Queen of fucking everything - uusi sarja yle (areena)
Huomasin tällaisen kotimaisen sarjan Areenassa ja sepä tempaisi kokonaan mukaansa, ja ahmaisin kaikki osat kertaheitolla.
Tiina Lymin aiempi Sisäilmaa - tykkäsin siitäkin.
Laura Malmivaara ihan huippu pääroolissaan.
Katso lähetysajat : Queen of Fucking Everything - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (3080)
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ihmettelen, millaisen kesäteatteri-farssi-hahmon olivat tehneet muistisairaasta. Se oli irvokasta.
Siis juuri se hyväkuntoisuus, fyysinen hyppelehtimisen kyky, pulppuava puhe, toimiva ääni, eloisuus, kirkas fokusoiva katse. Ei kankeutta, ei huonosti kulkevaa ääntä, ei uupumusta. Nukkyminen ei ollut uupuneen unta.
Tuollainen voisi olla vain NIIN alkuvaiheen dementikko, että hän ei missään tapauksessa olisi vielä edes kotihoidon saati laitoshoidon piirissä.
Oliko tuo henkilöhahmo jonkinlainen vi ttuilu? Halusiko näyttelijä alleviivata että hänpä on terve? Hieno homma. Mutta MITENKÄÄN ei näyttelijä ole voinut välttyä tuntemasta muistisairaita, ellei sitten ole tyynesti hylännyt jokaisen sairastuneen ystävänsä tai sukulaisensa. Jo neliviiskymppisissä on harvinaista, jos ei yhtään ole muistisairaita lähipiirissä.
Sanottiinko jossain hänen diagnoosi? Tai se, ettei kyse ole yksityisestä hoivakodista?
Kai sitä isolla rahalla pääsee kuka vaan hoivattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin lehdestä arvion ja oli kyllä sen tason ylikehumista että jää katsomatta. Tuntuu arvostelijalla jääneen ideologialasit päähän kun sarjassa ei muuta olekaan kuin eeppisen loistavaa ja kaikessa onnistunutta ja massiivisen älykästä ja lässynlää.
Minkäs ideologian lasit hällä oli?
- menestyjät ovat pinnallisia
- heikosti menestyvät ovat uhreja
- kukaan ei auta jos menee huonosti
- yhteiskunta ajaa rikoksen polulle
Olen syntynyt vuonna 1975 Helsinkiläiseen lähiöön ja se mitä juuri listasit on faktaa ainakin siellä mistä minä olen kotoisin.
Sinun mielipide. Et oikeasti tunne kuin joitain ihmisiä ja merkittävän osan
Ei sitä sanota mielipiteeksi, kun se on ihmisen oma kokemus. Mielipide on jotain ihan muuta. Kokemus tai näkemys olisi oikea ilmaisu.
Eri
Ihan katsottava sarja. Mielenkiintoisia juonenkäänteitä ja hieman kliseinen.
Musta parasta tässä oli roolisuoritukset, joissa Laura onnistui hyvin ja Börjen tavallaan kliseisen typerän hahmon tehnyt Kristo teki jälleen kerran karismallaan loistavaa jälkeä. Lisänä pienessä mutta suuressa Milonoffille itselleen hyvin istuvassa roolissa ja Heiskanen vastahakoisena ja kankeana Lindan yhtiökumppanina.
Hienoa suorittamista!
Katsoin muutaman jakson tästä sarjasta, kun sitä on niin kehuttu. Ei nappaa minulle, samaa paskaa, jota Lymi ja muutkin suomalaiset aina tekevät. Pysyn ulkolaisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikko oli juuri loistava kuiva ylennystä ja menestystä uralle hamuava insinööri.
Niin oli, näitä miehiä on jokaisessa työpaikassa middle management -kerros täynnä.
Kuka Mikkoa näytteli? Melko kuuma kaveri kuitenkin vaikka rooli oli tuollainen vastenmielinen pikkupyrkyri!
Teillä vasureilla tuntuu työpaikkakulttuurikin olevan jotain ihan ihmeellistä kun normifirmassa harvemmin näkee noita karikatyyrihahmoja luonnossa livenä mitä tv:ssä ja leffoissa välillä näkee. Mutta ehkä tuo media- ja luovat alat (viestintä, mainos, kulttuuri) on sitten sellainen että tuollaiset kerääntyy alalle? Kaikki käsikirjoittajat kirjoittaa mitä ympärillään
Vasureista tuo tuossa kirjoittaakin. Onko se ok?
Luovat alat on täynnä vasureita. Ei tuo kait kenellekään ole yllätys. Vähän erikoista olisi syyttää persuja tässä kohtaa mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikko oli juuri loistava kuiva ylennystä ja menestystä uralle hamuava insinööri.
