliarvioida aika paljonkin jos kyseessä on huonokuntoinen ja hankalasti myytävä kohde. Jos se sitten joskus menee kalliimmalla kaupaksi niin silloin siitä "ylimäärästä" maksetaan sitten kyllä verot.

Verottajahan ei määritä perinnnön arvoa vaan se tehdään ihan itse perukirjassa. Verottaja sitten vain hyväksyy tämän tai ei hyväksy.

Vierailija
24/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on hyvä esimerkki siitä että tuo perintöverosta luopuminen hyödyttäisi muitakin kuin vain rikkaita. Ja vasta sitten "luovutuksesta", esim asunnon myynti maksettaisiin se vero.

25/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2500 on todella pieni raha ja perintöveron maksamiseen on 10 vuotta aikaa. 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
26/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma onkin siinä, että asunnon/talon arvo verotuksessa voi olla jotain aivan muuta kuin mitä sen reaaliarvo on asuntokaupassa.

Ei voi olla. Hankit vain kiinteistönvälittäjän arvion kohteen käyvästä myyntihinnasta ja laitat sen perukirjaan niin verotus menee sen mukaan.

Ei verottaja keksi mitään omia yliarvojaan kiinteistöille tai asunnoille.

Vierailija
27/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten se perintöverotus korjataan kun se asunto tai talo on saatu myytyä. Ja turha sanoa että ei saa myytyä, aivan varmasti saa kun hinta on oikea. 

Vierailija
28/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilannehan menee mutkikkaammaksi, jos tällä köyhällä perillisellä on alaikäisiä lapsia. Perinnöstä luopuminen kun tarkoittaa sitä, että se perintöosuus menee sitten omille lapsille.

Minulla tämä menee näin: minä ja myös aikuinen lapseni haluaisimme kieltäytyä perinnöstä mutta koska hänellä on taapero, perintö menisi tälle pienelle. Joten ainoa vaihtoehto on että minä otan hometalon riesakseni ja menetän kaiken sekä päädyn ulosottoon eläkkeellä. Ellen saa vanhempaani tekemään testamenttia jossa talo ja irtaimisto menee sisarukselleni kokonaan. Sitten vaan menee välit poikki häneen, meillä kaikilla. Yritän vain pysyä hengissä että voin olla se joka pelastaa jälkipolvet ja uhraan itseni. Jos joku tietää miten tästä voi selvitä, kertokoon, kiitos?! Itse en enää keksi vaihtoehtoja.

Vierailija
29/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kymmenen vuotta aikaa säästää tuo summa ja maksaa vero.

No, jos noin on, niin miksi sitten ihmiset joutuvat ulosottoon ja muihin taloudellisiin vaikeuksiin perintöveron takia?

Ensinnäkin tuo kymmenen vuoden jousto tuli uutena käyttöön vasta viime vuonna erääntyviin veroihin eli uusi juttu. Kaikki sitä ennen etääntyneet menevät ulosottoon alle kahdessa vuodessa edelleen. Vanhan mallin mukaisia perintöverokonkursseja riittää siis vielä lähivuosiksi kasapäin.

Toisekseen kyse ei ole aidosti maksuajasta vaan ainoastaan ulosoton lykkäämidestä kahdesta kymmeneen vuoteen. Verolle määrätään silti aiemman mukainen välitön eräpäivä ja sen ylittämisestä peritään viivästyskorko. Esimerkiksi kymppitonnin verolle viivästyskorko on päälle yli 7000 euroa kymmeneltä vuodelta, sekin yhtä lailla ulosottokelpoista. 

Jos veroa ei pysty heti maksamaan, ei tilannetta kauheasti helpota maksun lykkääminen kun siitä samalla maksaa lähes tuplat alkuperäiseen summaan nähden. Summa karkaa koko ajan kauemmas.

Se, että verottaja ei ihan heti hae konkurssiin perintöveron vuoksi vaan antaa kitua kymmenen vuotta ennen kuoliniskua, ei ole armeliaisuutta vaan ainoastaan häikäilemätöntä ahneutta. Annetaan ensin uhrin riipiä kasaan kaikki hyöty mitä pystyy, imetään kuiviin ennen lopettamista kuin juutalaiset aikanaan työleireillä.

Eri.

Vierailija
30/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se perintövero lankea maksettavaksi, jos leski jää asuntoon, vai onko muka näin?

Asunnonhan saa aina, siis aina myytyä ja jokaisen asunnon jopa nopeasti, jos vain hinta on tarpeeksi halpa.

