Mikä yhdistää kaveripiirisi onnellisia avioiittoja?
Itsellä takana ero, tosi raastava. Olen selvästi haksahtanut väärään mieheen, nyt ja ennenkin. Onko jollakin viisastenkiveä siitä, mikä yhdistää kestäviä, onnellisia avioliittoja? Mitään ajatusta?
Kommentit (249)
Muuta en tiedä, paitsi oman kateellisuuteni: (heh!).
Tädillä, isäni nuoremmalla siskollaan oli ja en tuota kysynyt vaan hän, mies, vastasi: Oletko koskaan miettinyt, miks myö tuon mummonlupukan kanssa ollaan oltu näin kauan yhdessä? Vastasin, että en (tiedä).
Hän jatkoi siihen: Meillä kun on tämä yhteinen huumorintaju. Täti siihen: Pyh, kyllä se "huumori" on ollut monesti aika kaukana ..... Tädin mies siihen: Siinäs kuulit! :)
Lähes se sama kokemus: exän kaa viettettin koko kesä yhdessä. Sitten kun se tuli, mulle kotiinlähtö, niin siinä sitten hyrskittiin linja-autoaseman kulmalla. .... Menin omaan kotiin, n. 400km pohjoiseen, väsytti (ja vtt) kaikki. Sanoin kotiinii päästyäni äidille: Terveiset sieltä, hyvin siellä pärjäävät. Nukahdin; yöllä heräsin siihen tunteeseen, että _hän_ ei ole enää mun vieressä. ...Pieni nyyhkäys ... ja nukahdin uudestaan.
t. m59
Tuntemillani on oikeistolaiset arvot kunniassa.
En mä tunne ketään, joka olisi onnellisessa avioliitossa.
Kaikki 30 serkkuakin on eronneet. Myös se lessupariskunta.
Vierailija kirjoitti:
Haha. Todista.
Joidenkin ihmisten välillä vain on sellainen yhteys. Vaikea sanoa mistä se johtuu. Tuskin mitään, mitä voi lopulta opetella tai opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä on että nainen osaa olla hiljaa ja pitää pesukoneen pyörimässä.
Sun vaippojako se pesee? Äitee.
Onnellisin näkemäni suhde oli kummitädilläni ja hänen miesystävällään. Avoliitto, omat asunnot, hyvät tulot, ei lapsia.
Pitkälti se että ei ole poliittisesta mitään ääripäätä, vaan kumpikin on järjellä ajattelevia.
Samat kiinnostukseen kohteet, mutta molemmilla silti mm. omat kaverit ja omia menoja (mm. pitkiä työmatkoja). Lasten asiat hoituu suht tasaisesti, toisella isompi vastuu harrastuksista, toisella muista jutuista.
Se, että kaikki tehdään yhdessä. (Korkeintaan töissä tai kaupassa käydään yksin.)
Ei siis kaveriporukoiden juhlimista ilman puolisoa, ei ulkomaanmatkaa ilman jne.
Lapsiani olen neuvonut, että jos mahdollista, niin oma kumppani kannattaa löytää ehjästä perheestä ja sitten siellä seurustelukumppanin kotona kiinnittää huomiota siihen, miten ne vanhemmat kohtelee toisiaan. Siitä se lähtee.
Tämä pätee hyvin myös omassa liitossa: Ollaan molemmat kotoisin ehjistä perheistä. Pitkät liitot ja molempien vanhemmat kohtelevat toisiaan kunnioittavasti ja arvostavasti. Rakkaus näkyy ihan arkipäivän teoissa. Mun vanhemmat ovat vähän räiskyvämpiä kuin miehen hyvin leppoisat vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Se, että kaikki tehdään yhdessä. (Korkeintaan töissä tai kaupassa käydään yksin.)
Ei siis kaveriporukoiden juhlimista ilman puolisoa, ei ulkomaanmatkaa ilman jne.
Biosukulaisista ei yksikään ole eronnut. Kavereistani yksi.
Yhdistää perinteinen arvomaailma ja terve uskonnollisuus taustalla.
Semmoisia ei ole. Totuus tulee väistämättä ilmi.
Toisen epätäydellisyyden sietäminen. Samanlainen rahankäyttö. Yhteiset lapset.
Moni parisuhde olisi onnellisempi, jos sitä omaa rakastaan viitsisi kohdella yhtä hyvin kuin parhaita ystäviään. Jostain syystä niin ei usein ole. Kohtele kultaasi kuin parasta ystävääsi.
Vierailija kirjoitti:
Juu, vanha eukko nyrkin ja hellan välissä ja yrittää epätoivoisesti miellyttää miestään, koska omaa rahaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Lapsiani olen neuvonut, että jos mahdollista, niin oma kumppani kannattaa löytää ehjästä perheestä ja sitten siellä seurustelukumppanin kotona kiinnittää huomiota siihen, miten ne vanhemmat kohtelee toisiaan. Siitä se lähtee.
Tämä pätee hyvin myös omassa liitossa: Ollaan molemmat kotoisin ehjistä perheistä. Pitkät liitot ja molempien vanhemmat kohtelevat toisiaan kunnioittavasti ja arvostavasti. Rakkaus näkyy ihan arkipäivän teoissa. Mun vanhemmat ovat vähän räiskyvämpiä kuin miehen hyvin leppoisat vanhemmat.
Ihan kuin minun kirjoittamani. Katsoin päivämäärän, että ei kai oo mun joku vanha kirjoitus. Ei ollut.
Olen samaa mieltä. Kannattaa katsoa kumppaniehdokkaan vanhempia.
Mutta ehjästä perheistä tulevia on vaikea löytää, sanoo mun tytär.
Lapsettomuus ja ainakin seurassa tuntuu että molemmat puoliskot sopivan positiivisia + yhteinen sävel on olemassa.
Joistakin pareista näkee jo seurassa että homma ei toimi alkuunkaan. Epäkunnioittavia kommentteja toiselle jopa vieraiden läsnäollessa, omituisia "meidän Jarmo aina..." valitusvirsiä ja yleinen vitutuksen aura leijailee pöydän yllä.
Vierailija kirjoitti:
Nainen kahlittuna lämpöpatteriin?
Kummallakin niin hyvä itsetunto, ettei tarvitse alistaa tai mollata toista tai flirttailla toisille. Ei tarvitse päteä, vaan voi olla aidosti oma itsensä. Kohdella toista hyvin, puhua kauniisti, auttaa ja kunnioittaa. Ei nalkuta tai piikittele koskaan.
Alkoholittomuus. Liian tiukat mielipiteet on pahasta, aina pitää voida neuvotella ja joustaa tilanteen mukaan.