¤¤//MARRASMURUJEN KE-TO\\¤¤
Kommentit (28)
Yö meni taas poikaa käännellen ja tuttia antaen, ei ihme kyllä väsytä nyt ollenkaa, menin illalla aikaisin nukkumaan kun arvasin et levoton tulee yö kumminki olemaan.
TalviSalamalle, älä moisia mieti, eiköhän se ole sitä vauvan pyöreyttä vaan, ties kuinka hoikka sitä ollaan sitten vanhempana :) Ainakin muutkin näkee et teillä saa lapsi ruokaa...meillä toi keskimmäinen (tyttö) on aika hoikka ja saan siitä kyllä kuulla, syökö tarpeeksi, annatko vitamiinejä jne jne... Kyllähän mä sille ruokaa annan juu ja syökin hyvin mut hoikkana pysyy, ei voi mitää! Esikoinen (poika) oli vauvana aikas pulska ;) Ja nyt on kans niin hoikka että!
Jaahas, kutsu käy, palaillaan!
Joo, mites sattukin noin käymään! :)
Täytyy tästä kohta soitella katsastusasemalle, et olisko tilaa tälle päivää.. Se on hyvä, kun ei koskaan jätä mitään viime tippaan! Auto meinaan pitäs katsastaa 1.3. mennessä... Ja tuulilasi siihen _olis pitäny_ vaihtaa ennen sitä, mut mut... arvaatte varmaan... aika on nyt varattu perjantaille. :D Pitää yrittää katsastusukkelille räpsytellä silmiä, et jos meinaa pelkän lasin takia pompauttaa, niin antas armon käydä oikeudesta, kun kumminkin tarkotus on se vaihtaa. Se on meinaan just kuskin näkölinjalta halki ihan ylhäältä alas ja sen viirun vasemmalla puolella on vielä toinen halkeama, joka on noin puoliväliin lasia, niin ei taida semmosta kattoo hyvällä...
Meillä on nähtävästi ruvettu heräileen jo seittemän maissa... Tää mamma kyllä tahtois koisia pisempäänkin, mut minkäs teet! :)
Mulla piti olla joku kysymysjuttu, mut enhän mä sitä enää muista! No pitänee tulla taas kommentoimaan, jos joskus muistaa mitä se mahtoi olla? :P
minä istun täällä kotona sydän syrjällään kun esikoinen on paraikaa siellä leikkauksessa, lähtivät tuossa puoli seitsemän aikaan isänsä kanssa. Huomenna pääsee jo kotiin mutta tää on joka kerta aivan kauheeta, ei tähän totu ikinä (tuskin pitääkään tottua). Olisin halunnut niin mennä mukaan mutta jonkun on huolehdittava pienestä. Ei sinne sairaalaan viitsi koko perheen kanssa mennä. Leikattu lapsi tarvitsee lepoa eikä vauvan itku ainakaan helpota tilannetta. No, ihan yhtä hyvä tuki se isäkin on siellä leikkurissa. Tämän leikkauksen pitäisi olla sitten vihoviimeinen kerta.
Kunpa kaikki menisi hyvin...
Meillä tosiaan neiti tekee hampaita, herättiin viime yönä 6 kertaa (sen yhden kahden sijasta). Meinasi pikkasen väsyttää mutta aamusuihku piristi taas kummasti :) Tänään koitan saada ajan vain nopeasti kulumaan jotta olisi äkkiä huominen. Tänään ei tarvitse kokata, ellei halua :D Ei sitä kai vain itselleen viitsi. Voisin suunnitella esikoisen synttäreitä vaikka...
Onpahan höpinää...
Ensi kertaan!
Swehina
Pitkästä aikaa kijoittlelen. En oo ehtiny edes edellisiä pnoja lukeen, täytyy käydä...kun ehtii. Tv.ssäkin oli et lapset kokee jo laiinlyöntiä kun mammat surffaa netissä. Kyllä meillä ainakin mies ja isommat täällä eniten pörrää,itse käyn kun vauva nukkuu. Toki joskus tulee tilanteita et 3.5-v hinkuaa äitiä just kun olis joku kiva homma...mut tässä on se hyvä puoli et pystyy lopettaan heti kun taas nuo miedänhimopalaajat ei voi heti katkasta kun on joku leveli just pelissä...
Mites hiihtolomat? Tuntuuko lomalta, vai onko lomastressiä?
Meillä ainakin täystyöllisyys kun on 6 henkee +lasten kaverit. Nytkin on yks yökylässä. siivo on kauhee, mut pakko vähän ulkoillakin ym lasten kans. Miehellä kaikki räsithommat ajottuu myös lomille mu tyritetään löytää myös yhteistä aikaa lapsille. Omaa nyt ei enää olekkaan joskus sitten.. kesällä kun saa imetystä pienemmälle jne..
Noista isoista on kyllä nykyään niin seuraakin jne..ettei mikään vanha ravintola ym elämä kiinnostakkaan.
Meillä vauvalla vielä yskää ja huomenna on sit neuvola.
Triggeri-tutkimuksessa(uusi diabetes-Tutkimus) käytiin maanantaina ja siellä oli kasvanu 63,5 oli pitkä ja 6200 g painoi.
Tuosta vauvan pulksisuudesta koomentoin minäkin et jos terveellisesti syö maitoo ja vauvojenuruokia ilman kovia rasvoja niin ei mitään hätää.Kaverinikin vauva oli ns jättivauva, kävelikin vast 1-v 6kk ja on tällähetkellä tosi laiha 9.v jalkapalloilija. Kyllä se paino aseettuu 1-v jälkeen kohdalleen kun alkaa liikunnan.Lapsi kun liikkuu luonnostaan täytyis itekkin tässä alotella...tuntuu et on tosi huonossa kunnossa selkä ja paikat muutenkin...
Nyt vointeja, meen lukeen teidän kuulumisia alkuviikolta.
Meillä ihan normaali yö takana: Pienin nukkumaan puoli kasi, isot heti ysin jälkeen ja itsekin menin jo puoli kymmenen. Remi söi taas kertaa monta, mutta kyllä me saatiin välit levättyäkin!
Kohta pikkumies ekoille unille ja sitten yhdentoista maissa pitäisi jo olla Perhe-kahvilassa kamuja tapaamassa.
Pirre ja poppoo
Saattaa kestää 4-6h ennen kuin on ohi.
Huomasin muuten Odotus-puolella että seuraavat marraskuiset ovat ottaneet Marrasmuruset-nimen omille pinoilleen yms.
Onkohan mahdollista että menee sekaisin sitten kun heidän on aika tulla tänne? Meidän kun on Marrasmurut-nimellä.
Meidän neiti on uninen, olen koittanut ulos lähteä :D mutta aina se nukahtaa enkä sitten henno herättääkään. Kunhan se nyt noilta unilta herää niin sitten mennään kyllä ulos.
Swehina
Nyt on sitten 3kk neuvolassa käyty ja hienosti on taas poika kasvanut :) Sai tänään sen ekan rokotuksen ja samalla rotarokotteen ekan osan. Itkua niistä vähän tuli, mutta onneks asia unohtui pian :)
Onkos muiden vauvoille tullu tosta rotarokotteen antamisesta tullu jotain oireita? Saa nähdä tuleeko iltaa myöten meijän pikkumiehelle mitään vaivoja siitä.
G: Sellanen tuli muuten mieleen kysellä, että nukkuuko muiden vauvat kun käytte ulkona vaunuilla vai tykkäävätkö vauvat ulkoilla vaunujen kanssa hereillä?
Meillä meinaan pikkumies ei malta yhtään olla vaunuissa hereillä tuolla ulkona, kun eihän sieltä näe mitään ;) Yleensä siis todellakin aina nukkuu mutta pari kertaa on herännyt eikä oo enää nukuttanut ja silloin on alkanut itkemään että syliin on päästävä. Siinä sitte on katellu tyytyväisenä (onneks ei oo ollu kova pakkanen), mutta vaunuihin ei oo enää malttanu rauhottua kun ei ole enää väsyttänyt.
Just ton takia mä en viitti sen kanssa vaunuilla mennä hirveesti kauppoihin, koska siellä tulee niin äkkiä lämmin että poika herää ja sitte jos ei malta nukkua enää niin ei kiva :(
Onks kellään vastaavaa? Oon tullu siihen tulokseen, että täytyy ootella nyt rauhassa vielä muutama kuukausi, että poitsu alkaa istumaan ja sitte voidaan mennä paremmin kaupungille niin, että hän on hereillä kun voi jo istua ja katella rattaissa.
On sen verran aktiivisen oloinen poitsu meinaan, ettei malta kyllä tosiaankaan maata hereillä vaunuissa koska ei tiedä mitä kaikkea ympärillä tapahtuu ;)
Piparminttu
(Olikos katto kassinen kun noin sanoo...) Tänään oltiin 3 kk neuvolassa mekin, hyvinhän tuo kasvaa ja rokotteen sai, ei edes huomannut kun pistettiin (?) saa nähdä nyt tuleeko illalla kärttyseksi.
G: meillä ainakin nukutaan vaunuihin heti kun ne vaan liikkeelle lähtevät, yleensä Veeti nukkuu jo täyttä häkää kun minä vasta laitan ulkovaatteita päälle. Yleensä myös nukkuu ainakin niin kauan kun vaunut on liikkeellä, harvoin on käynnyt niin että heräisi kesken jossain, ellei sitten nälkä yllätä.
Nyt menen laittamaan meidät sinne kasvulistalle jonka swehina teki. Voimia muuten Swehinalle, ei varmaan kiva odottaa kotona, mutta hyvin siellä varmaan menee ja eikös tämä ollut nyt viimeinen leikkaus?
silvain ja veepukka 3 kk
Galluppiin ensimmäisenä etten unohda...
Eli meillä Joel nukkuu ulkona hetken ja sitten herää ja on hereillä mutta kun mennään takas sisälle niin siellä nukutaan sitten 2-4 tuntia puolikisi ulkovaatteen päällä tyytyväisenä.
Joten ei kauaa malta vaunuissa nukkua.
Huomenna tosiaan on tarkoitus lähtee kyläileen äiteni luokse 3 yöksi jos Joel viihtyy niin ollaan tuo 3 yötä mutta jos ei niin sitten tullaan aikaisemmin,olis tarkoitus käydä myös viikon lopun aikana parturissa.
Saa nähdä millaiset pultit Joel ottaa kun olen parturissa...
No pitää imettää just ennen hiusten leikkuuta,ettei kuitenkaan nälkäänsä itke koko parturi aikaa,varsinkin kun äiteni pitäisi pojan kanssa olla sen aikaa samassa paikassa.
Mutta nyt kahvin keittoon ja nauttimaan rauhallisesta kahvi hetkestä kun mies on lasten kanssa...
toivoovauvaa ja koko lössi
Miten tohon kasvu-listaan pääsee laittamaan tietonsa? Tai siis vauvan tiedot tietysti :) Mä oon vähän pihalla systeemistä...
Swehina, emme pääse sekoittumaan vuonna -07 syntyviin marrasmuruihin, koska kun he syntyvät niin samoihin aikoihin meidän muruset täyttävät 1v ja me siirrymme vauvat-puolelta taaperot puolelle... jos olen oikein nämä jaottelut ymmärtänyt.
Vauvojen " lihavuudesta" oli puhetta, ja joku rauhoitteli että kyllä ne maitomakkarat 1v jälkeen sulavat. Keskimmäisellämme nousi paino 3-4 kk iässä +20% käyrälle, ja pysyikin siellä kouluikään saakka. Pullukka lapsi ollut, nyt kouluikäisenä jkv hoikistunut, mutta pömppömasu on vieläkin. Sofian paino nyt +15% (7.1kg ja 62.5 cm) joten kohta on kuin veljensä...
Piparminttu, meillä molemmat pojat ovat olleet juuri kuvaamasi kaltaisia, eli hereillä ollessa ei vaunuissa ole viihdytty makoilemassa. Onneksi poikien ensi puoli vuotta osui lämpimään vuodenaikaan. Minä silloin lähdin kävelylle tyhjiä vaunuja lykkien, hereillä oleva vauva rintarepussa. Kun vauva nukahti, nostin repusta vaunuihin. Kun heräsi, nostin takaisin reppuun. Vasta reilun puolen vuoden iässä, kun osasivat istua kunnolla, viihtyivät vauinuissa.
Sofia onneksi viihtyy jkv vauinuissa puiden latvuksia katsellen. Toppahaalareissa vauva ei rintareppuun mahtuisikaan, ja voisi myös tulla kylmä...
Olen kyllä Sofian viihtyvyyden parantamiseksi välillä nostanut selkänojan 30 astetta ylös niin näkee paremmin. Tätä toki ei voi tehdä jos koppa vaunuissa.
Palstalla oli oma aloituksensa tuttien ja pumppujen steriloinnista. Mites marrasäidit toimitte? Ennen käyttöönottoa olen kaikki kertaalleen steriloinut, mutta sen jälkeen hyvin harvoin, ehkä kerran kahdessa - kolmessa viikossa. Tiskaan vain käsin ja laitan pumpun ja pullot kuivauskaappiin. Ihan vastasyntyneelle sillä kai on merkitystä, mutta ei kai nyt.... Ja toki jos rintamaitoa luovuttaa on tärkeää että kaikki on puhdasta (luovutettu maito kai menee vastasyntyneile), mutta tällainen 3kk vauvahan imeskelee kaiken maailman helistimiä ja pehmoleluja jotka ovat kaikkea muuta kuin steriilejä...
Mari ja Sofia 3.5 kk
osaanhan mä ne sinne lisätä juu ;)
Mari69:lle: Uskaltaisinkohan mäkin siis vähän kokeilla nostaa rattaiden selkänojaa jos joku kerta jättäisin vaunukopan pois, että poika sais katella siellä rattaissa vähän paremmin kun vaunukopassa?
Koska muuten on tosiaan oltava pojan ihan vaan unessa kun vaunutellaan, ettei mene kantohommiksi. Koska ei tosiaan mahdu talvivaatteissa rintareppuun.
Piparminttu:Meillä myös sen verran utelias neiti,ettei hereillä vaunukopassa viihdy.Eikä kaupassa muutenkaan :( Heti kun täyttää 6kk otan Emmaljungan Scootterit käyttöön,niissä kun selkänoja ei mene ihan makuuasentoon.
Rotarokotteesta vielä;hain tänään apteekista ja antoivat paperit vakuutusyhtiötä varten??Meneekö rokote tosiaan sairaskuluvakuutukseen?
Mari-69:Meillä kaikki kasvaneet +2 käyrää ja 3v. neuvolassa kysytty eikö syö??Saa nähdä miten tämän neidin kanssa käy.T.hoitaja kyllä niin ihana kun aina kehuu miten hyvänkokoinen tyttö ja kiva kun maito riittää...Anoppi meilläkin kaikkia moittinut lihaviksi,viimeksi käski tuputtaa tuttia ettei niin liho :P
Nyt kuuluu itkuhälyttimestä käsky,täytyy mennä.
meillä ei yksikään tytöistä ole viihtynyt makuultaan n. 3kk ikäisestä. Olen ottanut kantokassista pohjan pois ja silloin saa selkänojaa nostettua juuri sen verran että sieltä näkee maailmaa. Wilmakaan ei viihdy vaunuissa jos ei nuku..
Viestini katosi taivaan tuuliin, enkä jaksa kirjoittaa koko litaniaa uudelleen:
Rotakorvaus vakuutuksesta: Meillä ei Tapiolan lapsivakuutus korvaa rokotuksia, emme sitten ole ottaneet apteekin meille tarjoamaa laskua vakuutusyhtiötä varten...
Kirsikka: Tässä on ollut kaikkea muuta kuin lomailua. Esikoisen korvien putkiongelmia olemme setvineet koko viikon ja juosseet lääkärissä. Tuntuu, kuin lääkärin hoitometodit alkaisivat loppua meidän kohdallamme. Joka päivä kokeillaan uutta hoitoa... :-( Perjantaina menemme taas...ja ensi viikolla sitten taas...loppua ei näy.
Keskimmäinen on ollut kipeänä (yskä, nuha, korkea kuume) lauantaista lähtien ja vasta nyt alkaa näkyä valoa tunnelin päässä. Oma olokin on sellainen outo. Niveliä särkee ja iho on arka, mutta lämpöä ei ole, mittasin ja sain tulokseksi 35 astetta...
Yöhikoilu sen kuin vain jatkuu ja jatkuu, ja alkaa tuntua, että pitää varmaan käydä lääkärissä sen tiimoilta. Onko muilla imettävillä vielä yöhikoilua? Minusta valuu vettä varmaan ämpärillisen verran aina aamuyöstä ja tänään olin niin kuivunut, että iholle oli jäänyt jo syvät rannut peitostakin, puhumattakaan siitä, että vuodevaatteet ihan kastuvat.
Betty Blue: Kiva kun kommentoit noita minun kärpäslätkiäni :-). Pakko se on uskoa, että maito on sitä rasvaista takamaitoa kun muksu kuitenkin kasvaa silmissä ja nukkuu 7h / yö heräämättä syömään.
Olin tänään kampaajalla. Kolme tuntia rilluttelin ja Aino oli iskän kanssa. Hyvin oli mennyt ja kaikki lypsämäni maito (yht. 2,2dl) oli käynyt poissaoloni aikana mukisematta kaupaksi :-) Kotiin palatessani suorastaan ryöstin pikkuneidin rinnalle syömään kun meinasin ihan pakahtua. Edellisen kerran olin imettänyt aamuviideltä ja kello oli tuolloin jo puoli yksi kun tulin kotiin. Esikoinen oli hieman tyytymätön kun ei ollut saanut " hoitaa" Ainoa ollenkaan...isi oli kuulemma pitänyt hänet kokonaan itsellään...taisi mieskin tykätä olla tytön hoitajana ;-) Melko nääntyneen oloinen tosin kun oli koko aamun seurustellut, syöttänyt ja pitänyt sylissä. Yhdet kakkavaipatkin oli joutunut vaihtamaan...
Rotarokotteesta piti kysymäni myös: Miten teidän vauvat ovat kakanneet sen saatuaan. Meillä on nyt reilu viikko siitä ekasta annoksesta ja neiti kakkaa kahdesti päivässä. Ennen kakkaa tuli joka toinen tai kolmas päivä ja se haisi aivan kammottavalle rikille (keltaista samettitahnaa). Nyt kakka on tosi tuhtia, ryynimäistä, sitä on paljon ja se haisee ihan normaalille vauvan kakalle. Meillä se rokotus on siis oikeastaan tasannut vatsan toimintaa.
Nyt pitää lopettaa, en millään kerkiä kommentoimaan muuta :-)
Kanelisokeri & Aino (n. 3½kk)
Pakko tulla heti tilittää, kun oltiin tänään esikoisen kanssa jumpassa ja sillä aikaa Inkeri oli kieltäytynyt juomasta tuttipullosta. Siis meidän " täydellisen" vauva ei pitäis ryhtyä rettelöimään... Mies ei ymmärtänyt ollenkaan kun sanoin, että nyt masentaa. Liian vähän olen siis ollut poissa kotoa, kun pienokainen on päässyt unohtamaan pullosta syömisen. Heh heh. Ei kyl naurata, jos käy niin kuin esikoisen kanssakin, että ei enää ollenkaan onnistu pullosta syöminen. Ei huvittais olla täysin kiinni vauvassa loppu vuotta tai sitten aina ihan hermona, kun jonnekin lähtee. Voi raivo, sanon vaan. No täytyy alkaa määrätietoinen treeni ja kokeilla eri korvikelaatuja. Lypsämäänkään en haluis alkamaan. Mulle ei siis käy kerrassaan mikään. :)
Sain tänään valokuvia Inkeristä. Ei ole teetetty aiemmin kuin synnärillä otetut kuvat. No nyt on sitten mitä antaa sukulaisille.
G: aiotteko tehdä ristiäisvieraille kiitoskortit? Vinkkejä millaiset? Mulla olis nyt noita valokuvia niihin, mut miten ne " paketoisi" .
Eipä tässä muuta mielessä. Nyt suihkuun ja nukkumaan, Lempi
Piparminttu kirjoitti:
<Mari69:lle: Uskaltaisinkohan mäkin siis vähän kokeilla nostaa <rattaiden selkänojaa jos joku kerta jättäisin vaunukopan pois, että <poika sais katella siellä rattaissa vähän paremmin kun <vaunukopassa?
Uskalla vaan. Olen muutenkin ihmetellyt sitä miksi aina painotetaan että joitakin vaunuja voi käyttää sitten vain 6 kk eteenpäin koska selkänoja ei mene aivan 180 astetta makuuasentoon... kyllähän vauvaa pidetään paljon turvakaukalossa ja sitterissä ja sylissä ja missään niissä ei olla lauta-suorana vaan jotenkin puoli-istuvasti... Turvakaukalossa puoli-istuvassa asennossa meillä ovat kaikki vauvat viettäneet varmaankin useampia tunteja kuin vaunuissa... pienenä nukahtavat aina automatkoilla ja jatkavat unia eteisessä turvakaukalossa...
Mari69:lle: Olen miettinyt ihan samaa... kun eihän turvakaukalossa matkustamista oo rajotettu mitenkään, kuinka kauan saa olla yhtä päätä. Ja onhan ihan pikkuvauvoja mahdollisuus pitää myös istuimessa, niitähän on 0kg- ja pystymmässähän ne on kun kaukalo.
Mutta en oo oikein uskaltanu itekseni alkaa tota selkänojaa kääntämään (meillä siis Hartan Skater X-rattaat pehmeällä kantokopalla), kun esikoinen kyseessä ja sitä vaan hölmönä noudattaa kaikkia ohjeita... ja kun kaikissa rattaiden suosituksissa aina yleensä lukee että 6kk:sta eteenpäin.
Joten ehkä mä nyt uskaltaudun sitte kokeilemaan rohkeasti, että vähän nostan sitä selkänojaa :) Kiitos sulle ja muille vastauksista!
Ja siitä Rota-rokotteesta... Meillä pojalla tuntui olevan ekana iltana (eli eilen) ilmaa masussa sen rokotteen takia :( Kävi nukkumaan levottomammin kun yleensä. Mutta meni onneks yön aikana ohi. Ja nukkui sitten 21.45-05.30 taas yhtä päätä :)
Nyt aamulla häneltä on tullu kakat ihan normaalisti ja sitä en tiiä sitte mitä se vaikuttaa kakkaan. Kun toi meijän pikkumies on kuitenkin kakannu joka päivä 1-2 kertaa tähänkin asti. Mutta toivottavasti ei ainakaan vaikuta niin, että kakkaa tulis huonommin. Koska nyt pojan masu tuntuu olevan tosi hyvässä kunnossa.
No, mutta nyt päivää aloittelemaan :)
Piparminttu
Rotarokotteen vaikutuksista, meillä se ei aiheuttanyt yhtikäs mitään ja mä annoin sen vielä illalla, vähä jännitti et miten käy, mut yö nukuttiin hyvin ja kakkain tuliihan normaalisti, eli kerran päivässä.
Rattaista, meillä on tuplarattaat, ei vaunut, vaan ihan semmoset rattaat vaan. olihan noissakin et 6kk ylöspäin suositellaan, mut ihan hyvin noissa voi silti olla vaikkei meekään ihan makuuasentoon, enempi kumminki noissa makaa, kuin kaukalossa esim. laitan vauvan äp:n makuupussiin ja pussi rattaisiin ja hyvin on mennyt.
samaan aikaan liikkeellä Tuulin kanssa! :P
Kumpi pino hylätään??