En jaksa enää yskiä. Keuhkoputkentulehdus jatkunut elokuusta lähtien
Ei auta antibiootti. Crp normaali. Kunto alkaa olla jo niin paska että hengästyn puhumisesta. Terveysasemalta vaan käsketään puhaltelemaan pulloon. Aivastelen, niiskutan, yskin, henkeä ahdistaa ja haukon happea. En jaksa enää edes pidätellä pissaa näiden yskäkohtausten takia. Nukkumaan ei pysty kuin istualleen. En pääse mäkiä ylös ja köpöttelen kuin mummo. Keuhkot rahisee ja vinkuu vuorotellen.
Olen kärsinyt järkyttävästä stressistä koko viime vuoden ja yrittänyt sinnitellä töissä. Olen henkisesti, ja nyt sitten fyysisestikin täysin 100% loppu. Mistään en saa apua. Olen yh ja pitäisi jaksaa, mutta en vaan enää jaksa.
Kommentit (98)
No niin, keuhkosyöpääkin joku ehdottaa jo. Ihan kamalaa. En ollut valmis ajattelemaan tätä vaihtoehtoa. Nyt sitten pelottaa vielä kaikenlisäksi :(
Ap
Vierailija kirjoitti:
No niin, keuhkosyöpääkin joku ehdottaa jo. Ihan kamalaa. En ollut valmis ajattelemaan tätä vaihtoehtoa. Nyt sitten pelottaa vielä kaikenlisäksi :(
Ap
Joku ajattelematon kirjoitti keuhkosyövästä. Muut syyt ovat paljon todennäköidempiä. Sinun oireesi täsmäävät astmaan. Sinun tulisi saada hoitoa siihen, mahd nopeasti!
Yritä rauhoittaa itseäsi 💓
Oletko AP käynyt röntgenissä kuvauttamassa keuhkot? Se voi olla esim COP, joka vaatii kunnon kortisonikuurin parantuakseen.
Mene hyvä ihminen keuhkolääkärin vastaanotolle!
Ap on yh äiti, ja on varmasti taloudellisesti tiukkaa. Jos ei terv keskus pysty diagnostisoimaan ja hoitaa Ap n oireita, tulisi Ap saada maksusitoomus/ palveluseteli keuhkolääkärille!
Vierailija kirjoitti:
Ap on yh äiti, ja on varmasti taloudellisesti tiukkaa. Jos ei terv keskus pysty diagnostisoimaan ja hoitaa Ap n oireita, tulisi Ap saada maksusitoomus/ palveluseteli keuhkolääkärille!
Tai edes lähetteen keskussairaalaan, tutkimuksiin.
Olet töissä, joten työterveyteen soitto heti huomenna. Jos sitä ei ole niin vaikka yksityiselle lääkärille. Älä kärsi enää yhtään, kun todennäköisesti saat avun heti, kun lääkäri tutkii.
Ap! Kuten edellinen kirjoitti; hae apua työterveydestä! Huomenna soitto sinne!
Kiitos teille ihanille neuvoista. Jospa olisi ns vain astma ja hoidettavissa siis. Soitan heti huomenna uudelleen lääkäriin 🙏
Ap
Hei, minulla oli samaa n. 4 kuukautta. Ravasin työterveydessä. Meillä kyllä pääsisi terveyskeskuksessakin lääkäriin aina saman päivän aikana myös. Sain vaivoihin astmapiipun ja avaavan lääkkeen, duactia (jollain eri nimellä nykyisin) ja useita antibioottikuureja. Onneksi viimeisin auttoi. Keuhkot myös kuvattiin, kuten pitääkin, jos yskä kestää useita kuukausia. Itselläni on kuitenkin "vain" ollut useita eri peräkkäisiä tauteja ja surkea tuuri eli mykoplasmaa, koronaa, keuhkoklamydiaa... Meinasin tulla hulluksi. Olin ihan itku silmässä viimeisen kerran lääkärillä, että en enää jaksa, kun olen puolikuntoisena töissä. Eli ymmärrän todella tuskasi! Soittaisin heti huomenna terveyskeskukseen ja vaatisin lääkärin aikaa. Sano, että koet itsesi niin heikoksi, ettet enää pärjää. Vaadi lääkäriltä nuo astma- ja avaavat lääkkeet, astmatestejä ja keuhkokuvia. Mieluummin liioittele oireitasi.
