Jouduin psykiatrian potilaaksi ja minusta yritetään tehdä joku muu kuin olen
Puutteet muissa asioissa käännettäisiin mieluusti mielenterveysongelmaksi.
Kommentit (169)
Menin kysymään, miten ajaisin lääkityksen hallitusti alas. Psykiatri määräsi vahvempia pillereitä ja yritti tuputtaa jotain unilääkkeitäkin. Sanoin siis, että lääkityksen sivuvaikutuksiin kuuluu voimakkaat elokuvamaiset unet. Hienosti kuunteli asiakasta! Hieman alkoi ahdistaa. Varmaan kirjannut jotain tosi kivaa tietoihini. En edes uskalla tarkistaa. Kyseinen ihminen näytti itse sen verran pahoinvoivalta, että uskottavuuskin oli aika nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaanotolla voi olla ihan normaalia kuulumisten vaihtoa, katsotaan lääkitykset onko niistä mainittavaa ja sitten toivotellaan hyvät jatkot. Menet kotiin ja muutama päivä myöhemmin teksteissä lukee ihan ihmeellisiä juttuja joita ei ole välttämättä edes tapahtunut sinulle.
Miettikää miten rampauttavaa on, että ensin tapaa hoitohenkilökuntaa ja sitten joutuu joka kerta käymään netissä katsomassa mitä tämä hoitohenkilökunnan edustaja on sinne kirjoittanut. Oma kanta ja Maisa sisältävät itselläni näitä kirjauksia ja kun niitä tulee jokaisesta lääkärikäynnistä yms. niin vuodessa kertyy kaikessa valtavasti näitä kertomuksia luettavaksi ja mahdollisesti oikaistavaksi (jos pystyy).
Onko tehty mitään arviointia tai tutkimusta siitä mitä tämä kirjausten "armoi
Kyllä ihan viime aikoina on jonkin verran ruvettu puhumaan psykoterapian haitoista.
"Psykoterapiasta voi olla myös haittaa
Psykoterapia auttaa monissa häiriöissä, mutta sen haitoista tiedetään vähän, sanoo kouluttajapsykoterapeutti Jan-Henry Stenberg.
Tutkimusten mukaan 315 prosenttia potilaista saa psykoterapiasta jonkinlaisia haittavaikutuksia.
Sekä potilailla että ammattilaisilla näyttää olevan kuitenkin ylimitoitettuja pahimmillaan jopa romantisoituja ajatuksia ja odotuksia psykoterapian avusta ja mahdollisuuksista. Psykoterapiaan voi liittyä myös haittoja.
3. Millaisia haittoja on ilmennyt?
Erilaisten kansainvälisten selvitysten mukaan 315 prosenttia potilaista on saanut psykoterapiasta jonkinlaisia haittavaikutuksia. Yleensä ne ovat lieviä. Vakavat haitat ovat harvinaisia. Haittoja on luokitettu esimerkiksi ei-toivottuihin tapahtumiin, hoitovirheisiin, hoidon tehottomuuteen ja sairauden vaikeutumiseen.
4. Millaisia ovat vakavat haitat?
Haitta on erityisen vakava, jos tilanne kriisiytyy terapiasta lähtöisin olevasta syystä ja potilas yrittää itsemurhaa. On myös vakavaa, jos potilaan tila huononee tai hän taantuu ja jää potilaan rooliin.
5. Onko terapiamuotojen välillä eroja haittojen suhteen?
Tästä ei ole olemassa systemaattista tietoa. Terapeutin ja potilaan välinen yhteistyösuhde on erityisen tärkeä. Terapeuttien tulisi säännöllisesti monitoroida omaa osuuttaan sekä sitä, auttaako hoito niihin oireisiin, joiden vuoksi potilas on tullut hoitoon.
6. Vähätelläänkö psykoterapian haittavaikutuksia?
Paremminkin tilanne on se, ettei niitä tunneta. Psykoterapian haitoista ei ole juurikaan keskusteltu, eikä työn monitorointiin ole ollut systemaattisia työkaluja."
https://www.tehylehti.fi/fi/terveys/psykoterapiasta-voi-olla-myos-haitt…
Ihan tavallista menoa psykiatrisella. Minut ne kirjasivat pihalle avohoidosta, kun kehtasin kritisoida kirjauksien paikkansa pitävyyttä. Täysin keksittyjä tarinoita paperit täynnä. Kuvittelivat varmaan, että en itse koskaan niitä lue. Viimeisellä käynnilläni suosittelin ovesta lähtiessäni psykiatrille uutta ammattia fantasiakirjallisuuden saralla.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallista menoa psykiatrisella. Minut ne kirjasivat pihalle avohoidosta, kun kehtasin kritisoida kirjauksien paikkansa pitävyyttä. Täysin keksittyjä tarinoita paperit täynnä. Kuvittelivat varmaan, että en itse koskaan niitä lue. Viimeisellä käynnilläni suosittelin ovesta lähtiessäni psykiatrille uutta ammattia fantasiakirjallisuuden saralla.
