Jään työttömäksi ja ikää 62-vuotta. Otin jo yhteyttä te-palveluihin
Ja sieltä kuulemma voi päästä työnhakuun liittyville kursseille. Tai johonkin digikurssille.
Kommentit (238)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostat osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen täysimääräisenä ja alat sylkeä kattoon. Turha sitä on empiä, kun kukaan ei tiedä, miten pitkään elää.
Ei sitä saa kuin 50 prosenttisesti. Ei taida oikein leveää leipä olla. Eihän tuota tiedä kukaan, kuinka kauan elää ei edes nuoremmat? Ehkä kannattaa sitten kaikkien vältellä työntekoa ja yrittää elää tuilla, koska jokainen päivä voi olla viimeinen. Onko se elämä sitten kivaa, kun sylkee kattoon? Mistä kukakin nauttii?
Sössön sössön. Jos on toinen elättäjä perheessä, tuolla pärjää mainiosti.
No onko toinen elättäjä ja tämä elättäjäkin voi kohta kuolla ja kupsahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osittaiselle varhaiseläkkeelle. Voi tehdä työtä niin paljon kun huvittaa. Pääsee 62-vuotiaana. Ei työkkäri kyykytä enä. Eläke ja palkka juoksee.
Eikös tuo pienennä sitä varsinaista tulevaa eläkettä?
Entä sitten. Mieluummin tuo kuin 3 vuotta työkkärin kiusattavana.
Ihmiset on peloteltu tolla eläkkeen pienenemisellä etteivät jäisi ovelle, se on pieni se määrä joka siitä vähenee. Tosi moni tuttu ottanut tuon ja ovat tyytyväisiä, mun pitää vielä reilu vuosi odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos jää varhennetulle eläkkeelle, se pienenee pysyvästi, kannattaa ottaa selville mikä kannattaa. Itse sain viime vuonna lisäpäivät eläkkeeseen asti työttömänä, 65v asti.
Mitkä lisäpäivät? Eikö nuo ole lopetettu?
Osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen määrä riippuu tuloista.
Vuonna 1962 syntyneillä työttömyyspäivärahaa saavilla lisäpäiväoikeus voi alkaa 62-vuotiaana. Sitä aiemmin syntyneet ovat jo täyttäneet lisäpäiviin oikeuttavan iän.
Vierailija kirjoitti:
Osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen määrä riippuu tuloista.
"Kertyneestä eläkkeestä voi ottaa maksuun 25 tai 50 prosenttia. Eläkettä vähennetään pysyvällä varhennusvähennyksellä, joka on 0,4 prosenttia jokaista varhennuskuukautta kohti. Esimerkiksi kaksi vuotta ennen oman ikäluokan alinta vanhuuseläkeikää otettu osittainen vanhuuseläke pienenee 9,6 prosenttia. Vähennys säilyy varhennetussa osuudessa myös vanhuuseläkkeen tai muun eläke-etuuden alkaessa osittaisen vanhuuseläkkeen jälkeen. Osittainen vanhuuseläke tarkistetaan elinaikakertoimella.
Osittaisella vanhuuseläkkeellä oleva voi työskennellä sen verran kuin haluaa. Osittaiseen vanhuuseläkkeeseen ei liity työaika- tai palkkaseurantaa."
https://www.tyoelake.fi/elakkeet-eri-elamantilanteissa/osittainen-vanhu…
Tuolla on laskuri, jolla voi laskea osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen määrän.
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 1962 syntyneillä työttömyyspäivärahaa saavilla lisäpäiväoikeus voi alkaa 62-vuotiaana. Sitä aiemmin syntyneet ovat jo täyttäneet lisäpäiviin oikeuttavan iän.
Paino sanalla voi. Kannattaa tarkistaa Kelasta tai työkkäristä.
62 vuotiaalle on palstalla p u p p a i l i j a n paikka vapaana tuurausmieheksi. 70-luvun diskomusiikin tuntemus on eduksi tehtävässä ja vasullinen karkkia on kyettävä ostamaan.
Olen aikoinaan käynyt muutamat uravalmennuakurssit kun halusin petrata netti taitojani ja vaihtelua työttömyyteen, oli oikein mukavia kursseja.
Riippuu kyllä henkilöstä, jotkut ovat parempia työelämässä tuon ikäisinä kuin moni nuoremmat. Osa on antanut periksi sekä fyysisesti ja henkisesti niin, että parasta jäädä eläkkeelle.
Kyllä hullukin ymmärtää, että sitä enemmän saa sitä eläkettä, mitä suuremmat ovat tulot. Minun tuttuni sanoi, ettei hän ainakaan voi jäädä varhennetulle eläkkeelle, koska tulot putoavat niin paljon. Ei me olla kaikki samalla viivalla.
No pitäisi olla työtön, muuten ei sitä ansiosidonnaista saa. Ei varmaan auta, jos itse jää työttömäksi. Eikä kaikki työnantajat hyväksy osa-aikaista työntekijää. Heillä ei ole töitä osa-aikaiselle työntekijälle.
Kyllä tämä ratkaisu on aivan hyvä juttu hyvätuloiselle, jolla on todennäköisesti myös itsesäästettyä eläkettä. Ei ole mikään sopiva ratkaisu pienipalkkaiselle, sillä kuitenkin työssäkäyvällä on tulot aina suuremmat eläkeläisellä. Tietenkin, jos on terve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tossa iässä kohti eläkeputkea?
Jos ap on 62-vuotias, hän on syntynyt n. vuonna 1962. Se ikäluokka pääsee eläkkeelle vasta 65-vuotiaana.
JO 65-vuotiaana.
Ei ne kurssit ole mitenkään ikäviä. Mieluummin olisin ansiosidonnaisella ja hakisin töitä kuin jäisin aikaisemmin eläkkeelle. Sitten jos olisi pieni eläke, olisi pakko kitkuttaa kotinurkilla.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeputkeen pääsee.
Ei sellaista ole enää. Ettekö te ihmiset yhtään seuraa aikaanne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osittaiselle varhaiseläkkeelle. Voi tehdä työtä niin paljon kun huvittaa. Pääsee 62-vuotiaana. Ei työkkäri kyykytä enä. Eläke ja palkka juoksee.
Eikös tuo pienennä sitä varsinaista tulevaa eläkettä?
Entä sitten. Mieluummin tuo kuin 3 vuotta työkkärin kiusattavana.
Ihmiset on peloteltu tolla eläkkeen pienenemisellä etteivät jäisi ovelle, se on pieni se määrä joka siitä vähenee. Tosi moni tuttu ottanut tuon ja ovat tyytyväisiä, mun pitää vielä reilu vuosi odottaa.
Mun tuttavat eivät ole jääneet eläkkeelle, koska tulot pienenisivät. Ovat jatkaneet eläkeikään asti. No eivät ole olleet mitään suurituloisia.
Siitä ei ole vielä päätöksiä.