En jaksa enää yskiä. Keuhkoputkentulehdus jatkunut elokuusta lähtien
Ei auta antibiootti. Crp normaali. Kunto alkaa olla jo niin paska että hengästyn puhumisesta. Terveysasemalta vaan käsketään puhaltelemaan pulloon. Aivastelen, niiskutan, yskin, henkeä ahdistaa ja haukon happea. En jaksa enää edes pidätellä pissaa näiden yskäkohtausten takia. Nukkumaan ei pysty kuin istualleen. En pääse mäkiä ylös ja köpöttelen kuin mummo. Keuhkot rahisee ja vinkuu vuorotellen.
Olen kärsinyt järkyttävästä stressistä koko viime vuoden ja yrittänyt sinnitellä töissä. Olen henkisesti, ja nyt sitten fyysisestikin täysin 100% loppu. Mistään en saa apua. Olen yh ja pitäisi jaksaa, mutta en vaan enää jaksa.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli monta kuukautta yskimistä ja nukkuakin piti istualtaan. Tutkimuksissa paljastui refluksitaudiksi. Elikkä mahalaukusta pääsi hapollista sisältöä erityisesti yöllä kurkkuun. Se ärsytti ja tulehdutti ruokatorvea, kurkkua ja keuhkoputkea. Sain lääkkeet,joilla vaivan sai kuriin. Ap, pyydäppä refluksitutkimusta.
Aiheuttaako refluksitauti hengenahdistusta? Ei mulla ainakaan. Mutta voihan jollain olla erilaiset oireet, siksi kysynkin.
Kyllä aiheuttaa. Tarpeeksi pahaksi äitynyt refluksitauti aiheuttaa sen lisäksi että yskittää jatkuvasti, niin ruokatorvessa on tulehdus, joka leviää keuhkoputkiin asti ja aiheuttaa refluksiastman. Sen vuoksi oikein pahassa refluksitaudissa tarvitaan myös astmalääkkeitä. Pelk
Alkuvaiheessa närästysoireet aiheuttavat polttavaa tunnetta ja kipua. Siinä vaiheessa kun refluksitauti etenee tarpeeksi pahaksi, ruokatorvi paksuuntuu ja minkäänlaista kipua ei enää tunnu. Tulee vain yskä, kun vatsahapot nousevat nieluun, sen lisäksi kun ruokatorven tulehdus leviää keuhkoihin.
Alkuvaiheessa närästysoireet aiheuttavat polttavaa tunnetta ja kipua. Siinä vaiheessa kun refluksitauti etenee tarpeeksi pahaksi, ruokatorvi paksuuntuu ja minkäänlaista kipua ei enää tunnu. Tulee vain yskä, kun vatsahapot nousevat nieluun, sen lisäksi kun ruokatorven tulehdus leviää keuhkoihin. Tästä seuraa erittäin vaikeasti oidettavat astmaoireet.
Vierailija kirjoitti:
Ap, mitä eläimiä sinulla on kotona? Mitä kaikkia ruoka-aineita käytät viikon sisällä. Kerro!
Niin kauan kuin olet alttiina allergian aiheuttajalle, jatkuu ongelmasi. Kukaan muu tai mikään lääke ei ongelmaasi poista.
Miksi et vastaa ap tähän kysymykseen? Onko se liian helppo vaihtoehto,vai?
Vierailija kirjoitti:
Alkuvaiheessa närästysoireet aiheuttavat polttavaa tunnetta ja kipua. Siinä vaiheessa kun refluksitauti etenee tarpeeksi pahaksi, ruokatorvi paksuuntuu ja minkäänlaista kipua ei enää tunnu. Tulee vain yskä, kun vatsahapot nousevat nieluun, sen lisäksi kun ruokatorven tulehdus leviää keuhkoihin. Tästä seuraa erittäin vaikeasti oidettavat astmaoireet.
Tämä siis vastauksena sille joka kirjoitti "
Refluksitauti aiheuttaa polttavaa kipua vatsalaukkuun, ja happama vatsasisältö nousee välillä suuhun asti. Jos refluksi olisi ap.n oireiden takana, olisi hän huomannut nämä oireet.
T. Refluksitautinen"
Refluksitauti ainoastaan _alussa_ aiheuttaa poltetta ja kipua. Edetessään se aiheuttaa ruokatorven tulehduksen (joka oi edetä syöväksi) ja astman. AP tarvitsee astmalääkettä joka tapauksessa, koska noin pitkään jatkunut yskä ei ole normaali.
Vierailija kirjoitti:
Älä siis mene sairaana töihin. Hae sairaslomaa ja parane kunnolla.
Siinä on äkkiä entinen työntekijä näinä aikoina. Olen eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä siis vastauksena sille joka kirjoitti "
Refluksitauti aiheuttaa polttavaa kipua vatsalaukkuun, ja happama vatsasisältö nousee välillä suuhun asti. Jos refluksi olisi ap.n oireiden takana, olisi hän huomannut nämä oireet.
