Voisitko seurustella ihmisen kanssa, joka ei osaa kirjoittaa yhdyssanoja oikein?
esim. kirjoittaa savu siika, kun pitää olla savusiika
tai poliisi päällikkö, kun pitää olla poliisipäällikkö
en voisi itse miehenä katsoa tällaista naista enkä wokenaisia
wokenaiset on haram, kirous
Kommentit (51)
Voisiko kirjoitusvirheet johtua kännykän ennakoivasta tekstinsyötöstä joka väkisin vääntää yhdyssanat vääriksi ja teksti lähtee ilman että låhettäjä voi pahemmin muokata tai ei ole aikaa siihen? Eli älkää tuomitko ennenkuin tiedätte syyn.
Voin, jos johtuu esim. lukihäiriöstä tai suomen kieli ei ole kyseisen henkilön äidinkieli.
Muussa tapauksessa on vaikea ymmärtää, miksi aikuinen ihminen ei osaa edes oman äidinkielensä perusteita.
Ihmisillä on ihan kelvollisia syitä. Voi olla esim. aivovamma tai -infarkti taustalla, tai lukihäiriö.
Sellaiset ihmiset, jotka urputtavat palstoilla toisille yhdyssanoista, joutavat lentää pihalle. Täysin turhaa pärinää.
Haram kääntyy suomeksi "kielletty", "laiton", mutta mä käännän sen myös tabuksi.
Yhdyssanavirheitä jatkuvasti tekevä mies osoittaa olevansa lukihäiriöinen tai tyhmä, joten viestittely sellaisen kanssa on yhtä tuskaa.
Seurustelin tällaisen tyypin kanssa. Suhteen lopetin siihen, että hän oli epäluotettava raha-asioissa ja muutenkin.
Ilmeisesti. Yhdessä ollaan oltu 13 vuotta, mutta vieläkin on vaikea hyväksyä tai tajuta ettei yhdyssanat onnistu. Joku päivä jätän sen sian!
lääkitys vaikuttaa valintaan enemmän kun jotkut kiroitus vireet.
en katselisi hullua joka syö lääkkeitä päävaivaan.
En kyllä jaksaisi sellaista. Jos ei osaa omaa äidinkieltään, on päässä paljon muutakin vialla tai vailla lahjoja. Ei moisen ihmisen kanssa esim. pysty kommunikoimaan kunnolla. Joko on tylsää tai tulee turhaa riitaa ja draamaa riippuen tolloman puolikkaan temperamentista.
Joskus aiemmin olisin vastannut, että en. Kävi kuitenkin niin, että hankin jopa lapsia lukihäiriöisen kanssa. Muut seikat kompensoivat.
Itse en voisi seurustella ihmisen kanssa joka saa noin suuria mielenterveysongelmia pelkistä mitättömistä ja merkityksettömistä kirjotusvirheistä kunsekeroo vain sen että on muitankin suuria mielenterveysongelmia
Minun mieheni ei osaa. Silti menin hänen kanssaan naimisiin. Revi siitä.
Yhdyssanat on mielestäni vaikeita kaiken lisäksi uusi tietokoneeni tekee temppuja kirjoittaessani - yhdyssanojen takia ei kannata ketään hylätä.
Aika outo tuokin selitys, miten automaattinen tekstinsyöttö tai oikoluku tekee ne yhdyssanavirheet. Annatteko te ylipäätään älylaitteidenne tehdä mitä sattuu? Niissä kapineissa on asetukset. Sinä määräät mitä kirjoitat, ei kännykkä.
Voisin. Edellisessä pitkässä suhteessa nainen tykkäsi siitä, että sai kysyä minulta neuvoja kieliopissa ja oikeinkirjoituksessa. Fiksuuteni oli yksi niistä piirteistä, joihin hän ihastui. Ja minä sain tuntea itseni tärkeäksi.
P.S. Virkettä ei saisi aloittaa ja-sanalla, mutta mielestäni se on ok. Kieli muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Voisin. Edellisessä pitkässä suhteessa nainen tykkäsi siitä, että sai kysyä minulta neuvoja kieliopissa ja oikeinkirjoituksessa. Fiksuuteni oli yksi niistä piirteistä, joihin hän ihastui. Ja minä sain tuntea itseni tärkeäksi.
P.S. Virkettä ei saisi aloittaa ja-sanalla, mutta mielestäni se on ok. Kieli muuttuu.
Oletko iäkäs ihminen? Minä olen viisissä kymmenissä, ja kyllä minulle jo koulussa opetettiin ja-sanan käyttö virkkeen alussa tyylillisenä tehokeinona tai dialogissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko iäkäs ihminen? Minä olen viisissä kymmenissä, ja kyllä minulle jo koulussa opetettiin ja-sanan käyttö virkkeen alussa tyylillisenä tehokeinona tai dialogissa.
Samoja ikiä. Ehkä opettajasta kiinni. Vaikka antoi lukiossa täysiä pisteitä aineista, näihin tuli punakynää. Hyvä on kyseenalaistaa älyttömiltä tuntuvia sääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on ihan kelvollisia syitä. Voi olla esim. aivovamma tai -infarkti taustalla, tai lukihäiriö.
Sellaiset ihmiset, jotka urputtavat palstoilla toisille yhdyssanoista, joutavat lentää pihalle. Täysin turhaa pärinää.
Jos ihmisellä on kelvollinen syy, voisin seurustella sellaisen kanssa, joka ei osaa kirjoittaa yhdyssanoja oikein vaan kirjoittaa väärin erikseen tai väärin yhteen (esim. "kokoajan"). Mutta tuskin seurustelisin kauaa sellaisen kanssa, jolle kieli on yhdentekevä ja jota ei edes kiinnosta kirjoittaa oikein ja ymmärrettävästi. Kiinnostavampi ihminen on se, jolla on sama kiinnostuksen kohde eli suomen kieli. Jos en voisi keskustella kielen ihmeellisyyksistä ja vivahteista, lukea kirjallisuutta ja keskustella luetusta, ihastella elävää kieltä ja pohdiskella etymologioita ym., en ehkä haluaisi vakavasti seurustella. Varsinkin, jos tyyppi olisi sellainen, joka halveksii kieltä, kielenkäyttöä, kulttuuria, runoutta, kirjallisuutta ynnä muuta hengenravintoa, en todellakaan seurustelisi.
Ei aloituksen kysymykseen voi vastata ehdottomasti kyllä tai ehdottomasti ei. Mutta jos jompikumpi pitää valita, niin valitsen sen, joka osaa kirjoittaa.
Yhdyssanat ovat asia erikseen (ja vastaus on ei), mutta niihin kuuluvat myös yhdysmerkilliset. Ja niitä ei tunnu osaavan oikein tänä päivänä enää ketään. Yleisin on ettei käytetä ollenkaan, mutta toinen on se, missä merkki on väärässä paikassa.
Fairy-pesuaine.
James Bond -elokuvat.
Muoti mielessä -blogi.
Miehelläni on lukihäiriö, joten se aiheuttaa noita virheitä. Me sovimme hyvin yhteen, koska minä voin tarvittaessa oikolukea kaikki tekstit ja korjata virheet.
Lukihäiriö ei vaikuta älykkyyteen ja mies onkin erittäin terävä, ahkera ja aikaansaava. Tietenkään hän ei ole ammatiltaan runoilija eikä toimittaja, mutta enpä ole minäkään.