Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouduin psykiatrian potilaaksi ja minusta yritetään tehdä joku muu kuin olen

Vierailija
01.01.2025 |

Puutteet muissa asioissa käännettäisiin mieluusti mielenterveysongelmaksi.

Kommentit (169)

Vierailija
41/169 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sinne ketään turhaan oteta, potilaspaikkoja on muutenkin aivan liian vähän. Kyllä sulla viiraa ja pahasti, vaikket sitä itse ymmärtäisikään. Varsin vainoharhainen aloitus, eli voisiko olla esim. skitsofreniaa, tai muuta vastaavaa psykoottista oireilua?

Vai voisiko pikemminkin olla niin,että sinne potilastietoihin on kirjattu niin paljon perätöntä mutua, ei-mihinkään-perustuvaa-mustamaalaamista ja muuta (esim. tietourkinnasta) seurannutta pas..kaa,että ihmisen kohtaaminen omana itsenään ei käytännössä ole enää mahdollista,vaan hänet nähdään mielenterveyspuolella vain valheellisten törkykirjauksien kautta? Vaihda alaa,sadisti,jos olet sotelainen. T.ihminen,jonka elämä tuhottiin psykiatrian avulla perättömillä kirjauksilla(turha tulla ulisemaan enempää-löytyy kaltaisillesi 'olet harhainen' huutelijoille ylilääkäreiden ja terapeuttien sekä juristien lausumat asiasta).

Vierailija
42/169 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleislääkäritkin tekevät ikäviä virhearvioita, joten miten ikäviä virhearvioita psykiatrit tai psykologit tekevät? Psykiatria ja psykologia ovat kaiken lisäksi kaukana yksiselitteisestä tieteenalasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/169 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerroin psykiatrille, että on huonoja kokemuksia lääkäreistä ja hoitotilanteista kun en tule aina kuulluksi.

Luin paljon myöhemmin kirjauksen, jossa väitettiin minun olevani pelokas ja vainoharhainen, ja että uskon minulle tehtävän pahaa.

Kiitos tämä riitti, en hakeudu enää hoitoon mihinkään ellei ole hätätilanne.

Suunnilleen sama kokemus, takana vain yksi käynti ja toista ei tule. Oli aika monen yhteensattuman summa että ylipäätään jouduin koko käynnille. Miten joku joka on valmiiksi heikossa tilassa kestää vääristelyt?

Vierailija
44/169 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistähän on paljon elokuvia, mutta myös omakohtaisia kokemuksia miten psykiatrisessa hoidossa sinusta tehdään vaikka keksimällä mielenterveyspotilas, vaikka et todellisuudessa sellainen olisi.

Juuri luin taas kerran jutun naisesta, jota hoidettiin pitkään mielenterveyspotilaana, ja ihmeteltiin miten hoito ei auta, kunnes löytyikin fyysinen sairaus, josta oireet johtuivat.

Onhan sitä testattukin, että mitä tapahtuu, kun laitetaan psykiatriselle osastolle terveitä valepotilaita. Heitä ei tunnistettu, vaan luultiin mielisairaiksi. Koe oli pakko keskeyttää turvallisuussyistä.

Vierailija
45/169 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Puutteet muissa asioissa käännettäisiin mieluusti mielenterveysongelmaksi."

Psykiatrisessa hoidossa on sellainen outo ja epärealistinen perusolettama, että hoitoon hakeutuva ihminen on ihan täydellinen, hänellä vain on siinä täydellisyyden päällä tämä mielenterveysongelma tai psykiatrinen sairaus.

Hoidossa sitten hoidetaan sitä ongelmaa tai sairautta. Mutta ihmisen kokonaisvaltaisuus unohtuu ja sitä ei oteta huomioon. Esimerkiksi ikään kuin oletetaan, että ihminen elää umpiossa, eikä huomioida, että oikeassa elämässä hänellä on ympärillään ihmisiä ja olosuhteita, jotka vaikuttavat häneen ja elämään.

Voi olla. Minusta tuntuu, että vaaditaan täydellisyyttä. Täydellisen terveelliset elämäntavat. Täydellinen käytös. Täydellinen elämänhallinta kaikin puolin. Vaaditaan liikaa. Eivät itsekään ole sellaisia. Eikä kukaan muukaan. Yleensä sitä ei vaan kutsuta sairaudeksi vaan normaaliksi elämäksi ja inhimillisyydeksi.

Vierailija
46/169 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveysjärjestelmä tuntee vain muutaman ihmistyypin, eli laatikon, johon potilaan väkisin laittavat eikä se järjestelmä pidä laatikoiden ulkopuolisista ihmistyypeistä vaan niitä ei sen mukaan ole edes olemassa.

Käytännössä muokkaavat mielestä erityyppisen, esim. seksuaalivähemmistöisen.

Niinpä. Kun menet hoitoon, niin sen jälkeen sinulla on joko psykoosi, skitsofrenia, kaksisuuntainen tai olet traumatisoitunut. Jotain noista sitten hoidetaan.

Jos sinulla on jotain muuta, niin saat silti hoitoa johonkin noista, sillä noihin on olemassa jonkinlaiset hoitomallit. Muuhun ei.

Vierailija
47/169 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uhri siellä tehdään jokaisesta vaikka väkisin.

Ja yllättävästi siellä näkyy myös vasemmistolaisuus vahvasti. Näin ei tietenkään saisi olla eikä virallisesti olekaan.

Minun kokemukseni mukaan taas syyllinen.

Vierailija
48/169 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä asioissa?

En ole aloittaja, mutta minusta on tehty joku traumapotilas. En lue papereitani niin en edes tiedä mitä kaikkea on kirjoitettu. Kaikki sanomiseni kuitenkin vääristellään.

Jep, saman huomannut, ensin eivät kuuntele ja sitten on kirjattu ihan jotain muuta kuin on puhuttu, suoria valheita joita eivät suostu korjaamaan. Itse en hae eläkkeelle mutta nyt alkaa oikeasti pännimään tuo psykatrinen hoito, pelkkää paskaa suoltavat.

Kirjaavat asioita, mitä ei ole tapahtunut. Jättävät kirjaamatta oleellista tietoa, kuten vakaviakin lääkehaittoja. Monesti olen miettinyt, että onko vahingossa kirjattu jonkun toisen potilaan tietoja, kun en tunnista itseäni kirjauksista.

Vierailija
49/169 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri kun meni terapiaan, niin puolessa vuodessa sen pää oli käännetty niin, että sen hyvät ja kiltit kaveritkin alkoi saada syytöksiä miten he on toimineet häntä kohtaan väärin, mitään hyvää sanottavaa ei kavereista enää ollut. Ja hänessä itsessään ei ollut mitään vikaa, hän oli vain viaton uhri, kun muut ovat niin pahoja.

Sitten hän alkoi rajaamaan ihmisiä pois elämästään. Ja kaikella tällä ei kuulemma ollut mitään tekemistä terapian kanssa. Ja lopuksi hän sitten vielä valitteli yksinäisyyttään.

Minun kokemus oli erilainen. Tuntui, että terapeutti syyllisti. Sellaisistakin tilanteista, joissa toinen osapuoli oli selkeästi toiminut väärin. Alkoi tuntua siltä, että olen paha ihminen. Miten tuollaisen pitäisi kuntouttaa masennuksesta?

Vierailija
50/169 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroin psykiatrille, että on huonoja kokemuksia lääkäreistä ja hoitotilanteista kun en tule aina kuulluksi.

Luin paljon myöhemmin kirjauksen, jossa väitettiin minun olevani pelokas ja vainoharhainen, ja että uskon minulle tehtävän pahaa.

Kiitos tämä riitti, en hakeudu enää hoitoon mihinkään ellei ole hätätilanne.

Suunnilleen sama kokemus, takana vain yksi käynti ja toista ei tule. Oli aika monen yhteensattuman summa että ylipäätään jouduin koko käynnille. Miten joku joka on valmiiksi heikossa tilassa kestää vääristelyt?

Minä en edes ollut missään käynnillä. Vaan läheiseni meni terapiaan. Terapia teki läheisestäni omasta mielestään pätevän diagnosoimaan muita. Joten hän alkoi kertomaan miten minulla oli milloin mitäkin, oli vainoharhoja, oli psykoosia. Mistä lie saikin ideat näihin diagnooseihinsa...

Mutta se on varmaa, että minä en ollut lääkärillä käynut.

Vierailija
51/169 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen psykiatrinen potilas ja minusta on tehty joku muu kuin olen

Oletko varma, että tiedät, kuka olet? Minäkään en tiedä, kuka olen, enkä ole psykiatrinen potilas.

Vierailija
52/169 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri kun meni terapiaan, niin puolessa vuodessa sen pää oli käännetty niin, että sen hyvät ja kiltit kaveritkin alkoi saada syytöksiä miten he on toimineet häntä kohtaan väärin, mitään hyvää sanottavaa ei kavereista enää ollut. Ja hänessä itsessään ei ollut mitään vikaa, hän oli vain viaton uhri, kun muut ovat niin pahoja.

Sitten hän alkoi rajaamaan ihmisiä pois elämästään. Ja kaikella tällä ei kuulemma ollut mitään tekemistä terapian kanssa. Ja lopuksi hän sitten vielä valitteli yksinäisyyttään.

Minun kokemus oli erilainen. Tuntui, että terapeutti syyllisti. Sellaisistakin tilanteista, joissa toinen osapuoli oli selkeästi toiminut väärin. Alkoi tuntua siltä, että olen paha ihminen. Miten tuollaisen pitäisi kuntouttaa masennuksesta?

Ja tarkennuksena olen myös myöntänyt itse toimineeni väärin joissain tilanteissa, enkä ole laittanut kaikkea muiden syyksi.

Vierailija
53/169 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näistähän on paljon elokuvia, mutta myös omakohtaisia kokemuksia miten psykiatrisessa hoidossa sinusta tehdään vaikka keksimällä mielenterveyspotilas, vaikka et todellisuudessa sellainen olisi.

Juuri luin taas kerran jutun naisesta, jota hoidettiin pitkään mielenterveyspotilaana, ja ihmeteltiin miten hoito ei auta, kunnes löytyikin fyysinen sairaus, josta oireet johtuivat.

Onhan sitä testattukin, että mitä tapahtuu, kun laitetaan psykiatriselle osastolle terveitä valepotilaita. Heitä ei tunnistettu, vaan luultiin mielisairaiksi. Koe oli pakko keskeyttää turvallisuussyistä.

Silti tämä ei ole muuttanut mitään, vaan sama meno jatkuu.

Vierailija
54/169 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos psykiatrit olisi pistetty valepotilaiksi, heidät olisi heti passitettu suljetulle osastolle.

Vierailija
55/169 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan JOUDU psykiatrian potilaaksi ellei ole vaaraksi itselleen tai muille. 

Noo tuo tuntuu olevan aika joustava käsite 

Ap

No kerro ihmeessä miten JOUDUIT psykiatrian potilaaksi? Nykyään kun sinne ei pääse edes ne jotka sinne haluaa. Ja edelleen: Jos joudut pakkohoitoon niin silloin olet joutunut potilaaksi, muu on vapaaehtoista.

Vierailija
56/169 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että nykyään ainakin lievempiä mielenterveydenongelmia ylidiagnosoidaan. Ongelma on, ettei apua tahdo saada ilman diagnoosia. Pitäisi olla lisää matalankynnyksen keskusteluapua, etenkin nuorille.

Vierailija
57/169 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä asioissa?

En ole aloittaja, mutta minusta on tehty joku traumapotilas. En lue papereitani niin en edes tiedä mitä kaikkea on kirjoitettu. Kaikki sanomiseni kuitenkin vääristellään.

Jep, saman huomannut, ensin eivät kuuntele ja sitten on kirjattu ihan jotain muuta kuin on puhuttu, suoria valheita joita eivät suostu korjaamaan. Itse en hae eläkkeelle mutta nyt alkaa oikeasti pännimään tuo psykatrinen hoito, pelkkää paskaa suoltavat.

Kirjaavat asioita, mitä ei ole tapahtunut. Jättävät kirjaamatta oleellista tietoa, kuten vakaviakin lääkehaittoja. Monesti olen miettinyt, että onko vahingossa kirjattu jonkun toisen potilaan tietoja, kun en tunnista itseäni kirjauksista.

Eräällä lääkärikäynnillä katsoin kun lääkäri kirjoitti kertomaani ylös, välillä deletoiden osan jos puhuin hieman erilaisella äänenpainolla, tai jos elehdin esim. käsillä vaikka totta puhuin silloinkin.

Vierailija
58/169 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota kantaa aloittajan tilanteeseen. Ongelmana Suomessa on se, että jos papereihin eksyy maininta psyykkisestä oireilusta, niin sitä käytetään helposti myöhemmin oireiden syynä. Nuo sinun vatsavaivasi saattavat johtua mielen oireilusta kun sinulla on täällä jos ennestään tuollainen diagnoosi. Oletko väsynyt. Ehkä jos koetat vähän piristyä. Annan sinulle reseptin unilääkkeitä varten jne.

Vierailija
59/169 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaanotolla voi olla ihan normaalia kuulumisten vaihtoa, katsotaan lääkitykset onko niistä mainittavaa ja sitten toivotellaan hyvät jatkot. Menet kotiin ja muutama päivä myöhemmin teksteissä lukee ihan ihmeellisiä juttuja joita ei ole välttämättä edes tapahtunut sinulle.

Äänitä ne vastaanottokäynnit.

Vierailija
60/169 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uhri siellä tehdään jokaisesta vaikka väkisin.

Ja yllättävästi siellä näkyy myös vasemmistolaisuus vahvasti. Näin ei tietenkään saisi olla eikä virallisesti olekaan.

Huomannut myös tuon vasemmistolaisuuden.

Miten vasemmistolaisuus ilmenee?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi