Nykykulttuuri: Ihmisten hylkääminen, jos he "vievät energiaa"
Minua häiritsee nykykulttuuri, jossa toisia ihmisiä syytetään "energian viemisestä" ja hylätään hänet, jos toisella ihmisellä on vaikka raskasta elämässään. En tarkoita, että kukaan saisi käyttäytyä raskaan elämäntilanteen takia ikävästi toisia kohtaan, mutta on moukkamaista hylätä vaikka sairastunut/eronnut/ison vastoinkäymisen kohdannut siksi, että hän ei satu sillä hetkellä olemaan "hyvää" seuraa. Tähän ajattelumalliin törmää nykyisin todella usein, viimeksi eilen radiojuontaja kommentoi, miten hänestä on täysin ok heivata energiasyöpöt elämästä.
Todellisuudessa jokaisella on elämässään joskus huonoja aikoja ja silloin kaipaisi toisilta tukea, eikä valitusta siitä, että oletpa raskas ihminen niin ulkoistan sinut elämästäni.
Kommentit (368)
Energiasyöppö ei tarkoita tuota. Vaan sellaista supernegatiivista ihmistä, joka ei näe hyvää missään (vaikka omakin elämä on ihan hyvää).
Peukutuksista päätellen ketjusta löytyy muutama ahkera persoonallisuushäiriöinen hyväksikäyttäjä :D
Vegaaneihin olen katkaissut välit sillä heidän kanssaan on mahdoton esim porukalla mennä syömään tai edes kahville. Sitä paasausta ja valitusta alkaa tulla solkena.
Ei ole olemassa mitään na energiasyöppöjä. Termi on shittiä self helpiä mielenterveysongelmaisille. On vain omaan persoonaan sopivia ihmisiä ja sitten vähemmän sopivia.
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus ja sivusta seurattua:
Nämä elämästään "energiasyöpöt" ulkoistavat ihmiset eivät sano suoraan toiselle, mikä harmittaa. Sen sijaan vaan yhtäkkiä todetaan, että en halua enää viettää aikaa kanssasi. Ei sanota sille toiselle, että "Minua kuormittaa, kun usein puhut asiasta x. Voisimmeko keskustella enemmän muista aiheista?". Toinen ei saa edes mahdollisuutta käytöksensä muuttamiseen. Eikä ihminen välttämättä itse tajua, että toista saattaa kuormittaa hänen tapansa puhua asiasta x.
Juuri näin. Ja omassa elämässäni tällaiset on edustaneet #goodvibesonly eli sitä myrkyllistä positiivisuutta, jossa tosiasiallisesti itse ovat niin hajalla, etteivät kykene normaaliin, vastavuoroiseen ihmissuhteeseen. Eli aikuisen ihmisen elämän tulisi olla pelkkää hattaraa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa mitään na energiasyöppöjä. Termi on shittiä self helpiä mielenterveysongelmaisille. On vain omaan persoonaan sopivia ihmisiä ja sitten vähemmän sopivia.
Et ole tainnut kohdata ns. ankeuttajaa, jonka koko persoona perustuu negatiivisuudelle, vastoinkäymisille ja sille, että kaikki ovat vastaan ja toki kaikki on aina tehty omilta osin tismalleen oikein.
Jos kyse ohimenevästä vaikeasta ajasta elämässä, niin sen kyllä kaverina kestän.
Mutta sitten on ihan toisenlaisiakin tapauksia. Jätin miehen sen vuoksi, että KAIKKI pyöri koko ajan vain sen ympärillä, mikä hänellä sillä hetkellä oli fyysinen vaiva/henkinen ongelma tms.
Ja ne kaikki olivat itseaiheutettuja: Mies tiesi aivan hyvin, että hänelle tulee huono olo jos jättää aterioita väliin ja silti jätti aterioita väliin ja kaatoi sitten sen huonon olonsa minun niskaani. Tämä on vain yksi esimerkki.
Mies myös osasi kertoa, että ei lapsena saanut äidiltä huomiota ja rakkautta muulloin kuin sairaana ollessaan. Silti oli sokea sille, että järjesti jatkuvasti tahallaan monin tavoin itselleen fyysisiä vaivoja ja huomiohuorasi sitten niillä syöden kaiken huomion ja ergian ympäriltään.
Mutta niinhän se on, että käsittelemättä jätetyt vanhempiin liittyvät traumat tuppaavat aktivoitumaan parisuhteessa, tämä on erinomainen esimerkki aiheesta.
Oltiiin sitten vielä seurustelun jälkeen kavereita monta vuotta, mutta sama vain jatkui: Kun miehen tapasi, hän ei edes koskaan kysynyt mitä kuuluu, vaan välittömästi alkoi omien - yleensä itseaiheutettujen - fyysisten vaivojen ja muiden ongelmien suoltaminen korviini. Noin vartin kuunneltuani saatoin sanoa, että huomaatko että et ole edes kysynyt mitä minulle kuuluu...
Nyt ei olla enää tekemisissä, sillä mies on alkoholismin terminaalivaiheessa. Jokainen hänen kanssaan tekemisissä oleva joutuu sosiaalihoitajan asemaan ja sellainen ei minua kiinnosta.
Tällainen on aito energiasyöppö. Järjestää itse itselleen ongelmia, voidakseen sitten huomiohuorata niillä.
Vierailija kirjoitti:
on ihan normaalia että joidenkin ihmisten kanssa ollaan enemmän tekemisissä kuin toisten, omien tykkäämisten mukaan, mutta tätä päivää on se että tuollainen välien katkaisu on muka joku suuri keski-ikäisnaisellinen voimaantumisen ele jota sitten mAniFesTOidAaN kaikkialla, etenkin somessa.
Ehkäpä sinäkin voit valita, millaista sisältöä seuraat somessa? Minä en seuraa tuollaista soopaa suoltavia tilejä. Ystävien kanssa selvitän välit rauhassa kahden kesken ja hankalista tyypeistä etäännyn ilman eri ilmoitusta.
Käytän sosiaalista mediaa tiettyihin työasioihin, en muiden ihmisten paheksumiseen.
N45
No hei se 'ankeuttaminen' vie paukkuja mahdollisesti positiivisesta pöhinästä...
On myös ihmisiä,jotka teeskentelevät ystävää ihmiselle,joka on raskaassa elämäntilanteessa ja heikoilla. Silloin kaipaa jonkun,jolle avautua, edes joskus. Nämä teeskentelijät käyttävät haavoittuvassa tilanteessa olevan ihmisen kertomia kokemuksia ja ajatuksia omaksi hyödykseen ja esittävät empaattista välittävää sydänystävää jopa vuosikausien ajan.
Tällaista on paljon mm. seurakunnissa,joissa on näyteltävä laupiasta samarialaista,vaikka inhoaisi ihmistä, joka kaipaa ystävää. Hädissään tai ahdistuneena oleva,yksinäinen ihminen, ei tunnista näitä teko-empaattisia teeskentelijöitä, vaan saattavat helposti avautua hyvin arkaluontoisista ja vaikeista asioistaan luullen,että toinen on aito ystävä.
Kun teeskentelijä on sitten saanut riittävästi hyötyä heikoilla olevasta, hän voi vain ilman selityksiä ghostata tai alkaa keksiä tekosyitä yhteydenpidon lopettamiseksi. Tällainen käytös tietysti rikkoo hyväuskoisen ihmisen sydämen ja aiheuttaa paljon vahinkoa psyykkisesti.
Nämä teeskentelijät eivät kerro koskaan ajatuksiaan suoraan,vaikka heiltä kysyttäisiin tai sanottaisiin,että ymmärrän,että seurani on ajoittain raskasta,enkä tahdo kuormittaa asioilla joten sano heti,jos tuntuu siltä,ettet jaksa kuulla tai puhua tästä aiheesta.
Eräs hlö kävi fyysisesti päälleni, koska se oli hänestä parempi tapa katkaista parinkymmenvuotinen ' ystävyys' kuin asiallisesti vaikka puhelimessa kertoa,että hänen on keskityttävä elämässään muihin asioihin. Hän itse kutsui minut kotiinsa ja siellä useiden ihmisten nähden kävi päälleni huutaen törkeyksiä katkaisten välit. En tiedä, miksi hän toimi näin,mitään selitystä tai anteeksipyyntöä ei tarvitse selvästikään odottaa.Todella tervettä 'kristillistä' rajanvetoa, josta olisin voinut tehdä rikosilmoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole tainnut kohdata ns. ankeuttajaa, jonka koko persoona perustuu negatiivisuudelle, vastoinkäymisille ja sille, että kaikki ovat vastaan ja toki kaikki on aina tehty omilta osin tismalleen oikein.
Miehenä en todellakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
On myös ihmisiä,jotka teeskentelevät ystävää ihmiselle,joka on raskaassa elämäntilanteessa ja heikoilla. Silloin kaipaa jonkun,jolle avautua, edes joskus. Nämä teeskentelijät käyttävät haavoittuvassa tilanteessa olevan ihmisen kertomia kokemuksia ja ajatuksia omaksi hyödykseen ja esittävät empaattista välittävää sydänystävää jopa vuosikausien ajan.
Tällaista on paljon mm. seurakunnissa,joissa on näyteltävä laupiasta samarialaista,vaikka inhoaisi ihmistä, joka kaipaa ystävää. Hädissään tai ahdistuneena oleva,yksinäinen ihminen, ei tunnista näitä teko-empaattisia teeskentelijöitä, vaan saattavat helposti avautua hyvin arkaluontoisista ja vaikeista asioistaan luullen,että toinen on aito ystävä.
Kun teeskentelijä on sitten saanut riittävästi hyötyä heikoilla olevasta, hän voi vain ilman selityksiä ghostata tai alkaa keksiä tekosyitä yhteydenpidon lopettamiseksi. Tällainen käytös tietysti rikkoo hyväuskoisen ihm
Olet itse tyypillinen hyvin raskas ihminen kun et osaa sanomaasi tiivistää!
Vierailija kirjoitti:
Energiasyöppö ei tarkoita tuota. Vaan sellaista supernegatiivista ihmistä, joka ei näe hyvää missään (vaikka omakin elämä on ihan hyvää).
Energiasyöppö on ihminen joka vie energiaasi. Se voi viedä sitä jatkuvilla tarpeilla. Jotkut on niin tarvitsevia että koko ajan vailla jotain, kuuntelijaa, likaämpäriä johon oksentaa paha olo, ilmaista kahvipaikkaa missä rentoutua, ilmasia autokyytejä ja palveluja, tavaroita lainaan, taas kuuntelijaa huolille jotka usein saa itse aikaan epä-korrektilla toiminnalla, yöpymispaikkaa kun kaupunkiviikonloppu. Ei mitään jos nämä on harvoin ja suhde toimii toisinpäinkin. Usein niin ei ole vaan toinen kuppaa toisen selkänahasta, hänen energiat lisääntyy ja toisella vähenee.
Terapeutit ei kuuntele ilmaiseksi. He ottaa yli sata euro siitä että kuuntelee asiakasta empaattisesti. He on myös opiskelleet taitoja koulutuksessa että eivät kuormitu itse kuunnellessa. Sille on syynsä. Empaattinen kuuntelu on rankkaa ja nakertaa kuulijan voimia etenkin kun se on usein toistuvaa tietyissä ihmissuhteissa. Kaikki ystävyydet ei toimi vuoroperiaatteella vaan toinen on se kenen huolia ratkotaan kerrasta toiseen.
Vanhemmat uupuu lasten tarvitsevuuteen kun on annettava ja kuunneltava, se on vanhemman rooli. Aikuisten ystävyydessä tälläistä asetelmaa ei pitäisi muodostua eikä tukihenkilö-tuettava. On selvää että se vie toisen voimat, ei heti mutta vähitellen.
Samanlainen asia kuin nepsyt. Töykeys diagnosoidaan että voidaan silittää päähän ja antaa lääkkeitä. Nyt on ihmisille joiden persoona ei sovi omaan myyty tällainen välit poikki draama. Huoh!
Vierailija kirjoitti:
Peukutuksista päätellen ketjusta löytyy muutama ahkera persoonallisuushäiriöinen hyväksikäyttäjä :D
Noista sEK0iLen kirjoitetuista viesteistä, naisten haukkumisesta ja äkkiä ilmestyvistä multipeukutuksista päätellen Huoris on löytänyt ketjun :D
Hänelle paljon sähkökynttelikköjä ja villasukkia uuteen vuoteen, ja tietystI heijastinvaljaita ulkoiluun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun teeskentelijä on sitten saanut riittävästi hyötyä heikoilla olevasta, hän voi vain ilman selityksiä ghostata tai alkaa keksiä tekosyitä yhteydenpidon lopettamiseksi. T...
Olet itse tyypillinen raskas ihminen,kun et osaa sanomaasi tiivistää.
Sinähän voisit auttaa minua ja kertoa, millä tavalla kertomani asiat olisi voinut ilmaista tiiviimmin? Me jotkut kun olemme syntyneet aikakautena,jolloin keskusteltiin muillakin tavoilla,kuin hymiöillä tai parin lauseen tweeteillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään elämä on niin rankkaa multitaskaamista joka vie energiaa ihan sellaisenaan, ettei vaan jaksa mitään ylimääräistä. Oma perhe on eri asia, mutta muille mahdollisille energiasyöpöille ei vaan oma jaksaminen riitä, vaikka se vähän pahalta tuntuukin.
Kuule ihan itse elämääsi suoritat ja teet siitä rAnkKaA multitaskaamista.
Sivusta mutta aika harvoin elämänsä rankkuusastetta kullakin ajan hetkellä voi todellisuudessa itse valita. Tulee sairastumisia itselle ja lähipiiriin, työ voi vaatia liikaa ja vaihtaminen voi olla lähes mahdotonta työmarkkinoiden tilanteesta johtuen, lapsilla tai puolisolla voi olla vakaviakin huolia jne. On lukuisia pitkään jatkuviakin tilanteita, joissa energiaa todellakaan ei juuri jää. Mielestäni on kohtuutonta odottaa, että joku asettaisi itsensä, perheensä ja työnsä sivuun pitkäaikaisesti ystävän vuoksi. Jos ei enempää jaksa niin ei jaksa. Ja on monia tilanteita jossa "apu" on enemmän lisätyötä kuin oikeaa apua, siksi sitä ei pyydetä. Harva myöskään haluaa itse olla se ystäviensä kuormittaja vuosikausien ajan.
On ihmisiä, jotka puhuvat tunteja lähes yksinpuhelua puhelimessa. Työpäivän jälkeen, kun puhelin soi ja soittajan nimi lävähtää näyttöön, niin onko ensimmäinen ajatus kiva ... vai voi v...u.
Ei ihminen jaksa olla toisen koko elämän katkeruuksien oksennussankona. Terapia hoitaa sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus ja sivusta seurattua:
Nämä elämästään "energiasyöpöt" ulkoistavat ihmiset eivät sano suoraan toiselle, mikä harmittaa. Sen sijaan vaan yhtäkkiä todetaan, että en halua enää viettää aikaa kanssasi. Ei sanota sille toiselle, että "Minua kuormittaa, kun usein puhut asiasta x. Voisimmeko keskustella enemmän muista aiheista?". Toinen ei saa edes mahdollisuutta käytöksensä muuttamiseen. Eikä ihminen välttämättä itse tajua, että toista saattaa kuormittaa hänen tapansa puhua asiasta x.
Juuri näin. Ja omassa elämässäni tällaiset on edustaneet #goodvibesonly eli sitä myrkyllistä positiivisuutta, jossa tosiasiallisesti itse ovat niin hajalla, etteivät kykene normaaliin, vastavuoroiseen ihmissuhteeseen. Eli aikuisen ihmisen elämän tulisi olla pelkkää hattaraa.
Aikuisen ihmisen elämän ei kuulu olla myöskään mustaa liejua, ainaista valitusta ja muista pahaa puhumista.
-ohis
Naiset eivät pysty elämään ilman draamaa. On pakko katkaista dramaattisesti välit sen sijaan että vähän himmailisi kuten normaalia olisi.