Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykykulttuuri: Ihmisten hylkääminen, jos he "vievät energiaa"

Vierailija
04.01.2025 |

Minua häiritsee nykykulttuuri, jossa toisia ihmisiä syytetään "energian viemisestä" ja hylätään hänet, jos toisella ihmisellä on vaikka raskasta elämässään. En tarkoita, että kukaan saisi käyttäytyä raskaan elämäntilanteen takia ikävästi toisia kohtaan, mutta on moukkamaista hylätä vaikka sairastunut/eronnut/ison vastoinkäymisen kohdannut siksi, että hän ei satu sillä hetkellä olemaan "hyvää" seuraa. Tähän ajattelumalliin törmää nykyisin todella usein, viimeksi eilen radiojuontaja kommentoi, miten hänestä on täysin ok heivata energiasyöpöt elämästä.

Todellisuudessa jokaisella on elämässään joskus huonoja aikoja ja silloin kaipaisi toisilta tukea, eikä valitusta siitä, että oletpa raskas ihminen niin ulkoistan sinut elämästäni.

Kommentit (368)

Vierailija
81/368 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Herrajjumala. Lapsetkin tietää ettei kaikkien kanssa tarvitse leikkiä mitta kaveri pitää olla. Ja nyt aikuisille naisille on myyty joku energiasyöppöys. huoh

Vierailija
82/368 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihmisiä, jotka puhuvat tunteja lähes yksinpuhelua puhelimessa. Työpäivän jälkeen, kun puhelin soi ja soittajan nimi lävähtää näyttöön, niin onko ensimmäinen ajatus kiva ... vai voi v...u. 

Ei ihminen jaksa olla toisen koko elämän katkeruuksien oksennussankona. Terapia hoitaa sen.

Ymmärrätkö sinä,että köyhällä ei ole varaa terapiaan ja se voi olla vuosien työ että ylimielinen tohtori kirjoittaa minkäänlaista lähettä minnekään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/368 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peukutuksista päätellen ketjusta löytyy muutama ahkera persoonallisuushäiriöinen hyväksikäyttäjä :D

Noista sEK0iLen kirjoitetuista viesteistä, naisten haukkumisesta ja äkkiä ilmestyvistä multipeukutuksista päätellen Huoris on löytänyt ketjun :D

Hänelle paljon sähkökynttelikköjä ja villasukkia uuteen vuoteen, ja tietystI heijastinvaljaita ulkoiluun!

Nyt tuntuu siltä että sinun kannattaisi katkaista välit palstaan ja tuohon kuvittelemaasi hu*rikseen. 

Vierailija
84/368 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa mitään na energiasyöppöjä. Termi on shittiä self helpiä mielenterveysongelmaisille. On vain omaan persoonaan sopivia ihmisiä ja sitten vähemmän sopivia. 

On olemassa. On ihmisiä ketkä tutustuu nopeasti uusiin ihmisiin ja suhde syvenee hyvin nopeasti intensiiviselle tasolle. Vähitellen kaikki ystävyydet raukeaa samasta syystä joka on energiasyöppöys. Ihan se että kukaan ei jaksa pitemmän päälle kun huomaa että tuli vajastettua ilmaiseksi terapeutiksi. Aina sama kaava. Kyseessä ei ole persoona erot jos aina toistuu sama erilaisten persoonien kanssa ja samalla tyypillä

Vierailija
85/368 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihmisiä, jotka puhuvat tunteja lähes yksinpuhelua puhelimessa. Työpäivän jälkeen, kun puhelin soi ja soittajan nimi lävähtää näyttöön, niin onko ensimmäinen ajatus kiva ... vai voi v...u. 

Ei ihminen jaksa olla toisen koko elämän katkeruuksien oksennussankona. Terapia hoitaa sen.

Ymmärrätkö sinä,että köyhällä ei ole varaa terapiaan ja se voi olla vuosien työ että ylimielinen tohtori kirjoittaa minkäänlaista lähettä minnekään. 

Ja muiden sitten pitäisi toimia ilmaisena teraputtina ilman koulutusta ja palkkaa oman työn ja elämän huolten päälle?

Vierailija
86/368 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa mitään na energiasyöppöjä. Termi on shittiä self helpiä mielenterveysongelmaisille. On vain omaan persoonaan sopivia ihmisiä ja sitten vähemmän sopivia. 

On olemassa. On ihmisiä ketkä tutustuu nopeasti uusiin ihmisiin ja suhde syvenee hyvin nopeasti intensiiviselle tasolle. Vähitellen kaikki ystävyydet raukeaa samasta syystä joka on energiasyöppöys. Ihan se että kukaan ei jaksa pitemmän päälle kun huomaa että tuli vajastettua ilmaiseksi terapeutiksi. Aina sama kaava. Kyseessä ei ole persoona erot jos aina toistuu sama erilaisten persoonien kanssa ja samalla tyypillä

Ystävyys on kahden kauppa. 

