Jouduin psykiatrian potilaaksi ja minusta yritetään tehdä joku muu kuin olen
Puutteet muissa asioissa käännettäisiin mieluusti mielenterveysongelmaksi.
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Terveysjärjestelmä tuntee vain muutaman ihmistyypin, eli laatikon, johon potilaan väkisin laittavat eikä se järjestelmä pidä laatikoiden ulkopuolisista ihmistyypeistä vaan niitä ei sen mukaan ole edes olemassa.
Käytännössä muokkaavat mielestä erityyppisen, esim. seksuaalivähemmistöisen.
Minä pidän loogisena, että koska psykiatria on vielä suhteellisen nuori tieteenala, niin alan tiedoissa on vielä paljon puutteita.
Eikä asiaa auta sekään, että mielen toimintaa tutkivia ihmiskokeita on mahdollista tehdä vain rajatusti. Näin eettisistä syistä.
Joten hoitoa joudutaan antamaan puutteellisin tiedoin.
Ei kukaan JOUDU psykiatrian potilaaksi ellei ole vaaraksi itselleen tai muille.
Vierailija kirjoitti:
Noo tuo tuntuu olevan aika joustava käsite
Ap
Jos sinusta tuntuu, että sinusta yritetään tehdä jotain muuta kuin olet niin, Sitä kutsutaan joko skitsofreniaksi aka jakomielitaudiksi.
Uskoisin, että diagnoosi on oikea.
Ei hullu tiedosta olevansa hullu.
Syö nyt kiltisti vain ne lääkkeesi ja saatat huomata miten paha on lähtenyt sinusta.
Pyri olemaan nyt hermostumatta, äläkä varsinkaan ala riehumaan tai sinut joudutaan laittamaan pakkopaitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noo tuo tuntuu olevan aika joustava käsite
Ap
Oletko siis psykiatrisessa sairaalassa?
Vierailija kirjoitti:
Susta yritetään tehdä mies.
Oletko tietoinen, että uuden translain tultua voimaan pääsääntöisesti vain miehet ovat vaihtaneet sukupuoltaan naiseksi päästäkseen luvan kanssa naisten wc ja pukuhuone tiloihin?
Miksi naisilla ei ole palavaa intohimoa päästä miesten tiloihin?
Vastaanotolla voi olla ihan normaalia kuulumisten vaihtoa, katsotaan lääkitykset onko niistä mainittavaa ja sitten toivotellaan hyvät jatkot. Menet kotiin ja muutama päivä myöhemmin teksteissä lukee ihan ihmeellisiä juttuja joita ei ole välttämättä edes tapahtunut sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko ne vaarat selventää ihmisille tarkemmin sanoina (voiko siitä asiasta jo nykyään kekskustella riittävästi terveydenhuollossa), mitä sellaista tai sellaisia hoitohenkilökunta kulloinkin pohtii olemassa oleviksi. Ympäripyöreästi todettuna niitä vaarakohtia voi olla haasteellista hahmottaa niin potilaiden kuin jopa heidän läheistensä. Eikä aina yksinään terveydenhuoltokaan kykene hahmottamaan asioiden kokonaisuuksia ja onko vielä nykyäänkään yhteistyöt eri tahojen kanssa riittävän toimivaa varmistamaan, ettei vääränlaisia oletuksia aiheettomasti tulkittaisi ihmisten tilanteista.
Ei sinne ketään turhaan oteta, potilaspaikkoja on muutenkin aivan liian vähän. Kyllä sulla viiraa ja pahasti, vaikket sitä itse ymmärtäisikään. Varsin vainoharhainen aloitus, eli voisiko olla esim. skitsofreniaa, tai muuta vastaavaa psykoottista oireilua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Susta yritetään tehdä mies.
Oletko tietoinen, että uuden translain tultua voimaan pääsääntöisesti vain miehet ovat vaihtaneet sukupuoltaan naiseksi päästäkseen luvan kanssa naisten wc ja pukuhuone tiloihin?
Miksi naisilla ei ole palavaa intohimoa päästä miesten tiloihin?
Ei se vessan ovi mitenkään maagisesti pillua haista ja aukene sen avulla. Naisten vessaan pääsee ihan missä sukupuolessa haluaa jos ymmärtää miten oven kahva ja oven saranat toimii. Tosin teille transfoobikoille sitä on vaikea saada menemään kaaliin. Raiskaria ei ovi pysäytä eikä sukupuolimerkintä vai kuvitteletko että rikoksen tekijä jättää rikoksen tekemättä koska ovessa lukee naisten vessa ja hänellä on housuissa pippeli ja passissa lukee mies?
Olen ihmetellyt, että olkoon kyse terapiasta tai osastohoidosta, niin läheisiä ei kuulla lainkaan. Ja siellä on sitten villejä kirjauksia. Puhutaan vaikka tapahtumista, joita ei tosielämässä ole tapahtunut.
