Ketogeeninen ruokavalio. Onko ok aloitus?
Haluan terveen elämän, painoa on yli 30 kiloa ylimääräistä. Paastosokeri on yli 6 ja insuliiniresistenssi on selvä.
Näin ei voi jatkua ja haluan elämäntavan, joka pitää minut kunnossa ja uskon, että keto on minulle ainoa oikea.
Olen ketoosissa neljän päivän jälkeen liuskojen mukaan, osoittavat tummanpunaista eli korkeaa pitoisuutta.
Olen syönyt alkuun vain munakkaita, voissa paistettuna. Tänään jauhelihaa voissa paistettuna, juustoa, vihreää salaattia, kirsikkatomaattia, majoneesia.
Ainoa ongelma on tämä alun nälkä, palelu ja illat kun olen menossa nukkumaan, en meinaa saada unta. Kuitenkin kun nukahdan niin nukun paremmin kun aikoihin, todella syvää unta.
Kiinnostaisi muiden ketoilijoiden elämä, mitä muuttui ja kuinka voi kun on noudattanut ruokavaliota pidempään. :)
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Varokaa, ketogeeninen dieetti ei sovi useimmille. Kaikki sitä noudattavat kuolevat nuorempina. Siitä on tehty kaikista maailman tietokannoista megatutkimus.
Itse asiassa olen yrittänyt ihan tosissani etsiä mikä ketoilussa on vaarallista, mutten ole löytänyt. Kerro ihmeessä lisää.
Hyvää on ideaalinen verenpaine, kevyempi elopaino, hyvät kolesterolit, tulehdukseton tila, kivuttomuus. Tämä ehkäisee myös muistisairauksia, diabetesta jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varokaa, ketogeeninen dieetti ei sovi useimmille. Kaikki sitä noudattavat kuolevat nuorempina. Siitä on tehty kaikista maailman tietokannoista megatutkimus.
Itse asiassa olen yrittänyt ihan tosissani etsiä mikä ketoilussa on vaarallista, mutten ole löytänyt. Kerro ihmeessä lisää.
Hyvää on ideaalinen verenpaine, kevyempi elopaino, hyvät kolesterolit, tulehdukseton tila, kivuttomuus. Tämä ehkäisee myös muistisairauksia, diabetesta jne.
Ja oikeastaan ainoa ruokavalio, jolla taltutetaan insuliiniresistenssi. Insuliiniresistenssi on varmaan kaikilla vyötärölihavilla ihmisillä ja syy kaikkiin "perinnöllisiin" elintasosairauksiin.
Niin ja vielä kysyn että paljon syötte proteiinia? Minulla varmasti meni tänään yli, söin 4 munaa, 200g jauhelihaa ja juustoa.
Mutta ei se mitään kun olen kuitenkin syönyt muuten kuten pitää eli kaksi ateriaa, paljon rasvaa ja vähän hiilareita.
Proteiinia ei ole muina päivinä noin paljoa tullut lähellekään.
Mitään todella tarkkaa ohjeistusta en rupea noudattamaan siis punnitsemaan mutta sillain suuntaa antavasti ja järkevästi kyselen mitä mieleen tulee ja etenkin muiden kokemuksia on mukava lukea. Onhan tuota tietoa netissä mutta kivempi näin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kestää 3-7 päivää se alun ankea olo, menee kyllä ohi... Elektrolyyttejä kannattaa ottaa, vähintään magnesiumia, mutta mieluiten monielektrolyyttivalmistetta. Esim. Puhdistamo myy ihan normi ruokakaupoissakin Elektrolyytit-nimistä valmistetta, joka on hyvä. Mä en alkuun ottanut ollenkaan mitään lisäravinteita, ja alkoi tulla kummallista lihasnyintää ja sydämen rytmihäiriöitä. Kysyin redditin ketogeenisen keskustelusta mikä mättää, ja neuvoivat ottaamaan päivittäin elektrolyyttilisän. Ongelmat loppuivat sillä.
