Kirjastoista poistetaan kymmeniä Kirjoja
Kommentit (286)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhoja klassikkokirjoja on poistettu varastoon ja tilalle on tullut trendien mukaisia kirjoja.
Nyt kaivataan esimerkkkejä
Esimerkiksi Agatha Christien lähes koko tuotanto on kadonnut varastojen kätköihin. Tilalle on tullut uusia pohjoismaisia dekkareita.
Ja sieltä varastosta niitä voi lainata kuten tähänkin asti.
Voi kyllä, mutta moni ei tiedä tätä. Ja joskus lainoja tehdään hyllyjen välissä kävellessä. Silmiin osuu joku kirja joka herättää mielenkiinnon joka sitten lainataan. Jos kirja on varastossa sitä ei näe.
Meilläpäin pääsisi kaksi kertaa vuodessa varasto
Minun mielestäni verkkokirjasto taas on helpottanut paljon aineistojen selailua ja varausta. En yhtään kaipaa aikaa, jolloin on päässyt jonkin kirjaston varastoon kaksi kertaa vuodessa.
Ei kymmeniä, vaan satoja kirjoja poistetaan kirjastosta.
Suurin syy varmaan, ettei niitä kukaan lainaa ja toinen syy, tilan puute.
Meidän kirjastossa on usein poistohyllyssä kirjoja, ja niitä saa ottaa ilmaiseksi, mutta eipä niillä näytä olevan kysyntää.
Samoin lehtiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhoja klassikkokirjoja on poistettu varastoon ja tilalle on tullut trendien mukaisia kirjoja.
Esimerkiksi Agatha Christien lähes koko tuotanto on kadonnut varastojen kätköihin. Tilalle on tullut uusia pohjoismaisia dekkareita.
Ei ole. Siellä on hyllyt täynnä Christieta - kyseessä on genren klassikko, jolle on kysyntää.
Tämä riippuu varmasti kirjastosta. Useammassa kirjastossa käyneenä totean, että niissä missä minä olen käynyt on Agatha Christien kirjat siirretty varastoon.
No ne saa varast
Jos kysyt kirjaston palvelutiskiltä varastosta löytyvää kirjaa, virkailija hakee sen sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin juuri Helmetistä miten Tarzan-kirjoja on. Vain Pasilan varastossa yksi kappale. Muualla ei ole. Eikä todellakaan lainassa, vaan EI OLE.
Ilmeisestikään Tarzania ei vaan lueta nykypäivänä. Helmet-kirjastoissa on todettu, että yksi kappale täyttää tarpeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin hyvin kuvitella että Agatha oli aiemmin suosituin ja suosio laskenut vuosikymmenten aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin juuri Helmetistä miten Tarzan-kirjoja on. Vain Pasilan varastossa yksi kappale. Muualla ei ole. Eikä todellakaan lainassa, vaan EI OLE.
Ilmeisestikään Tarzania ei vaan lueta nykypäivänä. Helmet-kirjastoissa on todettu, että yksi kappale täyttää tarpeet.
Paitsi että niitä on satoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luetaan, ja löytyy.
https://helmet.finna.fi/Search/Results?lookfor=Tarzan&type=AllFields
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, tiedätkö miten kirjasto toimii. Minä tiedän, olen ollut siellä töissä. Sieltä poistetaan viikoittain vanhoja kirjoja ja tilalle tulee uusia.
Koska olet kirjastotäti, olet varmasti tyytyväinen että poistot tehdään woke edellä.
Koska olen ollut kirjastossa töissä, tiedän omakohtaisesti, että ei tehdä.
Sori vaan täti, mutta niin tehtiin jo vuosikymmeniä sitten Juhannustansseille ja monille muille kirjoille.
Miten tuo liittyy siihen, mitä nykypäivänä tehdään?
Jos historiasta ei opita, niin sen virheitä toistetaan.
Jostain kirjaston kirjasta aikanaan moisen luin. Luultavasti sekin kirja on nykyään poistettu,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Siellä on hyllyt täynnä Christieta - kyseessä on genren klassikko, jolle on kysyntää.
Tämä riippuu varmasti kirjastosta. Useammassa kirjastossa käyneenä totean, että niissä missä minä olen käynyt on Agatha Christien kirjat siirretty varastoon.
Kerro muutaman tällaisen kirjaston nimi, voidaan sitten yhdessä ka
Mikä ihme jankkaaja sinä olet? Katso itse kirjastoja ympäri Suomea ja tee omat tilastosi. Jos näen omilla silmilläni hyllyissä olevat kirjat ja niissä ei ole Agatha Christien teoksia kohdassa C, niin se riittää minulle. Ihme vänkääjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro muutaman t
Niin mikä on pointtisi? Jos haluat kyseisiä teoksia lainata, se onnistuu helposti, vaikka niitä ei hyllystä löydykään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, tiedätkö miten kirjasto toimii. Minä tiedän, olen ollut siellä töissä. Sieltä poistetaan viikoittain vanhoja kirjoja ja tilalle tulee uusia.
Koska olet kirjastotäti, olet varmasti tyytyväinen että poistot tehdään woke edellä.
Sori vaan täti, mutta niin tehtiin jo vuosikymmeniä sitten Juhannustansseille ja monille muille kirjoille.
Jostain kirjaston kirjasta aikanaan moisen
Historiasta on opittu. Nykyään moista sensuuria ei harjoiteta.
Kannattaa käyttää kirjaston palveluita. Silloin pysyy kartalla siitä mitä mistäkin löytyy ja ei löydy eikä tarvitse mutuilla.
70: tässä yritetään auttaa sinua. Mutta nähtävästi pidät siitä, että olet avuton ja saat uhriutua siellä hyllyn edessä.
Jokainen varmaan käsittää paljonko aikoinaan on jotain Kalle Päätalon tai Hietamiehen romaaneita kirjastoihin hankittu. Fiksua vain laittaa kiertoon ylimääräiset kappaleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä riippuu varmasti kirjastosta. Useammassa kirjastossa käyneenä totean, että niissä missä minä olen käynyt on Agatha Christien kirjat siirretty
Niin mikä on pointtisi? Jos haluat kyseisiä teoksia lainata, se onnistuu helposti, vaikka niitä ei hyllystä löydykään.
Pointti on se, että klassikkokirjoa ei ole enää hyllyssä ja kyllä, niitä saa lainattua silti. Kyse oli esimerkistä. Siitä ettei klassikkokirjoja ole enää hyllyssä kuten ennen. Monesti tämä asia pitää sinulle selittää? En minun tarvitse lainata niitä koska olen lukenut ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luetaan, ja löytyy.
https://helmet.finna.fi/Search/Results?lookfor=Tarzan&type=AllFields
Niin, toki vähän haasteellista lukea kun niteitä on 1-2 per kirja ja sekin jossain pasilan kirjavarastossa. Puhe oli siis niistä alkuperäisistä kirjoista eikä jostain sarjakuvista joita näyttää olevan enemmän.
Noitahan on jotain parikymmentä eri kirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poltetaanko ne poistettavat Kirjat.
Ainakin meidän kirjastossa, on jo 80-luvulta alkaen (hankin sillloin kirjastokortin) saaneet asiakkaat ottaa niitä ilmaiseksi tai pientä maksua vastaan esim. 50 senttiä kirja. Yleensä kirjat eteisaulassa ja lappu "saa ottaa"
Samoin lastenkirjoja ja lehtiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorille opetetaan dickpicien ottamista ja kannustetaan ottamaan ahteriin. Se on sitä nykypäivää.
Ei kannusteta, vaan kerrotaan asiallisesti se mikä itse asiassa taitaa jo olla kuultu "tuhmilta pojilta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poltetaanko ne poistettavat Kirjat.
Ainakin meidän kirjastossa, on jo 80-luvulta alkaen (hankin sillloin kirjastokortin) saaneet asiakkaat ottaa niitä ilmaiseksi tai pientä maksua vastaan esim. 50 senttiä kirja. Yleensä kirjat eteisaulassa ja lappu "saa ottaa"
Samoin lastenkirjoja ja lehtiä.
Ne kirjat mitä eivät kelpaa kenellekään viedään kierrätykseen. Siellä tekevät niille mitä tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain kirjaston kirjasta aikanaan moisen
Minä voin kertoa, että ajatus on jo antiikin kreikkalaisilta, ja sitä ovat siteerannut lukuiset filosofit ja poliitikot, 1900-luvulla muistetuimpana Winston Churchill. Osaan myös käyttää kirjastoni verkkohakua ja tehdä varastotilauksia, joten yksi kirjapoisto ei minua pysäytä.