Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arvioi montako vaatetta ostit viime vuonna?

Vierailija
04.01.2025 |

Montako niistä uutena ja montako käytettynä? 

Kommentit (154)

Vierailija
121/154 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 shortsit, 5 paria sukkia, 1 bikinien yläosa, 1 merinopaita, 1 merinopitkikset, 1 t-paita ja 1 villapaita, kaikki uutena

Vierailija
122/154 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmekkö tuo että moni näyttää niin nuhruisilta ja vanhanaikaisilta kun ei hankita ajanmukaisia ja siistejä uusia. Vaatteet kuluu ja muoti muuttuu.

Nykyään ollaan onneksi aiempaa suvaitsevaisempia ja hyväksytään, että tyylejä ja trendejä on useampia. On hieno asia, että ekologisuus on nostettu arvoksi vaihtuvan muodin ja sen tuottamien "pakotteiden" rinnalle. Lehdissä kuvailtu kuvien kera oman persoonallisen ja ajattoman vaatekaapin muodostamista, ohjeiden kera. Laadukkaat vaatteet, joista pidetään huolta ja jotka sekä ovat omaa tyyliä (=yhdistettävissä oman vaatekaapin muihin vaatteisiin) että omaan arkeen käyttökelpoisia (esim. maaseudulla tarvitaan erilaisia vaatteita kuin Helsingin keskustassa työskennellessä, ihan sama, mitä muotigurut sanovat). Olennainen osa siirtymistä pois maapallon luonnon- ja ihmisvaroja härskisti kuluttavasta pikamuodista on ajattelun muutos siihen, että ihan hyvin voi esiintyä työpaikalla ja vapaa-ajalla samoissa tai samankaltaisissa vaatteissa päivästä toiseen. Toki pestä ja huoltaa pitää, mutta se on sanomattakin selvää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/154 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi jakkua: vaalea ja tumma. Mustat suorat housut, kaksi valkoista paitapuseroa, neule, farkut sekä alusvaatteita. Kaksi pitkähihaista juoksupaitaa, lyhythihainen juoksupaita, kaksi toppia. Kahdet juoksuhousut: talveen ja kesään. Juoksutakki. 

Vierailija
124/154 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni 11. Tytölle 2. Lisäksi annoin molemmille lapsilleni joululahjaksi yöpuvut ja sukkia, pojalle lisäksi bokseripaketin eli 4+ boksereita oisko ollu 3 paketissa, sukkia en laske erikseen. Kaikki uusia. Lisäksi tyttö kävi useasti "ostoksilla" vaatekaapissani. Ostin aikoinaan paljon enemmän vaatetta ja osa jäi käyttämättä itsellä, mutta nyt ne on tytöstä (18v) hienoja. Hän ostaa tietty myös opintorahoillaan kirppikseltä ja uusia.

Vierailija
125/154 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten osa pystyy vuodesta toiseen olla ostamatta vaatteita? Eikö jossain vaiheessa iske huutava vaatepula? 

Uskomattoman vähän vaatteita ostetaan, jos tuo pitää paikkansa: "Suomalainen ostaa vuodessa 38 vaatetta ja maksaa 730 euroa."

Tuo lukema ei varmaan pidä sisällään verkosta tai kirpparilta ostettuja, mutta aika vähän silti. 

Mutta miten niin moni ei ostaisi yhtäkään?

Osa ei osta ollenkaan ja osa ostaa enemmän kuin mihin hänellä olisi varaa. Suurin osa suomalaisista osuu tuohon välille, ja ilmeisesti keskiarvoksi on sitten saatu tuo 38kpl/730e. Sinänsä kuulostaa ihan realistiselta tähänastisen ketjunkin perusteella. T- tai aluspaitoja, sukkia ja alushousuja pitää ostaa enemmän ja useammin, muuta välttämättä ei edes joka vuosi.

Riippuu paljon siitä, mitä tekee työkseen ja miten suhtautuu vaatteisiin ja vaateostosten tekoon ylipäätään. Keskeistä on sekin, miten paljon vaatetta on jo kaapissa. Jos alushousuja ostaa kerralla 30 kpl, ne kestävät vuosikausia. Eri asia tietenkin, jos on vain 5 kpl, jotka kuluvat nopeammin.

Sen kerran kun stadin keskustassa vaivaudun ympärilleni katsomaan, nyt näyttävät olevan muodissa kaikkien aiempien vuosikymmenten vaatteet. Tämä on hyvä uutinen kaikille heille, joiden omista, vanhempien tai isovanhempien kaapeista löytyy "aarteita". Ennen 2000-lukua valmistetut vaatteet ovat myös olleet monta kertaa nykyisiä laadukkaampia, mistä syystä ne todennäköisesti kestävät käytössäkin vielä useamman vuosikymmenen.

Mitä tulee tilaamiseen verkosta, monet ekologisesti ajattelevat eivät tilaa netistä ja palauta niitä, kun he tiedostavat, millaiset hiilidioksidijalanjäljet siitä postituksesta sekä postipakettien valmistuksesta ym. syntyy.

Todettakoon hieman off topic, että köyhät/vähävaraiset ihmiset ovat lähtökohtaisesti ekologisia. Myös keskiluokkaisten työssäkäyvien tulisi ottaa heidän elintavoistaan mallia.

Vierailija
126/154 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian monta eikä yksikään ole sopiva.

Vierailija
127/154 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmekkö tuo että moni näyttää niin nuhruisilta ja vanhanaikaisilta kun ei hankita ajanmukaisia ja siistejä uusia. Vaatteet kuluu ja muoti muuttuu.

Muoti muuttuu käsittämättömän monta kertaa vuodessa. En tee mitään suurimmalla osalla siitä, mikä on "muotia". Ostan, kun muodin sykli on minulle sopiva tai teen itse, jos kaupasta ei löydy.

Pesen, korjaan ja huollan vaatteeni tarvittaessa. Se on muotia nyt, että vaatteet käytetään oikeasti loppuun. 

Sama.

Lisäksi minulla on paljon hyväkuntoisia vaatteita työvuosilta jotka nyt eläkkeellä toimii ns parempina vaatteina.

Klassiset mallit esim kotelo- tai neulemekot, perushameet ja paidat ei mene koskaan muodista.

Vierailija
128/154 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin 40, sukkia ja alushousuja ei lasketa. 

Vierailija
129/154 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari t-paitaa, viisi paria sukkia ja yhden takin.

Vierailija
130/154 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voitte muistaa kaikki ostama ne vaatteet, itse en muista ja vaikka yritän ostaa mahdollisimman vähän, joudun ostamaan noin 40kpl vaatteita, osan käytettynä. 

Vierailija
131/154 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin niin paljon kaikenlaista että en pysty edes laskemaan. Muutama merkkilaukku ja Marimekon mekkoja sekä paljon muuta. Uutena ostin, en halua käyttää toisten pitämiä vaatteita.

Vierailija
132/154 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

3. Tai 5. Kuoritakin, merinolegginsit ja yhden neuleen. Paketti sukkia ja alushousuja lisäksi. Tänä vuonna joudun ostamaan farkut ja pari aluspaitaa. Kenkiä ei vielä tarvitse uusia onneksi.

Vierailija
133/154 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voitte muistaa kaikki ostama ne vaatteet, itse en muista ja vaikka yritän ostaa mahdollisimman vähän, joudun ostamaan noin 40kpl vaatteita, osan käytettynä. 

Ehkä me, jotka muistamme ostamamme vaatteet ja muutkin tavarat, arvostamme niitä enemmän? Ostamme vain tarpeeseen ja harkiten, ja ostoksen tehdessämme sitoudumme pitämään huolta hankkimastamme tavarasta. Samalla sitoudumme myös pitämään tavaran hallussamme sen elämän loppuun asti. Poislukien mahdollinen oma "kuolinsiivous", jos on uhkana, että meidän tavaramme ovat vaarassa jäädä jonkun sellaisen haitoiksi, joka ei niitä samalla tavalla kuin me itse ole niitä halunnut.

Vaikea kuvitella, miten muuten voisi vaatteisiin ja tavaroihin edes suhtautua.

Vierailija
134/154 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrää en osaa sanoa mutta laskin eurot. Noin 1150. Tuohon sisältyy kaikki= sukat,kengät, alusvaatteet, käsineet..jne. Piti mennä alle 1000 mutta ei onnistunut 

Vierailija
135/154 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti täysin mahdotonta arvioida. Ostan vaatteen lähes viikottain 40-50 varmaan. Kaikki uutena. Myyn vanhoja pois. 

Ei kovin ekologista - tiedän. Olen yrittänyt vähän skarpata. 

Vierailija
136/154 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin paljon (nyt pitäisi olla kaikkea tarpeellista pitkäksi aikaa), että tänä vuonna saatan pärjätä 5 vaateostoksella. Ainakin jos alusvaatteita ei tarvitse laskea mukaan. 

Vierailija
137/154 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dunlopin kumisaappaat Hankkijalta ja kolmet sukat Prismasta koko vuoden aikana. Mitään muuta en ostanut, en edes käytettyjä ja tälle vuodelle yritän olla ostamatta mitään.

Vierailija
138/154 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

6

Vierailija
139/154 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

40kpl/vuosi on 3-4 kpl/kk. Aika paljon.

Itse arvioisin että mulla jää noin 10 kappaleeseen. Pari puseroa, farkut, t-paitoja. Sukkia ja alusvaatteita parit tähän päälle.

Miten teidän vaatteet kuluu noin nopeasti?

Vierailija
140/154 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon pitänyt vaateostolakkoja ja yllättävän nopsaan vaatteet kuluu loppuun kun ei osta yhtään uutta. Keskivertovaate kestää 40 pesukertaa ja jos pesuja on jo takana..  vähän väliä tulee jokin vaate tiensä loppuun.

On ollut aikoja kun olen luullut että pärjään vaatteillani varmaan lopun ikääni mut parin vaateostolakkovuoden jälkeen on pitänyt kuitenkin ostaa uusia. 

Nyt on taas se tilanne että tänä vuonna voin varmaan olla ostamatta vaatteita, mutta sitten tulee joku vuosi taas shoppailtavaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi