Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS:Kuoleminen kallistuu syynä hallitus.

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuoleminen kallistu euroakaan, vain hautauksen maksut nousevat, koska niin moni eroaa kirkosta eikä enää ole mukana maksamassa hautausmaiden kuluja. Sitten kun kuolema tulee, alkaa omaisten itku ja vaatimus, että totta kai hautapaikka hautausmaalla joko arkulle tai uurnalle, mutta me emme suostu maksamaan, maksakoot kirkon jäsenet. Tähän asti valtio on tukenut kirkkoon kuulumattomien hautaamista kymmenillä miljoonilla, nyt rahoitusta on vähennetty ja maksut halutaan vainajan kuolinpesältä. Tasapuolisuusvaatimuksen vuoksi myös kirkkoon kuuluvien maksut nousevat.

Hautatoimen kuluja ei kateta kirkollisveroilla vaan nimenomaan hautausmaksuilla (jotka nousevat) ja valtionrahoituksella, joka nyt pienenee. Jokaisen seurakunnan saamat valtionosuudet näkee ev.lut. kirkon sivuilta. 

Vierailija
22/92 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirkot ja hautaustoimistot eivät minun kuolemallani rikastu. Olen ehdottomasti käskenyt että minut käsitellään halvimmalla mahdollisella tavalla ja sillä siisti. Isäni säästöt menivät hautajaisiin suvun painostuksesta. 

No jaa.  Jotenkin sinut pitää haudata.

Vaikka et tervitse kirkolta hautapaikkaa, seurakunnan mailta.

Niin kuitenkin tarvitset

- polttohautaukseen tarvittavan arkun

- tuhkauurnan

- kuljetuksen kotoa / sairaalasta hautaustoimistoon

- kuljetuksen hautaustoimistosta kreamatorioon, jossa sinut tuhkataan

- tuhkaus maksaa n. 400 euroa

- tuhkan loppusijoitus, vainajan tahdon mukaan, mikäki se vain on mahdillista

Näinpä.

Ja jos ei kuulu kirkkoon, vainajaa ei si

Tuttua on.  Enoni oli vaatinut juuri tuollaisen, viimeisen matkansa.  Häneklä ei ollut jälkeläisi, ei ainiatakaan lasta. Eikä hän kuulunut kirkkoon.

Veteen hän ei tuhkiasn halunnut, ei ollut meri-joki- eikä järvimiehiå.  Kalastus ei kiinnostanut, mutta yennis - ja shakki kiinnostivat.

Enon tuhka vietiin juuri tuollaiselle tuhkattujen "laaksoon".  Äiti kaiverrettu myös enon nimen, tuon tuhka hautuumaan ns. seinään.

Joka jouluaatto, äiti sytyttää hautausmaalla kynttilän, Muualle haudattujen muistopaikalle.

Asumme kauksna paikasta, jonne enon tuhka on siroteltu.   Maatunuthan tuhka maahan jo on. Monen kertaan, Suomen neljän vuodenajan myötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuhkataan, tuhkia ei tarvitse sirotella mihinkään muistolehtoon. Minä esimerkiksi sirottelin mieheni tuhkat hänen toivomuksensa mukaisesti omalle maalle.

Muissa kuluissa on paljonkin joustovaraa toiveiden mukaan, toki tiettyjä kustannuksia tulee.

Vierailija
24/92 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koske minua. 

Vierailija
25/92 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkot ja hautaustoimistot eivät minun kuolemallani rikastu. Olen ehdottomasti käskenyt että minut käsitellään halvimmalla mahdollisella tavalla ja sillä siisti. Isäni säästöt menivät hautajaisiin suvun painostuksesta. 

Ja sinä oletit että kuuluvat sulle. Ahne loi nen.

Vierailija
26/92 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuhkataan, tuhkia ei tarvitse sirotella mihinkään muistolehtoon. Minä esimerkiksi sirottelin mieheni tuhkat hänen toivomuksensa mukaisesti omalle maalle.

Muissa kuluissa on paljonkin joustovaraa toiveiden mukaan, toki tiettyjä kustannuksia tulee.

Niin joo, mutta kaikilla ei ole, ei omaa kiinteistöä, metsää,  johon tuhkat sirotella.

Vierailija
27/92 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus: Älä kuole!

Sairasta vain päivisin!

Joopa

Vierailija
28/92 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin joo, mutta kaikilla ei ole, ei omaa kiinteistöä, metsää,  johon tuhkat sirotella.

Aina voi ruumiin viedä eduskuntatalon eteen mätänemään. Sanoo ettei ollut varaa haudata eikä polttaa. 

Vierailija
29/92 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei koske minua. 

Kaikin puolin koskee.  Sikäli kun ja jos Sinut kuolemasi jälkeen löydetään.

Suomessa on laki, minkä mukaan kaikki löydetyt vainajat on haudattava, tavalla tai toisella.

