Mikä yhdistää kaveripiirisi onnellisia avioiittoja?
Itsellä takana ero, tosi raastava. Olen selvästi haksahtanut väärään mieheen, nyt ja ennenkin. Onko jollakin viisastenkiveä siitä, mikä yhdistää kestäviä, onnellisia avioliittoja? Mitään ajatusta?
Kommentit (249)
Lähipiirin onnellisia liittoja yhdistää se, että osa niistä vain näyttää onnellisilta. Useampi pari on ollut sellainen, joiden suhdetta olen pitänyt ihanteellisena, kunnes toinen osapuoli on avautunut peitellyistä ongelmista. On paljastunut uskottomuutta, riippuvuuksia, henkistä väkivaltaa, väkivaltaa, mielenterveysongelmia, sairaalloista mustasukkaisuutta tai kontrollointia, talousvaikeuksia, puhumattomuutta, ilkeyttä ja seksuaalisia ongelmia. Ja nämä ovat olleet niitä suhteita mistä en olisi ikinä arvannut sellaista, toinen juttu on ne joilla on näkyvästi kireät välit. Kulissien pito on surullisen yleistä. Näissä lähipiirin suhteissa neljässä viidestä on lapsia, joten päättelen että niiden takia siedetään huonompaa suhdetta kuin ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ns. ehjä perhe ei ole ainakaan synonyymi onnelliselle perheelle. Ainoa tuntemani näennäisesti ehjä perhe on todellisuudessa lumeliitto. Mies ei vaan tiedä sitä, että vaimo käy vieraissa, ja on liitossa vain mukavuussyistä.
No kyllä se ehjä perhe monesti on synonyymi onnelliselle perheelle. Ei tuo nyt niin yleistä ole, että onnellinen perhe oliskin vain sitä, että toinen käy vieraissa ja siksi ollaan onnellisia.
Tunnen itse montakin onnellista perhettä eikä heistä kumpikaan (ainakaan tietäkseni) käy vieraissa, mutta heillä on selvästi kemiaa ja kunnoitusta toisiaan kohtaan. Ei nälvitä vieraiden kuullen, eikä nolata ja eivät puhu toisistaan pahaa edes takana päin.
Sanoisimpa melkein, että hyvällä itsetunnolla varustetut ihmiset voi olla onnellisessa liitossa. Ei ole tarvetta alistaa toista, että voi tuntea itsensä pa
Ethän sinä sitä tiedä, mitä muiden liitoissa tapahtuu. Ainahan sitä ei voi itsekään tietää. Vaikka oltaisiin oltu yhdessä koko aikuinen elämä, niin siellä voi olla vaikka mitä taustalla.
Tähän nyt varmaan sataa alapeukkuja, mutta koen että oma parisuhteeni on todella hyvä. Molemmilla on omat mielenkiinnonkohteet, uratavoitteet ja harrastukset, mutta sen lisäksi tehdään myös paljon yhdessä, jaetaan arki ja elämä. Meillä on läheisyyttä, puhumista ja pussaamista, mutta myös omat jutut ja menot. Mielestäni on siis tärkeää että molemmilla on omat elämät, joita eletään yhdessä eteenpäin. Tämä piirre yhdistää muitakin onnellisia liittoja lähipiirissä. Ei kannata elää vain toiselle ja perheelle vaan pitää elää myös itselleen. 13 vuotta naimisissa ja hyvin pyyhkii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ns. ehjä perhe ei ole ainakaan synonyymi onnelliselle perheelle. Ainoa tuntemani näennäisesti ehjä perhe on todellisuudessa lumeliitto. Mies ei vaan tiedä sitä, että vaimo käy vieraissa, ja on liitossa vain mukavuussyistä.
Tosi erikoista, ettei joku tunne kuin yhden ydinperheen, ja sitten tietää asioita joita edes perheen mies ei tiedä. Oletko jotenkin sosiaalisesti rampa?
Päinvastoin. Kuulen usein asioita, joita kerrotaan vaan harvoille. Ihmisten on helppo avautua ongelmistaan minulle. Siitä syystä olenkin sitä mieltä, että sellaisia kiiltokuvaliittoja ei ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Omaa rauhaa aina kun haluaa. Ei väheksyntää eikä nalkutusta. Taloudellinen vastuu tasan 50/50.
Lapsettoman parin on varmaan helppo järjestää asiat niin että tuollainen onnistuu. Mutta jos on lapsia, siis omaa rauhaa ei todellakaan saa aina kun haluaa, ja taloudelliset vastuutkin on paha laittaa puoliksi jos toinen jää vanhempainvapaalle.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko te kaikki vastaajat polyamorisen suhteen osapuolia vai mistä te voitte tietää onko jonkun parisuhde onnellinen tai ei?
Mulla ei ole hajuakaan miten toisilla oikeasti menee, vanhempieni ja sisarustenkin liitot ovat kariutuneet vaikka päällepäin näyttivät olevan ok.
No kai mä omastani voin kuitenkin tietää, vai pitääkö kieriskellä epävarmuudessa että onko miehelläni sittenkin ihan kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Lähipiirin onnellisia liittoja yhdistää se, että osa niistä vain näyttää onnellisilta. Useampi pari on ollut sellainen, joiden suhdetta olen pitänyt ihanteellisena, kunnes toinen osapuoli on avautunut peitellyistä ongelmista. On paljastunut uskottomuutta, riippuvuuksia, henkistä väkivaltaa, väkivaltaa, mielenterveysongelmia, sairaalloista mustasukkaisuutta tai kontrollointia, talousvaikeuksia, puhumattomuutta, ilkeyttä ja seksuaalisia ongelmia. Ja nämä ovat olleet niitä suhteita mistä en olisi ikinä arvannut sellaista, toinen juttu on ne joilla on näkyvästi kireät välit. Kulissien pito on surullisen yleistä. Näissä lähipiirin suhteissa neljässä viidestä on lapsia, joten päättelen että niiden takia siedetään huonompaa suhdetta kuin ilman.
Se, että ihmisillä on vastoinkäymisiä, ei tee heidän liitostaan kulissia. Omassa suhteessani on ollut haasteita riippuvuuden vuoksi, mutta silti suhde on ollut onnellinen, ja kovasti töitä on tehty asioiden kuntoon saamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että ihmisillä on vastoinkäymisiä, ei tee heidän liitostaan kulissia. Omassa suhteessani on ollut haasteita riippuvuuden v
Kuulostat läheisriippuvaiselta. Ehkä et ole vain vielä ottanut niitä vaaleanpunaisia laseja silmiltä pois. Liitto on siis toistaiseksi mielestäsi onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi erikoista, ettei joku tunne kuin yhden ydinperheen, ja sitten tietää asioita joita edes perheen mies ei tiedä. Oletko jotenkin sosiaalisesti rampa?
Päinvastoin. Kuulen usein asioita, joita kerrotaan vaan harvoille. Ihmisten on helppo avautua ongelmistaan minulle. Siitä syystä olenkin sitä mieltä, että sellaisia kiiltokuvaliittoja ei ole olemassa.
Tunnet paljon ihmisiä, jotka avautuvat sinulle helposti ongelmistaan, mutta silti tunnet ainoastaan yhden ainoan ydinperheenä elävän parin. Ostarin pubissako sinä olet kaikki tuttusi tavannut?
Kärsivällisyys ja Tahto (olla toisen kanssa). Niinhän se pappi kysyy "Tahdotko sinä... myötä ja vastamäessä?" Tuntemillani pitkään yhdessä olleilla, onnellisilla, pariskunnilla on ollut niitä huonojakin aikoja, mutta ero ei ole tullut silti kyseeseen. Toinen yhteinen tekijä on, mistä olen lukenut tutkimuksiakin: yhteinen ystäväpiiri. Ei sosiaalisesta paineestakaan olla eroamassa ja toisaalta kun ystävät, joille mahdollisesti ongelmista avaudutaan, tuntevat molemmat osapuolet hyvin, niin ovat diplomaattisia vs. asenne "Jätä se sika!"
Toisen arvostaminen ja se ettei pidä toista itsestäänselvyytenä.
150: kiitos diagnoosista! Toivon, että ne vaaleanpunaiset lasit säilyvät silmilläni loppuiän, niin ihanaa on elämä myötä- ja vastoinkäymisineen ollut.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko te kaikki vastaajat polyamorisen suhteen osapuolia vai mistä te voitte tietää onko jonkun parisuhde onnellinen tai ei?
Mulla ei ole hajuakaan miten toisilla oikeasti menee, vanhempieni ja sisarustenkin liitot ovat kariutuneet vaikka päällepäin näyttivät olevan ok.