Mä tein ketoiluni ihan asiantuntijan laatimalla ruokavaliolla, tilasin Muutos.net valmennuksesta yksilöllisesti suunnitellun ketogeenisen ruokavalion. Mun ruokavaliossa oli aamiainen, lounas, päivällinen ja 1-2 välipalaa päivässä sen mukaan, paljonko liikun. Tässä esimerkkipäivä:
- Aamulla pinaatti-fetamunakas
- Lounas kesäkurpitsaspagetti ja lihapullat
Muuten ihan ok mutta ei kuulosta ihan ketolta ruokavaliosi mutta hyvä, että on toiminut. Ketolla ei yksinkertaisesti tarvitse syödä kuin kaksi kertaa päivässä, joskus kolme.
Miten niin ei kuulosta? Ei ketolle ole määritelty mitään syömiskertojen määrää. 🤦🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kestää 3-7 päivää se alun ankea olo, menee kyllä ohi... Elektrolyyttejä kannattaa ottaa, vähintään magnesiumia, mutta mieluiten monielektrolyyttivalmistetta. Esim. Puhdistamo myy ihan normi ruokakaupoissakin Elektrolyytit-nimistä valmistetta, joka on hyvä. Mä en alkuun ottanut ollenkaan mitään lisäravinteita, ja alkoi tulla kummallista lihasnyintää ja sydämen rytmihäiriöitä. Kysyin redditin ketogeenisen keskustelusta mikä mättää, ja neuvoivat ottaamaan päivittäin elektrolyyttilisän. Ongelmat loppuivat sillä.
Mä tein ketoiluni ihan asiantuntijan laatimalla ruokavaliolla, tilasin Muutos.net valmennuksesta yksilöllisesti suunnitellun ketogeenisen ruokavalion. Mun ruokavaliossa oli aamiainen, lounas, päivällinen ja 1-2 välipalaa päivässä sen mukaan, paljonko liikun. Tässä esimerkkipäivä:
- Aamulla pinaatti-fetamunakas
- Lounas kesäkurpitsaspagetti ja lihapullat
Ai tämmöstä virallisterveellisen kaltaista kituiluketoilua sitten. Missä vaiheessa sun kroppa oppii käyttämään kehon varastorasvoja, jos sä työnnät sille talletettavaksi rasvatonta proteiinia hiilarilisällä viisi kertaa päivässä?
Voi taivas näitä mukatietäjiä 🙄. Vai että rasvatonta proteiinia... 🤦🏻
Missä sä muka tuossa näit proteiinin ja rasvan määrän? Häh? Sitä peioniako pitäis kaksin käsin vetää?
Eri
Vierailija kirjoitti:
Ketogeenisestä ruokavaliosta ei ole tehty mitään tällaisia tutkimuksia vielä. Mistään maailman megatutkimuksesta puhumattakaan!
Ketogeeninen ei ole runsasproteiininen!!!!!!! Mistä siis nuo tutkimukset on tehty 🙄.
4 munaa, jauhelihaa, juustoa...
Mulle toi olis ihan ookoo, kunhan syö rasvaa lisäksi eikä jätä pelkkään proteiiniin. Ja onhan jauhelihoissa ja juustoissa eri rasvaprosentteja. Älä syö kevytversioita tai jos on jotenkin pakko niin sitten lisää oliiviöljyä tms.
Pähkinät kannattaa syynätä näin alkuun tarkasti, joissakin on aika paljon hiilaria, esim cashew.
Siemenöljyt (rypsi/rapsi) on joidenkin mielestä pahuutta, kävisivät valmistusprosessinsa ja sisältönsä takia paremmin koneöljyiksi.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja vielä kysyn että paljon syötte proteiinia? Minulla varmasti meni tänään yli, söin 4 munaa, 200g jauhelihaa ja juustoa.
Mutta ei se mitään kun olen kuitenkin syönyt muuten kuten pitää eli kaksi ateriaa, paljon rasvaa ja vähän hiilareita.
Proteiinia ei ole muina päivinä noin paljoa tullut lähellekään.
Mitään todella tarkkaa ohjeistusta en rupea noudattamaan siis punnitsemaan mutta sillain suuntaa antavasti ja järkevästi kyselen mitä mieleen tulee ja etenkin muiden kokemuksia on mukava lukea. Onhan tuota tietoa netissä mutta kivempi näin.
Ap
Liika proteiini muuttuu kehossa hiilareiksi ja voi torpedoida koko laihdutuksen ja ketoosin, joten ei sitä passaa todellakaan syödä kovin paljoa. Sitä taas on vaikea arvioida, jos et meinaa edes alkuun punnita ruokia ja laskea makroja.