T. Refluksitautinen"
Refluksitauti ainoastaan _alussa_ aiheuttaa poltetta ja kipua. Edetessään se aiheuttaa ruokatorven tulehduksen (joka oi edetä syöväksi) ja astman. AP tarvitsee astmalääkettä joka tapauksessa, koska noin pitkään jatkunut yskä ei ole normaali
Ap ei ole kertonut että olisi kokenut refluksioireita lainkaan, silloin on aika mahdotonta että tauti olisi päässyt pahenemaan noin , huomaamatta.
T. Refluksitautinen
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja ja kynnys ottaa yhteyttä terveydenhuoltoon on korkea. Aina välillä ahdisti henkeä. Sitten tuli päivä, jolloin piti mennä yövuoroon ja tuli hirveä ahdistuskohtaus. Soitto töihin etten voi tulla ja päivystykseen, jossa sain avaavaa lääkettä. Keuhkot kuunneltiin, mutta ei mitään diagnoosia. Seuraavana yönä ahdisti taas ja piti lähteä päivystykseen hengittään avaava lääke. Sitten vielä seuraavana päivänä kolmannen kerran. Sitten lääkäri totesi keuhkot kuunneltuaan, että ihan tukossa. Sain kuukauden reseptin avaavaan ja hoitavaan lääkkeeseen ja ohjeeksi hakeutua astmatutkimuksiin, jos vielä jatkossa ahdistaa.
Meni reilu vuosi ja taas alkoi ahdistukset. Sitten varasin ajan astmatutkimuksiin. Sain nopeasti ajan spirometriaan ja kotiin pef-mittarin ja lääkäriajan heti pef - seurannan jälkeen. Molemmat mittaukset näytti astman. Tuli diagnoosi ja lääkitys.
Minä en ainakaan saanut lähetettä spirometriaan. Ainoa, jota terveyskeskuksesta tänä syksynä sai, oli käsky tehdä pef-mittauksia kotona. No, minä teinkin, mutta sitten kävi ilmi, että yhden annoksen sijaan olisikin pitänyt ottaa aina kaksi annosta avaavaa sekä aamulla että illalla. Tuolla annoksella en pysty avaavaa ottamaan, koska sen sivuvaikutukset ovat niin pahat, joten en pysty tekemään mittauksia.
Toisaalta eipä noissa mittauksissa edes tule riittävää eroa ennen avaavaa ja sen jälkeen. Pitäisi olla 60 pykälää tai yli ja minä saan hikisesti ehkä 30. Eli olen liian auki saadakseni astmadiagnoosin. Kuitenkin saan voimakkaita oireita sekä hajusteista, eläinpölystä että pakkasilmasta. Aika hankalaa yrittää tehdä mitään, kun menee ihan tukkoon loppupäiväksi yhden hajustetun ihmisen takia.
Lääkkeitä ei saa, kun ei saa diagnoosia.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Ap, mitä eläimiä sinulla on kotona? Mitä kaikkia ruoka-aineita käytät viikon sisällä. Kerro!
Niin kauan kuin olet alttiina allergian aiheuttajalle, jatkuu ongelmasi. Kukaan muu tai mikään lääke ei ongelmaasi poista.
Kannattaa myös huomioida, että nykyään monessa paikassa sallitaan lemmikit. Itse en voi mennä ollenkaan kauppakeskuksiin, joihin saa viedä minkä tahansa lemmikin, sillä saan siellä samantien astmaoireita, jo muutaman sisäänhengityksen jälkeen, vaikka olisin ottanut tupla-annoksen allergialääkettä etukäteen. Eikä mulla edes ole astmaa, on tutkittu.
Eli jos on allerginen koirille, kannattaa välttää noita kauppakeskuksia ja muita liikkeitä, joihin saa viedä lemmikkejä.
Vierailija kirjoitti:
No niin, keuhkosyöpääkin joku ehdottaa jo. Ihan kamalaa. En ollut valmis ajattelemaan tätä vaihtoehtoa. Nyt sitten pelottaa vielä kaikenlisäksi :(
Ap
Todennäköisesti sulla on "vain" astma. Eli ei kannata heittää vielä kirvestä kaivoon. Tutkitaan ja sitten nähdään, miten hoidetaan.
Meillä on hamsteri lapsen huoneessa. Saan sen käsittelystä iho-oireita, kutinaa. Mutta lapsi hoitaa lemmikkinsä. Pitää ilmeisesti luopua lemmikistä. Työpaikka on umpihomeessa ja vedet lorisseet sisälle monet kerrat. Sairaala vieläpä kyseessä. Monet oireilevat siellä. Ehdin olla tuolla alle vuoden töissä ja äskettäin vaihdoin työpaikkaa.
Ap
Itse sain Symbicortin (astmalääke) ilman diagnoosia ainoastaan yhdellä käynnillä yksityisellä. Allergiaan määrättiin.
Nykyisin vedän tätä lääkettä joka koronaan ja hinkuyskään koska se on ainoa, mikä auttaa. Astmadiagnoosia ei tosiaan ole, asia tutkittiin myöhemmin. Onneksi sain tuon lääkkeen, siitä en hevillä luovu!
Vierailija kirjoitti:
Itse sain Symbicortin (astmalääke) ilman diagnoosia ainoastaan yhdellä käynnillä yksityisellä. Allergiaan määrättiin.
Nykyisin vedän tätä lääkettä joka koronaan ja hinkuyskään koska se on ainoa, mikä auttaa. Astmadiagnoosia ei tosiaan ole, asia tutkittiin myöhemmin. Onneksi sain tuon lääkkeen, siitä en hevillä luovu!
Tuleeko sulla flunssassa hengenahdistusta? Vai auttaako vaan limaisuuteen?
Mulla hinkuyskä kesti noin kauan. Yöt pahimpia.
Olen tuo Symbicort-fani. Lääkkeen sain tosiaan allergiaan. Flunssassa ei tule hengenahdistusta mutta joskus tulee sitkeä yskä. Se lähtee tuolla tropilla. Limaisuuteen en osaa sanoa, onko vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on hamsteri lapsen huoneessa. Saan sen käsittelystä iho-oireita, kutinaa. Mutta lapsi hoitaa lemmikkinsä. Pitää ilmeisesti luopua lemmikistä. Työpaikka on umpihomeessa ja vedet lorisseet sisälle monet kerrat. Sairaala vieläpä kyseessä. Monet oireilevat siellä. Ehdin olla tuolla alle vuoden töissä ja äskettäin vaihdoin työpaikkaa.
Ap
Yritä nyt ensin saada astmalääkkeet ennen kuin alat lapsen lemmikkiä hävittämään. Minulla kaikki flunssat venyivät kuukausien mittaisiksi ennen lääkitystä. Hoitavaa lääkitystä käyttämällä flunssia ei paljon tule. Lemmikkejä on koko ajan ollut, niillä ei asiaan ole ollut vaikutusta.
Kokeileppa närästyslääkkeitä, ku stressiä ollut. Sekin kerää limaa ja yskittää. Lisäksi anemia, alhainen hb aiheuttaa limayskää.
mikäli sinulla olisi lääkärin havaitsema pitkittynyt bronkiitti, olisi hän laittanut jatkotutkimuksiin. Jossain syy ab:n tehottomuuteen.
toki lääkärin tulisi poissulkea mahdollinen astma.
kerroin omaa tarinaa, dg astma
Kui sää oot hengissä vielä?
Taitaa olla jotain muuta. Astmaa, keuhkoahtaumatauti tai keuhkoverenpaine. Tai sydänvika. Kaikki voi tulla myös nuorelle. Pienin paha on astma joten kokeile josko astmalääkkeillä saisit helpotusta.
Vierailija kirjoitti:
Kui sää oot hengissä vielä?
Taitaa olla jotain muuta. Astmaa, keuhkoahtaumatauti tai keuhkoverenpaine. Tai sydänvika. Kaikki voi tulla myös nuorelle. Pienin paha on astma joten kokeile josko astmalääkkeillä saisit helpotusta.
Mistä ne astmalääkkeet?
Vierailija kirjoitti:
Aamuisin olin tukossa ja puhalsin alimmillaan 270. Avaavan lääkkeen jälkeen puhalsin 550. Tuo 350 on kyllä huono.
Pef-viitearvot menevät iän/pituuden mukaan. Arvon 550 avaavalla saa nuori ja n 350 ilman avaavaa on n 65 vuotiaan viitearvo.
Oma, nyt jo aikuinen lapseni olisi aikoinaan melko varmasti kuollut yön aikana astmaan, jos en olisi äitinä pitänyt niin voimakkaasti lapseni puolia ja vaatinut illalla päivystävää terveyskeskuslääkäriä kirjoittamaan välitöntä lähetettä sairaalaan. Lapsellani ei siis vielä silloin ollut astmadiagnoosia, ja oireina oli lievät flunssan oireet, mutta äitinä ymmärsin, että nyt on jotain pielessä ja pahasti, kun lapsi oli todella väsynyt ja voimaton ja pelkkä käveleminenkin näytti olevan liikaa.
No onneksi saimme sen lähetteen ja sairaalassa lastenlääkäri aloittikin sitten kiireellä kaikki mahdolliset tutkimukset ja hoidot, ja diagnoosiksi tuli infektioastma. Tämä kyseinen sairaalan lääkäri oli niin vihainen kuultuaan terveyskeskuslääkärin välinpitämättömästä toiminnasta, että hän sanoi tekevänsä valituksen terveyskeskuslääkäristä.