Tunnetteko ketään, joka on pudonnut oikeasti korkealta pohjalle?
Ero, sairastuminen, työttömyys? Lasipalatsista vuokrakämppään lähiöön? Pääsikö kiipomään takaisiin entiseen asemaan?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Mä itse jossain määrin. Olin avioliitossa it-miljonäärin kanssa nuorena. Molempien toiveesta hankittiin lapsi kun olin 32. Kaikki vaikutti olevan niin ihanasti kun voi olla. Minulla oli opinnot takana ja oma ura hyvällä mallilla. Miehen yritys menestyi ja oli rakennettu hieno omakotitalo, hankittu saaristomökki ja vene. Elämä oli ihanaa. Kuitenkin lapsen synnyttyä mies alkoi viihtyä enemmän ylitöissä ja baareissa, häntä hermostutti lapsen kitinät ja yöheräilyt. Lapsen ollessa 5 kk hän ilmoitti, että on löytänyt toisen naisen. Meillä oli avioehto, joten jäin aika lailla tyhjän päälle.
Tuossa vaiheessa vielä uskoin, että siinä olisi mun ongelmieni pohja, että jäin köyhäksi yksinhuoltajaksi, kun tarkoitus oli elää miehen kanssa ydinperheenä taloudellisesti vakaata elämää. Mitä vielä. Äitiysloman jälkeen työpaikallani oli yt:t, ja minut laitettiin niissä ulos. Hain epätoivoisesti työpaikkaa, mutta en löytänyt, ilmeisest
Hylkäsikö lapsen isä lapsen? Eikö yhtään auttanut missään?
Vierailija kirjoitti:
Ex-mieheni, oli onnellinen avioliitto, omakotitalo, kolme lasta, kaksi autoa, uima-allas ja kesämökki päijänteen rannalla, oma firma, verotettava vuositulo vajaa miljoona euroa. Sitten tuli piru, nainen joka viekoitteli miehen. Ero, jätti minulle talon, auton ja satatonnia rahaa. Sinne meni.
Nyt muutama vuosi kulunut. On eronnut uudesta kumppanista, sairastunut masennukseen, pulskistunut reilusti, firma mennyt konkkaan, kesämökin vei ulosottomies. Asuu kaupungin vuokrakaksiossa sossupummien seassa. Lapset eivät uskalla käydä sen luona, siellä on vähän "sotkuista".
Näin se elämä heittelee...
Mulla sama uni, mut sit heräsin ja ihmettelin miksi olin kastellut lakanani...
M44
Pohjois-savolainen kiinteistökuningatar...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tämän ketjun tarinat on saman henkilön fantasiaa
Ei ainakaan minun juttuni ex:stä, tosi tarina. En minäkään tuota iso taloa pystynyt pitämään myyty toissa vuonna. Ostin rivarikämpän johon olemme kotiutuneet ihan hyvin. Minä pärjään lasten kanssa, mutta edelleen ole sitä mieltä, että tuo nainen oli piru valeasussa.
Millainen nainen sitten oli? Varmaan ainakin kaunis?
Vierailija kirjoitti:
Mä itse jossain määrin. Olin avioliitossa it-miljonäärin kanssa nuorena. Molempien toiveesta hankittiin lapsi kun olin 32. Kaikki vaikutti olevan niin ihanasti kun voi olla. Minulla oli opinnot takana ja oma ura hyvällä mallilla. Miehen yritys menestyi ja oli rakennettu hieno omakotitalo, hankittu saaristomökki ja vene. Elämä oli ihanaa. Kuitenkin lapsen synnyttyä mies alkoi viihtyä enemmän ylitöissä ja baareissa, häntä hermostutti lapsen kitinät ja yöheräilyt. Lapsen ollessa 5 kk hän ilmoitti, että on löytänyt toisen naisen. Meillä oli avioehto, joten jäin aika lailla tyhjän päälle.
Tuossa vaiheessa vielä uskoin, että siinä olisi mun ongelmieni pohja, että jäin köyhäksi yksinhuoltajaksi, kun tarkoitus oli elää miehen kanssa ydinperheenä taloudellisesti vakaata elämää. Mitä vielä. Äitiysloman jälkeen työpaikallani oli yt:t, ja minut laitettiin niissä ulos. Hain epätoivoisesti työpaikkaa, mutta en löytänyt, ilmeisest
Varmaankin tulit monesti miettineeksi miksi suostuit tekemään lapsen miehen kanssa, joka halusi avioehdon? Raha olisi pelastanut paljolta.
Onhan exministereitä joutunut kortistoon. Ei löydy duunia ei.
Mikä sitten on "oikeasti korkealta", mutta useammankin sellaisen yli satatuhatta tienanneen, joille iski burnout, konkurssi tms ja sitten viina vei.
Vierailija kirjoitti:
Muutaman vuoden ministerinpesti ei vielä ole mikään korkea asema.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutaman vuoden ministerinpesti ei vielä ole mikään korkea asema.
Onhan tuo ollut aikalaista, kun entiselle työministerille kirjoitellaan työllistymissuunnitelmaa.
"Hylkäsikö lapsen isä lapsen? Eikö yhtään auttanut missään?"
Hylkäsi. Muutti aika pian Amerikkaan sen uuden naisensa kanssa, ja eli kuin lastaan ei olisi olemassakaan. Ei se tosin sen uudenkaan kanssa kovin kauaa ollut, ja nyt kun viimeksi hänen instagrammiaan katsoin, kuvioissa oli joku uusi, 19-vuotias nainen. Mies itse on 58. Twitteriin syytää äärioikeistolaista paskaa, on kova Trump ja Elon Musk fanboy ja uskoo että jokaisella on mahdollisuus menestyä ja köyhyys on aina oma vika.
Kuvat instassa on aina hyvin itseä korostavia, täytyy olla uima-allasta ja hienoa taloa taustalla, päällä tarkkaan puetut vaatteet ja lihasten pullistelua, kalliit aurinkolasit ja kellot näkyvissä jne. Täytyy sanoa että melkoisen pinnalliseen paskiaiseen onnistuin opiskeluaikana ihastumaan, enkä elämän kokemattomuuttani osannut mitenkään arvata, että on tuollainen tyyppi. Oli kai siitä jo silloinkin merkkejä nähtävissä, mutta ajattelin vaan että sellaista se start up -maailma on, että täytyy painaa ja panosta. Kuvittelin, että kunhan se firma pyörii hyvin ja vakiintuu, sen kovan urakiipijän alta paljastuu ihana perheenisätyyppi. Ei paljastunut.
Joo tiedän. Korkealta palkalta arvostetusta roolista työttömäksi juopoksi. Eihän siinä hyvin käynyt, tappoi vaimonsa ja päätyi linnaan.
Jokainen lapsestaan vieraannutettu isä.
Yks mäkihyppääjä aikanaan tippui aika korkealta.
90-luvun laman aikana tunsin useita. Nyt pelkään sen tapahtuvan itselleni.
"Varmaankin tulit monesti miettineeksi miksi suostuit tekemään lapsen miehen kanssa, joka halusi avioehdon? Raha olisi pelastanut paljolta."
Joo kyllä olen nykyisin taipuvainen ajattelemaan, että en ikinä suostuisi avioehtoon jos tarkoitus olisi lapsen teko, ellei sitten siinä avioehdossa erityisesti sovittaisi reilusta korvauksesta erotapauksessa. Kyllä se tuntui niin väärältä, että mies sai jatkaa kuten ennenkin, kuin ei olisi koskaan ollutkaan naimisissa eikä olisi lasta, ja minun vastuulleni jäi yksin lapsen hoito ja kasvatus, ja uramahdollisuudetkin kärsi.
Mutta silloin kun me mentiin naimisiin, minä olin niin ihastumisen sokaisema, etten miettinyt mitään. Ajattelin vaan, että on ihan oikein ja kohtuullista, että koska miehellä on hyvällä alulla oleva yritys, että en gold diggerinä pyri siihen tai sillä tienattuun omaisuuteen osingoille avioliiton kautta. Olin vaan niin onnellinen, että sellainen mies edes halusi minut! Kun vielä melko materialistinen äitikin hurrasi, että nyt pidät kynsin ja hampain kiinni, kun olet melkoisen saaliin saanut, paljon oman tasosi ylittävän. Vaan eipä sitä ihmistä voi väkisin kiinni pitää edes avioliitossa, joten kävi kuten kävi.
Enkä syytä kaikesta miestä silti, paljon myös itseäni, koska aloin siihen tissutteluelämään. Jos olisin ollut järkevämpi, olisin käyttänyt työttömän ajan itseni kehittämiseen, ammattitaitoni kehittämiseen, hakenut apua vaikka terapiasta, sen sijaan aloin kokopäivätissuttelun, ja alkoholi sitten veikin halun mihinkään muuhun kuin saada vain sitä säännöllisesti lisää.
Vierailija kirjoitti:
Juu. Menestyvä yrittäjä, jolla vaimo, lapset, hulppeat talot ja kesämökit, veneet, Rolexit jne.
Sairastui vakavasti, ei pystynyt enää huolehtimaan itsestään. Tulot romahtivat, omaisuus jouduttiin myymään, vaimokin jätti. Asuu nykyään käsittääkseni tuetun palveluasumisen yksikössä pienen eläkkeen ja tukien turvin.
Tätä en ymmärrä, jos sairaus on jotain muuta kuin alkoholismi tai muu päihderiippuvuus. Eikö sitä menestyvä yrittäjä osaa yhtään varautua siihen, että joku päivä terveys voi romahtaa ja lapset pitää silloinkin elättää. Vakavia sairauksia varten on vakuutukset... onko menneet omat ja yrityksen varat sekaisin, jos itselle jää yrityksen konkurssin jälkeen vain tuulen huuhtoma takapuoli. .
Onhan noita. 90-luvun alussa yhdessä yössä yritystä varten otetut lainat monikertaistui kun suomi devalvoi! Siinä menee yhdessä hetkessä sit kaikki. Eikä mtn mahdollisuuksia selvitä niistä lainoista.
Tuntemani ihan täyspäinen yrittäjä omisti kaupungin parhaassa osoitteessa asunnon: se meni ja silti jäi vielä velkaa. Kaikki meni. En edes tajua että miten se on vielä hengissä. Velka on kasvanut korkoa huolella, kukaan ei joutunut mihinkään vastuuseen ja sen arvokkaan osakkeen osti juurikin henkilö jolla oli pankkiin suhteita.
Menestynyt yrittäjä sekosi huumeisiin ja muuhun rikollisuuteen. Meni firma, ura, perhe ja maine.
Pari tuttua yrittäjäperhettä menetti kaiken ysärin lamassa, eikä riittänytkään.