Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjastoista poistetaan kymmeniä Kirjoja

Vierailija
05.01.2025 |

Lähinnä Kirjoja jotka eivät edusta tätä päivää. 

Kommentit (286)

Vierailija
81/286 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, tiedätkö miten kirjasto toimii. Minä tiedän, olen ollut siellä töissä. Sieltä poistetaan viikoittain vanhoja kirjoja ja tilalle tulee uusia.

Mä kysyin muutama vuosi sitten josko myisivät yhden kirjan jota kuulemma minun lisäkseni ei ollut lainannut kukaan muu. Eivät myyneet. 🥺🥺

Vierailija
82/286 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin juuri Helmetistä miten Tarzan-kirjoja on. Vain Pasilan varastossa yksi kappale. Muualla ei ole. Eikä todellakaan lainassa, vaan EI OLE. 

Ilmeisestikään Tarzania ei vaan lueta nykypäivänä. Helmet-kirjastoissa on todettu, että yksi kappale täyttää tarpeet.

Luetaan, ja löytyy.

https://helmet.finna.fi/Search/Results?lookfor=Tarzan&type=AllFields

Niin, toki vähän haasteellista lukea kun niteitä on 1-2 per kirja ja sekin jossain pasilan kirjavarastossa. Puhe oli siis niistä alkuperäisistä kirjoista eikä jostain sarjakuvista joita näyttää olevan enemmän.

Noitahan on jotain parikymmentä eri kirjaa. 

Juuri nyt loppiaisaattonako se pitäisi sinun saada? Eihän kirjasto ole edes auki. Kun teet varauksen, saat kirjan muutamassa päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/286 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinun lähikirjastossasi ei enää ole Agatha Christien teoksia hyllyssä, niin teet tästä yleisen päätelmän, että kirjastot vähentävät klassikkokirjoja?

Vierailija
84/286 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, tiedätkö miten kirjasto toimii. Minä tiedän, olen ollut siellä töissä. Sieltä poistetaan viikoittain vanhoja kirjoja ja tilalle tulee uusia.

Mä kysyin muutama vuosi sitten josko myisivät yhden kirjan jota kuulemma minun lisäkseni ei ollut lainannut kukaan muu. Eivät myyneet. 🥺🥺

Luulen että kysymys on byrokratiasta. Kirjoja ei myydä muulloin kuin sovittuna hetkenä ja silloinkin ne kirjat jotka on hyväksytty myytäviksi kirjaston päättäjien luvalla.

Vierailija
85/286 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastot eivät ole museoita. Uutta kirjallisuutta julkaistaan jatkuvasti, eikä hyllytila riitä millään kaikkeen.

Dekkareista voisi mainita vaikka Pentti Kirstilän, joka oli aikanaan supersuosittu mutta jonka teoksista on meillä lähinnä enää varastokappaleet, kun lainausmäärät eivät muuta salli.

Vierailija
86/286 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinun lähikirjastossasi ei enää ole Agatha Christien teoksia hyllyssä, niin teet tästä yleisen päätelmän, että kirjastot vähentävät klassikkokirjoja?

Miksi jäät jankkaamaan yhtä asiaa? Kyse ei ole pelkästään minun lähikirjastostani tai minun paikkakunnastani vaan monesta muustakin. Klassikkokirjat eivät vähene vaan ne on siirretty hyllyistä varastoon mistä ne yhä löytyvät.

Vierailija
87/286 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jäät jankkaamaan yhtä asiaa? Kyse ei ole pelkästään minun lähikirjastostani tai minun paikkakunnastani vaan monesta muustakin. Klassikkokirjat eivät vähene vaan ne on siirretty hyllyistä varastoon mistä ne yhä löytyvät.

Mikä siis on pointtisi? Pitäisikö Agatha Christien kirjoja pitää jokaisessa kirjastossa hyllyssä vaikka ihmiset eivät enää lue niitä niin paljon kuin ennen?

Vierailija
88/286 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen että kysymys on byrokratiasta. Kirjoja ei myydä muulloin kuin sovittuna hetkenä ja silloinkin ne kirjat jotka on hyväksytty myytäviksi kirjaston päättäjien luvalla.

Ymmärrän kyllä, mutta kirpaiseehan se kun tuota kirjaa ei saisi oikein mistään muualta. 🥹

Vierailija
89/286 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, yllättäen iltavuorossa oleva virkailija ei ala tehdä poistoa tietokannasta, poistaa riffoja, etsiä jostain leimaa, rahastaa ja tilastoida poistoa joka kerta, kun asiakas keksii että minäpä haluankin tämän omakseni. 😂

Vierailija
90/286 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos Christiet eivät olisi oman genrensä klassikkoja, niitä ei olisi enää välttämättä varastossakaan.

