Lemmikkieläimet, koirat suurin ilmantonpäästölähde
Suurin ilmaston pilaaja on kuitenkin perheessä oleva koira(-t). Suomen koirien (n 800000) ilmastopäästöt vastaavat n 1,5 miljoonan henkilöauton päästöjä. Suomessa on n 3 miljoonaa henkilöautoa. Koiran hiiliekvivalenttitonnimäärä on 4-17 tonnia/vuosi/koira, koosta riippuen. Perheen auton luku on keskimäärin 5 tonnia. Tutkimus on oikeassa siinä mielessä ettei vuosittain ajettavaa kilometrimäärää lasketa/käyttäjä, vaan pelataan keskiarvoilla - eläkeläiset ajavat alle 10000 km vuosittain, mutta maksavat laskennallisista syistä saman kuin paljon ajavat, vaikka se auto seisoo tallissa
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ymmärräys lemmikkien ilmastovaikutuksista ja eläinten omistamisen ongelmallisuudesta leviävät, koiria tulevat omistamaan enää persut ja muut tyhmät.
Nythän on niin, että nimenomaan vihervassareilla on näitä lemmikkejä. Varsinkin vegaaneilla, kun "minä rakastan eläimiä enkä voisi ikinä niitä tappaa, siksi en syö lihaa. Koiranikin on vegaani, kissani myös"
Ei minua kiinnosta millaisia vegaaneja olet tavannut. Kiinnostaa se, onko se mainitsemasi vegaani kehottanut sinua olemaan käyttämättä mitään eläinperäistä syöttäen samalla omalle lemmikilleen lihaa, vai onko hän kehottanut sinua vähentämään tehotuotetun lihan syöntiä syöttäen samalla omalle lemmikilleen riistaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ymmärräys lemmikkien ilmastovaikutuksista ja eläinten omistamisen ongelmallisuudesta leviävät, koiria tulevat omistamaan enää persut ja muut tyhmät.
Nythän on niin, että nimenomaan vihervassareilla on näitä lemmikkejä. Varsinkin vegaaneilla, kun "minä rakastan eläimiä enkä voisi ikinä niitä tappaa, siksi en syö lihaa. Koiranikin on vegaani, kiss
145: kyllä. Tämä kyseinen keski-ikäinen mieshenkilö sekä usea muu profiilistaan päätellen kissan, koirien tai hevosen omistaja käski kaikkia ihmisiä olla käyttämättä eläinperäisiä tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Tämän(kin) keskusteluketjun perusteella eläintenvihaajilla on keskivertoa alempi älykkyys, argumentointi heikkoa ja sanavalinnat Trumpin tasoa. Taas oikein typeryys loistaa. Ilmeisesti raukat pelkäävät, että naapurin lemmikin hyvinvointi vie jotain heidän tukipotistaan. No ei vie. Kyllä me ne teidän elämisenne edelleen veroissa maksetaan, ja sen lisäksi sen lemmikin eläminen. Toisen voi valita, toista ei valitettavasti.
Tällä pallolla liikaa olette te itse. Luonto ei todellakaan kiitä siitä määrästä palloa kuluttavista ja saastuttavista ihmisistä, mitä täällä on. Jos täällä jotain pitäisi vähentää, niin teitä typeryksiä. Joka vuosi maksan veroissa teidän naukujien elämistä, niin että älkää nyt jumalauta viitsikö vinkua luontokappaleiden olemisesta. Jos tämän pallon jokin tuhoon vie, niin kyllä se on kaksijalkaiset.
Olen itse koiran omistaja, mulla on ollut käytännössä aina koira /koiria. Minullakin siis on jotain tarpeetonta luksusta joka kuormittaa ympäristöä. Ehkä juuri siksi pidän vähän pienempää suuta neuvoessani muita ilmastoystävällisiin kulutusvalintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän on niin, että nimenomaan vihervassareilla on näitä lemmikkejä. Varsinkin vegaaneilla, kun "minä rakastan eläimiä enkä voisi ikinä niitä tapp
Siis hetkinen, oliko hänellä nyt kissa, koira vai hevonen? Hevonen on vegaani.
Omassa profiilissani on kuvia sekä hevosista, kissoista että koirista mutta en omista kuin kissan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tärkeä aloitus. Oikea eläinten ystävä ei ole koiranomistaja, ilmastovaikutuksista puhumattakaan. Usein koiranomistajille on iso auto, jolla kuskataan koiria "harrastuksiin" = turhaa ajelua, pahimmat ryhtyvät koirankasvattajiksi 💰💶 rahankiilto silmissä. Koirankasvatus on suunnilleen yhtä eettistä kuin minkkitarhaus.
Isoilla autoilla kuskataan lapsia ja itseä harrastuksiin, kuntosalille, konsertteihin, urheilukilpailuihin, ostoksille.
Koira vie ihmisen monta kertaa päivässä kävelylenkille eli se pitää psyyken lisäksi huolta myös omistajansa fyysisestä kunnosta. Ja nämä on ihan tieteellisesti todistettu.
Tuttu koirankasvattaja juuri kertoi käyneensä piskinsä kanssa viime vuoden aikana seitsemässä eri maassa koiranäyttelyssä. On siinä tullut varmasti kilometr
Olen samaa mieltä. Minulla on alle 80 neliöinen asunto, eikä huono omatuntoni liity niinkään neliöiden vähyyteen vaan siihen, että vaikka teen pääosin etätöitä on koirani käytännössä toimettomana 20 tuntia ka päivänä ja yksin ainakin 8. Niitä pitäisi olla kaksi. Sosiaalinen eläin kaipaa lajitoveria.
Yhtään en jaksa ottaa vastaan joltain yhtä hevosta pitävältä tai sisäkissan omistajalta viisastelua siitä kuinka huono on suomalaisen lihakarjan elämä. Lapsellista, tietämätöntä, omahyväistä, niinkuin somessa eniten äänessä olevat ihmiset yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän on niin, että nimenomaan vihervassareilla on näitä lemmikkejä. Varsinkin vegaaneilla, kun "min
"
Siis hetkinen, oliko hänellä nyt kissa, koira vai hevonen? Hevonen on vegaani.
Omassa profiilissani on kuvia sekä hevosista, kissoista että koirista mutta en omista kuin kissan."
Nyt en ole varma pelleiletkö vai onko eläinrasvan puute vaikuttanut aivojesi kehitykseen.
Selasin läpi sen 20 profiilia kovinta ääntä pitäneistä vegaaneista. Valtaosan profiilista pystyi päättelemään, että heillä on kissa, koira, hevonen tai useampia em. Tällä nimenomaisella ylipainoisella työttömällä herralla oli kissa. Ainakin näin kuvittelisin kun sama kissa esiintyy sohvalla, pöydällä, ikkunan ääressä, kainalossa ja kerrotaan kuinka Miiru on tänään ollut erityisen hellyydenkipeä tai käynyt eläinlääkärissä. Nyt ymmärsitkö?
Mainitsin hevosen siksi, että kukaan, kuka pitää hevosta yksin ilman lajitoveria, ei ole oikeuttettu puhumaan mitään tuotantoeläiden olosuhteista. Kannattaa muuten olla niiden hevosen rehujen kanssa tarkkana jos haluaa vaalia sen vegaanista ruokavaliota..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän on niin, että nimenomaan vihervassareilla on
En ole vegaani, toim. huom.
Tiivistän nyt sinullekin mahdollisimman yksinkertaisesti keskustelun juuriongelman.
-Sinä väität: somessa yksi tietty vegaani kertoo että muiden pitää olla käyttämättä eläinperäisiä tuotteita, vaikka syöttää itse lemmikilleen tehotuotettua lihaa.
-Minä kysyn mistä tiedät mitä hänen lemmikkinsä syö.
-Sinä sanot että vegaaneilla on profiileissaan kuvia hevosista, kissoista ja koirista.