Niin oli, näitä miehiä on jokaisessa työpaikassa middle management -kerros täynnä.
Kuka Mikkoa näytteli? Melko kuuma kaveri kuitenkin vaikka rooli oli tuollainen vastenmielinen pikkupyrkyri!
Teillä vasureilla tuntuu työpaikkakulttuurikin olevan jotain ihan ihmeellistä kun normifirmassa harvemmin näkee noita karikatyyrihahmoja luonnossa livenä mitä tv:ssä ja leffoissa välillä näkee. Mutta ehkä tuo media- ja luovat alat (viestintä, mainos, kulttuuri) on sitten sellainen että tuollaiset kerääntyy alalle? Kaikki käsikirjoittajat kirjoittaa mitä ympärillään näkee, ja toimittajat arvostelee vastaavin perustein kun ympärillä on samanlaista porukkaa. Kumpikaan
Teillä persuilla tuntuu olevan hyvin vieraantunut käsitys mistään työpaikoista.
Vasurille tunnetusti koko kuplan ulkopuolinen muu maailma ja kaikki eri mieltä olevat on persuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin lehdestä arvion ja oli kyllä sen tason ylikehumista että jää katsomatta. Tuntuu arvostelijalla jääneen ideologialasit päähän kun sarjassa ei muuta olekaan kuin eeppisen loistavaa ja kaikessa onnistunutta ja massiivisen älykästä ja lässynlää.
Olen syntynyt vuonna 1975 Helsinkiläiseen lähiöön ja se mitä juuri listasit on faktaa ainakin siellä mistä minä olen kotoisin.
Sinun mielipide. Et oikeas
Ei sitä sanota mielipiteeksi, kun se on ihmisen oma kokemus. Mielipide on jotain ihan muuta. Kokemus tai näkemys olisi oikea ilmaisu.
Eri
Kyllä se silti on pelkkä mielipide eikä mitään muuta.
Mielipide ja fakta eroaa siten toisistaan että faktan voi todistaa jollain riippumattomalla ja objektiviisella testillä tai kokeella tai todisteella,
mielipide on mielipide ja sen voi joko uskoa tai olla uskomatta, olla samaa mieltä tai erimieltä mutta mikään ei sitä objektiivisesti todista todeksi.
.eri
Välillä tuntuu että kouluissa tai muutenkin pitäisi alkaa opettaa kansalle todellisuuden luonteesta ja siitä mitä fakta tai mielipide tarkoittaa. Netti (ja mediat) tarjoaa paljon väitteitä ja aika usein noita on vaikea miettiä että mikä noista pitää paikkansa ja mikä ei. Moni taho valehtelee tahallaan eri asioista saadakseen siitä etua tai sotkeakseen huvikseen asiat.
Esim. totuus ei vielä varmistu sillä että moni hokee sitä netissä. Likimain kaikki voi olla väärässä jossain asioissa. Samoin näennäinen auktoriteettiasema jossain aiheessa ei vielä todista että tuon väittämät olisi oikein koska joskus nuokin on väärässä tai jopa valehtelee eri syistä tahallaan. Samoin jos media väittää jotain ei todista sitä varsinkaan nykypäivänä oikeaksi koska toimittajat on oikeasti välillä täysiä tallukoita eikä tajua mistään mitään.
" Sä oot mun paras kaveri"
Minä käsitin tämän tv-sarjan ennen kaikkea hienona tarinana kahden naisen kaiken kestävästä ja ymmärtävästä, aidosta, ystävyydestä, jonka pohja on lapsuudessa sementoitu.
KIITOS.
En oo jostain syystä tykänny Haapkylästä aiemmin, mut tässä sarjassa hän on kyl hyvä ja luonteva. Kiva, kun voi muuttaa mieltään näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko vielä ruodittu miksi kaikkia veti puoleensa se yksi ja sama Atskin maalaus jossa oli kaksi kehoa kietoutuneina? Ainakin Börjeä, Heikkiä, Lindaa ja Lindan aviomiestä.
Tuota mietin kanssa. En muista nähneeni kyseistä teosta, mutta pohdin, onko sillä joku syvempikin merkitys sarjassa.
Muistuttaa muuten Klimtin Suudelmaa (The kiss).
No ainakin Börje, Heikki ja Linda kovasti kaipasivat juuri tuollaista rakkautta. Mikael ei, mutta varmaan teeskenteli Lindalle muuta rahallisen hyödyn takia kun tiesi Lindan tuollaista kaipaavan.
Yksi ajatteli, että pari on tasavertainen, samalla tavalla mukana syleilyssä, ja yhtään ei tiedä, minne tuosta lähtevät, eri suuntiin vai samaan suuntaan.
Yksi ajatteli, että pari on yhtä, yksi organismi.
Yksi ajatteli, että on aina toivonut, että joku nainen katsoisi minua juuri noin (kuin nainen katsoo taulua?).
Nainen toivo intohimoista, omistautuvaa rakkautta? Mutta joutui huomaaman, että kaipaakin lojaaliutta, kumppanuutta. Ehkä Lindan pitäisi rakastua Lauriin, joka on molempia.
Vierailija kirjoitti:
Ei sietsihahmo, vaan lapsuuteensa ja muistoihinsa taantunut vanhus. Menee eri ajat sekaisin.
Pitkästi selitettiin mutta et silti tajunnut. Muistisairas ei puhu noin pulppuilevasti eikä liiku noin ketterästi, jos ollenkaan.
V ittu mikä romanttinen ilmaus "muistoihinsa taantunut vanhus". Niin eli muistisairas. Ja se ei ole tuollaista hyväkuntoista sekoilua. Usko kun kokeneemmat kertoo sulle asioita, mitkä on sulle vieraita.
>>Sanottiinko jossain hänen diagnoosi? Tai se, ettei kyse ole yksityisestä hoivakodista?
Kai sitä isolla rahalla pääsee kuka vaan hoivattavaksi.<<
Mitäpä jos et kommentoisi tietäväisenä asioita, joista et tiedä etkä käsitä mitään? Oisko hyvä idea?
Täällä on rautalangasta väönnetty, että 80% todennäköisyydellä muistisairaan diagnoosi on Alzheimer (Suomessa) ja se menee juuri kuten tuolla kerrottiin.
Ja yksityisiä on suurin osa hoivakodeista ainakin pääkaupunkiseudulla. Niihin jonotetaan PITKÄÄN ja niihin pääsee vain sitten kun on tosi sairas.
6000 e kuussa me maksetaan isän yksityisestä hoivakodista, kunta maksaa pienen osan siitä. Huone on pieni ja hoitajat vaihtuu koko ajan. Kukaan siellä ei pysty liikkumaan tai puhumaan kuten tuo äiti sarjassa. Lähellekään. Tiedän kun todella olen paikalla monta tuntia viikossa.
Pidä suusi kiinni asioista, joista et tiedä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut lasit on sinullakin, koska minä en nähnyt tuollaista ideologiaa sarjassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun mielipide. Et oikeasti tunne kuin joitain ihmisiä ja merkittävän osan
Huh huh. Ei sulla ole oikeutta tyrmätä toisen kokemusta. Monen vuoden kokemus ei ole "mielipide". On kyllä karvasta sakkia täällä välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketkä näistä roolihahmoista olivat tyytyväisimpiä elämäänsä? Minusta tämä oli yksi sarjan punaisia lankoja.
Päähahmon jättänyt aviomies?
Vollasi sohvalla sikiöasennossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä vasureilla tuntuu työpaikkakulttuurikin olevan jotain ihan ihmeellistä kun normifirmassa harvemmin näkee noita karikatyyrihahmoja luonnossa livenä mitä tv:ssä ja leffoissa välillä näkee. Mutta ehkä tuo media- ja luovat alat (viestintä, mainos, kulttuuri) on sitten sellainen että tuollaiset kerääntyy alalle? Kaikki käsikirjoittajat kirjoittaa mitä ympärillään näkee, ja toimittajat arvostelee vastaavin perustei
Just noin 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ihmettelen, millaisen kesäteatteri-farssi-hahmon olivat tehneet muistisairaasta. Se oli irvokasta.
Siis juuri se hyväkuntoisuus, fyysinen hyppelehtimisen kyky, pulppuava puhe, toimiva ääni, eloisuus, kirkas fokusoiva katse. Ei kankeutta, ei huonosti kulkevaa ääntä, ei uupumusta. Nukkyminen ei ollut uupuneen unta.
Tuollainen voisi olla vain NIIN alkuvaiheen dementikko, että hän ei missään tapauksessa olisi vielä edes kotihoidon saati laitoshoidon piirissä.
Oliko tuo henkilöhahmo jonkinlainen vi ttuilu? Halusiko näyttelijä alleviivata että hänpä on terve? Hieno homma. Mutta MITENKÄÄN ei näyttelijä ole voinut välttyä tuntemasta muistisairaita, ellei sitten ole tyynesti hylännyt jokaisen sairastuneen ystävänsä tai sukulaisensa. Jo neliviiskymppisissä on harvinaista, jos ei yhtään ole muistisairaita lähipiirissä.
Sanottiinko jossain hänen
"Pelimies dementiaosastolta".
Lainaukseni on alla, koska palsta ei toimi teknisesti.
Sanottiinko, että äidillä on alzheimer vai dementia?
Sama hoitaja oli aina, koska minä sain käsityksen, että hän on vähän paremmassa mestassa kuin hoivakoti ja siellä on vain muutama hoidettava per hoitaja tai sitten jopa oma ykstyinen hoitaja.
##====
Yksi virhe (josta tuli jotenkin paha olla) oli Lindan äidin sukkeluus, nopea hyvin artikuloitu puhe ja erityisesti notkea liikkuvuus. Ja saman hoitajan jatkuva läsnäolo.
Muistisairaus nimittäin ei ole ensinnäkään noin helppohoitoista. Kuten moni muukin tietää: Alzheimer on enemmän fyysinen sairaus: keho kirjaimellisesti kangistuu, raahat muuttuvat kankeiksi, liikkuminen katoaa kokonaan lopulta. Sama ilmeiden ja puheen kanssa: puhe vähenee, samoin ilmeet, kunnes katoavat. Hoitaminen on surullista, vaikeaa ja fyysisesti raskasta. Hoivakodin henkilökunta ei ole töissö 24/7 vuoroja.
Eikö muka Lymillä ja kumppaneilla tai etenkään näyttelijällä ole laisinkaan kokemusta yhdestäkään muistisairaasts. Siinä vaiheessa, ettÄ hoivakotipaikka on saatu, sairaus on jo pitkällä.
Joo ei sanottu että on Alzheimer, mutta useimmilla tosiaankin on enkä muidenkaan muistisairaiden ole nähnyt olevan niin ketteriä että kiipeävät syliin tai noin suulaita. Puhuminenkin vaatii lihaksia, oikeasti.
Tää tuntui hieman pilkkaamiselta. Tahattomalta, mutta kuitenkin. Meitä on ihan hiton paljon, jotka kankeiden vanhempiensa vaippoja hellästi asettelevat ja puhuvat iloisesti toisen vastaillessa tuskin mitään.
Itse asiassa sairaus haurastuttaa ja laihduttaa niin, että vanhuksesta tulee täysin avuton ja itseni kohdalla se auttoi löytämään myötätunnon tuota äitiä ilkeämmälle ja paskemmalle äidille. Pystyin näkemään hänet entisenä kaltoinkohdeltuns lapsena. Se puolestaan auttoi löytämään keskusteluyhteyden, joka on ollu itselleni HYVIN korjaava. Äiyi ei puhunut enää paljoa, mutta koskamuistaa vanhat asiat, sai pyydettyä anteeksi ja kerrottua, että häpeää ja katuu sitÄ miten huono äiti oli. Pystyi selittämään yhden mieltäni kovasti vaivanneen asian ja minä pystyin näkemään, että olen myös teininä itse ollut julma ja rasittava ja että siinä hän yritti, mutta minä torpedoin ne yritykset, niin se meni.
Pesson kuolema, nyyh!!
Mua viihdyttää kovin tää täällä esitetty, että Koistinen on Aikuisista Pesso. Et Pesso jatkoi elämäänsä, kyllästy fillarien nyhräämiseen ja lähti rikosten maailmaan.
Idea on loistava. Jos olisin käsikirjoittaja, tekisin kokonaisen sarjan, johon "pöllisin" hahmoja elokuvista tai sarjoista, et mitä ne olis tehneet tällä välin. Iloisesti sekottelisin. Siis et se sama näyttelijä siihen. Ikäänkuin sellainen meta-spinoff, eri sarjojen tyyppejä.
Vai onko henkilöhahmot jotenkin esim tekijänoikeus-suojattuja? Ehkä.
Mulle nyt kuitenkin tää Koistinen ON myöhempien aikojen Pesso.
"Teillä vasureilla tuntuu työpaikkakulttuurikin olevan jotain ihan ihmeellistä kun normifirmassa harvemmin näkee noita karikatyyrihahmoja luonnossa livenä mitä tv:ssä ja leffoissa välillä näkee. Mutta ehkä tuo media- ja luovat alat (viestintä, mainos, kulttuuri) on sitten sellainen että tuollaiset kerääntyy alalle? Kaikki käsikirjoittajat kirjoittaa mitä ympärillään näkee, ja toimittajat arvostelee vastaavin perustein kun ympärillä on samanlaista porukkaa. Kumpikaan
Älytöntä työntää tännekin mitään " persuja". Jotain rotia sentään voi vaatia."
Vasureista tuo tuossa kirjoittaakin. Onko se ok?