Pääsääntöisesti näissä taitaa useimmiten olla tavoitepainokilon verran sitä proteiinia. Jos on paljon laihdutettavaa, niin välitavoitteiden mukaisesti.
Ei tarvitse punnita yhtään mitään. Liiallinen proteiini kehittää itsensä ehkä kehossa hiilariksi, mutta kyllä sen kestää kun hiilarit on muuten minimissään.
Vierailija kirjoitti:
4 munaa, jauhelihaa, juustoa...
Mulle toi olis ihan ookoo, kunhan syö rasvaa lisäksi eikä jätä pelkkään proteiiniin. Ja onhan jauhelihoissa ja juustoissa eri rasvaprosentteja. Älä syö kevytversioita tai jos on jotenkin pakko niin sitten lisää oliiviöljyä tms.
Pähkinät kannattaa syynätä näin alkuun tarkasti, joissakin on aika paljon hiilaria, esim cashew.
Siemenöljyt (rypsi/rapsi) on joidenkin mielestä pahuutta, kävisivät valmistusprosessinsa ja sisältönsä takia paremmin koneöljyiksi.
Täysrasvaisensa kaikki. En käytä kasviöljyjä enkä syö pähkinöitä.
Hyvin simppelinä pidän tämän ruokavalion. Ruoka on todella hyvää myös.
Ap
Maailmasta ei löydy tiettävästi yhtään luotettavaa tutkimusta, joka osoittaisi ketogeenisella ruokavaliolla voivan saavuttaa pusyvän painonlaskun.
Punnitseminen ja makrojen laskeminen on ehkä ookoo jos ei tiedä ravinnosta yhtään mitään. Muille on ihan turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Maailmasta ei löydy tiettävästi yhtään luotettavaa tutkimusta, joka osoittaisi ketogeenisella ruokavaliolla voivan saavuttaa pusyvän painonlaskun.
Minkään ruokavalion painonpudotustulos ei ole pysyvä, jos sen muuttaa toiseen lihottavaan ruokavalioon. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse punnita yhtään mitään. Liiallinen proteiini kehittää itsensä ehkä kehossa hiilariksi, mutta kyllä sen kestää kun hiilarit on muuten minimissään.
Ja sitten ihmetellään, kun paino ei putoakaan enää!
Vierailija kirjoitti:
Punnitseminen ja makrojen laskeminen on ehkä ookoo jos ei tiedä ravinnosta yhtään mitään. Muille on ihan turhaa.
Monikaan ei tiedä ruoista yhtään mitään ennen kuin on alkanut ottaa ensin selvää. 🤦🏻
Ap, olet hyvällä tiellä!
Ole sinnikäs ja jaksa ensimmäinen kuukausi. Ihan turhaan kyselit täällä neuvoja, hienosti osaat! Toivotaan että sait jonkun muunkin innostumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkään ruokavalion painonpudotustulos ei ole pysyvä, jos sen muuttaa toiseen lihottavaan ruokavalioon. 🙄
Todistaako kommenttisi jotain ketogeenisen ruokavalion tehosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todistaako kommenttisi jotain ketogeenisen ruokavalion tehosta?
Ketogeeninen on erittäin tehokas. Ongelman tekee se, ettei ihmisen kannata eksyä edellisiin ruokatottumuksiin, muuten lihoo tietenkin takaisin.
Se nyt on vaan karu fakta, joko tai. Keto on loistava mutta hiilarit koukuttavat ja lisäävät nälkää, joten siksi sinne on helppo eksyä jos lipsuu liikaa.
Ihan hyvältä kuulostaa. Itsellä myös voimakas insuliiniresistenssi (pcos) eikä paino kertakaikkiaan putoa muulla kuin ketolla. Alun täytyy olla todella vähähiilarinen, yleensä itse toteutan munapaastoa ensimmäiset päivät. Kun pääsee kunnolla alkuun, voi hiilareita lisätä maltillisesti, esim kreikkalaista jogurttia ja marjoja, mantelijauhoa ym. Pätkäpaasto auttaa myös, sitten voi lisätä vieläkin hiilaria ateriaan ja paino jatkaa putoamistaan. On ihana tunne, kun kehon korjaa itseään sisältäpäin!
Jaahas, nyt tämä alkaa.