Vierailija
30/92 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut saa jättää maanpinnalle. Turhaa sitä maksamaan kalliita hautajaiskuluja. Antaa kettujen ja korppien syödä.

Hyi, olet terveysriski muille raatona ollessasi ja se löyhkä. Sen vieraan pitää olla säästöjä että kunta voi heittää sinut joukkohautaan.

Vierailija
31/92 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole hallituksen asia tukea seurakuntia. 

Onko puoluetuki sitten välttämätön?

Vierailija
32/92 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuhkat saa sirotella vaikka mereen, ei siihen tarvitse olla omaa maata, sitä tässä yritin sanoa. Ei siis ole pakkoa muistolehdon käyttöön.

Vierailija
33/92 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä tuhkia mukaansa saa. Ne menee kaikki yhteiseen hautaan. Eli ei sitä uurnaakaan tarvitse.

Vierailija
34/92 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina voi ruumiin viedä eduskuntatalon eteen mätänemään. Sanoo ettei ollut varaa haudata eikä polttaa. 

Ei voi.

Suomessa on hautauslaki.

Joka ikinen löydetty ruumis, myös ruumiin osa jäänteet  ( kuten sotilaiden)  haudataan maan alle.

Seurakunta, mutta ennenkaikkea Oikeuslaitos ja Poliisi, pitää siitä huolen.

Vierailija
35/92 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jaa.  Jotenkin sinut pitää haudata.

Vaikka et tervitse kirkolta hautapaikkaa, seurakunnan mailta.

Niin kuitenkin tarvitset

- polttohautaukseen tarvittavan arkun

- tuhkauurnan

- kuljetuksen kotoa / sairaalasta hautaustoimistoon

- kuljetuksen hautaustoimistosta kreamatorioon, jossa sinut tuhkataan

- tuhkaus maksaa n. 400 euroa

- tuhkan loppusijoitus, vainajan tahdon mukaan, mikäki se vain on mahdillista

Näinpä.

Ja jos ei kuulu kirkkoon, vainajaa ei si

Ellei vainaja ole jättänyt toiveita eikä määräyksiä, tuhkansa suhteen.  Niin tuhka voidaan sitotella esim. tuhkstuile varattuun kalmistoon, joita on löhes seurakunnassa.

Jos ei kuulu kirkkoon niin ei sitä tuhkaa mihinkään seurakunnan maille ripotella. Vai nytkö sitten kirkkomaa kelpaisikin.

Voi ilmoittaa krematorioon että tuhkia ei haeta niin laittavat ongelmajätteisiin.

Vierailija
36/92 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama minne minut laittaa kunhan eivät perinteiseen hautaan.

Vierailija
37/92 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä on paljonko hautajaiset maksaa. Itse en ole niitä maksamassa ja kenenkään muun ei ole niitä pakko maksaa. Ketään ei kuitenkaan suomessa jätetä hautaamatta vaikka ei olisi yhtään euroa

Vierailija
38/92 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole hallituksen asia tukea seurakuntia. 

Onko puoluetuki sitten välttämätön?

On. Se on tasapuolinen kaikille puolueille ja puolueet tarvitsevat rahaa. Puoluetuki estää korruptiota.

Vierailija
39/92 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuoleminen kallistu euroakaan, vain hautauksen maksut nousevat, koska niin moni eroaa kirkosta eikä enää ole mukana maksamassa hautausmaiden kuluja. Sitten kun kuolema tulee, alkaa omaisten itku ja vaatimus, että totta kai hautapaikka hautausmaalla joko arkulle tai uurnalle, mutta me emme suostu maksamaan, maksakoot kirkon jäsenet. Tähän asti valtio on tukenut kirkkoon kuulumattomien hautaamista kymmenillä miljoonilla, nyt rahoitusta on vähennetty ja maksut halutaan vainajan kuolinpesältä. Tasapuolisuusvaatimuksen vuoksi myös kirkkoon kuuluvien maksut nousevat.

Et lukenut uutista?

"Hinnankorotusten taustalla ovat pääasiassa hallituksen tekemät leikkaukset. Vuoden 2025 talousarviosta evankelis-luterilaisen kirkon lakisääteisten tehtävien hoitoon tarkoitettua valtionrahoitusta leikattiin noin 20 miljoonaa euroa. Näihin kuuluu esimerkiksi hautaustoimi. Leikkauksen on määrä olla pysyvä."

Vierailija
40/92 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hallituksen pitäisi tukea evenkelis-luterilaista kirkkoa, kun muut kirkot joutuvat keräämään jäsenmaksuja? Toki kirkollisvero on samanlainen jäsenmaksu, mutta SEN LISÄKSI valtio on tukenut ev.lut. kirkkoa, mikä nyt loppuu ja hyvä niin.

Minut saa kuoltuani vaikka kompostoida.