Tuo oli hyvä :D
Minulle psykiatri kirjoitti mukisematta lääkkeet mitä halusin ja tarvitsin. Tapaamisia on ollut vuodessa 1-2 ja muuten elän ihan tavallista elämää.
Mulla on pitkä historia mielenterveysongelmien saralta enkä koe tulleeni missään huonosti kohdelluksi. Päinvastoin, psykiatrian lääkärit ja hoitajat ovat olleet tosi ymmärtäväisiä, ja hoito on aina edennyt yhteisymmärryksessä. Jos lääkityksessä on mielestäni ollut ongelmia, ne on korjattu. On vaihdettu lääkkeitä toisiin tai pienennetty annosta. Yksi huono kokemus mulla on, ja kyse oli psykoterapeutista, jonka mielestä tilanteeni oli ilmeisesti niin huono, että olisi pitänyt suosiolla jäädä eläkkeelle koska ihminen ei voi selvitä niistä asioista joita minä olin käynyt läpi (ja nyt huomautan, että en ole mikään ihmiskaupan uhri tai muuta kauheaa :D) lisäksi hän diagnosoi mulle mm. skitsofrenian ja ihmetteli, miksei mulla ole siihen lääkitystä. Olisi jopa halunnut tulla lääkäriin mukaan kanssani vaatimaan sitä lääkitystä. No, nykyään jo pitkään työelämässä takaisin. En takuulla mene ikinä mihinkään terapiaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pitkä historia mielenterveysongelmien saralta enkä koe tulleeni missään huonosti kohdelluksi. Päinvastoin, psykiatrian lääkärit ja hoitajat ovat olleet tosi ymmärtäväisiä, ja hoito on aina edennyt yhteisymmärryksessä. Jos lääkityksessä on mielestäni ollut ongelmia, ne on korjattu. On vaihdettu lääkkeitä toisiin tai pienennetty annosta. Yksi huono kokemus mulla on, ja kyse oli psykoterapeutista, jonka mielestä tilanteeni oli ilmeisesti niin huono, että olisi pitänyt suosiolla jäädä eläkkeelle koska ihminen ei voi selvitä niistä asioista joita minä olin käynyt läpi (ja nyt huomautan, että en ole mikään ihmiskaupan uhri tai muuta kauheaa :D) lisäksi hän diagnosoi mulle mm. skitsofrenian ja ihmetteli, miksei mulla ole siihen lääkitystä. Olisi jopa halunnut tulla lääkäriin mukaan kanssani vaatimaan sitä lääkitystä. No, nykyään jo pitkään työelämässä takaisin. En takuulla mene ikinä mihinkään terapiaan.
Itselläni psykoterapeutti oli niin huono, että hoidosta vastaava psykiatri puuttui tilanteeseen. Psykoterapeutti ei olisi millään antanut minun lopettaa, painosti, uhkaili, syyllisti, raivostui kun olin käynyt toisella psykoterapeutilla sillä kuten olin pitkään sanonut, niin halusin vaihtaa. Lopulta tilanne oli niin huono, että psykiatrikin puuttui peliin. Lopetin psykoterapian sitten lopulta yksinkertaisesti niin, etten vain enää mennyt, sillä psykoterapeutti ei tosiaan antanut minun lopettaa. Mutta tosiaan, siinä vaiheessa kun psykiatrikin oli pöyristynyt hänen toiminnastaan ja miten vointi vain huononi, niin vain lopetin. Olo alkoi paranemaan siitä nopeasti ja kohta taas palasin sairauslomalta työelämään.
En tosiaan myöskään koskaan enää mene psykoterapiaan.
Kannattaa äänittää vastaanottokäynnit ja puhelut. Äänitiedostot saa automaattisesti litteroitua tekstiksi tekoälyn avulla. Wordissakin on vastaavanlainen työkalu (tietyin edellytyksin ja jälki on vähän sinne päin, mutta voi korjailla itse).
Ja diagnooseja jaellaan hövelisti. Omat diagnoosini ovat vaihtuneet moneen kertaan. Laitetaan yksi diagnoosi, eiku nää pari muuta voisi sopia paremmin, eiku poistetaan tää ja laitetaan sittenkin tämä. Alkaa olemaan aika pihalla siitä mitä tässä nyt yritetään hoitaa.