Vierailija
91/286 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako Tarzan kirjat jäädä.

Vierailija
92/286 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin juuri Helmetistä miten Tarzan-kirjoja on. Vain Pasilan varastossa yksi kappale. Muualla ei ole. Eikä todellakaan lainassa, vaan EI OLE. 

Ilmeisestikään Tarzania ei vaan lueta nykypäivänä. Helmet-kirjastoissa on todettu, että yksi kappale täyttää tarpeet.

Luetaan, ja löytyy.

Niin, toki vähän haasteellista lukea kun niteitä on 1-2 per kirja ja sekin jossain pasilan kirjavarastossa. Puhe oli siis niistä alkuperäisistä kirjoista eikä jostain sarjakuvista joita näyttää olevan enemmän.

Tee varaus, niin saat kirjan kuin kirjan luettavaksi ja millä kielellä tahansa, parissa päivässä.

Mun kiinalainen ystäväni käyttää paljon suomalaista kirjastopalvelua, lukiessaan kansainvälistä kirjallisuutta ja tekee vain varauksen ja kirjat muutamassa päivässä saatavilla. 

Vierailija
93/286 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä, mutta kirpaiseehan se kun tuota kirjaa ei saisi oikein mistään muualta. 🥹

Oletko tarkistanut Antikvaarista? Sinne voi myös laittaa ilmoituksen että haluat ostaa kirjan ja jos sellainen tulee myyntiin johonkin divariin, saat sähköpostiin ilmoituksen siitä.

Vierailija
94/286 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siis on pointtisi? Pitäisikö Agatha Christien kirjoja pitää jokaisessa kirjastossa hyllyssä vaikka ihmiset eivät enää lue niitä niin paljon kuin ennen?

En ymmärrä ajatuksenjuoksuasi. Jos totean, että Agatha Christien kirjoja ei ole enää hyllyssä kuten ennen, niin sinä kehität siitä ongelman jota väännät sivukaupalla. Mistä lähtien toteamisella pitää olla pointti? Jos pointtia kaipaat, niin keksitään sellainen. Miten olisi se, ettei uudet lukijat tutustu Agatha Christien tuotantoon niin helposti kun kirjoja pitää erikseen pyytää?

Vierailija
95/286 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, sinne vaan kirjaston poistohyllylle kaikki salaliittoteoreetikot! Ennen kuin huomaattekaan, teillä on kotonanne laaja kirjasto erittäin vaarallisia, poliittisesti tulenarkoja ja suorastaan kiellettyjä kirjoja, kuten vaikkapa Sergeanne Golonia ja Juliette Benzonia.

Vierailija
96/286 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereen pääkirjastossa on kaikki hyllyt puolityhjiä. Typerää kun on entistä hankalampi vain sattumalta löytää jotain, joka ei ole omasta kuplasta.

Vierailija
97/286 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainahan siellä on tehty poistoja

Vähän eri asia kun tehdään poliittisia ja ideologisia poistoja, kuten se turun kirjastomies joka ei halunnut ihmisten lukevan vääränlaisia ajatuksia kirjoista vaan pisti verorahoin maksetut kirjat rouhimeen...

Vierailija
98/286 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luetaan, ja löytyy.

Juuri nyt loppiaisaattonako se pitäisi sinun saada? Eihän kirjasto ole edes auki. Kun teet varauksen, saat kirjan muutamassa päivässä.

Jos et tosissasi parempia argumentteja keksi kun nuo avuttomat olkiukot niin olet hävinnyt typerästi itse alkamasi väittelyn jota käyt jostain syystä väkisin vaikkei muita kiinnosta. 

Ja muuten vois kysyä että mitä siellä kirjastossa sitten on jos ei kirjoja. Lähinnä meidän lähikirjastoon järkättiin puolta matalammat hyllyt ja paljon istuskelutilaa sun muuta epäolennaista hyllyjen väliin, ja silti hyllyt on vaan puolillaan vaikka kirjoja on paljon vähemmän. Eli vetäisikö vasurit kirjastojenkin määrärahat omille parempien ihmisten klubeilleen puuhastelurahaksi ja nyt ei riitä rahaa kirjojen ostoon vai mikä tässä mättää?

Vierailija
99/286 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän asiasta aloit keskustella 😂

Vierailija
100/286 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poltetaanko ne poistettavat Kirjat. 

Niin pitkälle ei vielä olla menty. Mutta ehkä aikanaan. Ehkä aikanaan...

Miksei poltettaisi? Jos kirja on mennyt huonoon kuntoon, se ei ole mikään erityisen laadukas sisällöltään eikä kukaa kainaa sitä, niin eikö paras paikka ole lämpövoimala jossa siitä saadaan lämpöä ihmisille?

Kuullostaa jotenkin tutulta. En vaan muista mistä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä