Kirjastoista poistetaan kymmeniä Kirjoja
Kommentit (286)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhoja klassikkokirjoja on poistettu varastoon ja tilalle on tullut trendien mukaisia kirjoja.
Nyt kaivataan esimerkkkejä
Esimerkiksi Agatha Christien lähes koko tuotanto on kadonnut varastojen kätköihin. Tilalle on tullut uusia pohjoismaisia dekkareita.
Ei ole. Siellä on hyllyt täynnä Christieta - kyseessä on genren klassikko, jolle on kysyntää.
Tämä riippuu varmasti kirjastosta. Useammassa kirjastossa käyneenä totean, että niissä missä minä olen käynyt on Agatha Christien kirjat siirretty varastoon.
Kirjaroviot palamaan! Kaikki vihervasemmistolaisen aatteen vastaiset kirjat on tuhottava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo ketju. Kyllä kaikista kirjastoista löytyy merkittävät kotimaiset ja maailmankirjallisuuden klassikot. Joko hyllystä tai varastosta.
Kirjaston kokoelma elää jatkuvasti, sillä uutta kirjallisuutta julkaistaan koko ajan.
Harvinaisempia klassikoita ja vanhoja helmiä voi varata lähikirjastoon seutu- tai kaukolainauspalvelun kautta, tämä tosin on yleensä maksullista.
Kirjaston hyllyissä on sitä, mitä lainataan. Ulisijoiden pitäisi lainata ahkerammin niitä vanhoja kirjoja ja klassikoita. Mutta varastokirjastosta tosiaan voi tilata kaiken, mikä on lähikirjaston hyllyistä poistunut.
Entä sellainen vaihtoehto, että jätetään vaikka 1kpl näitä klassikkoja hyllyyn? Muistelen, että ennen yksittäisiä kirjoja oli vähemmän mutta vastapainoksi kirjoja laajemmin esillä. Nyt näyttää s
Usein niitä onkin hyllyssä 1 kpl, ja sitten kun se ainoa lainataan, kuukauteen ei ole yhtään. Olen itsekin kirjaston asiakkaana joskus närkästynyt, kun Waltarin jotain historiallista suurromaania ei ole ollut hyllyssä juuri minua varten. Mutta sitten olen tilannut naapurikirjastosta ja saanut opuksen muutamassa päivässä käsiini. Paljon pidempään joutuvat jonottamaan ne, jotka lukevat pelkkiä uutuuksia.
Minulla on kirjastoista enimmäkseen pelkkää hyvää sanottavaa, mutta kaipaisin entisajan korkeammat hyllyt ja hieman tiiviimmän sisustuksen takaisin. Kirjojen määrä melkein saataisiin tuplattua, eikä viihtyvyys juuri kärsisi. Loosit taas ovat aivan huippuja!
Jos tätä tosiaan joku epäilee, niin voin vastata. Ei, kirjoja ei siirretä varastoon ideologisista syistä.
Ja kuten todettu, varasto on kirjaston aineistoa siinä missä hyllyissä esillä oleva aineisto. Varastoaineistoa voi tutkia verkkokirjastossa ja se on lainattavissa kuten muukin aineisto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhoja klassikkokirjoja on poistettu varastoon ja tilalle on tullut trendien mukaisia kirjoja.
Esimerkiksi Agatha Christien lähes koko tuotanto on kadonnut varastojen kätköihin. Tilalle on tullut uusia pohjoismaisia dekkareita.
Ei ole. Siellä on hyllyt täynnä Christieta - kyseessä on genren klassikko, jolle on kysyntää.
Tämä riippuu varmasti kirjastosta. Useammassa kirjastossa käyneenä totean, että niissä missä minä olen käynyt on Agatha Christien kirjat siirretty varastoon.
No ne saa varastosta, kun pyytää virkailijalta.
Vierailija kirjoitti:
Kirjaroviot palamaan! Kaikki vihervasemmistolaisen aatteen vastaiset kirjat on tuhottava.
No niin, persu. Voit rauhoittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro muutaman tällaisen kirjaston nimi, voidaan sitten yhdessä katsoa verkkohaulla, että miten voitaisiin auttaa sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis että hyllyssä ei ole esillä yhtään Christien teosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu kirjastosta, käytettävissä olevasta tilasta ja asiakkaiden lukumieltymyksistä. Pienemmissä sivukirjastoissa hyllyssä on enemmän vanhempaa tavaraa, koska uutuuksia ei tule niin suuria määriä kuin pääkirjastoihin. Jos Christietä lainataan paljon, ne pysyvät hyllyssä. Jos vain vähän, ne viedään varastoon. Ihan turha kehitellä mitään "kielletään kaikki kymmenen n-pojan takia" -teorioita.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Kirjojen lukeminen ylipäätään taitaa nykyään olla vihervasemmistolaisten kuplan friikkeilyä. Joten eiköhän säästetä ne kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Ap, tiedätkö miten kirjasto toimii. Minä tiedän, olen ollut siellä töissä. Sieltä poistetaan viikoittain vanhoja kirjoja ja tilalle tulee uusia.
Koska olet kirjastotäti, olet varmasti tyytyväinen että poistot tehdään woke edellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on, mutta kuten on jo todettu aiemmin, niin moni ei tiedä tätä.
Katsoin juuri Helmetistä miten Tarzan-kirjoja on. Vain Pasilan varastossa yksi kappale. Muualla ei ole. Eikä todellakaan lainassa, vaan EI OLE.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, tiedätkö miten kirjasto toimii. Minä tiedän, olen ollut siellä töissä. Sieltä poistetaan viikoittain vanhoja kirjoja ja tilalle tulee uusia.
Koska olet kirjastotäti, olet varmasti tyytyväinen että poistot tehdään woke edellä.
Koska olen ollut kirjastossa töissä, tiedän omakohtaisesti, että ei tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Varaukset tehdään itse verkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olen ollut kirjastossa töissä, tiedän omakohtaisesti, että ei tehdä.
Sori vaan täti, mutta niin tehtiin jo vuosikymmeniä sitten Juhannustansseille ja monille muille kirjoille.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin juuri Helmetistä miten Tarzan-kirjoja on. Vain Pasilan varastossa yksi kappale. Muualla ei ole. Eikä todellakaan lainassa, vaan EI OLE.
Katsopa tästä.
https://helmet.finna.fi/Search/Results?lookfor=Tarzan&type=AllFields
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sieltä varastosta niitä voi lainata kuten tähänkin asti.
Voi kyllä, mutta moni ei tiedä tätä. Ja joskus lainoja tehdään hyllyjen välissä kävellessä. Silmiin osuu joku kirja joka herättää mielenkiinnon joka sitten lainataan. Jos kirja on varastossa sitä ei näe.
Meilläpäin pääsisi kaksi kertaa vuodessa varastoon katselemaan kirjoja, mutta ajat eivät sovi päivätyötä tekevälle ihmiselle. Todella ihania kirjoja kuitenkin paljon ja hyvä, kun edes joskus pääsee perinteisesti selailemaan eikä tarvitse metsästää netistä ja varailla erikseen. :)
Joku joka ei ole ikinä kirjastossa on nyt tuohtunut ihan turhasta. Poistoon menevät kirjat ovat niitä kaksoiskappaleita tai puhkikuluneita ja muuten tuhottuja kirjoja, näitä poistoja tehdään kokoajan, osa menee myyntiin tai lahjoitetaan, ne huonossa kunnossa olevat kirjat menee roskiin tai kierrätykseen.
Vähän lainatut kirjat taas menevät varastoon ja niitä saa lainata kyllä, vaikka ne eivät ole hyllyssä näkyvillä ne eivät ole kiellettyjä kirjoja. Jos vanhat klassikot päätyvät varastoon se tarkoittaa, että kukaan ei ole lainannut Waltarin historiallisia teoksia niin hyllyyn menee niiden tilalle jotain uudempaa mitä ihmiset haluavat lukea.