Kirjastoista poistetaan kymmeniä Kirjoja
Kommentit (286)
Varmaankin Varastokirjastosta löytyy sellaisetkin kirjat mitkä on kuntien / kaupunkien kirjastoista poistettu tilanpuutteen tai vähäisen kysynnän takia.
Juuri nyt tosin Varastokirjastolla taitaa olla muutto käynnissä joten lainaustoiminnat voi olla keskeytyksissä.
https://varastokirjasto.fi/asiakas-ja-kaukopalvelu-keskeytyvat-23-12-20…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, tiedätkö miten kirjasto toimii. Minä tiedän, olen ollut siellä töissä. Sieltä poistetaan viikoittain vanhoja kirjoja ja tilalle tulee uusia.
Poltetaanko ne poistettavat Kirjat.
Osa menee poistomyyntiin tai kirjakierrätykseen, osa revitään ja pannaan paperijätteeseen.
Onko joku aihe revittäviin Kirjoihin. Onko liian hurjaa luettavaa ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhoja klassikkokirjoja on poistettu varastoon ja tilalle on tullut trendien mukaisia kirjoja.
Nyt kaivataan esimerkkkejä
Esimerkiksi Agatha Christien lähes koko tuotanto on kadonnut varastojen kätköihin. Tilalle on tullut uusia pohjoismaisia dekkareita.
Ja sieltä varastosta niitä voi lainata kuten tähänkin asti.
Voi kyllä, mutta moni ei tiedä tätä. Ja joskus lainoja tehdään hyllyjen välissä kävellessä. Silmiin osuu joku kirja joka herättää mielenkiinnon joka sitten lainataan. Jos kirja on varastossa sitä ei näe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, tiedätkö miten kirjasto toimii. Minä tiedän, olen ollut siellä töissä. Sieltä poistetaan viikoittain vanhoja kirjoja ja tilalle tulee uusia.
Osa menee poistomyyntiin tai kirjakierrätykseen, osa revitään ja pannaan paperijätteeseen.
Liian huonokuntoisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhoja klassikkokirjoja on poistettu varastoon ja tilalle on tullut trendien mukaisia kirjoja.
Esimerkiksi Agatha Christien lähes koko tuotanto on kadonnut varastojen kätköihin. Tilalle on tullut uusia pohjoismaisia dekkareita.
Onko se Kymmenen pientä Öööh Poikaa vielä luettavissa.
Outo ketju. Kyllä kaikista kirjastoista löytyy merkittävät kotimaiset ja maailmankirjallisuuden klassikot. Joko hyllystä tai varastosta.
Kirjaston kokoelma elää jatkuvasti, sillä uutta kirjallisuutta julkaistaan koko ajan.
Harvinaisempia klassikoita ja vanhoja helmiä voi varata lähikirjastoon seutu- tai kaukolainauspalvelun kautta, tämä tosin on yleensä maksullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorille opetetaan dickpicien ottamista ja kannustetaan ottamaan ahteriin. Se on sitä nykypäivää.
Pitäisköhän sun keksiä uusi pakkomielle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian huonokuntoisia?
Ymmärrän vihjauksesi. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet poistettavat ovat ns. kaksoiskappaleita. Jokin kurja saattaa aikanaan olla varsinainen hitti ja sitätilataan monta kappaletta kirjastoon. Näitä lisäkappaleita sitten aikaa myöden poistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Varastossa olevat kirjat on edelleen lainattavissa. Kokonaan taas poistetaan sellaisia mitä on useita kappaleita ja sellaisia, mitä ei ole lainattu pitkään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin pitkälle ei vielä olla menty. Mutta ehkä aikanaan. Ehkä aikanaan...
Miksei poltettaisi? Jos kirja on mennyt huonoon kuntoon, se ei ole mikään erityisen laadukas sisällöltään eikä kukaa kainaa sitä, niin eikö paras paikka ole lämpövoimala jossa siitä saadaan lämpöä ihmisille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono kunto. Ja tilanpuute. Kaikkea mahdollista kirjallisuutta ei ole tilaa pitää kirjaston kokoelmassa, varsinkin jos kyseessä on pienempi kirjasto. Kirjastonhoitajan tehtävä on valita, mitä kokoelmassa on. Ja tätä valintaa hän ei tee mielivaltaisesti, vaan ihan sillä perusteella, että mitä asiakkaat lainaavat, ja mikä on taiteellisesti, yhteiskunnallisesti, historiallisesti tai muutoin merkittävää aineistoa.
Korostetaan nyt vielä erikseen, että kirjaston kokoelma elää alituiseen ja mitään poistoja ei tehdä mistään poliittisista tai ideologisista syistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono kunto. Ja tilanpuute. Kaikkea mahdollista kirjallisuutta ei ole tilaa pitää kirjaston kokoelmassa, varsinkin jos kyseessä on pienempi kirjasto. Kirjastonhoitajan tehtävä on valita, mitä kokoelmassa on. Ja tätä valintaa hän ei tee mielivaltaisesti, vaan ihan sillä perusteella, että mitä asiakkaat
lainaavat, ja mikä on taiteellisesti, yhteiskunnallisesti, historiallisesti tai muutoin merkittävää aineistoa.
Korostetaan nyt vielä erikseen, että kirjaston kokoelma elää alituiseen ja mitään poistoja ei tehdä mistään poliittisista tai ideologisista syistä.
Tehdäänkö siirtoja varastoon ideologisista syistä? Poissa näkyvistä, poissa mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Outo ketju. Kyllä kaikista kirjastoista löytyy merkittävät kotimaiset ja maailmankirjallisuuden klassikot. Joko hyllystä tai varastosta.
Kirjaston kokoelma elää jatkuvasti, sillä uutta kirjallisuutta julkaistaan koko ajan.
Harvinaisempia klassikoita ja vanhoja helmiä voi varata lähikirjastoon seutu- tai kaukolainauspalvelun kautta, tämä tosin on yleensä maksullista.
Kirjaston hyllyissä on sitä, mitä lainataan. Ulisijoiden pitäisi lainata ahkerammin niitä vanhoja kirjoja ja klassikoita. Mutta varastokirjastosta tosiaan voi tilata kaiken, mikä on lähikirjaston hyllyistä poistunut.
Jotenkin tätä ketjua lukiessa tulee sellainen olo, että kirjastojen aineistohankinnat ja poistot huolettavat erityisesti sellaisia ihmisiä, jotka eivät ole lukeneet mitään sitten kouluaikojen ja varsin vähän silloinkaan.
Hyllyssä on niitä kirjoja, joita lainataan, pöhkö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poistettavat ovat niin hurjaa luettavaa, että useampana vuonna peräkkäin tilasto näyttää nollaa lukukertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Siellä on hyllyt täynnä Christieta - kyseessä on genren klassikko, jolle on kysyntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjaston hyllyissä on sitä, mitä lainataan. Ulisijoiden pitäisi lainata ahkerammin niitä vanhoja kirjoja ja klassikoita. Mutta varastokirjastosta tosiaan voi tilata kaiken, mikä on lähikirjaston hyllyistä poistunut.
Entä sellainen vaihtoehto, että jätetään vaikka 1kpl näitä klassikkoja hyllyyn? Muistelen, että ennen yksittäisiä kirjoja oli vähemmän mutta vastapainoksi kirjoja laajemmin esillä. Nyt näyttää siltä, että hyllyrivillä on ehkä 5 erilaista kirjaa joita jokaista on kutakin 5-8kpl.
Missä poltetaan kirjoja, poltetaan pian ihmisiä.
Näinhän se menee. Kirjat menee jätteenpolttolaitokselle ja ihmiset lopulta krematorioon.
T: Urpo