Läheisiltä saisi hyödyllistä ja tärkeää tietoa. Mutta kun sitä ei oteta vastaan, niin pahimmillaan jotain ongelmaa saatetaan hoidossa vahvistaa.Tuo on vähän pelottavaa.
Nykyään on täysin luonnollista tuntea itsensä joksikin muuksi kuin on. ihmiset ovat sitä mitä he tuntevat olevansa ja millaisina itse kokevat olevansa. On hyvin outoa jos psykiatri siihen puuttuisi.
Mikä sinä sitten tunnet olevasi? Orava kenties?Auto tai moottoripyörä? Bruuuum bruuuum? Tuo on täysin luonnollista ja normaalia. Lääkärisi tekevät nyt väärin.
Ap on hullu mutta kieltäytyy hoidosta? Melko hurjaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinne ketään turhaan oteta, potilaspaikkoja on muutenkin aivan liian vähän. Kyllä sulla viiraa ja pahasti, vaikket sitä itse ymmärtäisikään. Varsin vainoharhainen aloitus, eli voisiko olla esim. skitsofreniaa, tai muuta vastaavaa psykoottista oireilua?
Kyllä se näin on. Jos ap on psykiatrisessa sairaalassa (mitä hän ei suoraan kertonut, vaan puhui hoidosta), niin ei sinne kukaan mistään vähäisistä oireista joudu. Ruuhka ja jonot ovat sen verran pitkiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt, että olkoon kyse terapiasta tai osastohoidosta, niin läheisiä ei kuulla lainkaan. Ja siellä on sitten villejä kirjauksia. Puhutaan vaikka tapahtumista, joita ei tosielämässä ole tapahtunut.
Läheisiltä saisi hyödyllistä ja tärkeää tietoa. Mutta kun sitä ei oteta vastaan, niin pahimmillaan jotain ongelmaa saatetaan hoidossa vahvistaa.Tuo on vähän pelottavaa.
Tämä just. Mulla diagnosoitiin epävakaa persoonallisuus rasti ruutuun -lomakkeiden ja kahden sairaanhoitajan tekemän haastattelun perusteella.
Vuosia myöhemmin löytyikin autismi, ja tähän tarvittiin vanhempien ja sisarten jututtamista. Jos tämä olisi tehty jo 15 vuotta aikaisemmin, olisin säästynyt lääkehaitoilta ja hullun leimalta.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on täysin luonnollista tuntea itsensä joksikin muuksi kuin on. ihmiset ovat sitä mitä he tuntevat olevansa ja millaisina itse kokevat olevansa. On hyvin outoa jos psykiatri siihen puuttuisi.
Mikä sinä sitten tunnet olevasi? Orava kenties?Auto tai moottoripyörä? Bruuuum bruuuum? Tuo on täysin luonnollista ja normaalia. Lääkärisi tekevät nyt väärin.
Toivon että joudut tekemisiin psykiatrian kanssa, muista sitten tämäkin pilkkasi :D
Ap
Minulle aloitettiin hormonikorvaushoito, kun muista syistä päädyin gynelle. Sattumalta löytyi selitys oireilulle. Hormonikorvaushoidon ansiosta mieliala on hyvä ja nukun ilman unilääkkeitä. Suututtaa, kun olen saanut kaksi väärää diagnoosia psykiatrilta ja jopa epäilyn bipolarihäiriöstä. Nämä diagnoosit kummittelevat kirjauksissa loppuelämän! Viisi vuotta elämästäni meni hukkaan ja päälle lääkehaitat.
Psykiatrit ovat kuin tuomarit: kaikki mitä sanot, voidaan käyttää sinua vastaan. Olet epäiltynä ja jumissa, kun ilmaiset itseäsi huonosti.
Täytyy olla todella tarkkana sen suhteen, miten asiat ilmaisee. Ahdistavia tilanteita, enkä kykene kokemuksieni takia luottamaan ollenkaan.
Voisikohan psykiatrian vastaanottohuoneen ikkunoiden eteen laittaa verhot tai vastaanotolla käyvän ihmisen ohjata istumaan niin, ettei hän voi peilailla psykiatrin mielestä omaa kuvaansa siitä ikkunasta, josta psykiatrin mielestä ihmiset voi itseään peilailla valojen päällä huoneessa ollessa. Eihän edes kaikki entiset/nykyiset syömishäiriöiset peilaile kodissaan tai missään muuallakaan omaa kehoaan peilistä tai ikkunoiden heijastuksista niin, miksi sitä nyt yhtäkkiä ihminen alkaisi lääkärissä käydessään itseään peilailemaan ikkunan pinnasta. Ihan loistavia kirjauksia nykyään, joista ei ainakaan ihmisen parhaiten tuntevatkaan tunnistaisi kirjattua asiaa kyseenalaistamatta todeksi. Ja tietenkin niitä arvauksia, oletuksia saa heittää sanoina esille, mitä lääkärinkin mieleen tulee. Osa niistä asioista voi pitää paikkaansa ja osa ei.