Tapa, miten henkilö x puhuu kumppanistaan y. Käytetyt sanavalinnat ja äänenpainot. Elekieli, ilmeet. Taloustilanne. Kuka tekee kotitöitä ja kuinka paljon. Jos perheessä on lapsia, niin miten lapset käyttäytyvät. Käyttääkö jompikumpi paljon alkoholia, käykö paljon yksin matkoilla, juhlissa. Vai onko niin, että kumpikaan ei käy missään. Tai toinen käy yksin paikoissa ja toinen ei. Jne. Jne. Miten ihmiset päivittävät someaan. Jne. Jne. Monenlaisista asioista voi aistia miten liitossa menee. Jotkut aistivat näitä asioita muita herkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pisimpään ovat olleet kaveripiiristä yhdessä ne, jotka alkoivat seurustelemaan nuorina. Mun kokemuksen mukaan huonoiten kestävät nämä varttuneemmalla iällä syntyneet suhteet.
Omassa kaveripiirissä taas nuorena solmitut liitot ovat päättyneet jo kaikki. Joskus 25-30 vuotiaana aloitetuissa suhteissa puolisot tuntuvat olevan toisilleen enemmän sopivia.
Ei ikinä voi tietää toisen elämästä, mutta lähipiiristä sanoisin että parhaiten menee pareilla, joilla on yhteinen huumori, heillä on hauskaa yhdessä ja kumpikaan ei ota elämää liian vakavasti. Tällä tarkoitan sitä, että maailmaa ei kaadu, vaikka pyykkikori olisi täynnä, talo siivoamatta ja hommat hoitamatta vaikka työkiireiden tai sairastamisen takia. Kumpikin tekee kotitöitä, kun ehtii ja puhalletaan yhteiseen hiileen.
Näillä pareilla tuntuu olevan yhteisiä mielenkiinnon kohteita (esim. jo
Muuten tämä, mutta tuttavapiirissä on yksi pari, joilla menee ns. päin helvettiä, mutta niin vaan somessa näkyy juuri näitä leppoisan seesteisiä marjastus-, maisema- tai remppapäivityksiä ja kaikki on ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seksuaalisesti aktiivinen vaimo, joka rakastaa miestään Esimerkiksi miehet saavat säännöllisesti suihinottoja.
T. Incel mielikuvitusystävineen
Hänen mielestään avioliitto on sama kuin suuseksisuhde. Puoliso, on otettu (siis o t e t t u tai ostettu kertamaksulla?) säännölliseksi suihinottajaksi. Mitenkähän se vaimon rakkaus riittää noilla kovin yksipuolisilla avioliiton merkitykseen liittyvillä uskomuksilla?
Vierailija kirjoitti:
150: kiitos diagnoosista! Toivon, että ne vaaleanpunaiset lasit säilyvät silmilläni loppuiän, niin ihanaa on elämä myötä- ja vastoinkäymisineen ollut.
Vahva reaktiosi kertoo omaa kieltään.
Vierailija kirjoitti:
Kärsivällisyys ja Tahto (olla toisen kanssa). Niinhän se pappi kysyy "Tahdotko sinä... myötä ja vastamäessä?" Tuntemillani pitkään yhdessä olleilla, onnellisilla, pariskunnilla on ollut niitä huonojakin aikoja, mutta ero ei ole tullut silti kyseeseen. Toinen yhteinen tekijä on, mistä olen lukenut tutkimuksiakin: yhteinen ystäväpiiri. Ei sosiaalisesta paineestakaan olla eroamassa ja toisaalta kun ystävät, joille mahdollisesti ongelmista avaudutaan, tuntevat molemmat osapuolet hyvin, niin ovat diplomaattisia vs. asenne "Jätä se sika!"
No tästä syystä mä erotessani aion erota myös ystäväpiiristä, kun siellä ne omaksi ystäväksenikin luulemat ovat "diplomaattisia", eli eivät suostu uskomaan meidän vaikeuksia, vaan toistelevat vain tuota myötä- ja vastamäessäsontaa. Koen olevani täysin ignoorattu ystäväpiirissämme, kun kertomani sivuutetaan olankohautuksella. Pysykööt he väkinäisissä suhteissaan, mutta minua ei saa jäämään tuollaisella mitätöinnillä.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei voi tietää yhdenkään avioparin, eikä susiparinkaan onnellisuudesta mitään. Sitäpaitsi onnellisuuden tavoittelu on lapsellista. Korkeintaan tyytyväisyyttä on järkevää tavoitella.
Ovatko sudet tunnetusti onnellisia, vai mitä tarkoitat vertauksella susiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnet paljon ihmisiä, jotka avautuvat sinulle helposti ongelmistaan, mutta silti tunnet ainoastaan yhden ainoan ydinperheenä elävän parin. Ostarin pubissa
Aloituksessa puhuttiin kaveripiirin liitoista.