Millon on päästy eläkkeelle 58-vuotiaana?
Palstalla näin väitetään. Edeltäjäni oli 63, tulin hänen tilalleen. Äitini oli kuollessaan 63 eikä ehtinyt päivääkään olla eläkkeellä. Tiedän että valtion viroista on päästy aikaisin ja tietyistä kuten rajavartijat, poliisit ja palomiehet jo viisikymppisenä, mutta ei enää vähään aikaan. Mutta palstalla väitetään että suunnilleen kaikki olisivat joskus päässeet. Millon tämä on ollut? Äiti kuoli 90-luvulla. Isäni oli aiemmin mutta sairauseläkkeellä.
Kommentit (238)
Monet pääsi vielä ysärillä sairaseläkkeelle lievillä oireilla. Nyt ei enää.
Työtön saattoi päästä eläkeputkeen 52-vuotiaana vuoteen 1996 asti.
Valtiolle se ja sama onko pitkäaikaistyötön eläkkeellä vaiko ei, lasku on sama.
Mun appiukko jäi putkeen 58-vuotiaana vuonna 2000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleinen eläkeikä oli 63-vuotta vaikka kuinka kauan mutta viime vuosina se on noussut. Ihmiset sekoittavat täällä (tahallisesti) vanhuus- ja työkyvyttömyyseläkkeen keskenään.
E sekoita. 40-luvulla syntynyt vanhempani pääsi 60-vuotiaana vanhuus- eli työeläkkeelle.
Mistä ammatista?
Opettajan virasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissain valtion viroissa oli aikoinaan tietty määrä palvelusvuosia ja kun ne tuli täyteen, niin pääsi eläkkeelle. Oisko ollu 35 vuotta SP:ssä.
Armeija upseerien eläkeikä on ollut reilusti alle 40 vuotta. Joissakin viroissa on todella vaikuttanut työssäolovuodet. Olihan mielisairaanhoitajilla tai joissakin muissa hoitotöissä alempi eläkeikä?
Puhut potaskaa!
Yhtä monta tarinaa kuin kertojaa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi eläke iki on nykyään korkeampi, olisi rahallisesti huono juttu, jos joutuisi jäämään eläkkeelle jo nyt 55v. Kun eläkkeeni jäa tosi pieneksi joka tapauksessa, kiitos kotiäitiyden ja nuoruuden työttömyyden. Nyt minulla on aikaa ha terveyttä vielä hankkia vanhuuden varalle ja lastenlasteni hyvinvointiin. Matkusteluun tulevaisuudessa yms. Terveitä vuosia toivon nyt vaan.
Sekoitat asioita nyt. Eläkeikä on ikä, josta alkaen maksetaan eläkettä. Työstä pois jääminen onnihan eri asia, se voi tapahtua ennen tai jälkeen eläkeiän. Eli siinä ei yksilön kannalta ole mitään hyvää, että eläkettä aletaan maksaa myöhemmin. Se ei takaa, että olisi töitä sinne asti eikä pakota myöskään jäämään pois töistä, jos niitä on ja haluaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä valtion viroista pääsee nykyisinkin aiemmin eläkkeelle. Siitä ei vaan haluta puhua. Ja eläke% on enemmän kuin taviksilla. Siitä ei vaan puhuta
Tämän täytyy olla tosi salaista kun kukaan valtiolla työskentelevä ei tätä tiedä. Olen ollut valtiolla töissä 17 v ja tänä aikana on ollut suuri eläköitymisvaihe. Aivan alluvuosinakin eläköityneet kollegat olivat täyttäneet 64 vuotta, useimmat 65 vuotta.
Tarkoitatko jotain hävittäjälentäjiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissain valtion viroissa oli aikoinaan tietty määrä palvelusvuosia ja kun ne tuli täyteen, niin pääsi eläkkeelle. Oisko ollu 35 vuotta SP:ssä.
Armeija upseerien eläkeikä on ollut reilusti alle 40 vuotta. Joissakin viroissa on todella vaikuttanut työssäolovuodet. Olihan mielisairaanhoitajilla tai joissakin muissa hoitotöissä alempi eläkeikä?
Puhut potaskaa!
1980-luvulla esim. hävittäjälentäjät ja taistelusukeltajat pääsivät eläkkeelle 20 palvelusvuoden jälkeen. Nykyisin halutessaan 45-vuotiaina.
Vierailija kirjoitti:
Armeijan lentäjistä minulla on se käsitys, että jotkut siirtyvät liikennelentäjiksi.
Ennen tuota siirtymää tapahtui todella paljon. Monet lähtivät heti ensimmäisen sopimuskauden päätteeksi, koska palkkaero sotilas- ja siviililentäjien välillä oli todella iso. Nykyisin armeijan pilotitkin tienaavat varsin hyvin, ja lisäksi koulutus on ilmainen.
Sairaana. Mä pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle vähän yli 40senä ja oikeesti eläkkeelle ku täytin 50v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasarilla oli erittäin yleistä jäädä eläkkeelle alle 60-vuotiaana.
Kannattaa muistaa, että ihmiset elävät nykyisin pidempään ja ovat paremmassa kunnossa.
Kyllä kasarin 60 vuotiaat oli paremmassa kunnossa mitä tämänpäivän 60 vuotiaat. Noista kasarieläkeläisistä moni vielä porskuttaa. Ihmiset oli hoikkia ja hyvässä kunnossa nyt ylipaino on vitsaus.
Ei hoikkuus takaa terveyttä. Erityisesti miehet tupakoivat paljon, siitä seurasi paitsi syöpää myös sydäntauteja.
Vierailija kirjoitti:
Isä jäi -88 eläkkeelle 55v
Lähes puolet elämästä eläkkeellä. Hyvin toimisi nykypäivänä rahoitus sille, huh huh.
Minun entisellä työpaikalla (yksityinen sektori) oli 2005-2015 kolmet isot yyteet joiden tuloksina useita kymmeniä työsuhteita päättyi. Nuorimmat työttömyyseläkkeelle lähtijät olivat 55-vuotiaita, silloin pääsi vielä työttömyyseläkeputkeen.
Lisäksi mun äidinäiti oli psykiatrian erikoissairaanhoitaja ja työskenteli osastonhoitajana eka ns. B-sairaalassa ja sen jälkeen keskussairaalassa akuuttipsykiatrian osastolla. Hän eläköityi 58-vuotiaana vuonna 1998. Suvussani on myös puolustusvoimista alle 50-vuotiaana täysin terveenä eläköitynyt henkilö mutta ei onnistu enää tämäkään.
Kyllä eläkeiän pitäisi olla 55v niin pääsisivät nuoremmat pätemään. Itse olen 47 ja alkaa v i tuttamaan tämä ainainein raataminen. Tuonne 55v jaksais vielä ja olis vielä inhimillinen ikä jäädä eläkkeelle mutta 69 tuntuu ihan vi tt uilulta valtion puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Veturikuskit pääsi vielä 10v sitten 55 vuotiaana eläkkeelle.
Sekä Postilaisia on kanssa 55 iässä, ovat olleet 35 vuotta jo eläkkeellä
Poikkeusammattejahan ne on, joissa on päästy varhain eläkkeelle. Vuosikymmeniä normi eläkeikä oli 63 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleinen eläkeikä oli 63-vuotta vaikka kuinka kauan mutta viime vuosina se on noussut. Ihmiset sekoittavat täällä (tahallisesti) vanhuus- ja työkyvyttömyyseläkkeen keskenään.
E sekoita. 40-luvulla syntynyt vanhempani pääsi 60-vuotiaana vanhuus- eli työeläkkeelle.
Itse sekoitat, työeläkettä maksaa eläkevakuutusyhtiö ja vanhuuseläkettä maksaa Kela.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sekoitat, työeläkettä maksaa eläkevakuutusyhtiö ja vanhuuseläkettä maksaa Kela.
Kela maksaa kansaneläkettä.
Vanhuuseläke voi olla työeläke, kansaneläke tai molemmat yhdessä.
Suomessa on ollut myös ammattieläkeikä, jolla pääset normi eläkkeelle nuorempana kuin tuo 63 vuotta.
Äitini pääsi 58-vuotiaana sairaanhoitajana, on syntynyt 40-luvun alussa.