-Minä kysyn että mites sen yhden vegaanin keissi josta ensin puhuit.
-Sinä alat puhua hevosten yksinäisyydestä jossain hypoteettisessa tilanteessa.
Ymmärrät varmaan miksi olen jälleen kerran vakuuttunut että nämä tekopyhät vegaanit elävät lähinnä lihafanaatikkojen mielikuvituksessa.
Mikset laskenut susien päästöjä,joka paikassa niitä paljon.Laumat.Onko nyt susi ja koira mennyt sekaisin laskennassa? Susi suloinen ihana eläin.Satu iso paha susi.Pelon takana.Susi ei oo pelottava.Olen nähnyt montakin.Autotkaan ei saastuttaisi ellei niillä pörrätä 24/7.aja vain tarvittava.Suomessa lisinyt moni eläin.Miten niiden hiilijalan jälki muuten..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ny
150: a) en puhunut tehotuotetusta mitään vaan lihasta
b) olen jo useamman kerran kertonut sinulle tästä kyseisestä henkilöstä että JUURI HÄN ja JUURI HÄNEN KISSANSA
c) olen lisäksi kertonut sieltä löytyvän useampiakin kommentoija jotka hyödyntävät ja riistävät eläimiä monella tapaa omassa elämässään mutta haukkuvat eläinperäisiä tuotteita käyttävät ihmiset eläinrääkkääjiksi ja ilmastontuhoajiksi. Mene itse ja etsi IIkka Kivi FB ja sieltä lihansyöntiin liittyvä keskustelu jos ei asia sulle hahmotu
d) olet trolli, joten minun osalta rautalangan vääntäminen loppuu tähän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
a) Puhuit kyllä.
"Walk the walk, dont just talk the talk. Lihaa syövät lemmikkieläimet pois jos kerran on tarkoitus säästää tuotantoeläinten "kärsimys""
b) Mistä tiedät mitä hänen kissansa syö? (Kysyn varmaan neljättä kertaa)
c) Sulla ei ole mitään hajua mitä eläimiä ihmiset omistavat ja miten niitä kohtelevat. Kuten sanottua, minunkin profiilistani löytyy kuvia eläimistä jos jonkinlaisista, vaikken niitä omistakaan.
d) en saa varmaan vieläkään mitään järkevää vastausta niin lopetetaan vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän on niin, että nimenomaan vihervassareilla on näitä lemmikkejä. Varsinkin vegaaneilla, kun "minä rakastan eläimiä enkä voisi ikinä niitä tappaa, siksi en syö lihaa. Koiranikin on vegaani, kissani myös"
Jo sinulla on harhakuvitelmat. Keksi lisää?
Ei pelkästään ruoka vaikuta ilmastoon, hevosen ylläpito vaatii valtaasti infraa. Esim. kaikki varusteet, rehun kuljetus, ihmisten kuljetus hevosen luo ja pois sietä (usein polttomoottoriautolla). Hevosen hiilijalanjälki vuodessa vastaa 2-3 mannertenvälistä lentoa.
Kaikki kivat asiat eivät valitettavasti ole ilmastoystävällisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ymmärräys lemmikkien ilmastovaikutuksista ja eläinten omistamisen ongelmallisuudesta leviävät, koiria tu
eikös se yrittänyt kysyä kissamieheltä mitä se kissa sitten syo? Oireellista ettei pavunpurija halunnut jakaa tätä tietoa.
Opaskoirat plus muut virkakoirat saisi olla, mutta turhista rakeista saisi Kiinan vienti tuotteen tekemällä niistä säilykkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Opaskoirat plus muut virkakoirat saisi olla, mutta turhista rakeista saisi Kiinan vienti tuotteen tekemällä niistä säilykkeitä.
Kannatetaan!
Vierailija kirjoitti:
Mistä te luulette niitä opas- ja virkakoiria saatavan? Suurin osa hankitaan yksityisiltä kasvattajilta, ja kaikki eivät terveys- tai luonnesyistä kuitenkaan sovellu aiottuun käyttöön. Pieni geenipohja ja kasaantuvat geneettiset ongelmat pitäisivät nopeasti huolen siitä, ettei kohta olisi niitä opas- ja virkakoiriakaan. Sitä paitsi työskentelevät opaskoirat ovat steriloituja/kastroituja. Kaikkia hyötykoiria, ovatpa sitten laumanvartijoita, pelastusetsintäkoiria, hypokoiria tai mitä ikinä, saadaan aikaiseksi ja säilytettyä vain tarpeeksi laajalla jalostusmateriaalilla.
Joskus kyllä ihmetyttää ihmisten typeryys.
Vierailija kirjoitti:
Ei minua kiinnosta millaisia vegaaneja olet tavannut. Kiinnostaa se, onko se mainitsemasi vegaani kehottanut sinua olemaan käyttämättä mitään eläinperäistä syöttäen samalla omalle lemmikilleen lihaa, vai onko hän kehottanut sinua vähentämään tehotuotetun lihan syöntiä syöttäen samalla omalle lemmikilleen riistaa?
Henkilö ei ole vegaani, jos hänellä on lemmikkieläin.
Vierailija kirjoitti:
Mikset laskenut susien päästöjä,joka paikassa niitä paljon.Laumat.Onko nyt susi ja koira mennyt sekaisin laskennassa? Susi suloinen ihana eläin.Satu iso paha susi.Pelon takana.Susi ei oo pelottava.Olen nähnyt montakin.Autotkaan ei saastuttaisi ellei niillä pörrätä 24/7.aja vain tarvittava.Suomessa lisinyt moni eläin.Miten niiden hiilijalan jälki muuten..
Susi on villieläin, joten se ei ole osa ihmisen hiilijalanjälkeä.
Vierailija kirjoitti:
a) Puhuit kyllä.
"Walk the walk, dont just talk the talk. Lihaa syövät lemmikkieläimet pois jos kerran on tarkoitus säästää tuotantoeläinten "kärsimys""
b) Mistä tiedät mitä hänen kissansa syö? (Kysyn varmaan neljättä kertaa)
c) Sulla ei ole mitään hajua mitä eläimiä ihmiset omistavat ja miten niitä kohtelevat. Kuten sanottua, minunkin profiilistani löytyy kuvia eläimistä jos jonkinlaisista, vaikken niitä omistakaan.
d) en saa varmaan vieläkään mitään järkevää vastausta niin lopetetaan vain.
Olen eri henkilö kuin tuo, jolle vastasit, mutta haluan kommentoida.
Tuo, että henkilöllä on lemmikkieläin, on jo itsessään ristiriidassa vegaaniuden kanssa. Vegaani ei hyödy eläimistä ja mitä muuta lemmikin pitäminen olisi kuin eläimestä hyötymistä? Eihän sitä piikille tarvitse viedä, mutta minusta vegaanius alkaa vasta, kun lemmikistä on aika jättänyt.
En ihan ymmärtänyt, miten kissan ravinto liittyy asiaan. Lihaa se joka tapauksessa tarvitsee selvitäkseen elossa. Väistämättä siis jokin eläin kärsii jossain kohtaa ihan vain siksi, että tuo henkilö pitää kissaa lemmikkinään. Minua se ei haittaa, pitäköön niin montaa kissaa kuin haluaa. Kuitenkin, hänen vegaaniselta paasaukseltaan putoaa pohja, kun hän ei itse noudata antamiaan ohjeita.
"Juttusi menevät ihan ristiin. Käskeekö se vegaani nyt välttämään tehotuotettua lihaa vai kaikkia eläinperäisiä tuotteita?"
No tuota, eipä ole sellaista vegaania vastaan tullut irl joka ei metsästystä vastustaisi, joten en nyt sitten tiedä miten se riista on tarkoitus hankkia.. Niitä kutsutaan freeganeiksi. Erätulilla ohjelmassa oli yksi, joka haukuttiin mm tällä palstalla tekopyhäksi kun tappoi kaloja ja ampui hirven..