Moni vain valittaa, ettei saa sitä asuntoa myytä - siis markkinahintaan - tässä on se koko jutun pointti.

ps oikeasti köyhät eivät ikinä peri mitään, joten heillä ei ole sitä ongelmaa

Vierailija
31/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten se perintöverotus korjataan kun se asunto tai talo on saatu myytyä. Ja turha sanoa että ei saa myytyä, aivan varmasti saa kun hinta on oikea. 

Joskus oikea hinta on negatiivinen. Karua että verotusperusteeksi sellainen ei kelpaa.

Vierailija
32/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilannehan menee mutkikkaammaksi, jos tällä köyhällä perillisellä on alaikäisiä lapsia. Perinnöstä luopuminen kun tarkoittaa sitä, että se perintöosuus menee sitten omille lapsille.

Minulla tämä menee näin: minä ja myös aikuinen lapseni haluaisimme kieltäytyä perinnöstä mutta koska hänellä on taapero, perintö menisi tälle pienelle. Joten ainoa vaihtoehto on että minä otan hometalon riesakseni ja menetän kaiken sekä päädyn ulosottoon eläkkeellä. Ellen saa vanhempaani tekemään testamenttia jossa talo ja irtaimisto menee sisarukselleni kokonaan. Sitten vaan menee välit poikki häneen, meillä kaikilla. Yritän vain pysyä hengissä että voin olla se joka pelastaa jälkipolvet ja uhraan itseni. Jos joku tietää miten tästä voi selvitä, kertokoon, kiitos?! Itse en enää keksi vaihtoehtoja.

Hometalon arvo on muka yli 20 000? En usko.

Vierailija
33/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai se perintövero lankea maksettavaksi, jos leski jää asuntoon, vai onko muka näin?

Asunnonhan saa aina, siis aina myytyä ja jokaisen asunnon jopa nopeasti, jos vain hinta on tarpeeksi halpa.

Moni vain valittaa, ettei saa sitä asuntoa myytä - siis markkinahintaan - tässä on se koko jutun pointti.

On huomattavan tavanomaista että peritään nimenomaan asunto. Nyt kuolevat sukupolvet lähes poikkeuksetta ovat omistusasujia jos ei oo tehty ennakkojörjestelyitä perillisten kanssa yhdessä. Asunto on just se tyypillinen perintö kaikkien osapuolten statukseen katsomatta. Kun köyhä perii köyhältä huonon asunnon, ollaan deepissä shitissä.

Vierailija
34/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Home

Pelkän tontin arvo voi olla yli 20 000 vaikka talon arvoksi katsottaisiin nolla. Mutta meneekö se mihin hintaan sitten kaupaksi ja millä aikataululla on aivan toinen juttu. Hometalon purku voi maksaa 40 000 ostajalle. 

Vierailija
35/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se lankeaa, tosin lesken hallintaoikeus pienentää asunnon perintöveroarvoa.

Vierailija
36/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

2500 on todella pieni raha ja perintöveron maksamiseen on 10 vuotta aikaa. 

Rikas ja tyhmä kokee noin. Mutta joillekin 2500 eur on todella suuri raha.

Vierailija
37/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni perii omaisuutta joka on arvotonta tai lähes mahdotonta realisoitavaa. Täysin syrjässä sijaitseva huonokuntoinen lähes purkukuntoinen kesämökki tai omakotitalo on hankala myytävä. Myyntiaika voi olla vuosia vaikka hinnan laskisi pohjaan. Osaa kohteista en itse huolisi edes ilmaiseksi. Osuus rakennuskiellon alaisesta huonolla sijainnilla olevasta tontista on vaikeaa myydä ellei muut osakkaat halua osuutta itselleen ostaa. Saako toimeentulotukea jos omistaa omaisuutta jota yrityksistä huolimatta ei saa myytyä ja jota kukaan ei huoli edes ilmaiseksi? 

Vierailija
38/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Home

Tontti on oma. Ja vaikka veroja ei tulisikaan maksettavaksi, siitä talosta on muitakin kuluja. Jopa vuosiksi. En niitäkään pysty maksamaan.

Vierailija
39/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina kieltäytynyt perinnöistä ja teen sen jatkossakin.

Vierailija
40/159 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta silti se on nimenomaan demarit ja vasemmisto jotka vastustaa ajatustakin perintöveron laskemisesta saati poistamisesta kokonaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan