Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähän alkoholia käyttävien tipaton tammikuu - onko olemassa naurettavampaa asiaa?

Vierailija
03.01.2025 |

Taas olen useammalta tuttavalta kuullut, kuinka he ovat aloittaneet perinteisen "tipattoman tammikuunsa". Jokainen näistä on ihmisiä, jotka käyttävät alkoholia muutaman annoksen viikossa. Pidän tällaisten ihmisten tipattomia täysin naurettavana toimintana ja vielä suurempaa pelleilyä on se, miksi he siitä kokevat tarpeelliseksi toisille suureen ääneen ilmoittaa. 

Ja jotta en tule väärinymmärretyksi, olen kyllä sitä mieltä, että tipaton varmasti hyödyttää runsaasti alkoholia käyttäviä, mutta ei heitä, jotka eivät sitä muutenkaan juuri käytä.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin tipattoman joulukuun, joten nyt on aikaa.

Vierailija
42/54 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni typerää itsensä korostamista.

Ymmärrän toki, että jos alkoholi on ongelma, silloin on hyvä pitää taukoja. Ongelma voi olla vaikkei ottaisikaan kuin muutaman viikossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholia runsaasti (15-20 annosta viikossa) kuluttavana keski-ikäisenä olen pohtinut asiaa paljon. Alkoholin viekkaus ja vaara on siinä, että hyväkuntoinen terve ihminen voi kuluttaa hyvinkin paljon alkoholia ilman näkyviä haittoja. Toleranssin noustessa myös humalaa ei tule. Näin ollen ihminen voi hyvinkin itse olla siinä käsityksessä, että ei juurikaan juo, vaikka ulkopuolisen silmin märkää menisikin hurjia määriä. Tätä on aina hyvä muistutella itselleen.

Vierailija
44/54 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän toki, että jos alkoholi on ongelma, silloin on hyvä pitää taukoja. Ongelma voi olla vaikkei ottaisikaan kuin muutaman viikossa.

Siis alkoholiongelma voi olla, jos juo muutaman viikossa? Selitätkö vähän lisää tätä hämmentävää kommenttia.

Vierailija
45/54 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siitä on aina hyötyä. Ja itselläni ainakin se kannustaa muutenkin terveellisempään elämäntapaan. 

Tuo on totta! Myös vähäinen alkoholin käyttö rasittaa maksaa ym. elimistöä. Alkoholissa on myös paljon turhia kaloreita. Minä aikoinani aloitin tipattoman ja huomasin sen niin hyväksi, että olen jatkanut samalla linjalla jo 22 vuotta. 

Muutos terveellisiin elämäntapoihin tuntuu mielekkäältä edelleen. Mutta en koe tarvetta mainostaa raittiuttani muille. 

T. Raitistunut ja hoikistunut

Vierailija
46/54 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis alkoholiongelma voi olla, jos juo muutaman viikossa? Selitätkö vähän lisää tätä hämmentävää kommenttia. 

Jos ei voi olla juomatta sitä "muutamaa"/vko, niin kyllä se silloin ongelma on. 

- eri

Vierailija
47/54 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä haittaa tästä "ongelmasta" seuraa asianomaiselle tai hänen läheisilleen?

Vierailija
48/54 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ainakin yksi naurettavampi, nimittäin sinä ap. 

Vierailija
49/54 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

alkoholistien juttuja nuo tipattomat

Ovat helvettiä omaisille. Alkoholistit ovat helvetin äreitä ja arvaamattomia kun miettivät vain koska saavat seuraavan annoksen. Odottavat vain että on helmikuu. 

-raitistunut a

Vierailija
50/54 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta - muut toki saavat olla eri mieltä - parasta keskstelua tästä aiheesta osaavat käydä he, jotka itse käyttävät alkoholia säännöllisesti tai ainakin ovat sitä käyttäneet. Valitettavasti tässä ketjussa heitä on ollut vain vähän. Kauhistelevia absolutisteja tarvitaan rakentavaan alkoholikeskusteluun yhtä paljon kuin urheilusta mitään tietämättömiä keskusteluun siitä, millä keinoilla Suomen huippu-urheilu saataisiin parempaan kuntoon. Toki ylenkatseellinen arvostelu on yksi Suomi-junttien vahvimpia lajeja ollut aina.

Vierailija
51/54 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä miten jotkut kokee toisten tipattoman noin negatiivisena asiana. Itse kun en joulukuussa juo sen enempää kuin muutenkaan niin en ole kokenut mitään tarvetta tipattomaan, mutta minusta hienoa, jos joku kokee sellaista tarvitsevansa ja myös tekee niin. Minulla oli tipaton vuosi 2024, mutta en missään vaiheessa ns. päättänyt pitää tipatonta vaan se tapahtui puolison vakavan sairastumisen ohessa. Nyt sitten uudenvuodenaattona join pari lasia skumppaa enkä totta puhuen saanut siitä oikein mitään muuta kuin huonot yöunet. Joten jatkossa tulee varmaan aika vähän käytettyä alkoholia, vaikka mitään tipattoman pitoa en ole päättänyt. Eihän se ole terveellistä, vaikuttaa yöuniin ja palautumiseen jne joten jos en siitä mitään saa niin varmaan aika turhaa minulle. 

Vierailija
52/54 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väestötasolla varmasti alkoholinkäytön, samoin kuin muiden elämäntapojen vaikutus terveyteen on aika selkeästi osoitettavissa, mutta yksilötasolla valitettavasti vastaavaa suoraa korrelaatiota ei ole; Lupausta siitä, että terveelliset elämäntavat takaavat terveyden ja pitkän eliniän, ei kukaan voi antaa. Itse olen aina käyttänyt alkoholia hyvin vähän ja kiinnittänyt huomiota ruokavalioon tarkasti. Veljeni taasen on tissutellut koko aikuisikänsä ja syönyt mitä ikinä on tehnyt mieli. Mutta niin vain minä olen se, joka sairastui sepelvaltimotautiin hieman yli nelikymppisenä, kun veljellä suonet ovat ihan tutkitusti kuin nuorella pojalla.

Käsittääseni syöpäriski se on joka merkittävästi nousee tissuttelusta. 

Kyllä, tuosta juuri ihmisiä varoitetaan.

Etenkin hormonaaliset syövät, kuten rinta- ja eturauhassyövät aktivoituvat jo pienistäkin alkoholimääristä. Eli ns. turvallista rajaa ei ole.

Vierailija
53/54 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä haittaa tästä "ongelmasta" seuraa asianomaiselle tai hänen läheisilleen?

No se asianomainen on kuin persiille ammuttu karhu, jos ei saa niitä viikottaisia annoksiaan. Eli kyllä siitä viinanhimosta haittaa läheisille on.

Sinkku kaappijuoppo tärvelee vain omaa terveyttään.

Vierailija
54/54 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta - muut toki saavat olla eri mieltä - parasta keskstelua tästä aiheesta osaavat käydä he, jotka itse käyttävät alkoholia säännöllisesti tai ainakin ovat sitä käyttäneet. Valitettavasti tässä ketjussa heitä on ollut vain vähän. Kauhistelevia absolutisteja tarvitaan rakentavaan alkoholikeskusteluun yhtä paljon kuin urheilusta mitään tietämättömiä keskusteluun siitä, millä keinoilla Suomen huippu-urheilu saataisiin parempaan kuntoon. Toki ylenkatseellinen arvostelu on yksi Suomi-junttien vahvimpia lajeja ollut aina. 

Tuossapa tuota tuli sivistynyttä debattia meille kaikille junteille! 😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi