Lemmikkieläimet, koirat suurin ilmantonpäästölähde
Suurin ilmaston pilaaja on kuitenkin perheessä oleva koira(-t). Suomen koirien (n 800000) ilmastopäästöt vastaavat n 1,5 miljoonan henkilöauton päästöjä. Suomessa on n 3 miljoonaa henkilöautoa. Koiran hiiliekvivalenttitonnimäärä on 4-17 tonnia/vuosi/koira, koosta riippuen. Perheen auton luku on keskimäärin 5 tonnia. Tutkimus on oikeassa siinä mielessä ettei vuosittain ajettavaa kilometrimäärää lasketa/käyttäjä, vaan pelataan keskiarvoilla - eläkeläiset ajavat alle 10000 km vuosittain, mutta maksavat laskennallisista syistä saman kuin paljon ajavat, vaikka se auto seisoo tallissa
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Illalla on 20 astetta Keski-Suomessa pakkasta. Eli samaa normaalia kuin 90-luvulla. En näe ilmastonmuutosta missään.
Näistä asioista on nyt puhuttu ainakin 20 vuotta, ja edelleen yllättävän monilla menee ilmasto ja keli iloisesti sekaisin. Miten tyhmä ihminen voi edes olla, ja pysyä silti hengissä?
Koska minulle on ihan sama mitä sinä olet ilmastosta ja pakkasista mieltä. Minä olen töissä ja takuulla selviän luonnossa pitempään kuin sinä. Saatananhuora. Tapporaiskaus.
Muna käteen ja kaljatölkki auki, ei sinun tarvitse miettiä tällaisia aikuisten asioita. Rauhassa vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ymmärräys lemmikkien ilmastovaikutuksista ja eläinten omistamisen ongelmallisuudesta leviävät, koiria tulevat omistamaan enää persut ja muut tyhmät.
Nythän on niin, että nimenomaan vihervassareilla on näitä lemmikkejä. Varsinkin vegaaneilla, kun "minä rakastan eläimiä enkä voisi ikinä niitä tappaa, siksi en syö lihaa. Koiranikin on vegaani, kissani myös"
Yhdeltä Iikka Kiven somessa tärkeilevältä vegaanilta kysyin onko hänen kissansakin vegaani. Ihme kun en koskaan saanut vastausta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ymmärräys lemmikkien ilmastovaikutuksista ja eläinten omistamisen ongelmallisuudesta leviävät, koiria tulevat omistamaan enää persut ja muut tyhmät.
Nythän on niin, että nimenomaan vihervassareilla on näitä lemmikkejä. Varsinkin vegaaneilla, kun "minä rakastan eläimiä enkä voisi ikinä niitä tappaa, siksi en syö lihaa. Koiranikin on vegaani, kissani myös"
Yhdeltä Iikka Kiven somessa tärkeilevältä vegaanilta kysyin onko hänen kissansakin vegaani. Ihme kun en koskaan saanut vastausta
Miksi sen pitäisi olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon koko ketjun typerimmästä kommentista. 🏆
Miksi se on typerä? Onhan aivan huippuunsa vietyä kaksinaismoralismia vaatia lihatuotteiden kuluttamisen lopettamista sekäsyöjä lajitovereiltaan, koska "possukin haluaisi itse valita elää eikä kuolla ennenaikaisesti" ja samaan aikaan itse luoda kysyntä jälleen yhdelle lihaa syövälle eläimen pennulle, vain omien emotionaalisten tarpeiden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen pitäisi olla?
Koska tämän vegaanin mukaan minun pitäisi
Walk the walk, dont just talk the talk. Lihaa syövät lemmikkieläimet pois jos kerran on tarkoitus säästää tuotantoeläinten "kärsimys"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Illalla on 20 astetta Keski-Suomessa pakkasta. Eli samaa normaalia kuin 90-luvulla. En näe ilmastonmuutosta missään.
Näistä asioista on nyt puhuttu ainakin 20 vuotta, ja edelleen yllättävän monilla menee ilmasto ja keli iloisesti sekaisin. Miten tyhmä ihminen voi edes olla, ja pysyä silti hengissä?
Höpö, höpö, keli riippuu ilmastosta 😅 Ei esim. trooppisessa ilmastonalassa ole pakkasta
Niin riippuu, mutta ei ole sama asia. :D Onko jengi oikeasti päässyt peruskoulusta läpi näillä tiedoilla?
Kaikki pääsee läpi, ettei tyhmyreille tule paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen pitäisi olla?
Koska tämän vegaanin mukaan minun pitäisi<
Mistä tiedät syökö hänen lemmikkinsä tehotuotettua lihaa? Monet syöttävät koirilleen ja kissoilleen suomalaista riistaa.
Ihan höpöhöpöä on ap:n väite. Ei ne nyt suurin ole läheskään.
Toinen juttu on, että vaikka joskus ihmisten kulutukseen tehtäisiinkin jotain rajoituksia ilmaastoperustein, ei niitä nyt niin laiteta, että vaikka koirat kieltoon tai autot kieltoon. Vaan jokaisella olisi jonkinlainen hiilijalanjälkibudjetti, jonka saisi käyttää mielensä mukaan. Näin ihmiset saisivat kuitenkin sitä mikä on heille tärkeintä. Esim. itse en syö lihaa enkä matkustele, kyllä siihen jo lemmikki sitten hiilijalanjälkibudjettiin mahtuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen pitäisi olla?
"Monet syöttävät koirilleen ja kissoilleen suomalaista riistaa."
Aivan. niin minunkin koirani syö, kuten myös minä. Vegaani haluaisi kuitenkin kieltää kaiken eläinperäisen kulutuksen.
Haluaako koira tai kissa muuten elää erossa lajitovereistaan, suljetuissa neliöissä, epälajinomaisessa päivärytmissä jne? Vai kärsiikö se peräti?
Vierailija kirjoitti:
Meillä koira syö lihaa ja minä olen kasvissyöjä. Tulos on siis sama, jos itse söisin lihaa.
Kärsiikö se possu vähemmän jos se kasvatetaan ja tapetaan koiran ruoaksi kuin jos ihmisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se
Miksi haluaisi, jos syöttää itsekin lemmikilleen lihaa?
Vegaani ei halua itse käyttää eläinperäisiä tuotteita. Siitä on kyse.
Minkään mielikuvituseläimen puolesta en osaa vastata viimeiseen kysymykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole autoa ja koira on 6,5kg. En taida jaksaa potea huonoa omaatuntoa tästä tärkeästä perheenjäsenestä.
Kyse ei ole perheenjäsenestä, vaan sinun egosi pönkittämistä varten luotu ja vangittu eläin. Sillä eläin raukalla ei ole mitään muuta tarkoitusta kuin saada sinut tuntemaan itsesi jotenkin
Sulla tuskin on koiraa ollutkaan joten sinun höpinät ovat täysin turhia.Koira on jalostettu olemaan ihmisen kaveri eikä se ole mikään villieläin joka on vangittu.Koira haluaa olla ihmisen kaveri ihan vapaaehtoisesti.
Ja kesynauta haluaa olla kesynaudan kaveri ihan vapaaehtoisesti, ei se ole mikään villieläin joka on vangittu.
Vierailija kirjoitti:
"Lintuja pyydystävät. Rottia saa tuskin kiinni. "
Oletko nähnyt paljonkin lentäviä kissoja 🤣? On nämä koiranomistajat k u si päitä, syövätköhän ne niitä pusseihin noukittuja tuotoksia vai mistä kaikki se keltaruskea on korvien väliin joutunut?
Jaa enpä tiedä mutta minun kissani toivat ovelle harakanpoikasia, pikkulintuja, jopa sorsanpoikasen. On mulla koirakin, se jäljittää ja nostaa ylös kanalintuja.
tolla logiikalla pitäs varmaan listiä kaikki eläimet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vegaani ei halua itse käyttää eläinperäisiä tuotteita. Siitä on kyse."
Vegaani x 200 käskee Iikka Kiven somessa, hesarissa jne kaikkia muitakin lopettamaan eläinperäisten tuotteiden käyttämisen johtuen eläinten oikeuksista ja ilmastosta. Siitä on kyse.
juuri näin. Lakatkaa vegaanit puuttumasta toisten ihmisten valintoihin, niin toiset ihmiset eivät puutu teidän kaksinaismoralismiinne. Kaikki ovat tyytyväisiä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdeltä Iikka Kiven somessa tärkeilevältä vegaanilta kysyin onko hänen kissansakin vegaani.
Juttusi menevät ihan ristiin. Käskeekö se vegaani nyt välttämään tehotuotettua lihaa vai kaikkia eläinperäisiä tuotteita? Hurja ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen pitäisi olla?
AIka kallis ruokavalio lemmikillä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se
Köyhien ulinaa.
Niin riippuu, mutta ei ole sama asia. :D Onko jengi oikeasti päässyt peruskoulusta läpi näillä tiedoilla?