Jos henkeä ahdistaa, niin päivystykseen ja heti!!! Vaikuttaa astmalta, ja hoitamattomaan astmaan voi jopa kuolla.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos teille ihanille neuvoista. Jospa olisi ns vain astma ja hoidettavissa siis. Soitan heti huomenna uudelleen lääkäriin 🙏
Ap
Ole hyvä Ap. Kaikkea Hyvää Sinulle! Kyllä tämä tilanne vielä selkenee parhain päin. 💓
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hirveän epätodennäköinen vaihtoehto varmasti, kun suurin osa on veikkaillut astmaa. Mutta yleisesti ottaen ikäväkin diagnoosi on parempi tilanne kuin se sama sairaus ilman diagnoosia. Diagnosoitua nimittäin voidaan edes yrittää hoitaa.
Ihan kuin minä 2015, mitä muistoja 😍 tsemppiä.. tuntuu, että joitain ei vain hoideta ja tutkita, vaikka mikä olisi. Ja toiset hoidetaan sitten.
Eräänä vuonna mieheni yski alkuvuodesta, kehotin lääkäriin. Ei mennyt, hiljattain oli keuhkokuumeen jäljiltä kuvattu ja sanottu että ok. Loppuvuodesta tuli diagnoosi, keuhkosyöpä, pienisoluinen, jäänyt huomaamatta kuvauksissa. Pari kuukautta ja sitten kaikki olikin ohi, mitään ei ollut tehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Menkää yksityiselle vaikka velaksi !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli monta kuukautta yskimistä ja nukkuakin piti istualtaan. Tutkimuksissa paljastui refluksitaudiksi. Elikkä mahalaukusta pääsi hapollista sisältöä erityisesti yöllä kurkkuun. Se ärsytti ja tulehdutti ruokatorvea, kurkkua ja keuhkoputkea. Sain lääkkeet,joilla vaivan sai kuriin. Ap, pyydäppä refluksitutkimusta.
Aiheuttaako refluksitauti hengenahdistusta? Ei mulla ainakaan. Mutta voihan jollain olla erilaiset oireet, siksi kysynkin.
Kyllä aiheuttaa. Tarpeeksi pahaksi äitynyt refluksitauti aiheuttaa sen lisäksi että yskittää jatkuvasti, niin ruokatorvessa on tulehdus, joka leviää keuhkoputkiin asti ja aiheuttaa refluksiastman. Sen vuoksi oikein pahassa refluksitaudissa tarvitaan myös astmalääkkeitä. Pelkkä avaava ei riitä, vaan pitää olla hoitava (kortisonipohjainen inhalaatio).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli monta kuukautta yskimistä ja nukkuakin piti istualtaan. Tutkimuksissa paljastui refluksitaudiksi. Elikkä mahalaukusta pääsi hapollista sisältöä erityisesti yöllä kurkkuun. Se ärsytti ja tulehdutti ruokatorvea, kurkkua ja keuhkoputkea. Sain lääkkeet,joilla vaivan sai kuriin. Ap, pyydäppä refluksitutkimusta.
Aiheuttaako refluksitauti hengenahdistusta? Ei mulla ainakaan. Mutta voihan jollain olla erilaiset oireet, siksi kysynkin.
Kyllä aiheuttaa. Tarpeeksi pahaksi äitynyt refluksitauti aiheuttaa sen lisäksi että yskittää jatkuvasti, niin ruokatorvessa on tulehdus, joka leviää keuhkoputkiin asti ja aiheuttaa refluksiastman. Sen vuoksi oikein pahassa refluksitaudissa tarvitaan myös astmalääkkeitä. Pelkkä avaava ei riitä, vaan pitää olla hoitava (kor
Refluksitauti aiheuttaa polttavaa kipua vatsalaukkuun, ja happama vatsasisältö nousee välillä suuhun asti. Jos refluksi olisi ap.n oireiden takana, olisi hän huomannut nämä oireet.
T. Refluksitautinen
Mieheni sai puhallusmittarin kotiin , piti puhaltaa eri vuorokauden aikoina, ja taulukkoon piti kirjata arvot. Sai avaavan suihkeen, olisiko ollut Ventoline. Piti puhaltaa ennen lääkkeen ottamista ja sen jälkeen.
Näin oli, jos muistan oikein. Muutamia vuosia on kulunut siitä.