Nykykulttuuri: Ihmisten hylkääminen, jos he "vievät energiaa"
Minua häiritsee nykykulttuuri, jossa toisia ihmisiä syytetään "energian viemisestä" ja hylätään hänet, jos toisella ihmisellä on vaikka raskasta elämässään. En tarkoita, että kukaan saisi käyttäytyä raskaan elämäntilanteen takia ikävästi toisia kohtaan, mutta on moukkamaista hylätä vaikka sairastunut/eronnut/ison vastoinkäymisen kohdannut siksi, että hän ei satu sillä hetkellä olemaan "hyvää" seuraa. Tähän ajattelumalliin törmää nykyisin todella usein, viimeksi eilen radiojuontaja kommentoi, miten hänestä on täysin ok heivata energiasyöpöt elämästä.
Todellisuudessa jokaisella on elämässään joskus huonoja aikoja ja silloin kaipaisi toisilta tukea, eikä valitusta siitä, että oletpa raskas ihminen niin ulkoistan sinut elämästäni.
Kommentit (368)
Ihmiset on nykyään tosi itsekkäitä. Minä minä minä ja minun tunteet. Ne kuormittajat eivät tajua sitä kuinka raskasta seuraa ovat. Energiasyöpön seura uuvuttaa.
Kyllä toista auttaa ja kuunnella voi eikä se vie yhtään energiaa, se riippuu siitä autettavasta.
Monesti vaan autettavat alkavat vaatimaan enemmän sanomatta sitä kuitenkaan suoraan. Silloin he alkavat viemään sitä energiaa. Kyllä ne reppanat osaavat käyttää hyväkseen ja se on miksi ihmiset lopulta hylkäävät.
Mua on kanssa sanottu energiasyöpöksi parinkin eri ihmisen toimesta. Olen itse sellainen realistinen, että jos mulla on mielenpäällä joku asia, niin sanon sen kyllä ja mielelläni puin ja pyörittelen asioita. Pidän kunnon keskustelusta ja kuulen mielelläni toisen kokemuksia ja mielipiteitä myös. En pakota positiivisuutta.
Silloin kun mulle sanottiin, että oon energiasyöppö, niin koitin muuttaa tuota niin, että olin sellainen pakkopositiivinen ja mietin koko ajan mitä sanon. Huomasin, että se vei vaan energiat multa itseltäni, mutta sain positiivista palautetta, miten oon "muuttunut". Päätin lopettaa tuon kuitenkin ja en tapaa enää näitä ihmisiä, jotka ovat tosi tarkkoja positiivisuudesta ja puheenaiheet saisi olla vaan jotain tiettyjä. Tämä yksi entinen tuttuni sanoi, että toivoi että voitaisiin puhua ihan vaan vaikka säästä tai tv-ohjelmista...
Mitä hyötyä on puhua säästä, se on mitä on? Sama juttu säätiedotusten kanssa, mitä hyötyä niistä on kun ne on "paikoitellen sadetta" niin osuuhan ne aina jossain päin maata oikeaan?
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei koskaan ole aina iloinen, helppo, aurinkoinen ja energiaa tuova. Jokaisella on hetkiä, jolloin kuormitamme toisia tai käyttäydymme hieman ikävästi. Viisaat ihmiset tunnistavat tämän piirteen itsessään ja toisissaan - sekä hyväksyvät sen osaksi elämää. Tyhmät ihmiset kuvittelevat, että vain muut ovat välillä vaikeita ja itse eivät olisi.
Energiasyöpöt eivät ole koskaan iloisia tai helppoja tai energiaa tuovia. Energiasyöpöt ovat aina supernegatiivisia, tyytymättömiä ja pahantuulisia. Jos et ole tavannut tällaista henkilöä, et ole tavannut energiasyöppöä etkä tiedä mistä puhutaan.
Itsekin tapasin tällaisen henkilön vasta kolmekymppisenä. Vuoden jaksoin katsella.
Vierailija kirjoitti:
Huomionhakuisessa persoonallisuudessa ominainen piirre on pakonomainen huomion hakeminen.
Häiriöstä kärsivä henkilö tuntee olonsa epämiellyttäväksi, ellei hän ole toisten huomion keskipisteenä.
Piirteet
Huomionhakuisesta persoonallisuudesta kärsivällä on seuraavista piirteistä vähintään neljä:
suurieleinen ja teatraalinen esiintyminen tai liioitteleva tunteiden ilmaiseminen
alttius vaikutteille henkilö on herkästi muiden johdateltavissa tai antaa olosuhteiden vaikuttaa päätöksiinsä
pinnallinen ja epävakaa tunne-elämä
jatkuva sellaisen toiminnan ja jännityksen etsintä, missä henkilö on huomion keskipisteenä
epäasianmukainen viettelevyys joko ulkonäön tai käytöksen tasolla
liiallinen huoli omasta ulkoisesta viehätysvoimasta
Lisäksi tavallisia piirteitä ovat myös:
itseke
No tämä olikin täydellinen kuvaus entisestä 'ystävästäni'. Olisinpa tiennyt aiemmin, en olisi kuvitellut ystävyyttä aidoksi.
Vierailija kirjoitti:
Mua on kanssa sanottu energiasyöpöksi parinkin eri ihmisen toimesta. Olen itse sellainen realistinen, että jos mulla on mielenpäällä joku asia, niin sanon sen kyllä ja mielelläni puin ja pyörittelen asioita. Pidän kunnon keskustelusta ja kuulen mielelläni toisen kokemuksia ja mielipiteitä myös. En pakota positiivisuutta.
Silloin kun mulle sanottiin, että oon energiasyöppö, niin koitin muuttaa tuota niin, että olin sellainen pakkopositiivinen ja mietin koko ajan mitä sanon. Huomasin, että se vei vaan energiat multa itseltäni, mutta sain positiivista palautetta, miten oon "muuttunut". Päätin lopettaa tuon kuitenkin ja en tapaa enää näitä ihmisiä, jotka ovat tosi tarkkoja positiivisuudesta ja puheenaiheet saisi olla vaan jotain tiettyjä. Tämä yksi entinen tuttuni sanoi, että toivoi että voitaisiin puhua ihan vaan vaikka säästä tai tv-ohjelmista...
Entiset tuttusi kuulostavat heikkopäisiltä jos eivät itse kestä tuon kummempia keskusteluja. Kuplassa eläjiä jos vain tiettyjä asioita saa olla.
Itse ymmärrän energiasyöpön ihmisen vähän eri tavalla. Sanotaan et jos vaikka pommittaa aamusta iltaan päivittäin että saa keskustella niin se on jo vähän sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihmisiä, jotka puhuvat tunteja lähes yksinpuhelua puhelimessa. Työpäivän jälkeen, kun puhelin soi ja soittajan nimi lävähtää näyttöön, niin onko ensimmäinen ajatus kiva ... vai voi v...u.
Ei ihminen jaksa olla toisen koko elämän katkeruuksien oksennussankona. Terapia hoitaa sen.
Ymmärrätkö sinä,että köyhällä ei ole varaa terapiaan ja se voi olla vuosien työ että ylimielinen tohtori kirjoittaa minkäänlaista lähettä minnekään.
Ja muiden sitten pitäisi toimia ilmaisena teraputtina ilman koulutusta ja palkkaa oman työn ja elämän huolten päälle?
Kuka sellaista on keneltäkään vaatinut, ymmärrätkö lukemasi? Jos sinä itse antaudut linjalle,jossa ihan vapaaehtoisesti suostut olemaan toiselle olkapää hänen vaikeassa tilanteessaan ja sitten kun ei enää huvitakaan,katoat vain ilman selityksiä tai kenties jopa alat haukkua ihmistä,joka on sinun viestintäsi perusteella luullut olevan ok puhua vaikeistakin asioista? Jos et osaa itse pitää rajojasi, se ei ole muiden ongelma. Rajansa voi katsos pitää ihan ilman toisten loukkaamista tai lapsellista mahdollisesti jopa vahingollista käytöstäkin. Lapset siis erikseen,aikuiset osaavat huolehtia itse jaksamisestaan suhteessa muihin,jos se olosuhteiden osalta on mahdollista.
Kukaan ei jaksa koko ajan naama myrtsinä kitisevää ja valittavaa ihmistä jolle se toinen ihminen on vain 24/7 terapeutti jonka niskaan kaadetaan kaikki maailman epäkohdat mitkä mieleen juolahtaa. Mokomat saakin jättää yksinään kitisemään tai vaikka löytämään kaltaisistaan seuraa, jolloin eivät välttämättä itsekään jaksaisi kovinkaan kauaa sitä energiaa syövää ulisijaa. Rajansa silläkin mitä toisen niskaan voi kipata omista murheistaan ja koska tuppaa olemaan aina yksipuolista niin tervemenoa vaan kaikki jotka ihmettelevät ja vinkuvat kuinka heidät "hyljätään" irtisanotuen samalla siitä 24/7 ilmaisterapeutin virasta.
Fair weather friend - tää on must hyvä sana, olisiko hyvänpäiväntuttu suomenkielinen vastine? Tällä siis meinataan kaveria, joka haluaa tosi pinnallisen suhteen ja voi nähdä silloin, kun asiat on hyvin ja kaikki on kivaa. Jos toinen "rupeaa avautumaan", niin tämmönen kaveri saattaa sillon sanoa energiasyöpöksi.
Tämmönen yhteentörmäys voi tulla, jos odotukset sille kanssakäymiselle ovat erilaiset. Toinen ajattelee, että tässä ollaan läheisempiäkin ystäviä, mutta toinen haluu vaan tätä "fair weather friendiä"
Itsellä oli tilanne juuri niin, että koin olevani läheinen kaverini kanssa ja saatoin just purkaa sydäntäni ja kertoa jotain syvällisempiäkin ajatuksiani. Tätä hän kutsui sellainen inho kasvoillaan "avautumiseksi" ja syytti, että pidin häntä "ilmaisena terapeuttina" ja just tätä energiasyöppö-sanaa viljeli. Kun mä olin itse ajatellut sen luottamuksen osoituksena, että juuri hänelle kerroin näitä asioita. Samaten olin kuuleva korva myös hänelle.
Tässä ketjussa on läjäpäin ystävää teeskenteleviä valheellisia ihmisiä. Jos sinä näet apua tarvitsevan ihmisen,voit kulkea rinnalla hetken jos jaksat ja sitten ohjata hänet paremman avun piiriin. Ongelma teillä uhrutujilla on juurikin se,ettette ymmärrä,mikä on terve tapa vetää omat rajat -sensijaan keskitytte haukkumaan niitä,jotka saattavat olla ties miten traumatisoituneita ja hädissään tarraavat sinuun kuin hukkuva pelastajaansa. Ette tajua,miten teidän tulisi toimia,jotta ette loukkaa jo haavoittunutta ihmistä enempää ja sitten päälle haukutte heitä,koska ette näe omassa toiminnassanne mitään väärää. Valheellista.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä on puhua säästä, se on mitä on? Sama juttu säätiedotusten kanssa, mitä hyötyä niistä on kun ne on "paikoitellen sadetta" niin osuuhan ne aina jossain päin maata oikeaan?
Noh, esimerkiksi monissa töissä sillä on merkitystä, minkälainen sää on. Ei se riitä, että aamulla katsoo ulos, on pystyttävä ennakoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei Herrajjumala. Lapsetkin tietää ettei kaikkien kanssa tarvitse leikkiä mitta kaveri pitää olla. Ja nyt aikuisille naisille on myyty joku energiasyöppöys. huoh
Se tarkoittaa vain sitä, ettei sulla ole mahkuja naisiin. Rautalankaa miesvauvalle.
Johtuu varmaan osittain siitä, että oman mielenterveyden käsittely on noussut keskiöön tässä ajassa. Ennen ihmissuhteet olivat omaa hyvinvointia tukevaa yhdessäoloa. Nykyään ihmiset ovat alkaneet käyttää ihmissuhteita jonkinlaisena pahan olon purkukanavana. Tämä voi johtaa siihen, ettei kukaan jaksa ihmisiä, joilla on pahimmat mt-ongelmat, koska negatiiviset tunteet siirtyvät.
Vierailija kirjoitti:
Huomionhakuisessa persoonallisuudessa ominainen piirre on pakonomainen huomion hakeminen.
Häiriöstä kärsivä henkilö tuntee olonsa epämiellyttäväksi, ellei hän ole toisten huomion keskipisteenä.
Piirteet
Huomionhakuisesta persoonallisuudesta kärsivällä on seuraavista piirteistä vähintään neljä:
suurieleinen ja teatraalinen esiintyminen tai liioitteleva tunteiden ilmaiseminen
alttius vaikutteille henkilö on herkästi muiden johdateltavissa tai antaa olosuhteiden vaikuttaa päätöksiinsä
pinnallinen ja epävakaa tunne-elämä
jatkuva sellaisen toiminnan ja jännityksen etsintä, missä henkilö on huomion keskipisteenä
epäasianmukainen viettelevyys joko ulkonäön tai käytöksen tasolla
liiallinen huoli omasta ulkoisesta viehätysvoimasta
Lisäksi tavallisia piirteitä ovat myös:
itseke
Kuulostaa Huorikselta ja alustan kaikilta kilttiksiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa mitään na energiasyöppöjä. Termi on shittiä self helpiä mielenterveysongelmaisille. On vain omaan persoonaan sopivia ihmisiä ja sitten vähemmän sopivia.
Et ole tainnut kohdata ns. ankeuttajaa, jonka koko persoona perustuu negatiivisuudelle, vastoinkäymisille ja sille, että kaikki ovat vastaan ja toki kaikki on aina tehty omilta osin tismalleen oikein.
Miehenä en todellakaan ole.
Entäs postilaatikkona
Josta sinä oletettavasti varastat.