Vierailija
87/368 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Energiasyöppöä voi verrata lokkeilevaan rahan pummaajaan . Suhde toimii niin kauan,  kun toinen tarjoaa ruuat,  juomat,  leffaliput jne ja on aina valmis antamaan rahaa,  kun toinen valittaa rahapulaansa.  Kun lopulta kaverin tili on tyhjä eikä enää tarjoa mitään eikä anna rahaa,  suhde päättyy. Ja tämä ei tietenkään ole pummaajan mielestä hänen syynsä vaan toisen,  joka ei halunnut ottaa edes pikavippiä "auttaakseen " kaveriaan. 

Vierailija
88/368 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On myös ihmisiä,jotka teeskentelevät ystävää ihmiselle,joka on raskaassa elämäntilanteessa ja heikoilla. Silloin kaipaa jonkun,jolle avautua, edes joskus. Nämä teeskentelijät käyttävät haavoittuvassa tilanteessa olevan ihmisen kertomia kokemuksia ja ajatuksia omaksi hyödykseen ja esittävät empaattista välittävää sydänystävää jopa vuosikausien ajan.

Tällaista on paljon mm. seurakunnissa,joissa on näyteltävä laupiasta samarialaista,vaikka inhoaisi ihmistä, joka kaipaa ystävää. Hädissään tai ahdistuneena oleva,yksinäinen ihminen, ei tunnista näitä teko-empaattisia teeskentelijöitä, vaan saattavat helposti avautua hyvin arkaluontoisista ja vaikeista asioistaan luullen,että toinen on aito ystävä.

Kun teeskentelijä on sitten saanut riittävästi hyötyä heikoilla olevasta, hän voi vain ilman selityksiä ghostata tai alka

En ole äidinkielenopettajasi. 

Vierailija
89/368 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peukutuksista päätellen ketjusta löytyy muutama ahkera persoonallisuushäiriöinen hyväksikäyttäjä :D

Noista sEK0iLen kirjoitetuista viesteistä, naisten haukkumisesta ja äkkiä ilmestyvistä multipeukutuksista päätellen Huoris on löytänyt ketjun :D

Hänelle paljon sähkökynttelikköjä ja villasukkia uuteen vuoteen, ja tietystI heijastinvaljaita ulkoiluun!

Nyt tuntuu siltä että sinun kannattaisi katkaista välit palstaan ja tuohon kuvittelemaasi hu*rikseen. 

Itse asiassa wanhalle palstailijalle merkit ovat selvät. 

-eri

Vierailija
90/368 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten joku voi puollustaa oikeuttaan riistää ystävää ja käyttää terapuettina koska köyhällä ei ole varaa terapiaan. Ystävyys ei ole ilmainen terapiasuhde, ei varsinkaan yksipuolisena mihin se joidenkin kanssa ajautuu. 

Vierailija
91/368 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomionhakuisessa persoonallisuudessa ominainen piirre on pakonomainen huomion hakeminen. 

Häiriöstä kärsivä henkilö tuntee olonsa epämiellyttäväksi, ellei hän ole toisten huomion keskipisteenä. 

Piirteet

Huomionhakuisesta persoonallisuudesta kärsivällä on seuraavista piirteistä vähintään neljä: 

suurieleinen ja teatraalinen esiintyminen tai liioitteleva tunteiden ilmaiseminen 

alttius vaikutteille henkilö on herkästi muiden johdateltavissa tai antaa olosuhteiden vaikuttaa päätöksiinsä 

pinnallinen ja epävakaa tunne-elämä 

jatkuva sellaisen toiminnan ja jännityksen etsintä, missä henkilö on huomion keskipisteenä 

epäasianmukainen viettelevyys joko ulkonäön tai käytöksen tasolla 

liiallinen huoli omasta ulkoisesta viehätysvoimasta 

Lisäksi tavallisia piirteitä ovat myös:  

itsekeskeisyys, toisten ihmisten tarpeiden laiminlyöminen ja manipulatiivinen käytös 

nautinnonhaluisuus 

jatkuva arvostuksen odottaminen 

herkkä loukkaantuminen  

Huomionhakuisesta persoonallisuudesta kärsivät hakeutuvat hoitoon tavallisesti masennusoireiden, ihmissuhdeongelmien tai selittämättömien fyysisten vaivojen vuoksi. 

Tyypillinen ongelma on ihmissuhdeongelmat ja jatkuva huomion ja tuen hakeminen muilta, ystäviltä ja vastakkaisen sukupuolen edustajilta.

Vierailija
92/368 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos te naiset osaisitte nauraa ihmisten eri persoonille, tämäkään ei olisi ongelma. Mutta ei, teille kaikki on kuolemanvakavaa. Kyllä pitäisi Fellinin leffoja taas näyttää telkkarissa. 

Vierailija
93/368 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, ihmiset eivät saa olla erilaisia kuin itse on. 

Vierailija
94/368 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen koko ajan henkisesti loppu. En haluaisi olla ihmisten kanssa ollenkaan tekemisissä.

Lapsena olin "normaali". Oli kavereita, pyörin paljon ulkona jne. Nuoruudessa ja varhaisaikuisuudessa ihmiset, tilanteet ja elämä alkoi rasittaa. En ymmärtänyt, miten muut jaksoivat olla sosiaalisia.

Nyt aikuisena minulla EI ole kavereita, saati ystäviä🤣. He ovat vain jääneet taka-alalle ja poistuneet arjestani jo vuosia sitten. Se ei haittaa minua. Minulla on perhe ja sitäkin siedän rajoitetusti.

Töissä joudun olemaan sosiaalinen. En saa lähipäivinä työtehtäviä hoidettua. Kollegat ja heidän läsnäolo häiritsee. Tulen lähipäivinä aina muiden jälkeen ja jään vikaksi töihin ja hoidan kahdessa tunnissa päivän työt. Etäpäivinä työt sujuu.

En pidä ihmisistä, en halua olla ihmisten kanssa tekemisissä. En halua kavereita tai ystäviä. En jaksa sitä, että minusta halutaan jotain. Haluaisin olla yksin, koska jokainen ihminen lähelläni vaatii jotain. Ja en ole masentunut. Eikä elämäni ole tylsää. En vain tykkää muista ihmisistä.

Vierailija
95/368 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja muiden sitten pitäisi toimia ilmaisena teraputtina ilman koulutusta ja palkkaa oman työn ja elämän huolten päälle?

Ihan itse sinä alat terapeutiksi jollekulle. 

Vierailija
96/368 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos te naiset osaisitte nauraa ihmisten eri persoonille, tämäkään ei olisi ongelma. Mutta ei, teille kaikki on kuolemanvakavaa. Kyllä pitäisi Fellinin leffoja taas näyttää telkkarissa. 

Mä osaan nauraa energiasyöpöille. En kuitenkaan naura heidän nähtensä. 

Vierailija
97/368 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen koko ajan henkisesti loppu. En haluaisi olla ihmisten kanssa ollenkaan tekemisissä.

Lapsena olin "normaali". Oli kavereita, pyörin paljon ulkona jne. Nuoruudessa ja varhaisaikuisuudessa ihmiset, tilanteet ja elämä alkoi rasittaa. En ymmärtänyt, miten muut jaksoivat olla sosiaalisia.

Nyt aikuisena minulla EI ole kavereita, saati ystäviä🤣. He ovat vain jääneet taka-alalle ja poistuneet arjestani jo vuosia sitten. Se ei haittaa minua. Minulla on perhe ja sitäkin siedän rajoitetusti.

Töissä joudun olemaan sosiaalinen. En saa lähipäivinä työtehtäviä hoidettua. Kollegat ja heidän läsnäolo häiritsee. Tulen lähipäivinä aina muiden jälkeen ja jään vikaksi töihin ja hoidan kahdessa tunnissa päivän työt. Etäpäivinä työt sujuu.

En pidä ihmisistä, en halua olla ihmisten kanssa tekemisissä. En halua kavereita tai ystäviä. En jaksa sitä, että minusta halutaan jotain. Haluaisin olla yksin, koska jokain

Voi kyynel. 

Vierailija
98/368 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen olen kyllä huomannut että nämä energiasyöpöt ovat odottamassa ja vaatimassa millon mitäkin apua, olkapäätä, empatiaa ja palvelusta mutta heiltä itseltään on ihan turha odottaa mitään.

Sitten kun näitä alkaa heivaamaan elämästään niin voi sitä itkun ja uhriutumisen määrää. 

Vierailija
99/368 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemus ja sivusta seurattua:

Nämä elämästään "energiasyöpöt" ulkoistavat ihmiset eivät sano suoraan toiselle, mikä harmittaa. Sen sijaan vaan yhtäkkiä todetaan, että en halua enää viettää aikaa kanssasi. Ei sanota sille toiselle, että "Minua kuormittaa, kun usein puhut asiasta x. Voisimmeko keskustella enemmän muista aiheista?". Toinen ei saa edes mahdollisuutta käytöksensä muuttamiseen. Eikä ihminen välttämättä itse tajua, että toista saattaa kuormittaa hänen tapansa puhua asiasta x.

Minun kokemukseni mukaan taas harva kestää minkäänlaista palautetta käytöksestään, saati että olisi valmis muuttamaan mitään itsessään. On jokin lapsellinen haave tulla hyväksytyksi JUURI sellaisena kuin on, "omana itsenään". No, jos se oma itse käyttäytyy kuin mulggu, hyväksyn toki, että näin on. Ja se toinen saa hyväksyä, että minun oma itseni ei mulggujen seuraa kaipaa.

Vierailija
100/368 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista törmänneeni tähän ilmiöön ennen, mutta on yleistynyt hurjasti nyt 2020-luvulla ikäisteni kolmekymppisten naisten keskuudessa. Näitä naisia yhdistää se, että ovat omassa elämässään ahdistuneita ja kuormittuneita, lisäksi vaativat toisilta paljon. Aivan kuin toisten pitäisi suorittaa asiat heidän mukaansa, jotta ahdistus säilyisi jotenkin aisoissa.

Höpö höpö. Sut on dumpattu koska oot AINA raskas ihminen etkä anna yhtään mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi