Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähän alkoholia käyttävien tipaton tammikuu - onko olemassa naurettavampaa asiaa?

Vierailija
03.01.2025 |

Taas olen useammalta tuttavalta kuullut, kuinka he ovat aloittaneet perinteisen "tipattoman tammikuunsa". Jokainen näistä on ihmisiä, jotka käyttävät alkoholia muutaman annoksen viikossa. Pidän tällaisten ihmisten tipattomia täysin naurettavana toimintana ja vielä suurempaa pelleilyä on se, miksi he siitä kokevat tarpeelliseksi toisille suureen ääneen ilmoittaa. 

Ja jotta en tule väärinymmärretyksi, olen kyllä sitä mieltä, että tipaton varmasti hyödyttää runsaasti alkoholia käyttäviä, mutta ei heitä, jotka eivät sitä muutenkaan juuri käytä.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä oikeus ap:llä on väheksyä toisten alkoholinkäyttöä? Jokainen juomaton päivä on palvelus omalle elimistölle.

Vierailija
22/54 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos viikossa juo useita alkoholiannoksia, kyseessä ei ole ihan minimikäyttö. Tipattoman pito on hyväksi kenelle vain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tipatonta tammikuuta viettävät ne, joilla joulunpyhien viinanotto meinaa karata käsistä ja jotka haluavat mainostaa kuukauden kestävää raittiuttaan.

Itse ajattelin juoda pari kulausta Sandelsin 4,7 alc. vol -tölkistä  saunan päälle tammikuussakin. Yksi pintin (5,8 dl)  tölkkihän riittää kuuteen saunomiskertaan

Vierailija
24/54 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tipattomaan tammikuuhun pystyy kuka vain. Eihän tammikuussa ole edes mitään isoja juhlia.

Huikaton huhtikuukin menee, varsinkin, jos pääsiäinen sattuu olemaan maaliskuun puolella.

Mutta kokeilkaapa kännitönkesäkuuta. Siihen ei kuka tahansa suomalaiseen kulttuuriin tottunut pysty.

Mä olin ylpeä itsestäni kun olin 10 päivää selvinpäin ensimmäistä kertaa yli 10 vuoteen. Sekin vaati totaalista rahapuutetta, ja sen aikana ei mennyt varmasti montaakaan minuuttia kerrallaan ilman alkoholin ajattelua. En tarvitse juhlia tms. tekosyitä juomiseen, syyksi riittää se että haluan juoda ja on rahaa juoda. En pysty olemaan juomatta sen enempää tammi- kuin kesäkuussakaan.

Vierailija
25/54 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi olisi sellanen tammikuu, ettei osta alkosta mitään. Tekee omaa kiljua ja juo sitä.

Vierailija
26/54 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkurilli tarvitsee ulkoilutusta tiptap-leikkien jälkeen

Vierailija
27/54 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos viikossa juo useita alkoholiannoksia, kyseessä ei ole ihan minimikäyttö. Tipattoman pito on hyväksi kenelle vain.

En tiedä onko tämä provo, mutta jos ei ole niin tiedoksi: vaikkapa kymmenellä alkoholiannoksella viikossa ei takuuvarmasti ole minkäänlaisia terveyshaittoja aikuiselle, terveelle ihmiselle.

Vierailija
28/54 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko tämä provo, mutta jos ei ole niin tiedoksi: vaikkapa kymmenellä alkoholiannoksella viikossa ei takuuvarmasti ole minkäänlaisia terveyshaittoja aikuiselle, terveelle ihmiselle.

Terveyshaittoihin en uskalla ottaa kantaa, mutta kyllähän kymmenen annosta viikossa uskomattoman vähän on. Se on yksi lasi viiniä illassa arkisin ja viikonloppuisin kaksi. Itse en laskisi tuota alkoholinkäytöksi vielä.

Vierailija
29/54 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveyshaittoihin en uskalla ottaa kantaa, mutta kyllähän kymmenen annosta viikossa uskomattoman vähän on. Se on yksi lasi viiniä illassa arkisin ja viikonloppuisin kaksi. Itse en laskisi tuota alkoholinkäytöksi vielä.

Lisään edelliseen kirjoitukseeni: tarkoitukseni oli siis sanoa, että kymmenen annosta tulee täysin huomaamatta ihmiselle, joka on totuttanut itsensä alkoholiin. Huomaan tuon konkreettisesti seuratessani omaa ja vaimoni suhdetta alkoholiin. Hän juo ehkä 2-3 annosta viikossa eikä käytännössä koskaan yli 3 annosta kerralla. Itsellä 3 annosta menee janojuomana lenkiltä tullessa.

Vierailija
30/54 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on lähinnä naurettavaa, jos ei pysty olemaan yhtä kuukautta juomatta, ja vielä hehkuttaa asialla että yrittää olla kuukauden tipattomalla. Voi tsiisus.

Vierailija
31/54 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään edelliseen kirjoitukseeni: tarkoitukseni oli siis sanoa, että kymmenen annosta tulee täysin huomaamatta ihmiselle, joka on totuttanut itsensä alkoholiin. Huomaan tuon konkreettisesti seuratessani omaa ja vaimo

Se on juuri noin. Sitä mukaa kun fyysinen toleranssi kasvaa, muuttuu tietysti myös suhtautuminen alkoholiin normalisoiden ihan tieteellisesti todistetusti syöpävaarallisen aineen. Itse juon keskimäärin 20 annosta viikossa, mutta en koskaan ole humalassa enkä myöskään krapulassa, ja pystyn myös urheilemaan ikäisekseni (45) kohtuullisen korkealla tasolla. Näin ollen ajattelen, että en käytä juurikaan alkoholia, vaikka varmasti monen mielestä noilla määrillä olen jo kohtuullisen vakavasti alkoholisoitunut. 

Vierailija
32/54 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä mielenkiintoinen keskustelu ja kertoo erittäin hyvin sen, miten kaksijakoisesti ihmiset suhtautuvat alkoholiin. Erittäin vaarallista on se, kuinka moni suomalainen ajattelee alkoholin kuuluvan tavalliseen elämään.

Vierailija
33/54 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä mielenkiintoinen keskustelu ja kertoo erittäin hyvin sen, miten kaksijakoisesti ihmiset suhtautuvat alkoholiin. Erittäin vaarallista on se, kuinka moni suomalainen ajattelee alkoholin kuuluvan tavalliseen elämään.

Kyllä. Yhden pitkän parisuhteen alkoholin suurkuluttajan (ei varsinaisen alkoholistin) kanssa eläneenä olen tehnyt tapailukumppaneilleni selväksi jo alussa, että en siedä alkoholikäyttöä (tottakai nyt silloin tällöin tietenkin lasillisen voi ottaa) enkä myöskään itse aio tapailla ihmisiä, joille alkoholi on osa elämää.

Vierailija
34/54 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen paljon omaa suhdettani alkoholiin pohtinut ja tehnyt seuraavia havaintoja: 

-2 vuotta sitten tehty päätös alkoholin käytön lopettamisesta arkena (ma-to) on tuonut puhtia arjessa jaksamiseen ja parantanut yöunia

-Kun viikon jaksaa painaa töitä ja muita arjen velvoitteita, on IHANAA nauttia perjantaina illalla hieman (6-8 annosta) laadukkaita ja hyvänmakuisia alkoholijuomia tuntien samalla kevyen nousuhumalan hiipivän kupoliin

-Toki tuo pilaa jo yöunet (krapulaa ei vielä noilla määrillä tule) ja aiheuttaa armottoman väsymyksen, mutta sen nautinnollisemmat onkin sitten päiväunet lauantaina

-Lauantai-iltana sitten sama kaava ja sama määrä annoksia

-Sunnuntaina sitten lenkin jälkeen ennen päiväunia ehkä yksi rentouttava annos, mutta illalla ei enää neljää enempää, koska pakko jaksaa maanantaina töissä

Summa summarum: käyttämäni annosmäärät lienevät jo terveydelle jonkin verran haitallisia, mutta toistaiseksi katson hyötyjen olevan riskien arvoisia.

Vierailija
35/54 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen paljon omaa suhdettani alkoholiin pohtinut ja tehnyt seuraavia havaintoja: 

-2 vuotta sitten tehty päätös alkoholin käytön lopettamisesta arkena (ma-to) on tuonut puhtia arjessa jaksamiseen ja parantanut yöunia

-Kun viikon jaksaa painaa töitä ja muita arjen velvoitteita, on IHANAA nauttia perjantaina illalla hieman (6-8 annosta) laadukkaita ja hyvänmakuisia alkoholijuomia tuntien samalla kevyen nousuhumalan hiipivän kupoliin

-Toki tuo pilaa jo yöunet (krapulaa ei vielä noilla määrillä tule) ja aiheuttaa armottoman väsymyksen, mutta sen nautinnollisemmat onkin sitten päiväunet lauantaina

-Sunnuntaina sitten lenkin jälkeen ennen päiväunia ehkä yksi rentouttava annos, mutta illalla ei enää neljää enempää, koska pakko jaksaa maanantaina töissä

Summa summarum: käyttämäni annosmäärät lienevät jo terveydelle jonkin verr

Alkoholistihan sinä taidat valitettavasti olla.

Vierailija
36/54 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe olevani alkoholisti, mutta alkoholin suurkuluttaja kyllä.

Vierailija
37/54 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väestötasolla varmasti alkoholinkäytön, samoin kuin muiden elämäntapojen vaikutus terveyteen on aika selkeästi osoitettavissa, mutta yksilötasolla valitettavasti vastaavaa suoraa korrelaatiota ei ole; Lupausta siitä, että terveelliset elämäntavat takaavat terveyden ja pitkän eliniän, ei kukaan voi antaa. Itse olen aina käyttänyt alkoholia hyvin vähän ja kiinnittänyt huomiota ruokavalioon tarkasti. Veljeni taasen on tissutellut koko aikuisikänsä ja syönyt mitä ikinä on tehnyt mieli. Mutta niin vain minä olen se, joka sairastui sepelvaltimotautiin hieman yli nelikymppisenä, kun veljellä suonet ovat ihan tutkitusti kuin nuorella pojalla.

Vierailija
38/54 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Summa summarum: käyttämäni annosmäärät lienevät jo terveydelle jonkin verr

Omaan korvaan kuulostaa oikein mukavalta elämältä!

Vierailija
39/54 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt kuvaisi joka viikko alkoholia käyttäviä ihmisiä henkilöiksi, jotka eivät alkoholia juuri käytä.

2 olutta viikossa?

Vierailija
40/54 |
04.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väestötasolla varmasti alkoholinkäytön, samoin kuin muiden elämäntapojen vaikutus terveyteen on aika selkeästi osoitettavissa, mutta yksilötasolla valitettavasti vastaavaa suoraa korrelaatiota ei ole; Lupausta siitä, että terveelliset elämäntavat takaavat terveyden ja pitkän eliniän, ei kukaan voi antaa. Itse olen aina käyttänyt alkoholia hyvin vähän ja kiinnittänyt huomiota ruokavalioon tarkasti. Veljeni taasen on tissutellut koko aikuisikänsä ja syönyt mitä ikinä on tehnyt mieli. Mutta niin vain minä olen se, joka sairastui sepelvaltimotautiin hieman yli nelikymppisenä, kun veljellä suonet ovat ihan tutkitusti kuin nuorella pojalla.

Käsittääseni syöpäriski se on joka merkittävästi nousee tissuttelusta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän